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Rock Music Blog

vendredi 2 septembre 2016

Magenta - Stoned (2013)



From the start fanfare 'The Lizard King', is between one level in pure symphonic progressive juice, the one we know and love forever. Magenta has never sought to reinvent progressive rock, but rather to prolong life beyond the 70 glorious years, and he always does it with keen sense of melody that enhances the genre, these instrumental parts where keyboards and guitars meet and beat the iron in the heat. More than ever, the guitar of Chris Fry is the disciple of Steve Howe, with some of the most famous gimmicks Yes virtuoso.

Dès le démarrage en fanfare de 'The Lizard King', on entre de plain pied dans le progressif symphonique pur jus, celui qu'on connaît et qu'on aime depuis toujours. Magenta n'a jamais cherché à réinventer le rock progressif, mais plutôt à en prolonger la durée de vie au-delà des glorieuses années 70, et il le fait toujours avec ce sens aiguisé de la mélodie qui sublime le genre, ces parties instrumentales où claviers et guitares se croisent et battent le fer au plus chaud. Plus que jamais, la guitare de Chris Fry se fait disciple de celle de Steve Howe, avec certains des plus fameux gimmicks du virtuose de Yes.

2013

Quidam - Alone Together (2009)




Quidam orchestrates a new stylistic change, while maintaining the primary characteristics that make the attraction of the group. The pastoral flute is always nice to hear, accompanied by a lyrical and fluid guitar: no doubt, the spirit of Camel is omnipresent! This superb album allows us to hear a remarkable interpretation of 'No Quarter' Led Zeppelin without doubt one of the airship compositions closest progressive rock. The rest of the album confirms that it seems to have found green pastures ambitious music. So, do we discover, not without surprise, some tense and intriguing sequences close to Porcupine Tee. But this is only one of the many assets available to this little gem to shine brightly.

Quidam orchestre un nouveau virage stylistique, tout en conservant les caractéristiques premières qui font l'attrait du groupe. La flûte pastorale est toujours aussi agréable à écouter, épaulée par une guitare lyrique et fluide : aucun doute, l'esprit de Camel est omniprésent ! Ce superbe opus nous permet d'entendre une remarquable interprétation du 'No Quarter' de Led Zeppelin, sans doute l'une des compositions du dirigeable qui se rapproche le plus du rock progressif. Le reste de l'album confirme amplement le fait que l'on semble avoir retrouvé les verts pâturages des musiques ambitieuses. Ainsi, découvre-t-on, non sans surprise, certaines séquences introspectives et tendues dignes de Porcupine Tee. Mais ceci n'est que l'un des nombreux atouts dont dispose ce petit joyau, pour briller de mille feux.

2009

Moonrise - The Lights Of A Distant Bay (2008)



Influenced by the greats of neo-prog that are Marillion or Arena, Moonrise makes its way towards the recognition with the first 8 pieces sometimes instrumental, sometimes supported by the voice of Lukasz Gall. It is precisely with an instrumental, The Island that the epic begins. The stage is already set: the ambient atmospheric keyboards and guitar solos. This association will be the leitmotif of the album.

Influencé par les grands noms du néo-prog que sont Marillion ou Arena, Moonrise se fraie un chemin vers la reconnaissance avec ces 8 premiers morceaux tantôt instrumentaux, tantôt soutenus par la voix de Lukasz Gall. C'est justement avec un instrumental, The Island que l'épopée commence. Le décor est d'ores et déjà planté : des claviers d'ambiance et des solos de guitare atmosphériques. Cette association sera le leitmotiv de l'album.

2008



Riverside - Second Life Syndrome (2005)



Formed in Poland at the beginning of the new millennium by musicians with a history of metal and even death metal, Riverside kept in memory traces of these extreme music he uses to give a touch heavy in an album also varied, accessible and often atmospheric. Between the superb vocal harmonies of 'After' that open the doors of imagination and melancholy crescendo Porcupine Tree 'Before' that closes the disc, Riverside explores with subtlety and tone decidedly again a wide range of music.

Formé en Pologne au début du nouveau millénaire par des musiciens avec un passé de metal et même de death metal, Riverside a gardé en mémoire des traces de ces musiques extrêmes dont il se sert pour donner une petite touche heavy à un album par ailleurs varié, accessible et souvent atmosphérique. Entre les superbes harmonies vocales de 'After' qui ouvrent les portes de l'imaginaire et le crescendo mélancolique à la Porcupine Tree de 'Before' qui clôture le disque, Riverside explore avec subtilité et un ton résolument nouveau un vaste éventail de musiques.

2005

IQ - Ever (1994)



After a period of time in the wilderness due to a record label and change from Peter Nicholls, IQ returns with a line up including Peter, income vocals, and John Jowitt happens on bass. Ever is surely the beginning of his IQ and the current style. The overwhelming influence of Genesis Tales from the Lush Attic and still marked in The Wake, fades completely to make room for the creativity of the group including Martin Orford. We finally found the voice and phrasing without which IQ was not really himself. This song which is part of the music as well as many musical lines keyboards or guitar seem to extend the theatrical effect of singing.

Après une période de traversée du désert due à un changement de maison de disque et au départ de Peter Nicholls, IQ revient avec un line up comportant Peter, revenu au chant, et John Jowitt qui arrive à la basse.  Ever est sûrement le début du son et du style IQ actuel. L'influence de Genesis écrasante dans Tales from the Lush Attic et encore marquée dans The Wake, s'estompe complètement pour laisser place à la créativité du groupe et notamment de Martin Orford. On retrouve enfin cette voix et ce phrasé sans lesquels IQ n'était plus vraiment lui-même. Ce chant qui fait partie intégrante de la musique au même titre que de nombreuses lignes musicales des claviers ou de la guitare semblent prolonger l'effet théâtral du chant.

1994