page d'accueil

Rock Music Blog

dimanche 7 août 2016

Mountain Bus - Sundance (1971)



Mountain Bus ... No, passengers are not from California, they come to Chicago : Ed Mooney (electric and acoustic guitar), Tom Jurkens (vocals), Steve Krater (drums and percussion), Bill Kees (electric, acoustic, 12 strings and bottleneck guitar), Lee Sims (drums and percussion), Craig Takehara (bass and banjo). All these musicians plunge their roots in the fertile ground of blues-rock and delivers a heady music, full of all California amenity. The presence of two guitarists and two drummers (like the Allman Brothers, which can reconcile) enhances their style and gives an exhilarating extent to incessant proliferation: it ductile magma versicolor which belongs only psychedelia and worth every scenic railways and travel weightless. Their taste for wandering solos, their kaleidoscopic eflluves located in the Grateful Dead line (that of 'Dark Star' especially!), But it parralèle conveniently spread is half right and we can find other references to identify; so we could discuss the merger of the first albums of Grand Funk Railroad and Blue Image. We are in November 1971.Sundance without reaching Olympic performance, is selling well and in addition collects favorable reviews of the press when an order arrives Windfall Music to ban the right to use the name of Mountain Group Leslie West and Felix Pappalardi. In reality, the arguments would Windfall a maneuver orchestrated by Columbia (label which belonged Mountain) to bring down a company wanting to change market rules (Good Music has also increased the royalty rate). The company manages: Good Music files for bankruptcy and the group's rise is fossilized for eternity.

Moutain Bus... Non, ses passagers ne viennent pas de Californie, ils viennent de Chicago :
Ed Mooney (guitares), Tom Juriens (chant), Steve Krater (batterie), Bill Kees (guitares), Lee Sims (percussions), Craig Takehara (basse). Tous ces musiciens plongent leur racines dans le terreau fertile du blues-rock et délivre une musique capiteuse, pleine d’une aménité toute californienne. La présence de deux guitaristes et de deux batteurs (à l’instar des Allman Brothers, dont on peut les rapprocher) rehausse leur style et confère une ampleur exaltante à des proliférations incessantes: ce magma ductile, versicolore qui n’appartient qu’au psychédélisme et qui vaut tous les scenic railways et les voyages en apesanteur. Leur goût pour les soli vagabonds, leurs eflluves kaléidoscopiques les situent dans la lignée de Grateful Dead (celui de 'Dark Star' surtout!), mais ce parralèle commodément répandu, est à moitié juste et l’on peut trouver d’autres références pour les répertorier; ainsi pourrait-on évoquer la fusion entre les premiers albums de Grand Funk Railroad et Blue Image. Nous sommes en novembre 1971.Sundance, sans atteindre des performances olympiques, se vend bien et de surcroît recueille des critiques favorables de la presse lorsque parvient une injonction de Windfall Music visant à interdire le droit d’utiliser le nom de Mountain, groupe de Leslie West et Felix Pappalardi. En réalité, les arguments avancés par Windfall seraient une manœuvre orchestrée par Columbia (label auquel appartenait Mountain) pour abattre un compagnie voulant changer les règles du marché (Good Music ayant aussi augmenté le taux des royalties). L’entreprise réussit : Good Music dépose le bilan et l’essor du groupe se fossilise pour l’éternité.


Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire