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Rock Music Blog

samedi 15 octobre 2016

Creedence Clearwater Revival - Creedence Clearwater Revival (1968)



At that time, in 1968, the music scene in Frisco knows a psychedelic tidal wave linked to a very characteristic sound of the San Francisco Bay (Grateful Dead, Jefferson Airplane ...). In this acid-rock environment, CCR, which has never yielded to this influence and released his first album, the one that established the Creedence sound. Two headlines, I Put A Spell On You and Suzie Q (more than 8 minutes) covers of respective fellows responding to the surname of Jay Hawkins and Dale Hawkins (no relationship between the two). Ninety-Nine And A Half is another cover of Wilson Pickett and the rest of the album is original songs written by John Fogerty. The songs are solid as Walk On The Water (which dates from the time of Golliwogs and co-authored with his brother Tom).

A cette époque, en 1968, la scène musicale de Frisco connaît un raz-de-marée psychédélique lié à un son très caractéristique de la baie de San Francisco (Grateful Dead, Jefferson Airplane...). Dans cet environnement acid-rock, CCR, qui n'a jamais cédé à cette influence et sort son premier album, celui qui a établi le son Creedence. Deux grands titres, I Put A Spell On You et Suzie Q (plus de 8 minutes), reprises (des années 50) respectives de quidams répondant au patronyme de Jay Hawkins et de Dale Hawkins (aucun lien de parenté entre les deux). Ninety-Nine And A Half est une autre reprise de Wilson Pickett tandis que le reste de l'album se résume à des chansons écrites par John Fogerty. Les morceaux sont solides comme Walk On The Water (qui date de l'époque des Golliwogs et cosigné avec son frère Tom).

1968

Taj Mahal - The Natch'L Blues (1968)



Taj Mahal signs, with this second album, a major act which appears in 1968. He manages perfectly to ensure the preservation of traditional blues while amending prospects. No doubt thanks to the timbre of his voice, grainy, not docile. Especially through its rhythmic kicks, unpredictable arrangements ( 'Done Changed My Way Of Living') and explorations off the blues field. Such as the adaptation of 'You Do not Miss Your Water' very close in spirit and letter of the Otis Redding. A similar desire to roam border rhythm'n'blues permeates a title like 'She Caught The Katy And Left Me A Mule To Ride', 'Is not that A Lot Of Love' or 'Corinna'.

 Taj Mahal signe, avec ce deuxième album, un acte majeur qui paraît en 1968. Il parvient à merveille à assurer la préservation du blues traditionnel tout en en modifiant les perspectives. Sans doute grâce au timbre de sa voix, granuleuse, pas docile. Surtout grâce à ses ruades rythmiques, arrangements imprévisibles ('Done Changed My Way Of Living') et explorations hors du champ du blues. Comme par exemple cette adaptation de 'You Don't Miss Your Water' toute proche dans l'esprit et dans la lettre de celle d'Otis Redding. Une identique volonté de rôder aux frontières du rhythm'n'blues imprègne un titre comme 'She Caught The Katy And Left Me A Mule To Ride', 'Ain't that A Lot Of Love' ou encore 'Corinna'.

1968

Pacific Gas & Electric (1968)



This solid rock band fronted by the talented Charlie Allen were passed over and forgotten in the plethora of rock groups in the late 60's/early 70's. With former Canned Heat drummer Frank Cook and guitarist Glenn Schwartz, they worked the club scene and played solid rock.

Ce groupe de rock solide mené par le talentueux Charlie Allen ont été passé au-dessus et oublié dans la pléthore de groupes de rock dans années 60 / début des années 70 la fin. Avec l'ancien batteur Canned Heat Frank Cook et le guitariste Glenn Schwartz, ils ont travaillé la scène du club et ont joué la roche solide.

1968

Spirit - Spirit (1968)



Spirit is a Californian music group founded in 1967 by guitarist and vocalist Randy California and by the jazz drummer Ed Cassidy, his stepfather, backed by vocalist Jay Ferguson.The group did not like so much this first record, especially pointing the finger producing Lou Adler and Marty Paich arrangements, which, according to them, unnecessarily overloaded songs. Yet these, almost all written by vocalist Jay Ferguson, overcome these disadvantages without any harm rather minor and form a coherent and extremely effective, no relation to what is done at the same time in others California groups.

Spirit est un groupe de musique californien fondé en 1967 par le guitariste et chanteur Randy California ainsi que par le batteur de jazz Ed Cassidy, son beau-père, soutenus par le chanteur Jay Ferguson. Le groupe n’aimait pas tellement ce premier disque, pointant surtout du doigt la production de Lou Adler et les arrangements de Marty Paich, qui, selon eux, surchargeaient inutilement les chansons. Pourtant, celles-ci, presque toutes écrites par le chanteur Jay Ferguson, surmontent sans aucun mal ces inconvénients plutôt mineurs et forment un ensemble très cohérent et d’une efficacité redoutable, sans aucun rapport avec ce qui se fait au même moment chez les autres groupes de Californie. 

1968

Linn County - Linn County - (1968)



Linn County was an American band based in Iowa and later in San Francisco. Their last 2 albums, Fever Shot & Till The Break Of Dawn, have never been reissued on CD or vinyl. Linn County formed around 1967 in Linn County, Iowa, USA as the Linn County Blues Band. In 1968, the band signed with Mercury Records, moved to San Francisco, California, and changed its name to Linn County. They released their first album Proud Flesh Soothseer in 1968 and toured, performing with bands and people such as: Albert King, Led Zeppelin, Sly & the Family Stone, Eric Burdon & the Animals and Ten Years After. They never became too well known, and broke up after Clark Pierson left to join Janis Joplin. Linn County released three albums from 1968 to 1970. Over the course of their existence, they had seven band members.

Linn County était un groupe américain basé dans l'Iowa et plus tard à San Francisco. Leurs 2 derniers albums, Fever Shot et Till The Break Of Dawn, n'ont jamais été réédités en CD ou vinyle. Linn County a été formé vers 1967 dans le comté de Linn, Iowa, comme le Linn County Blues Band. En 1968, le groupe a signé avec Mercury Records, a déménagé à San Francisco, en Californie, et a changé son nom en Linn County. Ils ont alors sorti leur premier album Proud Flesh Soothseer en 1968 et se produisirent en tournée avec des bandes et des artistes tels que : Albert King, Led Zeppelin, Sly & the Family Stone, The Animals et Ten Years After. Ils ne sont jamais devenus trop populaires et ont splité après que Clark Pierson les ait quitté pour rejoindre Janis Joplin. Linn County a publié trois albums de 1968 à 1970. Au cours de leur existence, ils ont compté sept membres différents ayant évolué dans le groupe.

1968

Santana - Santana (1969)



The first Santana album takes the challenge to capture in the studio all the excitement generated by one of the hottest theatrical groups of its era. After the San Francisco scene, where the public initiated by the Grateful Dead and Quicksilver taken long jams, this first version of the band Carlos puts the emphasis on spontaneity by offering a disheveled rock-blues and largely instrumental, where duels between six-string nervous leader and jazzy organ Gregg Rolie are restarted by the Afro-Cuban percussion. If the catchy 'Evil Ways' provides his first hit with the group, it is however 'Soul Sacrifice' which asserts itself as the true pièce de résistance of this coup d'masterly essay, with a remarkable solo drummer Mike Schrieve.

Le premier album de Santana tient la gageure de capturer en studio toute l'excitation générée par l'un des groupes scéniques les plus chauds de son époque. Issue de la scène de San Francisco, où le public initié par le Grateful Dead ou Quicksilver prise les longues jams, cette première mouture de la bande à Carlos privilégie avant tout la spontanéité en offrant un rock-blues échevelé et largement instrumental, où les duels entre la six-cordes nerveuse du leader et l'orgue jazzy de Gregg Rolie sont relancés par les percussions afro-cubaines. Si l'accrocheur 'Evil Ways' fournit son premier hit au groupe, c'est cependant 'Soul Sacrifice' qui s'affirme comme la vraie pièce de résistance de ce coup d'essai magistral, avec un remarquable solo du batteur Mike Schrieve.

1969

A. B. Skhy - Ramblin' On (1970)



Formed in Milwaukee in the late 1960s as New Blues, the band comprised Dennis Geyer (guitar, vocals), Jim Marcotte (bass guitar), Terry Anderson (drums), and Howard Wales (keyboards).They relocated to San Francisco and changed the band name to A.B. Skhy, building a following with live performances. They were signed by MGM Records and worked with producer Richard Delvy on their self-titled debut album, released in 1969. The group then split, with Andersen and Wales leaving, the latter going on to play with Harvey Mandel, Jerry Garcia, and The Grateful Dead. Geyer and Marcotte recruited drummer Rick Jaeger and guitarist James "Curley" Cooke (formerly of The Versitones and The Steve Miller Band), and the new lineup recorded a second album, Ramblin' On, in March 1970 with Kim Fowley and Michael Lloyd producing. The album included a mixture of cover versions and original songs by Cooke.

Formé à Milwaukee à la fin des années 1960 sous le nom initial de New Blues, le groupe comprenait Dennis Geyer (guitare, chant), Jim Marcotte (guitare basse), Terry Anderson (batterie), et Howard Wales (claviers). Ils ont ensuite déménagé à San Francisco et ont changé la nom du groupe en A.B. Skhy, poursuivant avec des performances live. Ils ont alors été signés par MGM Records et ont travaillé avec le producteur Richard Delvy sur leur premier album éponyme, sorti en 1969. Le groupe s'est ensuite séparé, avec Andersen et Walles au départ, celui-ci préférant jouer avec Harvey Mandel, Jerry Garcia, et le Grateful Dead. Geyer et Marcotte recrutent le batteur Rick Jaeger et le guitariste James "Curley" Cooke (ex The Versitones et Steve Miller Band ), et le nouveau line-up a enregistré un deuxième album, Ramblin 'On en mars 1970 avec une production de Kim Fowley et Michael Lloyd. L'album comprend un mélange de reprises et des chansons originales de Cooke.

1970

Cold Blood - Cold Blood (1969)



Cold Blood was one of the Bay Area's non-psychedelic contributions to pop music in the late '60s and early '70s. Their R&B-influenced combination of rock, blues, and jazz stood out from the guitar-driven acid rock bands most identified with that scene. After establishing themselves at dancehalls such as the Avalon or Bill Graham's Winterland Ballroom, Cold Blood became one of the first acts signed to Graham's Fillmore record label -- which was named after another one of his venerable venues. Their 1969 self-titled debut -- although somewhat contained in comparison to their live shows -- is a good representation of their soulful, horn-driven funk. One of the major reasons for the band's success is the unadulterated and otherwise raw vocal style of Lydia Pense.

Cold Blood a été l'une des contributions non-psychédéliques de la Bay Area à la musique pop dans les années 60 et au début des années 70. Leur rock est une combinaison d'influences R & B, blues et jazz, ils se distinguent en cela des groupes de acid rock notamment par leur jeu de guitare. Après s'être établis dans des salles telles que l'Avalon ou le Winterland Ballroom de Bill Graham, Cold Blood est devenu l'un des premiers contrats signés pour Fillmore, le label de Graham - qui a donné l'un après l'autre son nom à chacun de ses vénérables lieux. Leur album éponyme de 1969 - bien que quelque peu contenu par rapport à leurs shows en direct - est une bonne représentation de leur soul funky. L'une des principales raisons du succès du groupe est le style et la puissance de la voix de Lydia Pense.

From 'Cold Blood' - Cold Blood (1969)

From 'Cold Blood' - Cold Blood (1969)

From 'Cold Blood' - Cold Blood (1969)

From 'Cold Blood' - Cold Blood (1969)




Lydia Pense