page d'accueil

Rock Music Blog

vendredi 5 août 2016

🎸 Moby Grape – Truly Fine Citizen (1969)



Pochette de l'album


🇫🇷 Biographie (Français)


En 1969, Moby Grape sort Truly Fine Citizen, leur quatrième album studio, dans un contexte de turbulences internes. Le départ de Skip Spence et les tensions avec leur maison de disques affectent la dynamique du groupe. Produit en seulement trois jours par Bob Johnston (connu pour son travail avec Dylan), l’album est plus direct, épuré et orienté country-rock, rompant avec les expérimentations psychédéliques de leurs débuts. Moins ambitieux mais attachant, il témoigne d’un groupe cherchant à retrouver une forme de cohésion artistique.


🇬🇧 Biography (English)


Released in 1969, Truly Fine Citizen is Moby Grape’s fourth studio album, born amid internal strife and lineup changes. With Skip Spence gone and label conflicts mounting, the band recorded this album in just three days under the guidance of producer Bob Johnston (known for his work with Dylan). The record shifts toward a more straightforward, country-tinged rock sound, moving away from their earlier psychedelic textures. Though less ambitious, it’s an earnest effort that reflects a band trying to reclaim its artistic core.


💿 Trackliste

  1. Changes

  2. Looper

  3. Cartwheel

  4. Chinese Song

  5. Big

  6. Truly Fine Citizen

  7. Love Song

  8. Right Before My Eyes

  9. Now I Know High

  10. Take It All

  11. Ode to the Man at the End of the Bar


🎸 Musiciens
Jerry Miller – guitare, chant
Peter Lewis – guitare, chant
Don Stevenson – batterie, chant
Bob Mosley – basse, chant

Production : Bob Johnston


🎧 Écoute en ligne

Vous pouvez écouter l’album complet ici :

🔑 Mots-clés SEO : Moby Grape, Truly Fine Citizen, 1969, Bob Johnston, rock psychédélique, country rock, San Francisco, Peter Lewis, Jerry Miller, Columbia Records, classic rock







It's A Beautiful Day - It's A Beautiful Day (1969)



Created in 1967 by noted violinist David LaFlamme, this training was one of the star attractions of the rock in San Francisco. Released late 1969, his first album, presented in a splendid cover of George Hunter, founder of the Charlatans, remained as a masterpiece of rock that time: ethereal, melodious, it contains the classic three of his stage repertoire, the ballad 'White Bird'; its tube, the instrumental 'Bombay Calling' and the complex 'Time Is' three long adorable and enchanting rooms.

Créée en 1967 par le remarquable violoniste David LaFlamme, cette formation a été l’une des attractions phares du rock de San Francisco. Paru fin 1969, son premier album, présenté dans une splendide pochette de George Hunter, le fondateur des Charlatans, est resté comme un chef d’œuvre du rock de cette époque : éthéré, mélodieux, il contient les trois classiques de son répertoire scénique, la ballade 'White Bird'; son tube, l’instrumental 'Bombay Calling' et le complexe 'Time Is', trois longues pièces adorables et envoûtantes.

From 'It's A Beautiful Day', 1969

🎸 Savoy Brown – Street Corner Talking (1971)



Pochette de l'album

🎶 Biographie (Français)
Savoy Brown est un groupe emblématique du British blues rock, fondé en 1965 à Londres par le guitariste Kim Simmonds. Le groupe s’est illustré par sa longévité et ses fréquents changements de formation, Simmonds demeurant la figure centrale jusqu’à sa disparition en 2022. Après le départ de plusieurs membres clés ayant formé Foghat, Savoy Brown renaît avec une nouvelle formation en 1971. L’album Street Corner Talking marque une étape importante : un son plus fluide, des compositions accrocheuses et une orientation plus accessible sans renier les racines blues du groupe.

🇺🇸 Biography (English)
Savoy Brown is a British blues rock band formed in 1965 in London by guitarist Kim Simmonds, the group’s enduring leader for over five decades. Known for numerous lineup changes, the band reinvented itself in 1971 with the release of Street Corner Talking, following the departure of key members who went on to form Foghat. This album marked a stylistic shift, blending blues, rock, and rhythm and blues with tighter songwriting and a fresh energy. It remains one of the band’s most accessible and celebrated works.

💿 Trackliste

  1. Tell Mama

  2. I Can't Get Next to You

  3. Let It Rock

  4. Time Does Tell

  5. Street Corner Talking

  6. All I Can Do

  7. Wang Dang Doodle

🎸 Musiciens

  • Kim Simmonds : guitare, piano

  • Dave Walker : chant

  • Paul Raymond : claviers, guitare rythmique

  • Andy Silvester : basse

  • Dave Bidwell : batterie

  • Producteur : Neil Slaven

  • Ingénieur : George Chkiantz

  • Design pochette : David Anstey

 🎧 Écoute en ligne
Vous pouvez écouter l’album complet ici :


🎸 Quicksilver Messenger Service – Shady Grove (1969)



Pochette de l'album

🇫🇷 Biographie (Français)


Sorti en décembre 1969, Shady Grove est le troisième album studio du groupe de rock psychédélique Quicksilver Messenger Service. Cet album marque un tournant dans la carrière du groupe avec l'absence du guitariste Gary Duncan et l'arrivée du claviériste britannique Nicky Hopkins, connu pour ses collaborations avec les Rolling Stones, les Beatles et The Who. L'influence de Hopkins se fait sentir à travers des compositions plus structurées et mélodiques, s'éloignant des longues improvisations des albums précédents. L'album atteint la 25e place du Billboard 200, devenant ainsi le disque le mieux classé du groupe aux États-Unis. 

🇬🇧 Biographie (English)


Released in December 1969, Shady Grove is the third studio album by psychedelic rock band Quicksilver Messenger Service. This album marks a shift in the band's lineup with the absence of guitarist Gary Duncan and the addition of British keyboardist Nicky Hopkins, renowned for his work with the Rolling Stones, the Beatles, and The Who. Hopkins' influence brings more structured and melodic compositions, moving away from the extended improvisations of previous albums. The album reached number 25 on the Billboard 200, becoming the band's highest-charting record in the United States. 

💿 Trackliste

  1. Shady Grove

  2. Flute Song

  3. Three or Four Feet From Home

  4. Too Far

  5. Holy Moly

  6. Joseph's Coat

  7. Flashing Lonesome

  8. Words Can't Say

  9. Edward, the Mad Shirt Grinder

🎸 Musiciens

  • John Cipollina – guitare, chant

  • Nicky Hopkins – piano, orgue, célesta, clavecin, violoncelle

  • David Freiberg – basse, chant, guitare, alto

  • Greg Elmore – batterie, percussions

🎧 Écoute en lign
Vous pouvez écouter l’album complet ici : 





🎸 Country Joe & the Fish - Electric Music For the Mind and Body (1967)



The first big drive to emerge from Haight-Ashbury, the hippie neighborhood of San Francisco, in 1967 (the year of the "Summer of Love") is that crazy drive, assembled by Country Joe and the Fish against-cultural: no time low each piece gives the impression of having been engraved in history, carried by the nasal voice and a little sad to Country Joe McDonald, and accompanied by the guitar "fuzz" very acid Barry Melton ... a beautiful tote -all full of country, blues, bluegrass and psychedelic rock and pure libertarian, and has not aged a bit!

Le premier grand disque à émerger de Haight-Ashbury, le quartier hippie de San Francisco, en 1967 (l'année du "Summer of Love") est ce disque fou, assemblé par Country Joe et son poisson contre-culturel : aucun temps faible, chaque morceau donne l'impression d'avoir été gravé pour l'histoire, porté par la voix nasillarde et un peu triste de Country Joe McDonald, et accompagné par la guitare "fuzz" très acide de Barry Melton ... un beau fourre-tout , plein de country, de blues, de bluegrass et de pur rock psychédélique et libertaire, et qui n'a pas pris une ride !


🎧 Écoute en ligne

Vous pouvez écouter l’album complet ici :


🎸 Jamul - Jamul (1970)



Pochette de l'album
🇫🇷 Biographie (Français)

Jamul est un groupe américain originaire de Californie, actif à la fin des années 1960 et début 1970. Leur musique mêle rock psychédélique, blues et rock progressif, caractérisée par des compositions mélodiques et des passages instrumentaux atmosphériques. Leur unique album, Jamul, sorti en 1970, est une œuvre rare et recherchée, qui témoigne du riche terreau psychédélique californien de l’époque. Avec des influences de groupes comme The Doors ou Jefferson Airplane, Jamul propose un univers sonore à la fois sombre et lumineux, oscillant entre improvisations et structures pop.

🇺🇸 Biographie (English)


Jamul is an American band from California, active in the late 1960s and early 1970s. Their music blends psychedelic rock, blues, and progressive rock, featuring melodic compositions and atmospheric instrumental passages. Their sole album, Jamul, released in 1970, is a rare and sought-after record, reflecting the vibrant Californian psychedelic scene of the time. Drawing influence from bands like The Doors and Jefferson Airplane, Jamul offers a soundscape both dark and bright, balancing improvisation with pop structures.

💿 Trackliste

  1. Velvet Morning

  2. Trouble

  3. Jamul Theme

  4. Sweet Pain

  5. You Just Don’t Know Me

  6. Find Another Girl

  7. Flying High

  8. Where Have You Been

  9. Soft & Warm

  10. Songs for the Winter

🎸 Musiciens
David Ainsworth – Chant, guitare
Chuck Finch – Basse
Larry Knapp – Batterie
Mark McMillen – Claviers

🎧 Écoute en ligne
Vous pouvez écouter l’album complet ici :


🔑 Mots-clés SEO
Jamul 1970, hard blues rock, San Diego rock band, Lizard Records, Gabriel Mekler, Tobacco Road cover, Jumpin’ Jack Flash, rare 70s album, Valley Thunder, jamul city funk band

🎸 Tin House - Tin House (1971)



Tin House delivers with a clean spirit to their young age, a heavy-blues-rock powerful enough, which is somewhere between Cream, Three Man Army and Johnny Winter. Listening to tracks like 'You've gone too far' and 'Endamus Finallamus' or 'Tomorrow' could also include Wishbone Ash (in their early!). Tin House has demonstrated some talent with compositions showing boldness and nonconformity. Tin House was a power trio consisting of Floyd Radford (singer, guitar prodigy, versatile and imaginative lover Wah racy; between Clapton, Adrian Gurvitz, Ted Turner, Derringer, Nugent), Mike Logan (singer & drummer Native American Emeritus, class of Corky Laing or Ginger Baker, experience less), and Jeff Cole, bassist and lead singer. The voices are in a similar vein to that of Gurvitz brothers, not far from Cream or Wishbone Ash With guests, of course, we find Rick Derringer piano on weight '30 Blues' but Edgar Winter to organ on 'You've gone too far' and strings (violins) on 'Lady of the spin opera' (beautiful songs with symphonic orchestration between Gun and Cream). It is regrettable repulsive pouch (which has certainly served the combo), therefore no value representative of the content.

Tin House délivre avec une fougue propre à leur jeune âge, un heavy-blues-rock assez puissant, qui se situe quelque part entre le Cream, Three Man Army et Johnny Winter.  A l'écoute de titres comme 'You've gone too far' et 'Endamus Finallamus' ou 'Tomorrow' on pourrait également citer Wishbone Ash (à leur début!). Tin House a su faire preuve d'un certain talent avec des compositions faisant preuve de hardiesse, et de non-conformisme. Tin House était un power Trio composé de Floyd Radford, (chanteur, guitariste prodige, versatile et imaginatif, amateur de Wah-wah racée ; entre Clapton, Adrian Gurvitz, Ted Turner, Derringer, Nugent), Mike Logan, (chanteur & batteur Amérindien émérite, de la classe d'un Corky Laing ou un Ginger Baker, l'expérience en moins), et de Jeff Cole, bassiste et chanteur principal. Les voix sont dans un registre proche de celui des frères Gurvitz, pas très loin de Cream, ni de Wishbone Ash En invités de marque, on retrouve bien évidemment Rick Derringer au piano sur '30 weight Blues', mais aussi Edgar Winter à l'orgue sur 'You've gone too far', et aux cordes (violons) sur 'Lady of the filent opera' (superbe titres avec orchestration symphonique, entre Gun et Cream). On peut regretter une pochette repoussante (qui a certainement desservie le combo), par conséquent  sans aucune valeur représentative du contenu.

🎧 Écoute en ligne

Écoutez l'album complet ici :
👉 Tin House – Tin House (1971)


🎸 Humble Pie – As Safe As Yesterday Is (1969)



Pochette de l'album Humble Pie – As Safe As Yesterday Is

🇫🇷 Biographie


Premier album du supergroupe britannique Humble Pie, As Safe As Yesterday Is marque la rencontre explosive entre Steve Marriott (ex-Small Faces) et Peter Frampton (ex-The Herd). Le groupe y propose un mélange savoureux de blues rock, de folk et de hard rock naissant. Ce disque pose les bases du son caractéristique de Humble Pie : riffs gras, groove implacable et alternance de douceur acoustique et de puissance électrique.

🇺🇸 Biograph
The debut album from British supergroup Humble Pie, As Safe As Yesterday Is showcases the explosive pairing of Steve Marriott (ex-Small Faces) and Peter Frampton (ex-The Herd). The band delivers a fine blend of blues rock, folk, and early hard rock. This album laid the foundation for Humble Pie’s signature sound: fat riffs, solid grooves, and a balance between acoustic softness and electric power.

💿 Trackliste

  1. Desperation

  2. Stick Shift

  3. Butter Milk Boy

  4. Growing Closer

  5. As Safe As Yesterday Is

  6. Bang!

  7. Alabama '69

  8. I'll Go Alone

  9. A Nifty Little Number Like You

  10. What You Will

🎸 Musiciens

  • Steve Marriott – chant, guitare rythmique, claviers, harmonica

  • Peter Frampton – guitare solo, chant

  • Greg Ridley – basse, chant

  • Jerry Shirley – batterie, percussions

🎧 Écoute en ligne

Vous pouvez écouter l’album complet ici :




🎸 Farm – Farm (1971)




Pochette de l’album



🇫🇷 Biographie (Français)


Originaires de Southern Illinois (Sparta et Mt. Vernon), les six musiciens de Farm se sont retrouvés au Golden Voice Recording Studios en mai 1971 pour enregistrer ce qui restera leur unique albumÀ peine sortis du lycée, ils livrent un mélange de blues-rock rural, de psychédélisme et de groove southern-rock — empruntant à Quicksilver Messenger Service, Allman Brothers, Canned Heat ou Ten Years AfterLe résultat ? Un concentré de jams, de duels de guitares fuzz, d’orgue chaleureux, de congas, harpe et harmonica, sur un disque court mais très intense.


🇺🇸 Biography (English)


Hailing from Southern Illinois, the six teens in Farm entered Golden Voice Recording Studios in May 1971 to cut their one and only LP . They crafted a potent fusion of rural blues-rock, psychedelic grooves, and Southern-jam influences, channeling bands like Quicksilver, Allman Brothers, Canned Heat, and Ten Years AfterThe result is a compact yet powerful album, brimming with fuzzy guitar interplay, organ textures, congas, harp, and harmonica


💿 Tracklist (tirée de discogs, Wikipedia et blog)


Face A

  1. Jungle Song – 7:49

  2. Let That Boy Boogie – 8:15

Face B

3. Sunshine in My Window – 3:59

4. Cottonfield Woman – 4:03

5. Statesboro Blues (Blind Willie McTell) – 4:24


🎸 Musiciens

  • Del Herbert – guitare lead, guitare 12‑cordes, chant

  • Gary Gordon – slide guitar, chant

  • Jim Elwyn – basse, chant

  • Steve Evanchik – congas, timbales, cymbales, harmonica

  • Roger Greenwalt – orgue, piano

  • Mike Young – batterie

  • Ingénieur du son : Jerry Milam; manager/spiritual guide : George Leemon



🎧 Écoute en ligne

Tu peux écouter l’album complet ici : 


Kiss Country 93.7



Texas country music radio station.



On Air

🎸 Pink Floyd - Obscured by Clouds (1972)



Pochette de l'album



🇬🇧 Biography (English)
In 1972, Pink Floyd agreed to compose the music of the film The Valley of Barbet Schroeder despite the unfortunate experiment attempted in 1970 with Michelangelo Antonioni and Zabriskie Point. But the group has worked with the Swiss director in 1968 for the soundtrack of the movie More, which largely contributed to accelerate their notoriety. For tax purposes the band recorded the album in France at the castle of Hérouville studios in two one-week sessions in February and March 1972. Their schedule is hectic between tours in England and Japan and especially the preparation future Dark Side of the Moon. The album is often underestimated by critics, who see it as hollow, sloppy and without ambition. Notwithstanding these shortcomings, we must recognize the difficulty of the exercise under the aforementioned conditions, far from optimal, not to mention the conflicts between the group and the director about the artistic line. The film describes the adventures of a young woman who joins an expedition in search of a mysterious valley that does not appear on the maps as always covered by clouds Obscured by Clouds ... therefore, consists of instrumental or sung several songs, simple and short, making it a fairly accessible album. It opens with a self-titled instrumental in the oppressive atmosphere with a metronomic rhythm that takes guts. It is also on an instrumental, 'Absolutly Curtains' that closes the album, song arranged with religious songs of Magupa tribe. The rest of the album is made of very soft songs like 'burnings Bridges' or folk as' Wot's ... Uh the Deal' or 'Stay' with its pedal wha-wha very slow summer '. It also contains more rock songs with guitars that add punch like 'The Gold it's in the ...', 'Free Four' or 'Mudmen' with his rise and his solos while fuzz and slide due the expert hands of David Gilmour, without forgetting what 'Childhood's End' whose introduction seems legacy of Atom Heart Mother arrangements. Despite its flaws production, the album was a great success in France almost giving it a classic title, star has faded since.


🇫🇷 Biographie (Français)
En 1972, Pink Floyd accepte de composer la musique du film La Vallée de Barbet Schroeder et ce malgré la malheureuse expérience tentée en 1970 avec Michelangelo Antonioni et son Zabriskie Point. Mais le groupe a déjà travaillé avec le réalisateur suisse en 1968, pour la bande originale du film More, ce qui avait largement contribué à accélérer leur notoriété. Pour des raisons fiscales le groupe enregistre l’album en France aux studios du château d’Hérouville en deux sessions d’une semaine, en février et mars 1972. Leur calendrier est très chargé entre deux tournées en Angleterre et au Japon et surtout la préparation du futur Dark Side of the Moon. L’album est souvent mésestimé par les critiques, qui le considèrent comme creux, bâclé et sans ambition. Nonobstant ces faiblesses, il faut reconnaître la difficulté de l’exercice dans les conditions précitées, loin d’être optimales, sans oublier les oppositions entre le groupe et le réalisateur au sujet de la ligne artistique. Le film décrit l’aventure d’une jeune femme qui se joint à une expédition à la recherche d’une vallée mystérieuse qui n’apparaît pas sur les cartes car toujours recouverte par des nuages... Obscured by Clouds donc, est composé de plusieurs titres instrumentaux ou chantés, simples et courts, ce qui en fait un album assez accessible. Il s’ouvre sur un instrumental éponyme à l’ambiance oppressante avec une rythmique métronomique qui prend aux tripes. C’est également sur un instrumental, 'Absolutly Curtains' que se referme l’album, morceau arrangé avec les chants religieux de la tribu Magupa. Le reste de l’album est constitué de chansons très douces comme 'Burnings Bridges', voire folk comme 'Wot’s … Uh the Deal' ou 'Stay' avec sa pédale wha-wha très slow de l’été'. Il recèle également des morceaux plus rock avec des guitares saturées qui ajoutent du punch comme sur 'The Gold it’s in the…', 'Free Four' ou bien 'Mudmen' avec sa montée en puissance et ses solos tout en fuzz et en slide dus aux mains expertes de David Gilmour, sans oublier ce 'Childhood’s End' dont l’introduction semble héritée des arrangements d’Atom Heart Mother. Malgré ses défauts de production, l’album a connu un grand succès en France lui procurant quasiment un titre de classique, étoile qui a bien pâli depuis.


🎸 Musiciens

💿 Trackliste

  1. Obscured by Clouds – 3:03

  2. When You’re In – 2:30

  3. Burning Bridges – 3:30

  4. The Gold It’s in the... – 3:07

  5. Wot’s... Uh the Deal – 5:08

  6. Mudmen – 4:18

  7. Childhood’s End – 4:33

  8. Free Four – 4:16

  9. Stay – 4:05

  10. Absolutely Curtains – 5:53


🎸 Musiciens

  • David Gilmour – guitare, chant, VCS 3

  • Roger Waters – basse, chant

  • Richard Wright – claviers, piano, orgue, VCS 3, chant

  • Nick Mason – batterie, percussions

  • Pink Floyd – production

  • Chris Thomas – ingénieur du son

  • Se Boge – chœurs ethniques (sur "Absolutely Curtains", par les Mapuga du Gabon – enregistrement sur bande)

🎧 Écoute en ligne

Écoutez l’album complet sur YouTube :



🎸 Thin Lizzy – Johnny The Fox (1976)



Pochette de l’album

🇫🇷 Biographie (Français)

Après le monumental Jailbreak, Thin Lizzy reprend la direction des studios en octobre 1976 pour enregistrer Johnny The Fox. Phil Lynott est un touche à tout, un artiste écorché vif, aussi à l'aise dans les arrangements uniques de sa musique que dans l’écriture poétique de ses chansons. Considéré comme un visionnaire pour l’époque, son univers musical est rempli d’éclectisme (folk celtique, rock, blues, rythm and blues, reggae, hard rock, soul, pop, funk...) Ce nouvel disque est différent de Jailbreak, plus obscur, plus profond, une sorte de concept album, un conte tragique et désespéré, rempli de mythologie celtique et d'expériences personnelles, presque une auto-biographie du renégat irlandais.

Johnny The Fox est le cinquième album studio de Thin Lizzy, sorti en 1976. Cet album marque une étape importante dans l’évolution du groupe irlandais, mêlant hard rock, rock celtique et une touche de blues. Phil Lynott, leader charismatique, y raconte des histoires de personnages marginaux avec une écriture acérée et sensible. On y retrouve des titres phares comme « Don’t Believe a Word » et la chanson-titre « Johnny The Fox ». L’album allie riffs puissants, mélodies accrocheuses et une ambiance parfois sombre, consolidant la réputation de Thin Lizzy comme un groupe majeur du rock des années 70.

🇺🇸 Biography (English)

After the monumental Jailbreak Thin Lizzy took over the management of the studios in October 1976 to save Johnny The Fox. Phil Lynott is a key to everything, a hypersensitive artist, equally at home in the unique arrangements of his music in poetic writing of his songs. Considered a visionary for the time, his musical universe is filled with eclectic (Celtic folk, rock, blues, rhythm and blues, reggae, hard rock, soul, pop, funk ...) This new drive is different from Jailbreak , darker, deeper, a sort of concept album, a tragic and desperate tale, full of Celtic mythology and personal experiences, almost a renegade Irish autobiography.

Released in 1976, Johnny The Fox is Thin Lizzy’s fifth studio album, showcasing the Irish band’s blend of hard rock, Celtic influences, and bluesy undertones. Frontman Phil Lynott crafts vivid narratives about outsiders and rogues with sharp, heartfelt lyrics. Key tracks like “Don’t Believe a Word” and the title track “Johnny The Fox” highlight the band’s signature twin-guitar harmonies, powerful riffs, and memorable melodies. This album solidified Thin Lizzy’s standing as one of the essential rock acts of the 1970s.

💿 Trackliste

  1. Johnny The Fox Meets Jimmy The Weed

  2. Johnny The Fox

  3. Old Town

  4. The Boys Are Back in Town

  5. Don't Believe a Word

  6. Romeo and the Lonely Girl

  7. Fools Gold

  8. Massacre

  9. Chicken Wolf

  10. The Rocker

🎸 Musiciens


Phil Lynott – Chant, basse
Scott Gorham – Guitare
Brian Robertson – Guitare
Brian Downey – Batterie

🎧 Écoute en ligne

Vous pouvez écouter l’album complet ici :

🔑 Mots-clés SEO : Thin Lizzy, Johnny The Fox, 1976, Phil Lynott, hard rock, rock celtique, rock irlandais, Brian Robertson, Scott Gorham, classic rock, rock des années 70, Don’t Believe a Word














🎸 Steve Miller Band – Fly Like an Eagle (1976)



Pochette de l'album


🇺🇸 Biographie (Français)
Paru en mai 1976, Fly Like an Eagle propulse Steve Miller au sommet de sa carrière. L’album mêle habilement blues, rock psychédélique et synthétiseurs planants, avec une production plus moderne et ambitieuse. Porté par les hits « Fly Like an Eagle », « Take the Money and Run » et « Rock’n Me », le disque est salué pour son efficacité mélodique et ses textures sonores novatrices. C’est un jalon majeur du rock californien des années 70.

Après le succès du Joker (1973), Steve Miller raccroche les gants quelque temps. Il met à profit la trêve qu'il s'est imposée au cours des années 1974 et 1975, pour se refaire la cerise et remettre de l'ordre dans sa vie privée. Différentes compils combleront le vide musical du moment. Il revient aux affaires en 1976, requinqué, prolifique et inspiré (24 titres sont enregistrés pendant ces sessions qui ont duré deux semaines, une partie alimentera l'album suivant), rejoints par Gary Mallaber (batterie) et Lonnie Turner (basse) pour enregistrer ce Fly Like An Eagle, neuvième du nom, qui est publié courant mai de la même année. Take The Money And Run, est extrait de l'album pour en faire un premier single, suivi en novembre de 'Rock 'n' Me' (n°1), en hommage à Paul Kossoff de Free. La similitude du morceau avec 'All Right Now' n'est donc pas fortuite. En mars 1977, le morceau titre fait le haut des hits US (2ème). Pas étonnant que le Steve Miller Band se mette à fréquenter les grands stades et à partager les affiches avec les pointures du moment comme les Eagles. Les douze chansons de Fly Like An Eagle n'ont pas le même impact commercial mais il est indéniable que cet album a été pensé, avant tout, pour faire trembler les charts. Simplicité et accroche, rock mélodique, charme vocal, effets sonores sont les ingrédients d'un disque carrément pop-rock pour radio, qui a en réserve, Serenade, Dance Dance Dance, Blue Odyssey...


🇺🇸 Biography (English)
Released in May 1976, Fly Like an Eagle represents a peak in Steve Miller’s career. The album blends blues, psychedelic rock, and atmospheric synthesizers into a sleek, modern production. Featuring hits like “Fly Like an Eagle,” “Take the Money and Run,” and “Rock’n Me,” the record is praised for its catchy songwriting and innovative sonic textures. A landmark of '70s West Coast rock.

After the success of the Joker (1973), Steve Miller hangs up the gloves some time. It takes advantage of the truce that was imposed in the years 1974 and 1975, to rebuild the cherry and restore order in his private life. Different musical compilations fill the vacuum of the moment. He returned to power in 1976, spruced, prolific and inspired (24 tracks were recorded during these sessions that lasted for two weeks, some will power the next album), joined by Gary Mallaber (drums) and Lonnie Turner (bass) to record this Fly Like An Eagle, ninth of the name, which is published during May of the same year. Take The Money And Run, is taken from the album into a first single, followed in November of 'Rock' n 'Me' (No. 1), in tribute to Paul Kossoff of Free. The similarity with the song 'All Right Now' is not coincidental. In March 1977, the title track made up of hits US (2nd). No wonder the Steve Miller Band begins to frequent the major stages and share the posters with sizes as long as the Eagles. The twelve songs Fly Like An Eagle does not have the same commercial impact but it is undeniable that this album was designed above all to shake the charts. Simplicity and grip, melodic rock, vocal charm, sound effects are the ingredients of a downright pop-rock album for radio, which in reserve, Serenade, Dance Dance Dance, Blue Odyssey ...


💿 Trackliste

  1. Space Intro

  2. Fly Like an Eagle

  3. Wild Mountain Honey

  4. Serenade

  5. Dance, Dance, Dance

  6. Mercury Blues

  7. Take the Money and Run

  8. Rock’n Me

  9. You Send Me

  10. Blue Odyssey

  11. Sweet Maree

  12. The Window


🎸 Musiciens

Steve Miller – guitare, chant, claviers
Lonnie Turner – basse
Gary Mallaber – batterie, percussions
Curley Cooke – guitare rythmique
John McFee – dobro
Les Dudek – guitare slide
Joachim Young – orgue B3
James Cotton – harmonica
Charles Calamise – basse (sur "Take the Money and Run", "Rock’n Me")


🎧 Écoute en ligne

Vous pouvez écouter l’album complet ici :




🎸 Gerry Rafferty – Snakes and Ladders (1980) :



Pochette de l'album


🇫🇷 Biographie (Français)

Connu au moins du grand public pour sa sublime balade 'Baker Street', Rafferty était sorti des radars depuis un dernier album enregistré en 1979, Night Owl. Snakes and Ladders fait partie de ses albums les plus intéressants et les plus convaincants dans cette veine folk rock qui le caractérise. On y trouve un nombre incroyable d'excellents morceaux avec notamment le très beau "The Right Moment" qui sera réenregistré plus tard par Olivia Newton-John. Les albums de ces années là étaient pétris de trouvailles électroniques ou plutôt synthétiques qui donnent à l'écoute aujourd'hui un côté assez daté à ces productions. Peu à l'aise sur scène, Rafferty a connu une fin de carrière à éclipses. Toutefois la qualité de ses textes, son sens de la mélodie et son charisme si particulier font que Gerry Rafferty, décédé à 63 ans après avoir sombré dans un alcoolisme violent, aura profondément marqué l'histoire du folk.


Gerry Rafferty, musicien écossais révélé avec Stealers Wheel dans les années 70, connaît un succès retentissant avec son album City to City (1978) et le tube planétaire "Baker Street". Deux ans plus tard, Snakes and Ladders poursuit son exploration d’un rock pop sophistiqué, porté par une production soignée, des harmonies vocales élégantes et une écriture toujours nuancée. Moins éclatant commercialement, l’album reste emblématique du style raffiné et introspectif de Rafferty.

🇬🇧 Biographie (English)

Known at least to the general public for its sublime ride 'Baker Street', Rafferty was out of radar from a new album recorded in 1979, Night Owl. Snakes and Ladders is part of the most interesting albums and most convincing in this folk rock vein that characterizes it. There are an incredible number of excellent pieces including the beautiful "The Right Moment" will be re-recorded later by Olivia Newton-John. Albums those years were steeped email or rather synthetic discoveries that give the listening today a rather dated next to these productions. Uncomfortable on stage, Rafferty experienced a late career eclipsing. However the quality of his lyrics, his sense of melody and his particular charisma make Gerry Rafferty, who died at 63 after having fallen into a violent alcoholism, have deeply marked the history of folk.


Gerry Rafferty, the Scottish singer-songwriter who rose to fame with Stealers Wheel, achieved solo stardom with City to City (1978) and the global hit "Baker Street". His 1980 follow-up Snakes and Ladders continues his polished pop-rock aesthetic, blending soft rock textures, introspective lyrics, and layered arrangements. Though less commercially prominent, it stands as a testament to Rafferty’s lyrical craftsmanship and melodic strength.

💿 Trackliste

  1. The Royal Mile (Sweet Darlin’)

  2. I Was a Boy Scout

  3. Welcome to Hollywood

  4. Wastin’ Away

  5. Look at the Moon

  6. Bring It All Home

  7. The Garden of England

  8. Johnny’s Song

  9. Didn’t I

  10. Syncopatin’ Sandy

  11. Café Le Cabotin

  12. Don’t Close the Door

🎸 Musiciens

  • Gerry Rafferty : chant, guitare, claviers

  • Hugh Burns : guitare électrique

  • Mo Foster : basse

  • Liam Genockey : batterie

  • Raphael Ravenscroft : saxophone

  • Graham Preskett : violon, arrangements

  • Tommy Eyre : claviers

  • Betsy Cook : chœurs

  • Frank Ricotti : percussions

🎧 Écoute en ligne

Vous pouvez écouter l’album complet ici :

🔑 Mots-clés : Gerry Rafferty, Snakes and Ladders, rock soft, pop folk, 1980, Écosse, ballades, production léchée, post-Baker Street, introspection.




Beth Hart Band - Immortal (1996)




Beth Hart, 41, almost unknown to the battalion of American singers and yet undeniable voice would undoubtedly remained in the shadows of underground clubs Angelenos if she had conquered his demons. Today, at the time of his second album, Immortal, the curtain rose on a stamp and an energy that its former idols would not deny. Janis Joplin, Billie Holiday, Etta James, Aretha Franklin, Nina Simone, Ella Fitzgerald ... Beth Hart has both finesse, power and soul to all, with a touch of rating which allows it to remain credible in both soul in the blues. If you do hear that: 'I Am The One' is a pure diamond blues song! (40:23)

Beth Hart, 41 ans, quasi inconnue au bataillon des chanteuses américaines et pourtant voix indéniable, serait sans doute restée dans l’ombre des clubs underground angelenos si elle n’avait vaincu ses démons. Aujourd’hui, à l’heure de son deuxième album, Immortal, le rideau s’est levé sur un timbre et une énergie que ses idoles d’antan ne renieraient pas. Janis Joplin, Billie Holiday, Etta James, Aretha Franklin, Nina Simone, Ella Fitzgerald… Beth Hart possède à la fois leur finesse, leur puissance et leur âme à toutes, avec un toucher de note qui lui permet de rester crédible aussi bien dans la soul que dans le blues. Si vous n'en écoutez qu'une : 'Am I The One' qui est un pur diamant de blues song ! (40:23)

1996



Sixpence None The Richer - Divine Discontent (2002)



Sixpence none the Richer! This name does not evoke much, even for those who know Travis or Coldplay. Nevertheless, this group is tremendous as evidenced this "Divine Discontent". Each title has its particularity: indeed, 'Dizzy' wants quiet and relaxing while 'Paralysed' is a more muscular piece on electric guitar. On 'Do not Dream It's Over', a beautiful cover of Crowded House, the voice of Leigh Nash is simply wonderful as are the accompanying instruments. Sixpence offers us here a little gem with a selection of melodies polished to perfection.

Sixpence none the Richer! Ce nom n'évoque pas grand chose, même pour ceux qui connaissent Travis ou encore Coldplay. Il n'empêche que ce groupe est formidable comme le prouve ce "Divine Discontent". Chaque titre a sa particularité : en effet, 'Dizzy' se veut calme et relaxant, tandis que 'Paralysed' est un morceau plus musclé à la guitare électrique. Sur 'Don't Dream It's Over', une magnifique reprise de Crowded House, la voix de Leigh Nash est simplement merveilleuse tout comme les instruments qui l'accompagnent.  Sixpence nous gratifie ici d'un petit bijou avec un florilège de mélodies polies jusqu'à la perfection.

2002

J.J. Cale - Troubadour (1976)



One of the most endearing of J.J. Cale albums with producer Audie Ashworth, faithful companion since the beginning. J.J. Cale strenna then a brand new studio he built in Tennessee. He appealed to the vibraphonist Farrell Morris to expand its range of sounds ( 'Super Blue', 'Travelling Light'). Another underrated aspect of style, jazz, made its entry into the small theater electric troubadour, with songs like 'Hold On' or the more blues 'You Got Me On So Bad'. The care now put to the choice of companions will become a constant, and men like David Briggs, organist pianist, duo or Tim Drummond and Carl Radle are complicit in these natural relaxation as installed music J.J. Cale. He does not hesitate to use the fuzz guitar (Ride Me High) next to the cool piano Bill Purcell ( 'You Got Me On So Bad'). Contains global hit 'Cocaine', often attributed to Clapton, but from the pen of Cale.

Un des albums les plus attachants de J.J. Cale, avec le producteur Audie Ashworth, fidèle compagnon depuis les débuts. J.J. Cale étrenne alors un studio tout neuf qu'il s'est construit dans le Tennessee. Il a fait appel au vibraphoniste Farrell Morris pour élargir sa palette sonore ('Super Blue', 'Travelling Light'). Un autre aspect méconnu de son style, le jazz, fait son entrée dans le petit théâtre du troubadour électrique, avec des chansons comme 'Hold On' ou le plus blues  'You Got Me On So Bad'. Le soin mis désormais au choix des accompagnateurs va devenir une constante, et des hommes comme David Briggs, pianiste organiste, ou le duo Tim Drummond et Carl Radle se font les complices naturels de ces moments de détente qu'installe la musique de J.J. Cale. Il n'hésite pas à utiliser la guitare fuzz ( Ride Me High) à côté du piano cool de Bill Purcell ( 'You Got Me On So Bad'). Contient le hit planétaire 'Cocaïne', souvent attribué à Clapton, mais bien de la plume de Cale.

1976