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Rock Music Blog

jeudi 11 août 2016

Ballin' Jack - Ballin' Jack (1970)



The Ballin 'Jack formed a multiracial group in 1969 after following the rise to fame of their childhood friend, Jimi Hendrix. Although they never reached the same level of notoriety, their debut album has however attracted the respect of aficionados of rock, most of the songs being played in the first part of Jimi Hendrix they assured on the tour Cry of Love in 1969. their music is very varied: country, soul, rock, blues ... but it exudes a high power R & B whose sound is very characteristic of the late sixties.

Les Ballin' Jack ont formé un groupe multiracial en 1969 après avoir suivi l’ascension vers la gloire de leur ami d’enfance, Jimi Hendrix. Bien qu’ils n’aient jamais atteint le même niveau de notoriété, leur premier album s’est toutefois attiré le respect des afficionados du rock, la plupart des titres étant joué lors des premières parties de Jimi Hendrix qu’ils assurèrent sur la tournée de Cry Of Love en 1969. Leur musique est très variée  : country, soul, rock, blues ... mais il s'en dégage une forte puissance R&B dont le son est très caractéristique de la fin des sixties.

Blues Image - Open (1970)



Excellent blues-rockers, that's what these Floridians Tampa united under the banner of (The) Blues Image. After listening to Open, their second LP (1970), is the realization that we must do. It is solid in its contours, without particular genius but without hiccups either. It is the quota groups doing the job correctly and not rajoutent. Powerful, efficient, without seeking to monopolize the limelight, Blues Image was favored by critics of the late sixties and the recognition of his own, including Jimi Hendrix who sees him as a future group. The singer-drummer Bertematti Manuel, close to the latter, percussionist Joe Lala (clan Manassas) and guitarist Mike Pinera (Iron Butterfly future) are the instigators of this project started as a trio fusing rock, jazz and rhythms Cubans structure that complements the Welsh bassist Malcolm Jones in 1966. the registry is very pleasant.

D'excellents blues-rockers, voilà ce que sont ces floridiens de Tampa réunis sous l'étendard de (The) Blues Image. Au terme de l'écoute d'Open, leur deuxième LP (1970), tel est le constat que l'on se doit de faire. C'est solide dans tous ses contours, sans génie particulier mais sans couacs non plus. Il appartient au contingent des groupes qui font correctement le boulot et qui n'en rajoutent pas. Percutant, efficace, sans chercher à monopoliser les feux de la rampe, Blues Image a les faveurs de la critique de la fin des sixties et la reconnaissance des siens, notamment de Jimi Hendrix qui voit en lui un groupe d'avenir. Le chanteur-batteur Manuel Bertematti, proche de ce dernier, le percussionniste Joe Lala (du clan Manassas) et le guitariste Mike Pinera (futur Iron Butterfly) sont les instigateurs de ce projet débuté sous forme d'un trio fusionnant rock, jazz et rythmes cubains, structure que complète le bassiste gallois Malcolm Jones en 1966. Le registre est fort agréable.

1970

Steve Miller Band - Sailor (1968)



Second album of Steve Miller Band, Sailor is central hinge figure in the discography of the first period of the group. Party of Chicago under the appellation Goldberg-Miller Blues Band in 1965 (with organist Barry Goldberg) and arrived in 1967 in San Francisco as Steve Miller Band exploding psychedelic, the band's guitarist and singer Steve Miller s is found at the right time and the right place to change his traditional blues blues rock blasted by music revolution. Released in 1968 the album Sailor perfectly aware of this change, blues rock jams between good child ( 'Living in the USA', 'Gangster of Love'), atmospheric acoustic ballads ( "Quicksilver Girl ') and psychedelic explorations (' Song for Our Ancestors', 'Dear Mary') close to the English model introduced by the first Pink Floyd, the Moody Blues and the Beatles Sgt. Pepper's. In other words, Sailor is an excellent compendium of blues and psychedelic rock that has not aged too badly.

Deuxième album du Steve Miller Band, Sailor fait figure de charnière centrale dans la discographie de la première période du groupe. Parti de Chicago sous l'appelation Goldberg-Miller Blues Band en 1965 (avec l'organiste Barry Goldberg) et arrivé en 1967 à San Francisco en tant que Steve Miller Band en pleine explosion du psychédélisme, le groupe du guitariste et chanteur Steve Miller s'est trouvé au bon moment et au bon endroit pour faire évoluer son blues traditionnel en blues rock dynamité par la révolution musicale en cours. Paru en 1968, l'album Sailor rend parfaitement compte de ce changement, entre jams blues rock bon enfant ('Living in the USA', 'Gangster of Love'), ballades acoustiques atmosphériques ('Quicksilver Girl') et explorations psychédéliques ('Song for Our Ancestors', 'Dear Mary') proches du modèle anglais déposé par le premier Pink Floyd, The Moody Blues et The Beatles de Sgt. Pepper's.  Autrement dit, Sailor est un excellent condensé de blues et de rock psychédélique qui n'a pas trop mal vieilli.

1968

Procol Harum - A Salty Dog (1969)



A Salty Dog, often divides fans of the group, lionized by some and ignored by others. The disk delivers at least four absolute wonders, both composed by Gary Brooker (the majestic title track and "All This And More), two by organist Matthew Fisher, who also hold them singing: the first ' Wreck of the Hesperus' unfolds between piano loops distraught, symphonic impulses, a melody at once clear and convoluted and Reid text in unison, reminiscent gigantic waves, rough sea and never lost hope. The other composition of Fisher, 'Pilgrims progress', amid mellow organ, exudes a sweet and naive melody, sung by its author almost childlike manner: where others would have easily sunk into sentimentality, it simply reveals sublime.

A Salty Dog, divise souvent les passionnés du groupe, porté aux nues par les uns, négligé par les autres. Le disque délivre au moins quatre merveilles absolues, deux composées par Gary Brooker (le majestueux morceau-titre et 'All This And More'), deux par l’organiste Matthew Fisher, qui s’y empare aussi du chant : la première, 'Wreck of the Hesperus', se déploie entre boucles de piano affolées, élans symphoniques, une mélodie à la fois limpide et tarabiscotée et un texte de Reid à l’unisson, évoquant vagues gigantesques, mer déchaînée et espoir à jamais perdu. L’autre composition de Fisher,'Pilgrims progress', sur fond d’orgue moelleux, distille une mélodie douce et naïve, chanté par son auteur de manière presque enfantine : là où d’autres l’auraient facilement fait sombrer dans la mièvrerie, elle se révèle simplement sublime.

1969

Creedence Clearwater Revival - Pendulum (1970)



Cosmo's Factory is often given as the masterpiece of CCR, not without justification, but it could just as Pendulum city. Pendulum has a sound that no other album has and god knows all Albums RACs are shimmering. It's a bit their Abbey Road album last great master of hand led by a leader (Macca for Abbey Road, John Fogerty Pendulum) before the ego of another Member come to sink the ship. Always guitars, but an organ is now present, adding brass ... this is an atypical CCR we reveal what LP 1970. John Fogerty, it remains faithful to the simple rock, square, swing which makes the sound and rhythmic trademark JRC ( 'Molina', 'Hey Tonight'), if we always delights as much with folk ballads ( "Have you ever Seen the Rain ') share in directions rhythm & blues , soul ( 'Chameleon') with titles like "Born to Move 'or the heartbreaking lament' Hideaway '.

On donne souvent Cosmos Factory comme le chef d'œuvre de CCR, ce n'est pas sans justification, mais on pourrait tout autant cité Pendulum. Pendulum a un son qu'aucun autre album n'a et dieu sait que tous les albums de CCR sont chatoyants. C'est un peu leur Abbey Road, dernier magnifique album mené de main de maitre par un leader (Macca pour Abbey Road, John Fogerty pour Pendulum) avant que l' ego d'un autre membre vienne faire couler le navire.
Moins de guitare, mais un orgue qui se fait plus présent, ajout de cuivres... c'est un CCR atypique que nous révèle ce LP de 1970. John Fogerty, s'il reste fidèle au rock simple, carré, au swing qui fait la marque de fabrique sonore et rythmique du CCR ('Molina', 'Hey Tonight'), s'il nous ravit toujours autant avec les ballades folk ('Have You Ever Seen The Rain'), part dans des directions rythm & blues, soul ('Chameleon') avec des titres comme 'Born To Move' ou la complainte déchirante 'Hideway'.

1970

The Sons Of Champlin - Loosen Up Naturally (1969)





The Sons Of Champlin was formed from Six Face, a group formerly led by singer / keyboardist Bill Champlin, and which also included saxophonist Tim Caine, guitarist Terry Haggerty, bassist Al Strong, and Jim Myers drummer later replaced by Bill Bowen. While still a teenager, Champlin was already married, which inspired the name of the group. In July 1966 they gave their first concert at the Fillmore Auditorium in San Francisco. They then released their first single, 'Sing Me a Rainbow' on Verve Records in March 1967, but it has not met with success, the project of an LP was abandoned. Undaunted, the group added a horn section with two musicians, Geoff Palmer and Jim Beem and turned to a more R & B style, slightly oriented jazz. It took more than a year before they have another chance to record, and finally, after signing with Capitol Records in 1968, the double LP Loosen Up Naturally appeared in April 1969.

The Sons Of Champlin a été formé à partir de Six Face, un groupe auparavant dirigé par le chanteur / claviériste Bill Champlin, et qui comprenait également le saxophoniste Tim Caine, le guitariste Terry Haggerty, le bassiste Al Strong, et le batteur Jim Myers, remplacé plus tard par Bill Bowen. Bien que toujours adolescent, Champlin était déjà marié et père,  ce qui a inspiré le nom du groupe. En juillet 1966, ils donnaient leur premier concert au Fillmore Auditorium à San Francisco. Ils ont ensuite sorti leur premier single, 'Sing Me a Rainbow' sur Verve Records en mars 1967, mais celui-ci n'ayant pas rencontré de succès, le projet d'un LP fut abandonné. Imperturbable, le groupe a ajouté une section de cuivres avec les deux musiciens, Geoff Palmer et Jim Beem et s'est tourné vers un style plus R&B,  légèrement orienté jazz. Il a fallu plus d'un an avant qu'ils aient une autre chance d'enregistrer, et finalement, après avoir signé à Capitol Records en 1968, le double LP Loosen Up Naturally parut en avril 1969.

Aynsley Dunbar - Aynsley Dunbar Retalliation (1969)



Ainsley Dunbar, drummer emeritus rolling its blues since 1947 enlisted the talented Alex Dmochovski (bass) and John Moorshead (guitar), but especially the multi-instrumentalist and singer sublime Victor Brox, an old hand of the British blues. This line-up is the one on the first album of Aynsley Dunbar Retaliation (1968 / Liberty), eponymous, which starts very original way by air whistled and relayed by a song that looks like two drops of water to Chevrolet Ed & Lonnie Young and popularized by Donovan, accompanied mainly drum and percussion (Watch `n 'Chain). The introduction is rather successful and surprising. My Whiskey Head Woman dramatically raised Brox: the voice is beautiful, deep, languid blues and absolutely fantastic cornet solo. Dunbar has been right in his recruitment, especially as the rhythm is not standing still and reveals a beautiful inspiration solo of its two components on the jazzy Sage Of Sidney Steet and Mutiny (the drum solo drags yet too), or together on See See Baby. The slow blues Double Lovin ', the blues to Green, in all its splendor, while Trouble No More, is still high fly Brox, but the piano this time. From Roamin 'And Ramblin' which starts the second side, the lot becomes more experimental, yet without being uninteresting.

Ainsley Dunbar, batteur émérite qui roule son blues depuis 1947 enrôle les talentueux Alex Dmochovski (basse) et John Moorshead (guitare), mais surtout le multi-instrumentiste et sublime chanteur Victor Brox, un vieux de la vieille du british blues. Ce line-up est celui qui figure sur le premier album d'Aynsley Dunbar Retaliation (1968/Liberty), éponyme, qui débute de façon très originale par un air siffloté et relayé par un chant qui ressemble comme deux gouttes d'eau au Chevrolet d'Ed & Lonnie Young et popularisé par Donovan, accompagné principalement de batterie et de percus (Watch `n' Chain). L'entrée en matière est plutôt réussie et surprenante. My Whiskey Head Woman fait flamber Brox : la voix est belle, et profonde, le blues languissant et le solo de cornet absolument fantastique. Dunbar a donc vu juste dans son recrutement, d'autant que la rythmique n'est pas en reste et dévoile une belle inspiration en solo de ses deux composantes sur le jazzy Sage Of Sidney Steet et Mutiny (le solo de batterie s'éternise cependant un peu trop), ou ensemble sur See See Baby. Le slow blues Double Lovin', c'est le blues à la Green, dans toute sa splendeur, tandis que Trouble No More, c'est encore du Brox de haute volée, mais au piano, cette fois-ci. A partir de Roamin' And Ramblin' qui démarre la deuxième face, le lot devient plus expérimental, sans être pourtant dénué d'intérêt.

1969

The Byrds - Byrds (1973)



The Byrds recordings didn't sell more and all his former colleagues are more successful than Roger McGuinn .. Gene Clark became, since the late 60s, a must-folk artist, although his records did not sell masses . David Crosby became a mega star with Crosby, Stills, Nash & Young, joined by Neil Young from Woodstock and an icon of the student and hippie rebellion, advocating free love and the use of soft drugs. When Chris Hillman, if his records were not better sold than Byrds of McGuinn, he was part of two groups among the most influential American rock scene: The Flying Burrito Bros. between 1969 and 1971 with Gram Parsons and Bernie Leadon, founder of Eagles and in 1972, was the band Manassas co-pilot of his friend Stephen Stills. This reformation is therefore more interests than other McGuinn. It shall have no sequel.

Les disques des Byrds ne se vendent plus et tous ses ex-collègues ont mieux réussis que Roger McGuinn.. Gene Clark est devenu, depuis la fin des années 60, un artiste incontournable du folk, même si ses disques ne se vendent pas des masses . David Crosby est devenu une méga star avec Crosby, Stills & Nash, rejoints par Neil Young depuis Woodstock et une icône de la rébellion estudiantine et hippie, prônant l’amour libre et l’utilisation des drogues douces. Quand à Chris Hillman, si ses disques ne se sont pas mieux vendus que ceux des Byrds de McGuinn, il a fait partie de deux autres groupes parmi les plus influents de la scène rock américaine : The Flying Burrito Bros entre 1969 et 1971 avec Gram Parsons et Bernie Leadon, le fondateur des Eagles, puis dès 1972, fut le co-pilote du groupe Manassas de son ami Stephen Stills. Cette reformation sert donc plus les intérêts de McGuinn que les autres. Elle n'aura toutefois pas de suite.

Tracks :

1.   Full Circle 2:41
2.   Sweet Mary 2:52
3.   Changing Heart  2:40
4.   For Free 3:48
5.   Born To Rock 'N Roll 3:12
6.   Things Will Be Better 2:13
7.   Cowgirl In The Sand 3:23
8.   Long Live The King 2:14
9.   Borrowing Time  1:59
10.   Laughing   5:36
11.   (See The Sky) About To Rain   3:48

Enjoy Music :

1973