For San Francisco's psychedelic Sopwith Camel, life as a Sixties pop sensation ended as quickly as it began. It all began in late 1965. Peter Kraemer, the group's vocalist and lyricist, had dreamed up the name for the band while living in Haight-Ashbury at 1090 Page Street, the infamous twenty-five-room Victorian house with the basement ballroom where Big Brother and the Holding Company rehearsed and performed. He ran into guitarist Terry MacNeil at a bookstore, and within a week they had written eight songs, including "Hello, Hello." After they added guitarist William Sievers, drummer Norman Mayell and bassist Martin Beard, they began performing at the Matrix, one of the first clubs to present psychedelic music.But success didn't stop the band members from bickering offstage, and the Camel soon disbanded.In 1970, Kraemer and MacNeil started writing songs together, eventually deciding to re-form the band. Their 1973 comeback album, The Miraculous Hump Returns from the Moon released without big success and their tour literally went up in smoke when the truck loaded with their equipment caught fire. Beard and Mayell went on to play sessions for Jacobsen in the late Sixties and early Seventies, appearing on Norman Greenbaum's hit album Spirit in the Sky, Mayell later joined a version of Blue Cheer.
Pour le groupe psychédélique Sopwith Camel de San Francisco, la vie comme une sensation pop Sixties a pris fin aussi vite qu'elle a commencé. Tout a commencé à la fin de 1965. Peter Kraemer, chanteur et parolier du groupe, avait inventé le nom du groupe alors qu'il vivait à Haight-Ashbury au 1090 Page Street, l'infâme maison victorienne de vingt-cinq pièces avec la salle de bal du sous-sol où Big Brother et la Holding Company ont répété et joué. Il a rencontré le guitariste Terry MacNeil dans une librairie, et en l'espace d'une semaine, ils ont écrit huit chansons, dont "Hello, Hello". Après avoir ajouté le guitariste William Sievers, le batteur Norman Mayell et le bassiste Martin Beard, ils ont commencé à jouer au Matrix, l'un des premiers clubs à présenter de la musique psychédélique. Mais le succès n'a pas empêché les membres du groupe de se séparer. En 1970, Kraemer et MacNeil ont commencé à écrire des chansons ensemble, décidant finalement de reformer le groupe. Leur album de retour de 1973, The Miraculous Hump Returns from the Moon, est sorti sans grand succès et leur tournée a littéralement explosé quand le camion chargé de leur équipement a pris feu. Beard et Mayell ont continué à jouer des sessions pour Jacobsen à la fin des années soixante et début des années soixante-dix, apparaissant sur l'album à succès de Norman Greenbaum, Spirit in the Sky, Mayell a ensuite rejoint une version de Blue Cheer.
1973