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Rock Music Blog

mardi 23 janvier 2018

Apple - An Apple A Day (1969)



Fine mixture of psych pop and psychedelic rock. Two singles preceded the LP's release, "Let's Take A Trip Down The Rhine" (Oct 1968) and "Doctor Rock" (Dec 1968). However, with little to no promotion for the record or the band, despite a colour brochure extolling the virtues of apples as supplied by the British Apple & Peau Development Council, the record didn't sell. Despite having some of the finest British psych moments ( "The Otherside", "Buffalo Billycan"), only a limited number of copies were pressed.

Beau mélange de psych pop et de rock psychédélique. Deux singles ont précédé la sortie du LP, "Let's Take A Trip Down The Rhine" (Oct 1968) et "Doctor Rock" (Dec 1968). Cependant, avec peu ou pas de promotion pour le disque ou le groupe, malgré une brochure couleur vantant les vertus des pommes fournies par le British Apple & Peau Development Council, le disque ne s'est pas vendu. Malgré quelques-uns des meilleurs moments psychiques britanniques ("The Otherside", "Buffalo Billycan"), seulement un nombre limité d'exemplaires ont été pressés.

1969

Mighty Baby - Mighty Baby (1969)



Mighty Baby’s album was released in 1969 off the small independent Head label. At this point, Mighty Baby could technically and instrumentally hold their own against rock’s finest: The Grateful Dead, King Crimson, Collosuem, Caravan and the Allman Brothers. The album is miles away from the soulful, sweaty mod garage of their mid 60s singles and could best be described as a melding of Crosby, Stills, Nash and Young harmonies, Allman Brothers guitar improv and Notorious Byrd Brothers psychedelia.

L'album de Mighty Baby est sorti en 1969 du petit label indépendant Head. À ce stade, Mighty Baby pouvait techniquement et instrumentalement se défendre contre les meilleurs du rock : The Grateful Dead, le roi Crimson, Collosuem, Caravan et les frères Allman. L'album est à des kilomètres du style garage de leurs singles des années 60 et pourrait être décrit comme un mélange d'harmonies Crosby, Stills, Nash et Young, d'improvisation de guitares Allman Brothers et de psychédélisme Notorious Byrd Brothers.
Tracks : 

Side 1

1.      Egyptian Tomb
2.      A Friend You Know But Never See
3.     I've Been Down So Long
4.      Same Way From The Sun

Side 2 

1.    House Without Windows
2.    Trials Of A City
3.    I'm From The Country
4.    At A Point Between Fate And Destiny

Enjoy Music :

1969


Magic Mixture - This Is Magic Mixture (1968)



The Magic Mixture were one of dozens of psychedelic bands making the rounds of London's rock clubs in 1968, though they were the only ones who recorded an album for Saga Records, a cut-rate classical label who were making a brief foray into pop music. The group's first and only album, This Is the Magic Mixture, is prized by collectors for its rarity, but as music it's interesting and pleasing without being especially remarkable.

The Magic Mixture faisait partie des dizaines de groupes psychédéliques qui tournaient en 1968 dans les clubs de rock londoniens, mais ils étaient les seuls à avoir enregistré un album pour Saga Records, un label classique qui faisait une brève incursion dans la musique pop. Le premier et seul album du groupe, This is the Magic Mixture, est très prisé par les collectionneurs pour sa rareté, mais musicalement il est certes intéressant et agréable sans être toutefois exceptionnel.

1968



Gordon Jackson - Thinking Back (1969)



Gordon Jackson’'s rare 1969 album can almost be called a lost Traffic album. Produced by Dave Mason, it’s a melodic distillation of folk, pop and psychedelia featuring the talents of Steve Winwood, Jim Capaldi, Dave Mason and Chris Wood. Also appearing are Jim King and Ric Grech (Family), Julie Driscoll, The Blossom Toes, Meic Stevens, Reg King and many others. A true lost classic, it is guaranteed to delight music fans worldwide. 

L'album rare de 1969 de Gordon Jackson peut presque s'appeler un album perdu de Traffic. Produit par Dave Mason, c'est une distillation mélodique de folk, pop et psychédélique mettant en vedette les talents de Steve Winwood, Jim Capaldi, Dave Mason et Chris Wood. Sont également apparus Jim King et Ric Grech (fFamily), Julie Driscoll, les Blossom Toes, Meic Stevens, Reg King et bien d'autres. Véritable classique perdu, il ravira les amateurs de musique du monde entier.

1969






Family - Music In A Doll's House (1968)



This early masterpiece was recorded during late 1967 and early 1968, & released in July 1968. Personnel was actually the best Family's line up: Roger Chapman (vocals, harmonica, tenor saxophone) John "Charlie" Whitney (lead and steel guitars), Jim King (tenor and soprano saxophones, vocals, harmonica) Ric Grech (bass guitar, vocals, violin, cello) and Rob Townsend (drums, percussion). Dave Mason of Traffic, produced the album (with Jimi Miller), composed one song and played Mellotron on the album. NME's journalist Nick Logan has right when he was qualified Music In A Doll's House as a revolutionary record.

Ce premier chef-d'œuvre a été enregistré à la fin de 1967 et au début de 1968, et est sorti en juillet 1968. Le personnel était le meilleur line up de Family : Roger Chapman (chant, harmonica, saxophone ténor) John "Charlie" Whitney (guitare lead et steel), Jim King (saxophones ténor et soprano, chant, harmonica) Ric Grech (basse, chant, violon, violoncelle) et Rob Townsend (batterie, percussions). Dave Mason de Traffic, a produit l'album (avec Jimi Miller), a composé une chanson et a joué du mellotron sur l'album. Le journaliste du New Musical Express, Nick Logan, avait bien raison quand il a qualifié Music In A Doll's House comme étant un disque révolutionnaire.

1968



Michele - Saturn Rings (1969)



Here's a haunting charmer that slipped through the cracks decades ago, fully deserving of rediscovery now. Fans of The Ballroom may be disappointed , because Michele O'Malley's solo album ventures into slightly different, slightly darker territory, where regrets & loss often turn into deep longing & pain. Michele's self-penned songs especially have this intense quality, which plays well as counterpoint to the bittersweet sunshine pop she was associated with prior to this album.

Voici un disque envoûtant qui a échappé aux fissures du temps, méritant pleinement la redécouverte maintenant. Les fans de The Ballroom seront peut-être déçus, car l'album solo de Michele O'Malley s'aventure dans un territoire légèrement différent, légèrement plus sombre, où les regrets et la perte se transforment souvent en désir profond. Les chansons auto-écrites de Michele ont surtout cette qualité intense, qui joue bien en contrepoint de la pop douce et ensoleillée à laquelle elle était précédemment associée.

1969

The Millenium - Begin (1968)



Begin is the sole studio album released by the American music group the Millennium released in July 1968 on Columbia records. The group first appeared after from various Los Angeles pop groups such as The Ballroom, Sagittarius and The Music Machine. Along with adapting previously recorded material, the band began recording and writing the music of Begin in early 1968 at Columbia Studios. Begin was the second album to use sixteen-track recording technology following Simon & Garfunkel's album Bookends. The group wrote songs in a style later described as sunshine pop, a style noted for its influence of psychedelia with rich harmony vocals and lush orchestrations
Begin est le seul album studio sorti par le groupe de musique américain The Millennium en juillet 1968 sur Columbia Records. Le groupe est apparu juste après divers groupes pop de Los Angeles tels que The Ballroom, Sagittarius et The Music Machine. En plus d'adapter du matériel déjà enregistré, le groupe a commencé à enregistrer et à écrire la musique de Begin au début de 1968 au Columbia Studios. Begin était le deuxième album à utiliser la technologie d'enregistrement à seize pistes après l'album Bookends de Simon & Garfunkel. Le groupe a écrit des chansons dans un style plus tard décrit comme Sunshine pop, un style connu pour son influence de psychédélisme avec des voix d'harmonie riches et des orchestrations luxuriantes.

1968

Bullet - The Entrance To Hell (1971)



British supgergroup featuring former Atomic Rooster band members John Du Cann and Paul Hammonds plus John Gustafson (Big Three, Merseybeats and Quatermass), Bullet was formed in 1970 and set about recording songs in written by either Du Cann or Gustafson and promptly got themselves a recording deal with the now infamous Purple Records. Problem was there was already another group in existence then from the USA called Bullet and there was a threat of legal action so the band promptly changed their name to Hard Stuff and re recorded some of the Bullet tracks for their first release.

Supgergroup britannique réunissant certains membres d'Atomic Rooster (John Du Cann, Paul Hammonds et John Gustafson venant respectivement de Big Three, Merseybeats et Quatermass), Bullet a été formé en 1970 et a commencé à enregistrer des chansons écrites par Du Cann ou Gustafson et s'est rapidement fait enregistrer avec le désormais infâme Purple Records. Le problème était qu'il existait déjà un autre groupe des États-Unis appelé Bullet et qu'il y avait une menace de recours, le groupe a alors rapidement changé son nom en Hard Stuff et a enregistré quelques morceaux de Bullet pour leur première production.

1971



Music Emporium - Music Emporium (1969)



In 1969, Californian psychedelic pop, undermined by dope and megalomania, began to seriously feel the rancor. In this context, Music Emporium, mixed and heterogeneous assemblage of classical musicians and benoit hippies, comes largely after the battle. Conducted by Casey Cosby, accordion virtuoso recycled organist, with a blond and sylph drummer, the quartet still manages to record a model, a dubious record company out as such, rough formwork. This spontaneity, combined with a true personality, makes each song of Music Emporium something quite unique, an unlikely mix of cathedral organs, fuzz guitar and Tibetan songs. Above all, there is the voice of Carolyn Lee, sort of Nico champêtre illuminating impalpable walks, almost motionless.

En 1969, la pop psychédélique californienne, minée par la dope et la mégalomanie, commence à sentir sérieusement le rance. Dans ce contexte, Music Emporium, assemblage mixte et hétéroclite de musiciens classiques et de hippies benoîts, arrive largement après la bataille. Conduit par Casey Cosby, accordéoniste virtuose recyclé organiste, agrémenté d'une batteuse blonde et sylphide, le quatuor parvient quand même à enregistrer une maquette, qu'une maison de disque douteuse sort telle quelle, brute de décoffrage. Cette spontanéité, alliée à une vraie personnalité, fait de chaque chanson de Music Emporium quelque chose d'assez unique, mélange improbable d'orgues de cathédrale, de guitare fuzz et de chants tibétains. Surtout, il y a la voix de Carolyn Lee, sorte de Nico champêtre enluminant d'impalpables balades, presque immobiles.

1969

Mu - Lemurian Music (1972)



Lemurian Music (1974 UK first issue 9-track LP, the second album from the second psychedelic band Mu featuring Merrell Fankhauser & Jeff Cotton. Jeff later joined Captain Beefheart's Magic Band. The sound of Mu is a wholly unique mix of psychedelic rock and rhythm and blues. The interlocking rhythms and primal pulse of the Captain’s music show its influence.

Lemurian Music (1974), premier album 9 titres du deuxième groupe psychédélique Mu mettant en vedette Merrell Fankhauser et Jeff Cotton, lesquels rejoignent par la suite le Magic Band de Captain Beefheart. Le son de Mu est un mélange unique de rock, de rythmes psychédéliques et de blues. Les rythmes imbriqués et le pouls primal de la musique du Captain montrent son influence.

1972

Moby Grape - Wow (1968)



Wow is the second album by the rock band Moby Grape. Released in 1968, it's different from most double album releases in that it was released as two different albums in separate covers, but packaged together and sold for only one dollar more than price of a single LP. Wow, the sophomore album by multi-talented Moby Grape, brims with ambition, adventure and a determination to show the world the San Francisco quintet could do it all. Firmly in the post-Pepper spirit of the day, the set, first issued in 1968, features everything from hard rocks and blistering blues to touching melodic ballads, country waltzes and the outright unclassifiable.

Wow est le deuxième album du groupe de rock Moby Grape. Sorti en 1968, il diffère de la plupart des albums doubles en ce sens qu'il est sorti en deux albums différents, mais emballés ensemble et vendus pour seulement un dollar de plus que le prix d'un seul album. Wow, le deuxième album du talentueux Moby Grape, déborde d'ambition, d'aventure et de détermination à montrer au monde que le quintet de San Francisco pourrait tout faire. Fidèle à l'esprit post-pepper de l'époque, l'ensemble, sorti en 1968, propose tout, des rocks âpres et blues aux ballades mélodiques touchantes, des valses campagnardes et des inclassables.

1968

The Deviants - The Deviants (1969)



Mick Farren created his Deviants in 1967, after having first called it Social Deviants. The music he plays is provocative, subversive, aggressive and sub-amphose, the sound he spews, like Fugs, Monks, Mothers of Invention or MC5, influence of the formations of the moment like Hawkind or Pink Fairies towards which some members will migrate , but especially The Deviants carry in them the drafts of the punk dissent of the next decade.

Mick Farren crée ses Deviants en 1967, après le avoir d'abord appelés Social Deviants . La musique qu'il pratique est provocatrice, subversive, agressive et sous amphés, le son qu'il crache, façon Fugs, Monks, Mothers of Invention ou MC5, influence des formations du moment comme Hawkind ou Pink Fairies vers lesquels certains membres vont migrer, mais surtout The Deviants portent en eux les ébauches de la dissidence punk de la prochaine décennie.

1969

Jefferson Airplane - Crow Of Creation (1968)



Crown of Creation has its share of excellent moments which reflect the kind of creative rock we have come to expect from the Airplane. For instance, the use of acoustic guitars (sometimes mixed with electric guitars) on several tracks is noteworthy, especially in the case of Balin and Kantner's "In Time." On "In Time" Kaukonen, Jack Casady, and Kantner spin a gentle yet complex web that surrounds Kantner's vocal; here also Grace does a beautiful job of vocal embellishment, an object lesson to all practitioners of the art.

Crown of Creation propose d'excellents moments qui reflètent le genre de rock créatif que nous attendons de l'Airplane. Par exemple, l'utilisation de guitares acoustiques (parfois mixées avec des guitares électriques) sur plusieurs pistes est remarquable, notamment dans le cas de "In Time" de Balin et Kantner. Kaukonen, Jack Casady, et Kantner tournent une toile douce mais complexe qui entoure la voix de Kantner; ici aussi Grace fait un beau travail d'embellissement vocal, une leçon  à tous les praticiens de l'art.

1968

Grateful Dead - Skull & Roses (1971)



Grateful Dead is an album by rock band the Grateful Dead. Released in October 1971 on Warner Bros. Records, it is their second live double album. Although published without a title, it is generally known by the names Skull and Roses (due to its iconic cover art) and Skull Fuck (the name the band originally wanted to give to the album, which was rejected by the record company). It was the group's first album to be certified gold  and remained their best seller until surpassed by Skeletons from the Closet.

Grateful Dead est un album du groupe de rock The Grateful Dead. Sorti en octobre 1971 sur Warner Bros Records, il s'agit de leur deuxième double album live. Bien que publié sans titre, il est généralement connu sous les noms de Skull et Roses (en raison de sa couverture iconique) et de Skull Fuck (le nom que le groupe voulait initialement donner à l'album, qui a été rejeté par la maison de disques). C'était le premier album du groupe à être certifié disque d'or et est resté leur best-seller jusqu'à être dépassé par Skeletons from the Closet.

1971