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Rock Music Blog

vendredi 5 août 2016

Moby Grape - Truly Fine Citizen (1969)




This fourth LP Moby Grape is recorded in three days, produced by the famous Bob Johnston of Columbia. Done in haste, dictated by business and legal constraints in a conflict of interest, the album could have been a total disaster. Well no ! It is pleasantly surprising, cool, simple and effective even if the consistency and variety make it sometimes lacking. It smells tinged psychedelic rock country (Moby Grape had already dabbled in country album Moby Grape '69) and contains very good songs like 'Looper' (one of their older titles), 'Changes Circles Spinning' 'Truly Fine Citizen', 'Now I Know High' and 'Tongue-Tied "(Jerry Miller and Skip Spence). Another underrated record, this is the least we can say.


Ce quatrième LP de Moby Grape est enregistré en trois jours, produit par le célèbre Bob Johnston de Columbia. Fait dans la précipitation, dicté par des contraintes juridiques et commerciales, en plein conflit d'intérêts, l'album aurait pu être une catastrophe totale. Et bien, non ! Il est agréablement surprenant, cool, simple et efficace même si la cohérence et la variété lui font parfois défaut. Il fleure bon le rock psychédélique teinté de country (Moby Grape avait déjà tâté du country dans l'album Moby Grape' 69) et contient de très bons morceaux comme 'Looper' (un de leurs anciens titres), 'Changes Circles Spinning', 'Truly Fine Citizen', 'Now I Know High' et 'Tongue-Tied' (de Jerry Miller et Skip Spence). Encore un disque sous-estimé, c'est le moins que l'on puisse dire.

From 'True Fine Citizen', 1969

It's A Beautiful Day - It's A Beautiful Day (1969)



Created in 1967 by noted violinist David LaFlamme, this training was one of the star attractions of the rock in San Francisco. Released late 1969, his first album, presented in a splendid cover of George Hunter, founder of the Charlatans, remained as a masterpiece of rock that time: ethereal, melodious, it contains the classic three of his stage repertoire, the ballad 'White Bird'; its tube, the instrumental 'Bombay Calling' and the complex 'Time Is' three long adorable and enchanting rooms.

Créée en 1967 par le remarquable violoniste David LaFlamme, cette formation a été l’une des attractions phares du rock de San Francisco. Paru fin 1969, son premier album, présenté dans une splendide pochette de George Hunter, le fondateur des Charlatans, est resté comme un chef d’œuvre du rock de cette époque : éthéré, mélodieux, il contient les trois classiques de son répertoire scénique, la ballade 'White Bird'; son tube, l’instrumental 'Bombay Calling' et le complexe 'Time Is', trois longues pièces adorables et envoûtantes.

From 'It's A Beautiful Day', 1969

Savoy Brown - Street Corner Talking (1974)





Difficult to navigate in the extensive discography Savoy Brown, one of the pioneers of the British blues boom groups. This group of variable geometry, founded in 1965, which is still running around Kim Simmonds, has seen a large number of musicians from the British blues scene include Chris Youlden, Dave Walker, Stan Webb. These unwanted rearrangements have likely prevented Savoy Brown to reach a higher rank in the rock. Street Corner Talking contains some blues and candles behind the fagots with a beautiful cover of Willie Dixon, 'Wang Dang Doodle'.


Difficile de s'y retrouver dans l'abondante discographie de Savoy Brown, un des groupes pionners du british blues boom. Ce groupe à géométrie variable, fondé en 1965, qui tourne encore autour de Kim Simmonds, a vu passer un grand nombre de musiciens de la scène blues anglaise, citons Chris Youlden, Dave Walker, Stan Webb. Ces remaniements intempestifs ont vraisemblablement empêché Savoy Brown d’accéder à un rang supérieur dans le rock. Street Corner Talking contient quelques blues et bougies de derrière les fagots dont une belle reprise de Willie Dixon, 'Wang Dang Doodle'.

From 'Street Corner Talking', 1974

Quicksilver Messenger Service - Shady Grove (1969)



Finally a Quicksilver reissue worthy of the group! It took nearly 25 years of the digital age to this music so original, inspired and musically very rich can finally listen pleasant. Previous editions whatsoever for Capitol or BGO (yet remastered) were deafening, stifled or thin as one or the other and knew glorify these authentic heroes of the Californian rock of the sixties that were CIPPOLINA, Freiberg, Duncan and Elmore. Bonus on Shady Grove, the excellent pianist Nicky Hopkins, open heart, sign among his finest compositions, accompanying his friends from the West Coast. This album overcomes time with astonishing freshness and again, unless you own a high-end turntable and the original edition of the disc, you will finally through the Capitol reissue effort sound and beautiful consistent rendering justice to each musician.`

Enfin une réédition de Quicksilver digne de ce groupe! Il aura fallu attendre près de 25 ans de l'ère numérique pour que cette musique si originale, inspirée et musicalement très riche puisse enfin s'écouter de manière agréable. Les éditions précédentes que ce soit chez Capitol ou BGO (pourtant remastérisée), étaient assourdissantes, étouffées ou maigres selon les unes ou les autres et ne savaient rendre gloire à ces authentiques héros du rock californien des années soixantes qu'étaient Cippolina, Freiberg, Duncan et Elmore. En prime sur Shady Grove, l'excellent pianiste Nicky Hopkins, à coeur ouvert, signe parmi ses plus belles compositions en accompagnant ses amis de la West Coast. Cet album surmonte le temps avec une fraicheur étonnante et encore une fois, à moins que vous possédiez une platine vinyle très haut de gamme et l'édition originale du disque, vous aurez enfin grâce à l'effort de réédition de Capitol un son beau et cohérent rendant justice à chaque musicien.

1969

Country Joe & the Fish - Electric Music For the Mind and Body (1967)



The first big drive to emerge from Haight-Ashbury, the hippie neighborhood of San Francisco, in 1967 (the year of the "Summer of Love") is that crazy drive, assembled by Country Joe and the Fish against-cultural: no time low each piece gives the impression of having been engraved in history, carried by the nasal voice and a little sad to Country Joe McDonald, and accompanied by the guitar "fuzz" very acid Barry Melton ... a beautiful tote -all full of country, blues, bluegrass and psychedelic rock and pure libertarian, and has not aged a bit!

Le premier grand disque à émerger de Haight-Ashbury, le quartier hippie de San Francisco, en 1967 (l'année du "Summer of Love") est ce disque fou, assemblé par Country Joe et son poisson contre-culturel : aucun temps faible, chaque morceau donne l'impression d'avoir été gravé pour l'histoire, porté par la voix nasillarde et un peu triste de Country Joe McDonald, et accompagné par la guitare "fuzz" très acide de Barry Melton ... un beau fourre-tout , plein de country, de blues, de bluegrass et de pur rock psychédélique et libertaire, et qui n'a pas pris une ride !


1967

Jamul - Jamul (1970)



Jamul has two distinct faces. The first working in a greasy blues, heavy, disheveled and stirring both, the second in a pseudo-folk-pop MSPs. When some training, but not least, came majestically to switch from one to the other, to the delight of our esgourdes, others are really good as a genre have unfortunately broken teeth persevering to play both ways. This was the case for Jamul. While he excelled in the heavy-blues, it was pretty boring when it let off steam. So much so that one has the impression that this is more of the same group. The singer is also unrecognizable from one style to another. Yet despite this major flaw, this unique album remains interesting. So those are removed and electrical tracks that deserve attention. 

Jamul présente deux visages distincts. Le premier œuvrant dans un blues gras, lourd, ébouriffé et remuant à la fois, le second dans un pseudo-folk-pop de moyenne envergure. Lorsque certaines formations, et non des moindres, arrivaient majestueusement à passer de l'un à l'autre, pour le plus grand plaisir de nos esgourdes, d'autres n'étant vraiment bons que dans un genre se sont malheureusement cassés les dents en persévérant à jouer sur les deux tableaux. Ce fut le cas pour Jamul. Alors qu'il excellait dans le heavy-blues, il était assez ennuyeux dès lors qu'il laissait retomber la pression. A un point tel que l'on a l'impression qu'il ne s'agit plus du même groupe. Le chanteur est d'ailleurs méconnaissable d'un style à l'autre. Pourtant, malgré ce gros défaut, cet unique album n'en demeure pas moins intéressant. Ce sont donc les titres enlevés et électriques qui méritent l'attention.


Tracklist :

1 Tobacco Road
2 Long Tall Sally
3 Sunrise Over Jamul
4 Movin' ToThe Country
5 Hold The Line (For Baby Huey)
6 Jumpin' Jack Flash
7 All You Have Left Is Me
8 Nickel Thimble
9 I Can't Complain
10 Ramblin' Man
11 Valley Thunder

Line-up :

John Fergus, bass
Ron Amstrong, drums
Steve Williams, harmonica
Bob Desnoyer, guitar

1970

Tin House - Tin House (1971)



Tin House delivers with a clean spirit to their young age, a heavy-blues-rock powerful enough, which is somewhere between Cream, Three Man Army and Johnny Winter. Listening to tracks like 'You've gone too far' and 'Endamus Finallamus' or 'Tomorrow' could also include Wishbone Ash (in their early!). Tin House has demonstrated some talent with compositions showing boldness and nonconformity. Tin House was a power trio consisting of Floyd Radford (singer, guitar prodigy, versatile and imaginative lover Wah racy; between Clapton, Adrian Gurvitz, Ted Turner, Derringer, Nugent), Mike Logan (singer & drummer Native American Emeritus, class of Corky Laing or Ginger Baker, experience less), and Jeff Cole, bassist and lead singer. The voices are in a similar vein to that of Gurvitz brothers, not far from Cream or Wishbone Ash With guests, of course, we find Rick Derringer piano on weight '30 Blues' but Edgar Winter to organ on 'You've gone too far' and strings (violins) on 'Lady of the spin opera' (beautiful songs with symphonic orchestration between Gun and Cream). It is regrettable repulsive pouch (which has certainly served the combo), therefore no value representative of the content.

Tin House délivre avec une fougue propre à leur jeune âge, un heavy-blues-rock assez puissant, qui se situe quelque part entre le Cream, Three Man Army et Johnny Winter.  A l'écoute de titres comme 'You've gone too far' et 'Endamus Finallamus' ou 'Tomorrow' on pourrait également citer Wishbone Ash (à leur début!). Tin House a su faire preuve d'un certain talent avec des compositions faisant preuve de hardiesse, et de non-conformisme. Tin House était un power Trio composé de Floyd Radford, (chanteur, guitariste prodige, versatile et imaginatif, amateur de Wah-wah racée ; entre Clapton, Adrian Gurvitz, Ted Turner, Derringer, Nugent), Mike Logan, (chanteur & batteur Amérindien émérite, de la classe d'un Corky Laing ou un Ginger Baker, l'expérience en moins), et de Jeff Cole, bassiste et chanteur principal. Les voix sont dans un registre proche de celui des frères Gurvitz, pas très loin de Cream, ni de Wishbone Ash En invités de marque, on retrouve bien évidemment Rick Derringer au piano sur '30 weight Blues', mais aussi Edgar Winter à l'orgue sur 'You've gone too far', et aux cordes (violons) sur 'Lady of the filent opera' (superbe titres avec orchestration symphonique, entre Gun et Cream). On peut regretter une pochette repoussante (qui a certainement desservie le combo), par conséquent  sans aucune valeur représentative du contenu.

1971

Farm - Farm (1971)



Recorded at Golden Voice Studios in South Pekin, Illinois, and released on a small label of Flora, Illinois, this album of Farm is a very obscure and rare album of heavy psych rock made with fuzz guitars, congas, a harp and a organ. The album contains five tracks including 'Jungle Song', 'Let That Boy Boogie' and 'Sunshine In My Window'. The country rock style is very similar to that of The Allman Brothers Band and Canned Heat. Farm made an excellent version of 'Statesboro Blues' Allman Brothers, which is featured on their first and only album, and opened for some big names such as Canned Heat. Farm so impressed the manager of Canned Heat at the time, it is proposing to become their agent, but the group refused. Unfortunately Farm has dissolved about a year after the release of their first album.

Enregistré aux Golden Voice  Studios à South Pekin, Illinois, et sorti sur un petit label de Flora, Illinois, cet album de Farm est un album très obscur et rare de heavy psych rock réalisé avec des guitares fuzz, des congas, une harpe et un orgue. L'album contient cinq titres dont 'Jungle Song', 'Let That Boy Boogie' et 'Sunshine In My Window'. Le style country rock est très similaire de celui de The Allman Brothers Band et de Canned Heat. Farm a fait une excellente version de 'Statesboro Blues' des Allman Brothers, qui est en vedette sur leur premier et unique album, et a ouvert pour certains grands noms tels que Canned Heat. Farm a tellement impressionné le manager de Canned Heat à l'époque, qu'il s'est proposer de devenir leur agent, mais le groupe  a refusé. 
Malheureusement, Farm s'est dissous environ un an après la sortie de leur premier album.

1971

Humble Pie - As Safe As Yesterday Is (1969)



Peter Frampton (ex-The Herd) and Steve Marriott (ex-Small Faces who worked with our national Jojo) under the same banner (Humble Pie), the fact does not go unnoticed in 1969 when the group is created with the Greg Ridley teens Spooky Tooth (bass) and Jerry Shirley, drummer. Promised to be elevated to "super group" because of this prestigious association, Humble Pie was an instant success on stage and critical incense before even having released a first album. This is As Safe As Yesterday Is, published in August 1969 (16th in the British rankings) mixture of heavy blues, rock, folk.

Peter Frampton (ex-The Herd) et Steve Marriott (ex-Small Faces qui a bossé avec notre Jojo national) sous la même bannière (Humble Pie), le fait ne passe pas inaperçu, en 1969, lorsque le groupe est créé avec les ados Greg Ridley de Spooky Tooth (basse) et Jerry Shirley, batteur. Promis à être élevé au rang de « super groupe » du fait de cette prestigieuse association, Humble Pie connaît un succès immédiat en concert et la critique l'encense avant même d'avoir sorti un premier disque. Celui-ci est As Safe As Yesterday Is, paru en août 1969 (16ème dans le classement british), mélange de heavy blues, de rock, de folk.

1969

Kiss Country 93.7



Texas country music radio station.



On Air

Pink Floyd - Obscured by Clouds (1972)



In 1972, Pink Floyd agreed to compose the music of the film The Valley of Barbet Schroeder despite the unfortunate experiment attempted in 1970 with Michelangelo Antonioni and Zabriskie Point. But the group has worked with the Swiss director in 1968 for the soundtrack of the movie More, which largely contributed to accelerate their notoriety. For tax purposes the band recorded the album in France at the castle of Hérouville studios in two one-week sessions in February and March 1972. Their schedule is hectic between tours in England and Japan and especially the preparation future Dark Side of the Moon. The album is often underestimated by critics, who see it as hollow, sloppy and without ambition. Notwithstanding these shortcomings, we must recognize the difficulty of the exercise under the aforementioned conditions, far from optimal, not to mention the conflicts between the group and the director about the artistic line. The film describes the adventures of a young woman who joins an expedition in search of a mysterious valley that does not appear on the maps as always covered by clouds Obscured by Clouds ... therefore, consists of instrumental or sung several songs, simple and short, making it a fairly accessible album. It opens with a self-titled instrumental in the oppressive atmosphere with a metronomic rhythm that takes guts. It is also on an instrumental, 'Absolutly Curtains' that closes the album, song arranged with religious songs of Magupa tribe. The rest of the album is made of very soft songs like 'burnings Bridges' or folk as' Wot's ... Uh the Deal' or 'Stay' with its pedal wha-wha very slow summer '. It also contains more rock songs with guitars that add punch like 'The Gold it's in the ...', 'Free Four' or 'Mudmen' with his rise and his solos while fuzz and slide due the expert hands of David Gilmour, without forgetting what 'Childhood's End' whose introduction seems legacy of Atom Heart Mother arrangements. Despite its flaws production, the album was a great success in France almost giving it a classic title, star has faded since.

En 1972, Pink Floyd accepte de composer la musique du film La Vallée de Barbet Schroeder et ce malgré la malheureuse expérience tentée en 1970 avec Michelangelo Antonioni et son Zabriskie Point. Mais le groupe a déjà travaillé avec le réalisateur suisse en 1968, pour la bande originale du film More, ce qui avait largement contribué à accélérer leur notoriété. Pour des raisons fiscales le groupe enregistre l’album en France aux studios du château d’Hérouville en deux sessions d’une semaine, en février et mars 1972. Leur calendrier est très chargé entre deux tournées en Angleterre et au Japon et surtout la préparation du futur Dark Side of the Moon. L’album est souvent mésestimé par les critiques, qui le considèrent comme creux, bâclé et sans ambition. Nonobstant ces faiblesses, il faut reconnaître la difficulté de l’exercice dans les conditions précitées, loin d’être optimales, sans oublier les oppositions entre le groupe et le réalisateur au sujet de la ligne artistique. Le film décrit l’aventure d’une jeune femme qui se joint à une expédition à la recherche d’une vallée mystérieuse qui n’apparaît pas sur les cartes car toujours recouverte par des nuages... Obscured by Clouds donc, est composé de plusieurs titres instrumentaux ou chantés, simples et courts, ce qui en fait un album assez accessible. Il s’ouvre sur un instrumental éponyme à l’ambiance oppressante avec une rythmique métronomique qui prend aux tripes. C’est également sur un instrumental, 'Absolutly Curtains' que se referme l’album, morceau arrangé avec les chants religieux de la tribu Magupa. Le reste de l’album est constitué de chansons très douces comme 'Burnings Bridges', voire folk comme 'Wot’s … Uh the Deal' ou 'Stay' avec sa pédale wha-wha très slow de l’été'. Il recèle également des morceaux plus rock avec des guitares saturées qui ajoutent du punch comme sur 'The Gold it’s in the…', 'Free Four' ou bien 'Mudmen' avec sa montée en puissance et ses solos tout en fuzz et en slide dus aux mains expertes de David Gilmour, sans oublier ce 'Childhood’s End' dont l’introduction semble héritée des arrangements d’Atom Heart Mother. Malgré ses défauts de production, l’album a connu un grand succès en France lui procurant quasiment un titre de classique, étoile qui a bien pâli depuis.


1972

Thin Lizzy - Johnny The Fox (1976)



After the monumental Jailbreak Thin Lizzy took over the management of the studios in October 1976 to save Johnny The Fox. Phil Lynott is a key to everything, a hypersensitive artist, equally at home in the unique arrangements of his music in poetic writing of his songs. Considered a visionary for the time, his musical universe is filled with eclectic (Celtic folk, rock, blues, rhythm and blues, reggae, hard rock, soul, pop, funk ...) This new drive is different from Jailbreak , darker, deeper, a sort of concept album, a tragic and desperate tale, full of Celtic mythology and personal experiences, almost a renegade Irish autobiography.

Après le monumental Jailbreak, Thin Lizzy reprend la direction des studios en octobre 1976 pour enregistrer Johnny The Fox. Phil Lynott est un touche à tout, un artiste écorché vif, aussi à l'aise dans les arrangements uniques de sa musique que dans l’écriture poétique de ses chansons. Considéré comme un visionnaire pour l’époque, son univers musical est rempli d’éclectisme (folk celtique, rock, blues, rythm and blues, reggae, hard rock, soul, pop, funk...) Ce nouvel disque est différent de Jailbreak, plus obscur, plus profond, une sorte de concept album, un conte tragique et désespéré, rempli de mythologie celtique et d'expériences personnelles, presque une auto-biographie du renégat irlandais.

1976

Steve Miller Band - Fly Like An Eagle (1976)



After the success of the Joker (1973), Steve Miller hangs up the gloves some time. It takes advantage of the truce that was imposed in the years 1974 and 1975, to rebuild the cherry and restore order in his private life. Different musical compilations fill the vacuum of the moment. He returned to power in 1976, spruced, prolific and inspired (24 tracks were recorded during these sessions that lasted for two weeks, some will power the next album), joined by Gary Mallaber (drums) and Lonnie Turner (bass) to record this Fly Like An Eagle, ninth of the name, which is published during May of the same year. Take The Money And Run, is taken from the album into a first single, followed in November of 'Rock' n 'Me' (No. 1), in tribute to Paul Kossoff of Free. The similarity with the song 'All Right Now' is not coincidental. In March 1977, the title track made up of hits US (2nd). No wonder the Steve Miller Band begins to frequent the major stages and share the posters with sizes as long as the Eagles. The twelve songs Fly Like An Eagle does not have the same commercial impact but it is undeniable that this album was designed above all to shake the charts. Simplicity and grip, melodic rock, vocal charm, sound effects are the ingredients of a downright pop-rock album for radio, which in reserve, Serenade, Dance Dance Dance, Blue Odyssey ...

Après le succès du Joker (1973), Steve Miller raccroche les gants quelque temps. Il met à profit la trêve qu'il s'est imposée au cours des années 1974 et 1975, pour se refaire la cerise et remettre de l'ordre dans sa vie privée. Différentes compils combleront le vide musical du moment. Il revient aux affaires en 1976, requinqué, prolifique et inspiré (24 titres sont enregistrés pendant ces sessions qui ont duré deux semaines, une partie alimentera l'album suivant), rejoints par Gary Mallaber (batterie) et Lonnie Turner (basse) pour enregistrer ce Fly Like An Eagle, neuvième du nom, qui est publié courant mai de la même année. Take The Money And Run, est extrait de l'album pour en faire un premier single, suivi en novembre de 'Rock 'n' Me' (n°1), en hommage à Paul Kossoff de Free. La similitude du morceau avec 'All Right Now' n'est donc pas fortuite. En mars 1977, le morceau titre fait le haut des hits US (2ème). Pas étonnant que le Steve Miller Band se mette à fréquenter les grands stades et à partager les affiches avec les pointures du moment comme les Eagles. Les douze chansons de Fly Like An Eagle n'ont pas le même impact commercial mais il est indéniable que cet album a été pensé, avant tout, pour faire trembler les charts. Simplicité et accroche, rock mélodique, charme vocal, effets sonores sont les ingrédients d'un disque carrément pop-rock pour radio, qui a en réserve, Serenade, Dance Dance Dance, Blue Odyssey...


1976

Gerry Rafferty - Snakes and Ladders (1980)



Known at least to the general public for its sublime ride 'Baker Street', Rafferty was out of radar from a new album recorded in 1979, Night Owl. Snakes and Ladders is part of the most interesting albums and most convincing in this folk rock vein that characterizes it. There are an incredible number of excellent pieces including the beautiful "The Right Moment" will be re-recorded later by Olivia Newton-John. Albums those years were steeped email or rather synthetic discoveries that give the listening today a rather dated next to these productions. Uncomfortable on stage, Rafferty experienced a late career eclipsing. However the quality of his lyrics, his sense of melody and his particular charisma make Gerry Rafferty, who died at 63 after having fallen into a violent alcoholism, have deeply marked the history of folk.

Connu au moins du grand public pour sa sublime balade 'Baker Street', Rafferty était sorti des radars depuis un dernier album enregistré en 1979, Night Owl. Snakes and Ladders fait partie de ses albums les plus intéressants et les plus convaincants dans cette veine folk rock qui le caractérise. On y trouve un nombre incroyable d'excellents morceaux avec notamment le très beau "The Right Moment" qui sera réenregistré plus tard par Olivia Newton-John. Les albums de ces années là étaient pétris de trouvailles électroniques ou plutôt synthétiques qui donnent à l'écoute aujourd'hui un côté assez daté à ces productions. Peu à l'aise sur scène, Rafferty a connu une fin de carrière à éclipses. Toutefois la qualité de ses textes, son sens de la mélodie et son charisme si particulier font que Gerry Rafferty, décédé à 63 ans après avoir sombré dans un alcoolisme violent, aura profondément marqué l'histoire du folk.

1980

Beth Hart Band - Immortal (1996)




Beth Hart, 41, almost unknown to the battalion of American singers and yet undeniable voice would undoubtedly remained in the shadows of underground clubs Angelenos if she had conquered his demons. Today, at the time of his second album, Immortal, the curtain rose on a stamp and an energy that its former idols would not deny. Janis Joplin, Billie Holiday, Etta James, Aretha Franklin, Nina Simone, Ella Fitzgerald ... Beth Hart has both finesse, power and soul to all, with a touch of rating which allows it to remain credible in both soul in the blues. If you do hear that: 'I Am The One' is a pure diamond blues song! (40:23)

Beth Hart, 41 ans, quasi inconnue au bataillon des chanteuses américaines et pourtant voix indéniable, serait sans doute restée dans l’ombre des clubs underground angelenos si elle n’avait vaincu ses démons. Aujourd’hui, à l’heure de son deuxième album, Immortal, le rideau s’est levé sur un timbre et une énergie que ses idoles d’antan ne renieraient pas. Janis Joplin, Billie Holiday, Etta James, Aretha Franklin, Nina Simone, Ella Fitzgerald… Beth Hart possède à la fois leur finesse, leur puissance et leur âme à toutes, avec un toucher de note qui lui permet de rester crédible aussi bien dans la soul que dans le blues. Si vous n'en écoutez qu'une : 'Am I The One' qui est un pur diamant de blues song ! (40:23)

1996



Black Pearl - Black Pearl (1969)



Black Pearl. San Francisco 1969. Three guitarists! A singer will give body and soul. An omnipresent battery, strong and marked tempo. A low round, firm and well promoted. Given the place of residence of the group and the album recording of the year, it is hardly surprising to some similarities with Big Brother & the Holding Company and the acid rock movement in California. But unlike most of their fellow musicians of the time, Black Pearl favors sustained rhythms, full of ardor and vivacity, a certain joy. The guitars are rough, sometimes crunchy, sometimes fuzzy, sometimes bathed in reverb, with predominant acute. The singer, who would think of Otis Redding White and the rhythmic base give a soul coloring; while the guitars are rather the crossing of an energetic psychedelic hard (no hovering in this album), an acid rock twirling see a garage rock 60's.

Except the last, the titles are full of energy, driven by the song and the battery; this battery moreover, that often only by his groove focuses all the attention. A forgotten group but remains among the best in the San Francisco scene of 67-69.Black Pearl. San Francisco 1969. Trois guitaristes ! Un chanteur se donnant corps et âme. Une batterie omniprésente, au tempo fort et marqué. Une basse ronde, ferme et bien mise en avant.
Vu le lieu de résidence du groupe et l'année d'enregistrement de l'album, on ne s'étonnera guère de certaines similitudes avec Big Brother & the Holding Company et la mouvance acid rock de Californie. Mais au contraire de la plupart de leurs camarades musiciens de l'époque, Black Pearl privilégie les rythmes soutenues, plein d'ardeur et de vivacité, dans une certaine allégresse. Les guitares sont rêches, tantôt crunchy, tantôt fuzzy, parfois baignées de reverb, avec des aigus prédominants. Le chanteur, qui ferait penser à un Otis Redding blanc, ainsi que la base rythmique donnent une coloration soul ; alors que les guitares sont plutôt au croisement d'un hard psychédélique énergique (rien de planant dans cet opus), d'un acid rock virevoltant, voir d'un rock garage 60's.
Hormis le dernier, les titres débordent d'énergie, poussés par le chant et la batterie ; cette batterie d'ailleurs, qui, souvent par son seul groove focalise toute l'attention. Un groupe oublié mais demeurant parmi les meilleurs de la scène de San Francisco de 67-69.

1969

Sixpence None The Richer - Divine Discontent (2002)



Sixpence none the Richer! This name does not evoke much, even for those who know Travis or Coldplay. Nevertheless, this group is tremendous as evidenced this "Divine Discontent". Each title has its particularity: indeed, 'Dizzy' wants quiet and relaxing while 'Paralysed' is a more muscular piece on electric guitar. On 'Do not Dream It's Over', a beautiful cover of Crowded House, the voice of Leigh Nash is simply wonderful as are the accompanying instruments. Sixpence offers us here a little gem with a selection of melodies polished to perfection.

Sixpence none the Richer! Ce nom n'évoque pas grand chose, même pour ceux qui connaissent Travis ou encore Coldplay. Il n'empêche que ce groupe est formidable comme le prouve ce "Divine Discontent". Chaque titre a sa particularité : en effet, 'Dizzy' se veut calme et relaxant, tandis que 'Paralysed' est un morceau plus musclé à la guitare électrique. Sur 'Don't Dream It's Over', une magnifique reprise de Crowded House, la voix de Leigh Nash est simplement merveilleuse tout comme les instruments qui l'accompagnent.  Sixpence nous gratifie ici d'un petit bijou avec un florilège de mélodies polies jusqu'à la perfection.

2002

J.J. Cale - Troubadour (1976)



One of the most endearing of J.J. Cale albums with producer Audie Ashworth, faithful companion since the beginning. J.J. Cale strenna then a brand new studio he built in Tennessee. He appealed to the vibraphonist Farrell Morris to expand its range of sounds ( 'Super Blue', 'Travelling Light'). Another underrated aspect of style, jazz, made its entry into the small theater electric troubadour, with songs like 'Hold On' or the more blues 'You Got Me On So Bad'. The care now put to the choice of companions will become a constant, and men like David Briggs, organist pianist, duo or Tim Drummond and Carl Radle are complicit in these natural relaxation as installed music J.J. Cale. He does not hesitate to use the fuzz guitar (Ride Me High) next to the cool piano Bill Purcell ( 'You Got Me On So Bad'). Contains global hit 'Cocaine', often attributed to Clapton, but from the pen of Cale.

Un des albums les plus attachants de J.J. Cale, avec le producteur Audie Ashworth, fidèle compagnon depuis les débuts. J.J. Cale étrenne alors un studio tout neuf qu'il s'est construit dans le Tennessee. Il a fait appel au vibraphoniste Farrell Morris pour élargir sa palette sonore ('Super Blue', 'Travelling Light'). Un autre aspect méconnu de son style, le jazz, fait son entrée dans le petit théâtre du troubadour électrique, avec des chansons comme 'Hold On' ou le plus blues  'You Got Me On So Bad'. Le soin mis désormais au choix des accompagnateurs va devenir une constante, et des hommes comme David Briggs, pianiste organiste, ou le duo Tim Drummond et Carl Radle se font les complices naturels de ces moments de détente qu'installe la musique de J.J. Cale. Il n'hésite pas à utiliser la guitare fuzz ( Ride Me High) à côté du piano cool de Bill Purcell ( 'You Got Me On So Bad'). Contient le hit planétaire 'Cocaïne', souvent attribué à Clapton, mais bien de la plume de Cale.

1976

Traffic - Mr. Fantasy (1968)



Traffic, the new group of Steve Winwood, lies in the movement of the rock of the late 60's with his first album Mr. Fantasy. The five members are all accomplished musicians: Steve Winwood, and more vibrant soulful voice, control the organ and other keyboards, bass and guitar, guitarist Dave Mason plays Indian instruments like the sitar and while Tampura Chris Wood takes care of the flute and saxophone. Jim Capaldi on drums and percussion and made a part of the texts. The group withdrew to the countryside in the Berkshire community a few months and tried all blends maintaining complete artistic control over the material produced. The result is up to expectations: Mr Fantasy, while remaining in the dominant wave flower power, offer compositions inspired the eclectic influences assimilated. 'Heaven Iis Your Mind' marie rhythm of R & B with a bridge sounding like a psychedelic waltz. Dave Mason book the most psychedelic songs on the album: 'Utterly Simple' makes great to sitar and other Indian tampuras strongly reminiscent of 'Within You Without You' by the Beatles while the baroque 'House for Everyone' and 'Hope I Never Find me There 'eerily sounding like the first singles of Pink Floyd. The ease of Dave Mason to compose simple and catchy songs contrasts with the more jazzy and experimental research of other members. 'Colored rain' and 'Dear Mr Fantasy' sailing between an inhabited soul and influences more rock and jazz. 'Giving to You' reminds a jam that would have been focused on three minutes and the very rock 'Shilling Faces' sails on land Cream. The two flagship tracks on the album are the hispanisant 'Dealer' that will take some Santana and the beautiful ballad "No Face, No Name, No Number 'where the song of Steve Winwood is literally heartbreaking.

Traffic, le nouveau groupe de Steve Winwood, se situe dans la mouvance du rock de la fin des 60's avec son premier album Mr Fantasy. Les cinq membres sont tous des instrumentistes accomplis : Steve Winwood, en plus de sa voix soul vibrante, maîtrise l’orgue et divers claviers, la basse et la guitare, le guitariste Dave Mason joue aussi des instruments indiens comme le sitar et la Tampura tandis que Chris Wood se charge de la flûte et du saxophone. Jim Capaldi est à la batterie et aux percussions et compose une partie des textes. Le groupe s’est retiré à la campagne dans le Berkshire quelques mois en communauté et tenta tous les mélanges en gardant un total contrôle artistique sur la matière produite. Le résultat est à la hauteur des espérances: Mr Fantasy, tout en s’inscrivant dans la vague flower power dominante, offre des compositions inspirées aux influences hétéroclites assimilées. 'Heaven Iis Your Mind' marie un rythme de rhythm’n’blues avec un pont sonnant comme une valse psychédélique. Dave Mason livre les morceaux les plus psychédéliques de l’album : 'Utterly Simple' laisse la part belle aux sitars et autres tampuras indiens rappelant fortement le 'Within You Without You' des Beatles tandis que les baroques 'House for Everyone' et 'Hope I Never Find Me There' sonnent étrangement comme les premiers singles des Pink Floyd. La facilité de Dave Mason à composer des morceaux simples et accrocheurs contraste avec la recherche plus jazzy et expérimentale des autres membres. 'Colored rain' et 'Dear Mr Fantasy' naviguent entre une soul habitée et des influences plus rock et jazz. 'Giving to You' rappelle une jam qui aurait été concentrée sur trois minutes et le très rock 'Shilling Faces' navigue sur les terres de Cream. Les deux morceaux phares de l’album sont l’hispanisant 'Dealer' que reprendra un certain Santana et la magnifique ballade 'No Face, No Name, No Number' où le chant de Steve Winwood est littéralement déchirant.


1968

Kings Of Leon - Mechanical Bull (2013)



With Mechanical Bull, Kings of Leon have found the path of the rock. Caleb and his offspring to stop the play and return the Jonas Brothers Crowes shop. The listener is immediately put in step. Supersoaker via a simple and effective riff propels the singer's voice where it no longer expected. 'Do not Matter' engages a gear. It's amazingly simple but it works. Like the ballads. 'Wait for Me' will cry in the cottages all hiver.Bref, a return to saving sources. The Kings of Leon are back in town. Stash bottles and Bibles!

Avec Mechanical Bull, les Kings of Leon ont retrouvé le chemin du rock. Caleb et ses rejetons arrêtent de se la jouer Jonas Brothers et reviennent la boutique Crowes. L'auditeur est mis d'emblée au pas. Supersoaker, via un riff simple et efficace, propulse la voix du chanteur là où on ne l’attendait plus. 'Don’t Matter' enclenche la vitesse supérieure. C’est d’une simplicité déconcertante mais cela fonctionne. Tout comme les ballades. 'Wait for Me' fera pleurer dans les chaumières tout l’hiver.Bref, un retour aux sources salvateur. Les Kings of Leon sont de retour en ville. Planquez les bouteilles et les Bibles !

2013

Rhinoceros - Rhinoceros (1968)



Rhinoceros is a supergroup formed in late 1960 by Electra Records. The project to gather in a group fabricated promising young musicians is led originally by Paul Rothchild (producer of The Doors) and Frazier Mohawk (manager of Buffalo Springfield). Following the first auditions, conducted end of 1967, the two producers hold guitarists Doug Hastings and Danny Weis (ex-Iron Butterfly), keyboardist Alan Gerber and singer John Finley. The group adopted the name Rhinoceros and began recording a debut album, produced by Rothchild. The results are disappointing: Rhino reaches only 115th on the Billboard ranking. Their music is nevertheless very interesting and representative rock stream the late sixties with an atmosphere similar to that of Steppenwolf. 

The ballad that closes the album, 'Will Serenade You', will become a pipe in the hands of Three Dog Night in 1973.Rhinoceros est un supergroupe constitué à la fin des années 1960 par le label Electra Records. Le projet consistant à réunir dans un groupe monté de toutes pièces de jeunes musiciens prometteurs est conduit à l'origine par Paul Rothchild (producteur des Doors) et Frazier Mohawk (manager de Buffalo Springfield). Suite aux premières auditions, conduites fin 1967, les deux producteurs retiennent les guitaristes Doug Hastings  et Danny Weis (ex-Iron Butterfly), le claviériste Alan Gerber  et le chanteur John Finley. Le groupe adopte le nom de Rhinoceros et entame l'enregistrement d'un premier album, produit par Rothchild. Les résultats sont décevants : Rhinocéros n'atteint que la 115e place du classement  Billboard. Leur musique est pourtant fort intéressante et très représentative du courant rock de la fin des sixties avec une ambiance proche de celle de Steppenwolf.
La ballade qui clôture l'album, 'Will Sérénade You', deviendra un tube entre les mains de Three Dog Night en 1973.

1968

Charlie Daniels Band - Fire On The Mountain (1974)



Well balanced between rock and country, eclectic and under various influences, consisting of titles that are well worth taking a detour to check, musicians who best exploit all the very substance without individually shine but the playing group, it does more is needed to make Fire on the Mountain (1974) the song choices discography while being the Charlie Daniels Band. Fire On The Mountain is its unique reference. Where the group often fished by his side and scattered mess, he reveals through the disc's ability to refocus to render a perfectly balanced mixture merged, accurate and efficient. It follows an LP that has no equal in promoting Southern rock. The dominant core of this little nugget consists of Trudy welcomed and local Georgia, wonder of softness (extirpated solo album Charlie Daniels and revised upwards), the catchy Long Haired Country Boy Rock The South's gonna Do It Again, Feelin 'Free and surprising Caballo Diablo.

A standard southern rock.Bien équilibré entre rock et country, éclectique et sous diverses influences, composé de titres qui méritent bien de faire un crochet pour vérifier, des musiciens qui en exploitent au mieux toute la substantifique moelle, sans briller individuellement mais en la jouant collectif, il n'en faut pas plus pour faire de Fire On The Mountain (1974) le morceau de choix de la discographie alors en cours du Charlie Daniels Band. Fire On The Mountain est son exceptionnelle référence. Là où le groupe pêchait souvent par son côté foutoir et dispersé, il révèle au travers de ce disque sa capacité à se recentrer pour restituer un mélange fusionné parfaitement dosé, précis et performant. Il s'ensuit un LP qui n'a pas son pareil pour promouvoir le rock sudiste. Le noyau dominant de cette petite pépite est constitué du réjoui Trudy et du local Georgia, merveille de douceur (extirpés de l'album solo de Charlie Daniels et revus à la hausse), de l'accrocheur Long Haired Country Boy, du rock The South's Gonna Do It Again, de Feelin' Free et du surprenant Caballo Diablo.
Un étalon du rock sudiste.

Charlie Daniels Band - Fire On The Mountain (LP)
1974

Marshall Tucker Band - Carolina Dreams (1977)



The atmosphere of this album is very country-rock, do not look for big riffs that kill as with Lynyrd Skynyrd, or marathoners soli the Allman Brothers Band. Yet the Toy Caldwell's guitar playing is quite exceptional: very melodic and sensual, with beautiful delicate and chiseled sounds and a lot of technical variety (as many parts of steel very typical country). Two tracks lead this record flawless in their wake: 'Fly Like An Eagle "and" Heard It In A Love Song, excellent singles. All pieces are generally rather quiet, moving from country to blues or jazzy moments. The most removed derive more titles to the rhythm and blues that to the big rock that spot. All compositions are good, with fairly classical harmonies but beautiful melodies.

L'ambiance de cet album est très country-rock, n'y cherchez pas de gros riffs qui tuent comme chez Lynyrd Skynyrd, ou des soli marathoniens à l'Allman Brothers Band. Pourtant le jeu de guitare de Toy Caldwell est assez exceptionnel: très mélodique et sensuel, avec de très belles sonorités délicates et ciselées et beaucoup de variété technique ( aussi beaucoup de parties de steel très typées country ). Deux titres entraînent ce disque sans faille dans leur sillage : 'Fly Like An Eagle' et 'Heard It In A Love Song,' excellents singles. Tous les morceaux sont en général plutôt calmes, passant de la country, au blues ou à des instants presque jazzy. Les titres les plus enlevés tirent plus vers le rythm'n blues que vers le gros rock qui tache. Toutes les compositions sont de qualité, avec des harmonies assez classiques, mais de très belles mélodies.

1977