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Rock Music Blog

samedi 13 août 2016

Faces - A Nod Is As Good As A Wink (1971)



The sixties pop band Small Faces Faces begat his remodeled version seventy years. This incarnation of the group is best known for his singer Rod Stewart, and his shrill voice characteristic. The musicians suggest the influence of the Rolling Stones, which is quite logical given that Ron will join guitarist Mick Jagger and Keith Richards. Faces have not released many albums, but wrote sumptuous songs when they were regulars Bestsellers. We found a number on this album, considered by many to be their masterpiece. 'Stay With Me' sounds like a prom fight set to music, while 'Miss Judy's Farm' resemble the piece garage band found a studio with a producer by chance (almost) sober. In short, A Nod Is As Good As A Wink ... is the most representative disc of a group that announced the arrival of hard rock and punk.

Le groupe pop sixties Small Faces engendra les Faces, sa version remodelée années soixante-dix. Cette incarnation du groupe est surtout connue pour son chanteur, Rod Stewart, et sa voix criarde si caractéristique. Les musiciens laissent entendre l'influence des Rolling Stones, ce qui est assez logique étant donné que le guitariste Ron rejoindra Mick Jagger et Keith Richards. Les Faces n'ont pas sorti beaucoup d'albums, mais ont écrit de somptueuses chansons lorsqu'ils étaient des habitués des meilleures ventes. On en retrouve un certain nombre sur cet album, considéré par beaucoup comme leur chef-d'oeuvre. 'Stay With Me' sonne comme une baston de bal mise en musique, tandis que 'Miss Judy's Farm' ressemblerait au morceau d'un groupe garage ayant trouvé un studio par hasard avec un producteur (presque) sobre. Bref, A Nod Is As Good As A Wink… est le disque le plus représentatif d'un groupe qui annonçait l'arrivée du hard rock puis du punk.

1971

Crow - Crow Music (1969)



The group of Minneapolis Crow recorded her first album Music in 1969. The first song is 'Evil Woman', a title that will be taken over by Black Sabbath. This training was a really unique sound that included aggressive musical performances combined with his distinctive blues rock.

Le groupe de Minneapolis Crow enregistre son premier album Crow Music en 1969. La première chanson est 'Evil Woman', un titre qui sera repris par Black Sabbath. Cette formation avait un son vraiment unique qui comprenait des interprétations musicales agressives combinées avec un son blues rock distinctif.

Tracks

1. Evil Woman 3:10
2. White Eyes 4:13
3. Thoughts 4:48
4. Da Da Song 3:19
5. Busy Day 2:30
6. Time To Make A Turn 2:47
7. Rollin' 3:20
8. Listen To The Bop  3:07
9. Gonna Leave A Mark 2:53
10. Sleepy Woman 9:55

Crow - Crow Music (LP)
1969

Birtha - Can't Stop The Madness (1973)



Birtha was one of the few all-female bands (with Fanny and Deadly Nightshade) to emerge in the rock scene of the early 1970s. While the other two groups certainly offer strengths in their repertoire, it is clear to listen to this album that Birtha was above the lot. powerful voice a little dirty, bluesy guitars at will, why the hell this group did not he bored? . Somewhere between the style of Heart and earthy grain of a truck-house band, Birtha is watching to convert you to their whims cunning. Those who are afraid of women who rock can go their way.

Birtha était l'un des rares groupes exclusivement féminin (avec Fanny et Deadly Nightshade ) à émerger dans la scène rock du début des années 1970 . Alors que les deux autres groupes offrent certainement des points forts dans leur répertoire, il est clair à l'écoute de cet album que Birtha était au-dessus du lot. Voix puissante un peu sale, guitares bluesy à souhait, pourquoi diable ce groupe n'a t-il pas percés ? . Quelque part entre le style de Heart et le grain terreux d'un truck-house band , Birtha est aux aguets pour vous convertir à leurs caprices rusés. Ceux  qui ont peur des femmes qui font du rock peuvent passer leur chemin.

1973

Stray - Stray (1970)



Formed in London in the district of Shepherds Bush, as the Who, in 1966, the group of Del Bromham on guitar, Steve Gadd on vocals, Richard Cole on drums, and Garry Giles on bass plays in high school. The four are school buddies and groups like mods, they play a repertoire of covers and soul rythm'n'blues. With the arrival of psychedelic music, Stray evolves into this very fashionable style. The sounds are increasing, and with the arrival of the nascent hard rock, the quartet finds its way. They sign the Transatlantic label, and recorded their first album in 1970. The four members have barely eighteen. The hard-rock landscape has evolved, with no less than three tenors like: Led Zeppelin, Deep Purple and Black Sabbath. Stray will develop a strange mixture of hard sounds with wild guitar and garage-blues Bromham, and often fast rhythm. The sound of Stray is actually a psychedelic hard rock, with reminiscences of folk-blues and soul. The securities used to develop the skill already honest musicians. But above all, know Stray create atmospheres by changing the listener universe within each song.

Formé à Londres, dans le quartier de Shepherds Bush, comme les Who, en 1966, le groupe formé de Del Bromham à la guitare, Steve Gadd au chant, Richard Cole à la batterie, et Garry Giles à la basse joue au lycée. Les quatre sont copains d’école, et comme les groupes mods, ils jouent un répertoire de reprises soul et rythm’n’blues. Avec l’arrivée de la musique psychédélique, Stray évolue vers ce style très en vogue. Les sons s’alourdissent, et avec l’arrivée du hard-rock naissant, le quatuor trouve sa voie. Ils signent avec le label Transatlantic, et enregistrent leur premier album éponyme en 1970. Les quatre membres ont à peine dix-huit ans. Le paysage hard-rock a déjà bien évolué, avec pas moins de trois ténors du genre : Led Zeppelin, Deep Purple, et Black Sabbath.
Stray va développer une étrange mixture de sons hard, avec la guitare sauvage et garage-blues de Bromham, et des rythmiques souvent rapides. Le son de Stray est en fait un hard-rock psychédélique, avec des réminiscences de folk-blues et de soul. Les titres permettent de développer l’habileté déjà honnête des musiciens. Mais surtout, Stray sait créer des atmosphères en changeant l’auditeur d’univers au sein même de chaque morceau.

1970

Stretch - Elastique (1975)



Stretch was a lot more bluesy group formations which are from Elmer Gentry (Velvet Opera) and the brilliant young simply known songwriter guitarist under the pseudonym "Kirby" (Curved Air). Elmer is the lead singer, but he also plays some guitar. They then form a very strong team, ably supported by a superb rhythm section of bassist Steve Emery and drummer Jim Russell, a former member of the rock band 'N' Roll Revival The Wild Angels. Stretch has been strengthened for the Elastic album by a horn section (Mike Bailey and Ron Cathy), saxophonists Mick Eve and Chris Mercer and keyboardist John Cook. The tracks of the album are very diversified, so much that it seems that three completely different bands play.

Stretch était un groupe beaucoup plus bluesy que les formations dont sont issues Elmer Gentry (Velvet Opera) et le jeune et brillant guitariste auteur-compositeur simplement connu sous le pseudonyme de "Kirby" (Curved Air).Elmer étant le chanteur principal, mais il joue également un peu de guitare. Ils forment alors une équipe très solide, habilement soutenue par une superbe section rythmique composée du bassiste Steve Emery et du batteur Jim Russell, ancien membre du groupe de Rock 'N' Roll Revival The Wild Angels.  Stretch a été renforcé pour l'album Elastique par une section de cuivres (Mike Bailey et Ron Cathy), les saxophonistes Mick Eve et Chris Mercer et le claviériste John Cook. Les pistes de l'album sont très diversifiées, au point qu'il semble que trois groupes complètement différents jouent.

1975



Buffalo - Volcanic Rock (1971)



Sydney Australian band of the early 70's, comprising the Pete Wells deed, future Rose Tattoo (not the slide but bass), Buffalo offers music falling somewhere between Blue Cheer, Black-Sabbath and Steppenwolf with a tone mainly in the bass and midrange. A powerful singer, Howler, voice eaten and earthy, reminiscent delivery Richie Havens at Woodstock. The guitar seems to drip, spill of oily and heavy fuzz (for own account of guitarist John Baxter, he used only his Gibson SG plugged directly into an amp with 200 watts of Australian manufacturing; the only effect used on rare occasions, being a wah-wah pedal). While the bass Wells, carried forward, almost covering the battery, provides the only key to this dark groovy music. A group of crazy effrait nothing, not even pique in 'Paranoid' and 'Black-Sabbath' to restructure in 'Shylock' fence. If certain groups of the 70's, two of which are already mentioned above, prefigured the stoner rock, Buffalo is perhaps the first real group stoner ...

Groupe Australien de Sydney du début des 70's, comportant en son seing Pete Wells, futur Rose Tattoo, (non pas à la slide mais à la basse), Buffalo propose une musique se situant quelque part entre Blue-Cheer, Black-Sabbath et Steppenwolf, avec une tonalité principalement dans les graves et les médiums. Un chanteur puissant, hurleur, à la voix rongée et terreuse , qui rappelle la prestation de Richie Havens à Woodstock. La guitare semble dégouliner, déborder de fuzz grasses et lourdes (aux propres dires du guitariste John Baxter, il n'utilisait que sa Gibson SG directement branchée dans un ampli de 200 watts de fabrication Australienne ; le seul effet utilisé, en de rares occasions, étant une pédale wah-wah). Tandis que la basse de Wells, portée en avant, couvrant presque la batterie, apporte la seule touche groovy à cette musique sombre. Un groupe de dingues que rien n'effrait, même pas de piquer dans 'Paranoïd' et 'Black-Sabbath' pour les restructurer dans 'Shylock' en clôture.
Si certains groupes des 70's, dont deux sont déjà nommés plus haut, préfiguraient le rock stoner, Buffalo est peut-être le premier véritable groupe stoner...

1971

Indian Summer - Indian Summer (1971)



Indian Summer is a band formed in Coventry. He has produced only one album released on Neon Records (the other groups produced by this label are Spring, Tonton Macoutes, The Running Man) who have never managed to properly promote their artists, yet Indian Summer had the same direction as Black Sabbath and Bakerloo. Their album consists of relatively long pieces with a lot of hard rock and lots of instrumental play. Although the group could be compared to the style Mk2, Purple or Uriah Heep, they manage to have a sound all their own. Indian Summer is highly recommended to fans of the music of the early 70s and who wish to deepen beyond the conventional to discover little gems like this.

Indian Summer est un groupe formé à Coventry. Il n'a produit qu'un seul album sorti sur Neon Records (les autres groupes produits par ce label sont Spring, Tontons Macoutes, The Running Man) qui n'ont jamais réussi à promouvoir correctement leurs artistes, pourtant Indian Summer avait la même direction que Black Sabbath et Bakerloo. Leur album se compose d'assez longs morceaux avec beaucoup de hard rock et beaucoup de jeu instrumental. Bien que le groupe pourrait être rapproché du  style de Mk2, Violet ou Uriah Heep, ils parviennent à avoir un son qui leur est propre. Indian Summer est fortement recommandé aux fans de la musique du début des années 70 et qui souhaitent approfondir au-delà des classiques en vue de découvrir des petits joyaux comme celui-ci.

1971

Power Of Zeus - The Godspel According To Zeus (1970)




Power Of Zeus was formed around singer / guitarist Joe Periano shortly after his release from the Marine Corps. Joe was joined by bassist / vocalist Bill Jones, drummer and keyboardist Bob Michalski Dennie Webber. Gangrene originally named the quartet inspired heavy rock Cream / Zeppelin / Sabbath has become the recognized group of Wooden Nickel club, where they were eventually spotted by a local producer. The Rare Earth Motown signed the training provided they find a new name. After deciding Power Of Zeus, they started working on what would become their only album. The LP was a flop at the time, but has since become a highly sought, to achieve a true legendary status among the heavy-rock record collectors. Power of Zeus is the archetype of Super Heavy Funk Psychedelic Rock Sound ...

Power Of Zeus a été formé autour du chanteur/guitariste Joe Periano peu après sa libération du Marine Corps. Joe a été rejoint par le bassiste/chanteur Bill Jones, le batteur Bob Michalski et le claviériste Dennie Webber. Initialement nommé Gangrene, le quatuor inspiré du heavy rock Cream / Zeppelin / Sabbat  est devenu le groupe attitré du club de Wooden Nickel, où ils ont finalement été repérés par un producteur local. Le label Rare Earth Motown a signé la formation à condition qu'ils trouvent un nouveau nom. Après avoir décidé de Power Of Zeus, ils ont commencé à travailler sur ce qui allait devenir leur seul album. Le LP a fait un flop à l'époque, mais est devenu depuis un très recherché, pour atteindre un véritable statut légendaire parmi les collectionneurs de disques heavy-rock. Power of Zeus est l'archétype du Super Heavy Funk Psychedelic Rock Sound ...


1970


Demian - Demian (1970)



Unless you are a connoisseur of psych rock of the sixties, you say that the first (and only) LP Demian was actually the second of Bubble Puppy will not help you. Yet it was not a simple name change, but also a radical change in musical direction. Bubble Puppy was pure psychedelic, while Demian were hard rockers solid. Under this name, the group has issued only 33 minutes of music - a very tight album of eight songs. The first song, "Face the Crowd," Atomic Rooster has a strong flavor and the rest of the album also has shades of Savoy Brown, Deep Purple, Chicago and more generally its a hard American rock. The group wrote good songs ( 'Coming', 'Windy City', 'Are You With Me Babe') and had an effective rhythm section (bassist Roy Cox and drummer David Fore) and a powerful singer (Cox ). The album was recorded at night at the famous Record Plant Studio in live mode, which gives the music a lot of soul, but also some false notes ...
  With a slightly higher budget, a good producer could get something big, perhaps as large as Grand Funk Railroad.Sauf si vous êtes un fin connaisseur du psych rock des sixties, vous dire que le premier (et seul) LP de Demian était en fait le second de Bubble Puppy ne vous aidera pas. Pourtant, ce ne fut pas un simple changement de nom, mais aussi un changement radical dans la direction musicale. Bubble Puppy étaient des purs psychédéliques, tandis que Demian étaient de solides hard rockers. Sous ce nom, le groupe a délivré seulement 33 minutes de musique - un album très serré de huit chansons. Le premier morceau , "Face the Crowd," a une saveur forte Atomic Rooster et le reste de l'album a aussi des nuances de Savoy Brown, Deep Purple, Chicago et plus généralement un son hard rock américain. Le groupe a écrit de bonnes chansons ( 'Coming', 'Windy City', 'Are You With Me Babe') et avait une section rythmique efficace (le bassiste Roy Cox et le batteur David Fore) ainsi qu'un puissant chanteur (Cox). L'album a été enregistré dans la nuit au célèbre Record Plant Studio en mode live, ce qui donne à la musique beaucoup d'âme, mais aussi quelques fausses notes ...
Avec un budget légèrement plus élevé, un bon producteur aurait pu obtenir quelque chose de grand, peut-être aussi grand que Grand Funk Railroad.

1970

Dust - Dust (1971)



Must is an American hard rock band that was formed in the late 1960s by Richie Wise and two teenagers, Kenny Aaronson and Marc Bell. Kenny Kerner wrote the lyrics of the group, and acted as producer and manager. Dust their first album was released in 1971. This is an excellent hard rock disc too widely underestimated ... One of the best pieces is being 'Stone Woman' with slide guitar quite shimmering Aaronson, while singing on Richie Wise 'Chasin' Ladies' is chilling. In 'Love Me Hard', Richie Wise displays a vocal delivery very smooth. He uses his voice wonderfully as a kind of against-instrument throughout the disc. 'From A Dry Camel' is a small masterpiece of more than 9 minutes that gives tingling thrills of electric pleasure. Bassist Kenny Aaronson, also guitarist shines with its impressive technique and particularly thoughtful interventions. The trio seems consistent with his time on what remains its single composition, the very fast 'Loose Goose'. This piece is more than just endless jam hosted by Aaronson who delivers his contribution through his playing powerful bass like steel and dobro guitars and played with bottleneck. Excellent rock hard disk too widely underestimated ...

Must est un groupe de hard rock américain qui a été formé à la fin des années 1960 par Richie Wise et deux adolescents, Kenny Aaronson et Marc de Bell. Kenny Kerner a écrit les paroles du groupe, et a agi comme producteur et manager. Leur premier album Dust est sorti en 1971. C'est un excellent disque de hard rock trop largement sous estimé. L'un des meilleurs morceaux se trouve être 'Stone Woman' avec la slide guitare tout à fait chatoyante de Aaronson, tandis que le chant de Richie Wise sur 'Chasin' Ladies' fait froid dans le dos.
Dans 'Love Me Hard', Richie Wise affiche une prestation vocale toute en douceur. Il utilise merveilleusement sa voix comme une sorte de contre-instrument tout au long du disque.
'From A Dry Camel' est un petit chef d'oeuvre de plus de 9 minutes qui donne de chatouillantes sensations de plaisir électrique. Le bassiste Kenny Aaronson, également guitariste, brille par sa technique impressionnante et ses interventions particulièrement judicieuses.
Le trio semble en accord avec son temps sur ce qui reste sa seule et unique composition, le très véloce 'Loose Goose'. Ce morceau est plus qu'une simple jam interminable animée par Aaronson qui livre sa contribution grâce à son jeu de basse puissant comme de l'acier, et de dobro et de guitares jouée avec bottleneck.  Excellent disque de hard rock trop largement sous estimé...

1971

Killing Floor - Killing Floor (1969)



Killing Floor was formed in 1968 in London. To realize the level of musicians, they had accompanied Freddy King during his tour in Britain. The album includes 11 original compositions and a cover for opening. This recovery, 'Woman You Need Love', signed Willie Dixon (stolen by Led Zeppelin for 'Whole Lotta Love'), is widely rearranged with a frenzied piano behind a sharp guitar and rhythm changes well put together. Delicate touch of finesse with the intense 'Keepon Walking' and a boogie blues solo taps by Lou Martin ( 'Lou's Blues'). And ending with a less traditional note, a great hard rock / blues over 8 minutes 'People Change Your Mind'. This first album is excellent and well represents the success of the British rock hard the late sixties, drawing its sources besides the US black blues original.

Killing Floor s’est formé en 1968 à Londres. Pour se rendre compte du niveau des musiciens, ces derniers avaient accompagné Freddy King lors de sa tournée en Grande-Bretagne.
L’album regroupe 11 compositions originales et une reprise pour l’ouverture. Cette reprise, 'Woman You Need Love' , signée Willie Dixon (volé par Led Zeppelin pour 'Whole Lotta Love' ), est largement réarrangée avec un piano endiablé derrière une guitare tranchante et des changements de rythme bien ficelés.  Délicate touche de finesse avec l’intense 'Keepon Walking' et un solo de boogie blues pianoté par Lou Martin ('Lou’s Blues'). Et pour finir par une note moins traditionnelle, un génial hard rock/blues de plus de 8 minutes, 'People Change Your Mind' .
Ce premier album est excellent et représente bien la réussite du hard rock britannique de la fin des sixties, puisant ses sources sans compter dans le blues black US originel.

Tracks :

1.    Woman You Need Love
2.    Nobody By My Side
3.    Come Home Baby
4.    Bedtime Blues
5.    Sunday Morning
6.    Try To Understand
7.    My Mind Can Ride Easy
8.    Wet
9.    Keep On Walking
10.    Forget It!
11.    Lous Blues
12.    People Change Your Mind

1969

The Chamber Brothers - The Time Has Come (1967)



Mixing different elements of black music (soul, blues and gospel) while assimilating certain concepts specific to psychedelic rock, the Chambers Brothers will remain in history as the group with a perfect record. Composed by Lester Chambers, Joe Chambers, Willie Chambers, George Chambers and the only white Brian Keenan, the group formed in 1965 and record three albums that year before this one that will bring them some fame in the professional circuit, but insufficient to see their careers soar ... Alternating syrupy soul tracks that would not have denied Al Green ( 'People Get Ready' by Curtis Mayfield, 'Romeo & Juliet') and well-chosen covers ( 'In The Midnight Hour "by Wilson Pickett), the group also knows how to speak their impeccable groove on pieces that will be described as soul rock. 'All Strung Out Over You' and especially 'I Can not Stand It' are of this caliber. But it was this album so much about him at the time that's what "Time Has Come Today" epic eleven minutes more chanted than sung, typical psychedelic rock impulses of the time. Carried by the drumming of Brian Keenan, fuzz guitars and moults echoes, this piece turns to jam after 2'30 ... Before returning to his starting accent 2'30 to the end. Six minutes so delirious psychedelic, good in the air time, hovering and scary wish! This title despite its length will be five weeks in the eleventh place of the missing billboard so little the top ten ... As far as this can not overshadow the soul nuggets that are 'So Tired', 'Uptown' and 'What The World Needs Now Is Love', on which the group shows its class.

Mélant différents éléments de musique noire (soul, blues et gospel) tout en assimilant certains concepts propres au rock psychédélique, les Chambers Brothers resteront dans l'histoire comme le groupe d'un disque parfait. Composé de Lester Chambers, Joe Chambers, Willie Chambers, George Chambers et du seul blanc Brian Keenan, le groupe se forme en 1965 et enregistrera trois albums la même année avant celui-ci qui leur apportera une certaine notoriété dans le circuit professionnel, toutefois insuffisante pour voir leur carrière s'envoler...
Alternant pistes soul sirupeuses que n'auraient pas renié Al Green ('People Get Ready' de Curtis Mayfield ; 'Romeo & Juliet') et reprises bien senties ('In The Midnight Hour' de Wilson Pickett), le groupe sait également faire parler leur groove impeccable sur des morceaux que l'on qualifiera de soul rock. 'All Strung Out Over You' et surtout 'I Can't Stand It' sont de cette trempe.
Mais ci cet album a tant fait parlé de lui à l'époque c'est pour ce "Time Has Come Today" épique de onze minutes, plus scandé que chanté, typique des élans psychédéliques du rock de l'époque. Porté par le jeu de batterie de Brian Keenan, des guitares fuzz et moults échos, ce morceau vire à la jam au bout de 2'30... Avant de retrouver son accent de départ à 2'30 de la fin. Six minutes donc de délire psychédélique, bien dans l'air du temps, planant et angoissant à souhait ! Ce titre malgré sa longueur restera cinq semaines à la onzième place du billboard manquant donc de peu le top ten...
Pour autant ce titre ne saurait faire oublier les pépites soul que sont 'So Tired', 'Uptown' ou 'What The World Needs Now Is Love' et sur lesquels le groupe montre toute sa classe.

1967

Spirit - The Family That Plays Together (1968)



The band formed in 1967, initially taking the name Spirits Rebellious (from a book by Khalil Gibran) before the shortening in Spirit. The original line-up consists of Randy California (guitar and vocals) known to have played with Jimi Hendrix in his first band, Mark Andes (bass), Jay Ferguson (drums), John Locke (keyboards) and Ed Cassidy, drummer from jazz. While many consider Twelve Dreams Of Dr Sardonicus as their artistic peak, one can easily prefer that The Family That Plays Together. This record was released in December 1968 a month after their first album (which contains' Taurus' which will be pumped back to Led Zeppelin Stairway To Heaven '...).Rarely will a group managed to combine both jazz and rock without falling into the cliché of the jazz rock fusion. The goal is not to achieve the perfect fusion but to mix the various influences of the musicians in the group. The background and the quality of these musicians are jazz influences that naturally fit into their compositions. More than forty years after its release the disc is still a role model, has no real equivalent. The large group feature in one word, purity. Everything is crystalline in music of Spirit: Randy California guitar parts, both intense and clean, the drumming flexibility while Ed Cassidy as the vocal harmonies, very ethereal. Tracks like 'It Shall Be' or 'Silky Sam clearly show the fascination of the group for jazz. The tube 'I Got A Line On You "which opens the album seems almost incongruous in the tracklisting of the disc alongside pop nuggets like' Darlin 'If', 'Jewish', 'Drunkyard' or 'Poor Richard'.
There is something magical in this album that instantly propelled him to the rank of classic.

Le groupe se forme en 1967 prenant au départ le nom de Spirits Rebellious (d'un ouvrage de Khalil Gibran) avant de le raccourcir à Spirit. Le line-up originel se compose de Randy California (guitare et chant) connu pour avoir joué avec Jimi Hendrix dans son premier groupe, Mark Andes (basse), Jay Ferguson (percussions), John Locke (claviers) et Ed Cassidy, batteur issu du jazz.
Si beaucoup considère Twelve Dreams Of Dr Sardonicus comme leur apogée artistique, on peut lui préférer aisément ce The Family That Plays Together. Ce disque sort en décembre 1968 soit un mois après leur premier album éponyme (qui contient 'Taurus' qui sera repompé par Led Zeppelin pour 'Stairway To Heaven'...).
Rarement un groupe aura su marier aussi bien jazz et rock sans tomber dans le cliché de la fusion jazz rock. Le but n'étant pas de réaliser la fusion parfaite mais de mêler les influences diverses des musiciens qui composent le groupe. Le background et la qualité des musiciens font que ces influences jazz s'intègrent naturellement dans leurs compositions. Plus de quarante ans après sa sortie le disque fait toujours figure de modèle et n'a véritablement aucun équivalent.
La grande caractéristique du groupe tient en un mot, pureté. Tout est cristallin dans la musique de Spirit : les parties de guitare de Randy California, à la fois intenses et épurées, le jeu de batterie tout en souplesse d'Ed Cassidy tout comme les harmonies vocales, très éthérées.
Des pistes comme 'It Shall Be' ou 'Silky Sam' montrent bien cette fascination du groupe pour le jazz. Le tube 'I Got A Line On You' qui ouvre l'album apparaît presque incongru dans le tracklisting du disque aux côtés de pépites pop comme 'Darlin' If', 'Jewish', 'Drunkyard' ou 'Poor Richard'.
Il y a quelque chose de magique dans cet album qui le propulse instantanément au rang de classique.

1968


Kak - Kak-Ola (1969)


 

Kad under this band name, it is true a little bit unhappy if you will break through, hiding Damrell Joseph (bass, sitar, tambourine, backing vocals), Gary Lee Yoder (vocals, guitars), E. Dehner Patten (guitar) Lockheed and Chris (drums, tabla, harpsichord, maracas, vocals). Gary Lee Yoder is known to have then joined Blue Cheer. The Kak titled record was released in 1968. It was not until 1999 that the disc is finally reissued with dignity, as the Kak-Ola, complete with eleven new songs including the excellent single, 'Rain'. Based in San Francisco, the group synthesizes the best of Californian psychedelic scene: vocal harmonies to Moby Grape, flamboyance of guitar playing in the style of a Quicksilver Messenger Service or loans to Eastern sounds just like Kaleidoscope. But Kak is more than the sum of its influences. Already the group is composed of excellent musicians, all real goldsmiths in this area. Then writing is well above the average. Long considered a second-class group (the disc does benefited in any promotion, and sold a few hundred copies), Kak is nevertheless one of the jewels of the time. The introductory 'HCO 97658' is probably the worst song on the album: too short, the song stops impromptu manner while bleeding guitars desire left augur the best. 'Everything's Changing' is undoubtedly one of the best songs of the genre, everything is perfect: the song of Yoder, the vocal harmonies of the other members, the guitar Patten all contribute to make this title a must. The group puts the pearls: 'Electric Sailor' also evokes 'Communication Breakdown' Led Zeppelin or excellent 'Disbelievin' built on a repetitive riff. The group then makes a break and show that he has more than one string to its bow with the country / folk 'I've Got Time' or bucolic ballad 'Flowing By' enriched with a harpsichord. But if the album became a cult object, it owes it to 'Trieulogy epic eight-minute track that has nothing to envy the cavalcades of Happy Trails Quicksilver Messenger Service and that eventually breaks down into three parts representative of fascinations of the group. This excellent disc closes with the acid-folk 'Lemonaide Kid enhanced with tablas.

Kad, sous ce nom de groupe, il est vrai peu heureux si l'on veut percer, se cachait Joseph Damrell (basse, sitar, tambourin, choeurs), Gary Lee Yoder (chant, guitares), Dehner E. Patten (guitare) et Chris Lockheed (batterie, tabla, clavecin, maracas, vocals). Gary Lee Yoder est plus connu pour avoir ensuite rejoint Blue Cheer. Le disque intitulé Kak sort en 1968. Il faudra attendre 1999 pour que le disque soit enfin dignement réédité, sous le nom de Kak-Ola, agrémenté de onze nouveaux morceaux dont l'excellent single, 'Rain'. Basé à San Francisco, le groupe synthétise le meilleur de la scène psychédélique californienne : harmonies vocales à la Moby Grape, flamboyance du jeu de guitare à la manière d'un Quicksilver Messenger Service ou encore emprunts aux sonorités orientales à l'image de Kaléidoscope. Mais Kak est bien plus que la somme de ses influences. Déjà le groupe est composé d'excellents musiciens, tous de véritables orfèvres en la matière. Ensuite l'écriture est largement au dessus de la moyenne. Longtemps considéré comme un groupe de seconde zone (le disque ne bénéficia d'aucune promotion et ne se vendit qu'à quelques centaines d'exemplaires), Kak est pourtant un des joyaux de l'époque. L'introductif 'HCO 97658' est sans doute le moins bon morceau de l'album : trop court, le morceau s'arrête de façon impromptu alors que les guitares saignantes à souhait laissaient augurer le meilleur. 'Everything's Changing' est sans nul doute un des meilleurs morceaux du genre, tout y est parfait : le chant de Yoder, les harmonies vocales des autres membres, la guitare de Patten tout contribue à faire de ce titre un must. Le groupe enfile les perles : 'Electric Sailor' qui évoque également 'Communication Breakdown' de Led Zeppelin ou l'excellent 'Disbelievin' construit sur un riff répétitif. Le groupe se permet alors une pause et démontre qu'il a plus d'une corde à son arc avec le country/folk 'I've Got Time' ou la ballade buccolique 'Flowing By' enrichi d'un clavecin.
Mais si l'album est devenu un objet de culte, il le doit à 'Trieulogy' piste épique de huit minutes qui n'a rien à envier aux cavalcades de Happy Trails du Quicksilver Messenger Service et qui finalement se décompose en trois parties représentatives des fascinations du groupe.
Ce très bon disque se clôt sur l'acid-folk 'Lemonaide Kid' réhaussé de tablas.

Tracks :

Side 1

A1 HCO 97655 1:35
A2 Everything's Changing 4:02
A3 Electric Sailor 3:04
A4 Disbelievin' 3:56
A5 I've Got Time 3:37
A6 Flowing By 3:55

Side 2

B1 Bryte 'N' Clear Day 3:45
B2 Trieulogy (8:13)
B2a (I) Golgotha
B2b (II) Mirage
B2c (III) Rain
B3 Lemonaide Kid 6:00

Line-Up :

Bass, Sitar, Tambourine, Vocals – Joseph D. Damrell
Drums, Tabla, Harpsichord, Maracas, Vocals – Christopher A. Lockheed
Guitar [Lead], Vocals – Dehner C. Patten
Lead Vocals, Guitar [Rhythm], Acoustic Guitar – Gary L. Yoder

Enjoy Music :

Kak - Kak-Ola (LP)
1969


Twentieth Century Zoo - Thunder In A Clear Day (1968)



Twentieth Century Zoo ... under this unlikely name lurk illustrious strangers whose names appear to be: Bob Sutko, Randy Wells, Skip Ladd, Greg Fairley and Allan Chitwood. The program for this record came out in 1968 at Vault: 7 pieces, 2 times blues and original compositions 5, 7 enchanting ums psyche for all fans! 'Quiet Before A Storm' opens the album on a throbbing organ and cymbals bearings before the rhythmic and especially the guitar, hypnotic, does packs contrasting with a 'Rainbow' insane at unstoppable riff. 'Bullfrog' recovery of a classic blues, sees the group to comment on this piece 6'30 striker as a classic blues-rock revival before an organ was full of appropriateness does not come bring a welcome counterweight to the furia guitars. Exciting. 'Love In Your Face', a kind of pop jingle passed breeder is also dominated by guitars which it seems they become more ferocious as and when the pieces are linked. 'You Do not Remember' carried by a doorsien organ brings a touch of originality before 'It's All In My Head' (introduced by a female scream and police sirens ...) sees the band on époumonner a rather heavy rhythm that we usually hear at the time in Black Sabbath and Blue Cheer ... The album ends with 'Blues With A Feeling' Little Walter, long jam anthology of more than 9'30 and where guitar, organ and harmonica intertwine, mingle, finally making a glowing tribute to both blues greats as tenors sixties blues boom.

A true gem of psychedelic rock.Twentieth Century Zoo... sous ce nom improbable se cachent d'illustres inconnus dont les noms semblent être : Bob Sutko, Randy Wells, Skip Ladd, Greg Fairley et Allan Chitwood. 
Au programme de ce disque sorti en 1968 chez Vault : 7 morceaux, 2 reprises blues et 5 compositions originales, 7 brulôts enchanteurs pour tous fans de psyché!
'Quiet Before A Storm' ouvre l'album sur un orgue lancinant et des roulements de cymbales avant que la rythmique et surtout la guitare, hypnotique, ne s'emballe contrastant avec un 'Rainbow' démentiel au riff imparable.
'Bullfrog', reprise d'un classique blues, voit le groupe s'exprimer sur 6'30 attaquant ce morceau comme une reprise blues-rock classique avant qu'un orgue plein d'a-propos ne vienne apporter un contrepoids bienvenu à la furia des guitares. Enthousiasmant.
'Love In Your Face', sorte de ritournelle pop passée au surgénérateur est elle aussi dominée par des guitares dont on a l'impression qu'elles deviennent plus féroces au fur et à mesure que les morceaux s'enchaînent. 'You Don't Remember' porté par un orgue doorsien apporte une touche d'originalité avant que 'It's All In My Head' (introduit par un hurlement féminin et des sirènes de police...) ne voit le groupe s'époumonner sur une rythmique assez lourde que l'on a l'habitude d'entendre à l'époque chez Black Sabbath et Blue Cheer...
L'album s'achève avec 'Blues With A Feeling' de Little Walter, longue jam d'anthologie de plus de 9'30 et où guitare, orgue et harmonica s'entrecroisent, se mêlent, rendant finalement un bien bel hommage tant aux grands noms du blues qu'aux ténors du blues boom sixties.
Un véritable joyau du rock psychédélique.

Copperhead - Copperhead



Guitarist and leader of Quicksilver Messenger Service, John Cipollina is characterized by a guitar playing of great fluidity and of high purity which reconciles a Randy California of Spirit. Initially a casual group (since 1970), Copperhead eventually became in 1972 a real band around John Cipollina therefore, Gary Philippet (vocals, piano and bottleneck), Jim McPherson (bass) and David Weber (drums). Signed to start at the Sunshine label of one of the organizers of Woodstock, the group will join soon Columbia for a first album that will prove to be the single, the record company refusing to produce a second despite some success, resulting the dissolution of the group ... This disc released in 1973, to measure the talent of John Cipollina whose solos illuminate the eight compositions on the album. Musically the disc is at the crossroads between psychedelic rock ( 'They're Making A Monster'), early hard rock ( 'Roller Derby Star'), glam ( 'Pawnshop Men'; 'Kibitzer') and Californian pop ( 'A Little Hand'). The unit of the disc being exclusively on the guitar parts of John Cipollina. Then of course the rest of the band is not outdone of course, the piano parts, the hard work on the chorus (as befits a Californian group ...) also make the charm of this record deserves reassessment.

Guitariste et leader du Quicksilver Messenger Service, John Cipollina se caractérise par un jeu de guitare d'une grande fluidité et d'une grande pureté qui le rapproche d'un Randy California de Spirit.
Au départ un groupe occasionnel (dès 1970), Copperhead finit par devenir en 1972 un véritable groupe autour de John Cipollina donc, de Gary Philippet (chant, piano et bottleneck), Jim McPherson (basse) et David Weber (batterie). Au départ signé chez Sunshine le label d'un des organisateurs de Woodstock, le groupe rejoindra très vite Columbia pour un premier disque qui s'avèrera être le seul, la maison de disque refusant d'en produire un second malgré un certain succès, entraînant la dissolution du groupe...
Ce disque sorti en 1973, permet de mesurer le talent de John Cipollina dont les soli illuminent les 8 compositions de l'album.
Musicalement le disque est à la croisée des chemins entre rock psychédélique ('They're Making A Monster'), début du hard rock ('Roller Derby Star'), glam ('Pawnshop Men' ; 'Kibitzer') et pop californienne ('A Little Hand'). L'unité du disque se faisant exclusivement sur les parties de guitare de John Cipollina. Alors bien sur le reste de la bande n'est pas en reste bien sur, les parties de piano, le gros travail sur les choeurs (comme il se doit pour un groupe californien...) font aussi le charme de ce disque qui mérite une réévaluation.

1973

New Riders Of The Purple Sage - New Riders Of The Purple Sage (1971)


In the early 70s, there (especially on the west coast of the United States who is recovering psychedelic) for a revival of country music. It must be said that the greatest bands of the time (Byrds, Buffalo Springfield, Grateful Dead) owed much to the genre. This is also around this time that the Grateful Dead released their albums Workingman's Dead and American Beauty, both in 1970 and which marked a homecoming for members. It is in this context that is the history of New Riders Of The Purple Sage. This group is born from the impulse of two excellent musicians: John Dawson songwriter lover of folk and country and seeks to produce his own compositions and his friend Jerry Garcia, guitarist of the Grateful Dead, arguably one of the best guitarists of the rock all periods. In 1969, Jerry Garcia had just acquired a Pedal Steel Guitar and wanted to set up a parallel country group Grateful Dead. The two thieves adjoin themselves guitarist David Nelson and Dave Torbert on bass. They take the name of NRPS in reference to a book by Zane Grey (1872-1939), writer author of westerns. It will however wait two years before the group recorded their first album. This eponymous album sees the band completed Spencer Dryden of Jefferson Airplane on drums (except on two tracks where it is supplemented by Mickey Hart of the Grateful Dead) and Commander Cody at the Piano. The group offers a country-rock of true classical style, despite some psychedelic reminiscences ( 'Garden Of Eden'), but masterfully executed.

The result is an album of beauty breathtaking.Au tout début des années 70, on assiste (notamment sur la côte ouest des Etats-Unis qui se remet doucement du psychedélisme) à un revival de la musique country. Il faut dire que les plus grands groupes de l'époque (Byrds, Buffalo Springfield, Grateful Dead) devaient beaucoup à ce genre musical. C'est d'ailleurs à cette époque que le Grateful Dead a sorti ses albums Workingman's Dead et American Beauty, tous deux en 1970 et qui marquaient un retour aux sources pour ses membres.
C'est dans ce contexte que se situe l'histoire des New Riders Of The Purple Sage. Ce groupe naît de l'impulsion de deux excellents musiciens : John Dawson songwriter féru de folk et de country et qui cherche à produire ses propres compositions et son ami Jerry Garcia, guitariste du Grateful Dead, sans doute l'un des meilleurs guitaristes du rock toutes époques confondues.
En 1969, Jerry Garcia venait de faire l'acquisition d'une Pedal Steel Guitar et souhaitait monter un groupe country parallèle au Grateful Dead.
Les deux larrons s'adjoignent le guitariste David Nelson et Dave Torbert à la basse. Ils prennent le nom de NRPS en référence à un livre de Zane Grey (1872-1939), écrivain auteur de westerns.
Il faudra néanmoins attendre deux ans avant que le groupe n'enregistre leur premier album. Cet album éponyme voit le groupe complété de Spencer Dryden du Jefferson Airplane à la batterie (sauf sur deux titres où il est suppléé par Mickey Hart du Grateful Dead) et de Commander Cody au Piano.
Le groupe y propose un country-rock de facture certes classique, malgré quelques réminiscences psychédéliques ('Garden Of Eden'), mais magistralement exécuté.
Le résultat est un album d'une beauté à couper le souffle.

1971

Blue Mountain Eagle - Blue Mountain Eagle (1970)



This cursed album of a band that is as much part of the great forgotten sixties. The group was born from the ashes of Buffalo Springfield spurred Canadian drummer Dewey Martin. Indeed it wishes to mount the New Buffalo Springfield that Stephen Stills forbid him through the courts. The group is composed in addition to Martin, David Price on rhythm guitar, Randy Fuller on bass, and Bob 'BJ' Jones on lead guitar. The group joined by Don Poncher the battery quickly signed in 1969 on Atlantic by Ahmet Ertegun always smelling good shots despite the doubts of the record. Joey Newman singer / guitarist in particular Don & The Good Times complete the group. His writing talent and his guitar playing bringing the missing element to the group to take off. The combined group decided to try taking the road for six weeks. It was during this period that the group is refining the songs that appear on the album. When the group entered the studio, he decided to record his songs live, this bias is a lot to the overall atmosphere of the disc. To complete the picture, the Blue Mountain Eagle recorded with the sound engineer Bill Halverson known for his work on Déjà Vu (1st Crosby Still Nash & Young album). The result is masterful. Both in the quality of the compositions that in their variety.

Cet album maudit d'un groupe qui l'est tout autant fait partie de ces grands oubliés des sixties. Le groupe naît des cendres du Buffalo Springfield sous l'impulsion du batteur canadien du groupe, Dewey Martin. En effet ce dernier souhaite monter les New Buffalo Springfield ce que Stephen Stills lui interdira par voie de justice. Le groupe est alors composé en plus de Martin, de David Price à la guitare rythmique, Randy Fuller à la basse, et de Bob "BJ" Jones à la lead guitar. Le groupe rejoint par Don Poncher à la batterie est vite signé en 1969 sur Atlantic par un Ahmet Ertegun flairant toujours les bons coups et ce malgré les doutes de la maison de disques. Joey Newman chanteur/guitariste au sein notamment de Don & The Good Times complète le groupe. Son talent d'écriture et son jeu de guitare apportant l'élément qui manquait au groupe pour prendre son envol. Le groupe ainsi constitué décide de se tester en prenant la route durant six semaines. C'est durant cette période que le groupe peaufine les morceaux qui figureront sur l'album. Lorsque le groupe entre en studio, il décide d'enregistrer ses morceaux en live, ce parti-pris est pour beaucoup dans l'ambiance générale du disque. Pour parfaire le tableau, les Blue Mountain Eagle enregistrent avec l'ingénieur du son Bill Halverson connu pour ses travaux sur Déjà Vu de Crosby Still Nash & Young la même année. Le résultat est magistral. Tant dans la grande qualité des compositions que dans leur grande variété.

Tracks :

1.    Love Is Here 
2.    Yellows' Dream 
3.    Feel Like a Bandit 
4.    Troubles 
5.    Loveless Lives 
6.    No Regrets 
7.    Winding Your String 
8.    Sweet Mama 
9.    Promise of Love 
10.    Trivial Sum

Enjoy Music :

1970

North American All Stars - Electric Blues Watermelon (2005)



Outstanding new album from this young trio with Luther Dickinson (guitar, vocals), Cody Dickinson (drums) and Lightnin' Malcolm (bass). Like no other, they build a bridge between the music of dirty blues of our grandfathers and hip-hop urban ghettos today. The result is a masterpiece. This training easily combines hard rock, country blues, rap, and all kinds of roots-music related. Great production Jim Dickinson.

Exceptionnel nouvel album de ce jeune trio (Luther Dickinson : guitare, chant/Cody Dickinson : batterie/Lightnin' Malcolm : basse).  Pas comme les autres, ils construisent un pont entre la musique du blues crasseux de nos grands-pères et le hip-hop des ghettos urbains d'aujourd'hui. Le résultat est un chef-d'œuvre. Cette formation combine facilement hard rock, country blues, rap, et toutes sortes de musique roots-connexes. Grande production de Jim Dickinson.

From 'Electric Blue Watermelon', 2005