page d'accueil

Rock Music Blog

lundi 15 août 2016

🎸 The Electric Prunes – The Electric Prunes (1967)



Pochette de l’album

🇫🇷 Biographie (Français)

Sorti en 1967, The Electric Prunes est le premier album éponyme du groupe psychédélique originaire de Los Angeles. Avec leur single phare « I Had Too Much to Dream (Last Night) », les Electric Prunes deviennent instantanément des figures emblématiques de la scène garage-psyché californienne. L’album mélange effets sonores novateurs, fuzz, réverbérations et structures pop accrocheuses. Produit par Dave Hassinger, le disque capte l’énergie brute et hallucinée de l’époque, avec des morceaux aux ambiances étranges et électriques, parfois expérimentaux, mais toujours marqués par un sens mélodique singulier.

🇺🇸 Biography (English)

The Electric Prunes is a rock band from the sixties, which was a brief success with psychedelic singles like 'I Had Too Much to Dream (Last Night)' or 'Get Me to the World on Time'. He had a troubled history and disappeared at the end of the decade, to be reborn in 2001. The first two albums of Electric Prunes are classic psychedelic rock: inventive, experimental, original. Jim Lowe (singer) defines the music of Electric Prunes as the Free Form Garage Rock, experimental rock garage. And it is true that this group is one of the first to blend rock and electronic tricks. Their biggest claim to fame is 'I Had Too Much To Dream (Last Night)' which became a classic sixties punk, thanks be to Lenny Kaye and Nuggets who shot the unjustly forgotten The group is from the San Fernando valley, Los Angeles. Initially, it is a garage band, The Sanctions consisting of Ken Williams (guitar), James Lowe (vocals, harmonica), Michael Weakley and sometimes Joe Dooley (drums) and Mark Tulin (bass). Like many groups of this period, its membership has varied over time and albums.


Released in 1967, The Electric Prunes is the debut album from the Los Angeles-based psychedelic garage band. With their hit single “I Had Too Much to Dream (Last Night),” the Electric Prunes quickly became icons of the late-60s psych scene. Produced by Dave Hassinger, the album showcases innovative studio effects, fuzz-drenched guitars, and reverb-laden vocals. It’s a raw, experimental collection of psychedelic pop and garage rock that captures the surreal spirit of the era with both edge and melody.

💿 Trackliste

  1. I Had Too Much to Dream (Last Night)

  2. Bangles

  3. Onie

  4. Are You Lovin' Me More (But Enjoying It Less)

  5. Train for Tomorrow

  6. Sold to the Highest Bidder

  7. Get Me to the World on Time

  8. About a Quarter to Nine

  9. The King Is in the Counting House

  10. Luvin'

  11. Try Me on for Size

  12. Toonerville Trolley

🎸 Musiciens


James Lowe – Chant, autoharpe
Ken Williams – Guitare
Mark Tulin – Basse
Preston Ritter – Batterie
Weasel Spagnola – Guitare rythmique
Dave Hassinger – Producteur

🎧 Écoute en ligne


Vous pouvez écouter l’album complet ici :

🔑 Mots-clés SEO : Electric Prunes, I Had Too Much to Dream, rock psychédélique, garage rock, 1967, Los Angeles, Dave Hassinger, fuzz guitar, rock expérimental, pop psyché, Get Me to the World on Time, rock acide




Bread Love And Dreams - Amaryllis (1971)



Bread Love and Dreams is a folk-rock duo complemented by some talented musicians, especially Terry Cox and Danny Thompson of Pentangle group. Their three albums performed by excellent musicians, are now collectors' albums, with their simple and beautiful melodies, great song (3 members sing over the songs). Their album 'Amaryllis' is remarkable for its ambitious piece under 21minutes. An essential group for lovers of folk psychedelic rock.

Bread Love and Dreams est un duo de folk-rock complété par quelques musiciens talentueux, en particulier Terry Cox et Danny Thompson du groupe Pentangle. Leurs trois albums interprétés par d'excellents musiciens, sont désormais des albums de collection, avec leurs simples et superbes mélodies, un excellent chant (3 des membres chantent au fil des chansons). Leur opus 'Amaryllis' est remarquable par son ambitieuse pièce titre de 21minutes. Un groupe indispensable pour les amateurs de folk rock psychédélique.

1971

🎸 Bow Street Runners – Bow Street Runners (1970)


Pochette de l'album


🇺🇸 Biographie (Français)


Originaire de Fayetteville en Caroline du Nord, Bow Street Runners sort son unique album éponyme en 1970. Mélange singulier de rock psychédélique, de garage, de folk et de pop orchestrale, le disque est porté par des harmonies vocales soignées et des arrangements inventifs. En dépit d’une distribution confidentielle, cet album est devenu au fil du temps une pièce recherchée par les amateurs de psyché américain underground. L'atmosphère planante et parfois mélancolique de plusieurs titres illustre bien l’esthétique transitionnelle du début des années 70.

🇺🇸 Biography (English)


Hailing from Fayetteville, North Carolina, Bow Street Runners released their self-titled and only album in 1970. A unique blend of psychedelic rock, garage, folk, and orchestral pop, the record features rich vocal harmonies and inventive arrangements. Though it received limited distribution, the album has become a sought-after gem among collectors of underground American psychedelia. Its dreamy and sometimes melancholic atmosphere perfectly captures the transitional spirit of the early 70s.

💿 Trackliste

  1. Electric Star

  2. Watch

  3. American Talking Blues

  4. Leaving Grit America

  5. Another Face

  6. Spunky Monkey

  7. Steve's Jam

  8. Eating From A Plastic Hand

  9. Rock Fish Blues

  10. Dreams

🎸 Musiciens

  • Joe Bruner – Chant, claviers

  • Kenny Soule – Batterie

  • Pat Walters – Guitare solo

  • Paul Rose – Basse

  • Bill Mac – Guitare rythmique


🎧 Écoute en ligne

Vous pouvez écouter l’album complet ici : 



🎸 The Frost – Through the Eyes of Love (1970)




Pochette de l'album



🇫🇷 Biographie (Français)


Originaire de Saginaw (Michigan), The Frost est le groupe formé autour du guitariste-chanteur Dick Wagner après la dissolution des Bossmen. Leur troisième et dernier LP pour Vanguard Records, Through the Eyes of Love, sort en 1970 mais ne rencontre pas le succès national attendu, malgré une reconnaissance critique locale. Le groupe est alors considéré comme l’un des fleurons du rock psychédélique et hard rock de Detroit.

L’album se distingue par sa puissance instrumentale et ses accents mystiques : riffs incisifs, sections rythmées solides, et mélodies accrocheuses. Les critiques saluent la fusion de hard rock américain et de textures psychédéliques, avec un son brut mais maîtrisé .


🇺🇸 Biography (English)


Hailing from Saginaw, Michigan, The Frost, led by guitarist-vocalist Dick Wagner, evolved from the Bossmen roots into a powerhouse band. Their final album for Vanguard, Through the Eyes of Love, released in 1970, failed to reach national acclaim despite critical praise. They remain one of the most potent psychedelic/hard rock acts from Detroit.

The LP delivers a powerful blend of hard rock riffs, tight grooves, and psychedelic undertones. The band’s energetic jams and melodic songwriting earned comparisons to Cream, Ten Years After, Grand Funk Railroad, and Mountain, but always with their unique Detroit edge.


💿 Trackliste

  1. Black As Night – 7:38

  2. Fifteen Hundred Miles (Through the Eye of a Beatle) – 3:38

  3. Through the Eyes of Love (God Help Us Please) – 6:17

  4. Maybe Tomorrow – 2:31

  5. It’s So Hard – 4:50

  6. A Long Way from Home – 3:36

  7. Big Time Spender – 4:31


🎸 Musiciens

  • Dick Wagner – guitare lead, chant

  • Don Hartman – guitare rythmique, chant, harmonica

  • Gordy Garris – basse, claviers, chant

  • Bob Riggs – batterie, chant


🎧 Écoute en ligne


Tu peux écouter l’album complet ici : 
👉 The Frost – Through the Eyes of Love (1970)




🎸 Bubble Puppy - A Gathering Of Promises (1969)



Pochette de l'album


🇫🇷 Biographie (Français)
Bubble Puppy est un groupe de rock psychédélique texan initialement actif de 1966 à 1969. Ils sont connus surtout pour leur hit du Top 20  'Hot Smoke & Sasafrass'. En 1969, Bubble Puppy a sorti son premier album complet A Gathering of Promises, dont la couleur musicale rappelle les Byrds ou encore Buffalo Springfield. Cependant, malgré les premiers succès de Bubble Puppy à la suite de leur hit, ils ont vite connu de nombreux conflits avec des artistes internationaux et finirent par se séparer en 1970.

🇺🇸 Biography (English)
Bubble Puppy is a Texan psychedelic rock band initially active from 1966 to 1969. They are known mainly for their Top 20 hit 'Hot Smoke & Sasafrass'. In 1969, Bubble Puppy released their first full album A Gathering of Promises, whose musical color recalls the Byrds or Buffalo Springfield. Despite the early success of Bubble Puppy as a result of their hit, they soon had many conflicts with international artists and finally separated in 1970.

💿 Trackliste

  1. Hot Smoke & Sasafrass – 4:04

  2. Everybody's Sitting Around the Fire – 3:43

  3. Too High to Eat – 3:28

  4. I'm the Way – 5:37

  5. End of Time – 3:32

  6. Listen – 3:12

  7. Gotta Get It – 4:15

  8. King of the Zoo – 3:20

🎸 Musiciens
Rocky Bridges – chant, guitare
Rodney “Buddy” Neece – guitare
Todd Potter – basse
Tommy Martinez – batterie

🎧 Écoute en ligne`
Vous pouvez écouter l’album complet ici :


🎸 Cat Mother and The All Night Newsboys – Good Old Rock'n Roll Music (1969)


Pochette de l'album

🇫🇷 Biographie (Français)


Formé à New York à la fin des années 60, Cat Mother and The All Night Newsboys est un groupe atypique, mélangeant rock, folk, country et blues. Leur album Good Old Rock'n Roll Music, sorti en 1969, est surtout connu pour son medley de standards du rock des années 50, produit par Jimi Hendrix. Le disque propose également des compositions originales oscillant entre le rock psychédélique et les racines américaines, illustrant parfaitement la diversité musicale de l'époque.

🇺🇸 Biographie (English)


Formed in New York in the late 1960s, Cat Mother and The All Night Newsboys blended rock, folk, country, and blues in a unique way. Their 1969 album Good Old Rock'n Roll Music is best known for its medley of 1950s rock standards, produced by Jimi Hendrix. The album also includes original songs mixing psychedelic rock with American roots influences, showcasing the band’s musical diversity.

💿 Trackliste

  1. Good Old Rock 'N Roll (Medley)

  2. Favors

  3. Charlie's Waltz

  4. How I Spent My Summer

  5. Marie

  6. Can You Dance To It?

  7. Bad News

  8. Boston Burglar

  9. Track In 'A'

🎸 Musiciens


Larry Packer – guitare, violon, chant
Charlie Chin – guitare, chant
Roy Michaels – basse, chant
Michael Equine – batterie, chant
Bob Smith – claviers, chant

🎧 Écoute en ligne

Vous pouvez écouter l’album complet ici :

👉  Cat Mother and The All Night Newsboys - Good Old Rock'n Roll Music (1969)



🎸 John Uzonyi’s Peacepipe – Peacepipe (1970)



Pochette de l'album

🇫🇷 Biographie (Français)

Originaire de Californie du Sud, Peacepipe est un power trio mené par le guitariste et chanteur Jon (ou John) Uzonyi, associé à Rick Abts (claviers) et Gary Tsuruda (batterie). Bien qu’ils aient enregistré leur unique album en 1970, celui-ci ne sera publié officiellement que dans les années 1990, via le label Rockadelic puis réédité par Shadoks Music. Le son est un mélange survolté de psychédélisme californien, de blues rock saturé avec des guitares wah-wah massives, proche de Blue Cheer ou Quicksilver Messenger Service. Une pièce rare et vibrante pour amateurs de heavy‑psych vintage citeturn0search4turn0search10turn0search12.


🇬🇧 Biography (English)

Hailing from Southern California, John Uzonyi’s Peacepipe was a heavy psych power trio featuring Jon Uzonyi(guitar/vocals), Rick Abts (keyboards), and Gary Tsuruda (drums). After recording their lone album around 1970, it remained unreleased until the mid‑1990s, when Rockadelic issued it, later reissued by Shadoks Music. With massive wah-wah guitar work, distortion, and biker psych energy, Peacepipe evokes the intensity of Blue Cheer fused with Quicksilver-style jams. It is now cherished as a cult acid‑rock classic citeturn0search10turn0search2turn0search5.


💿 Trackliste

  1. Sea of Nightmares (~6:26)

  2. Angel of Love (~4:10)

  3. I Can Never Take Your Dreams Away (~6:24)

  4. Carry On Together (~2:43)

  5. A Biker’s Tune (~2:49)

  6. Open Your Mind (~4:50)

  7. The Day the War Has Ended (~10:08)

  8. Love Shines (~3:12)

  9. Keep a Smilin' Cari (~2:49)

  10. The Sun Won’t Shine Forever (~2:49)

  11. Lazy River Blues (~3:39)


🎸 Musiciens

  • Jon Uzonyi : guitare, chant

  • Rick Abts : claviers

  • Gary Tsuruda : batterie


🎧 Écoute en ligne

Vous pouvez écouter l’album complet ici :


🔑 Mots‑clés SEO

peacepipe 1970, John Uzonyi Peacepipe, heavy psychedelic rock, biker psych California, acid rock 1970 album, Shadoks Music reissue, A Biker’s Tune, Sea of Nightmares track, obscure US psych trio


🎸 The Other Half – The Other Half (1968)



Pochette de l'album

🇫🇷 Biographie (Français)


Groupe californien emblématique de la scène garage-psyché de la fin des sixties, The Other Half n’a publié qu’un seul album éponyme, mais celui-ci est devenu culte. Originaire de Los Angeles, la formation s’est illustrée par un son puissant, dominé par la guitare explosive de Randy Holden, futur membre de Blue Cheer. Ce disque condensé de rage, de fuzz et de rythmes hallucinés incarne le croisement entre le garage brut et la montée acide du rock psychédélique. Bien que le groupe ait disparu rapidement après la sortie de l'album, leur héritage reste intact, notamment grâce à des titres comme Mr. Pharmacist, repris plus tard par The Fall.

🇺🇸 Biographie (English)


Hailing from Los Angeles, The Other Half were a short-lived but scorching garage-psych band, active in the late ’60s. Their sole LP, released in 1968, is now a prized collector’s item and a cult favorite of the psychedelic underground. The album features blistering guitar work from Randy Holden, who would later join Blue Cheer. Melding snarling vocals, pounding rhythms, and fuzz-drenched solos, The Other Half is a sonic snapshot of the raw energy and drug-fueled rebellion of its era. Though the band didn’t last long, their influence has lingered, with several tracks later rediscovered by garage revivalists.

💿 Trackliste

  1. Introduction

  2. Feathered Fish

  3. Flight of the Dragon Lady

  4. Wonderful Day

  5. I Need You

  6. Oz Lee Eaves Drops

  7. Bad Day

  8. Morning Fire

  9. What Can I Do for You, First Half

  10. What Can I Do for You, The Other Half

  11. Mr. Pharmacist

  12. No Doubt About It

  13. It's Too Hard

🎸 Musiciens
Jeff Nowlen – chant
Randy Holden – guitare
Larry Brown – basse
Larry “Moe” Ryan – batterie
Geoff Weston – orgue

🎧 Écoute en ligne

Vous pouvez écouter l’album complet ici :


🎸 The Moving Sidewalks - Flash (1968)




Pochette de l'album


🇫🇷 Biographie (Français)


Originaire de Houston, The Moving Sidewalks est un groupe fondé en 1966 incluant Billy Gibbons (futur ZZ Top). Leur unique album Flash, enregistré en 1968 aux studios Gold Star et édité en 1969 chez Tantara, capture un rock psychédélique aux accents blues-rock et garage Influencé par Hendrix et les 13th Floor Elevators, l’album mêle riffs furieux, orgue Hammond vaporeux et expérimentations sonores – avec des titres comme “Flashback”, “Crimson Witch” ou le long “Joe Blues” qui explore les ambiances stoner blues .

Flash est le seul LP publié, en 1968, par les Moving Sidewalks, groupe de la scène rock texanne de la seconde partie des années 1960.
Composition du producteur seul, Steve Ames, l'inaugural 'Flashback' (Steve Ames) est d'abord une chanson psyché-rock absolument dans les canons de l'époque, mais, à mi-chemin, elle se transforme de façon surprenante en ballade hindouisante avec guitare-sitar et batterie-tablas. Composition du claviériste Tom Moore, 'Scoun Da Be' propose un psyché-rock plus groovy pop mais aussi un poil plus heavy. 'You Make Me Shake' monte le tempo et offre à Bill Gibbons qui l'a composée l'occasion d'un solo dont il avait déjà le secret remarqué par Jimi Hendrix. 'You Don't Know The Life' est une ballade calme avec l'orgue de son compositeur en avant. 'Pluto - Sept. 31st' est une composition signée Gibbons/Ames inspirée des 'Purple Haze' et 'Foxey Lady' de la JHE . A nouveau dans la veine psyché-rock uptempo, '99th Floor' offre un solo tonitruant d'harmonica de la part de Bill Gibbons. 'What Are You Doing To Do' est un jerk bien d'époque.
'No Good To Cry', reprise d'une chanson de Al Anderson, est une ballade pop douloureuse, avec breakbeat et orgue, dans un cliché de l'époque. Avec 'Crimson Witch' Bill Gibbons revient sur le terrain psyché-rock, limite heavy-psych, mais peine apparemment à rassembler ses idées. 'Need Me' est un single psyché-rock de type heavy signé Billy Gibbons et le conclusif 'Every Night A New Surprise' (dû à la plume de Steve Ames) sonne comme du rock psychédélique en kit.

🇺🇸 Biography (English)


Formed in Houston in 1966, The Moving Sidewalks released their only album, Flash, in 1969. The LP is a potent mix of psychedelic rock, blues-rock and garage energy, recorded at Gold Star studios. Featuring future ZZ Top frontman Billy Gibbons and heavy Hammond organ, the album showcases Hendrix-inspired guitar work, freak-out jams, and bluesy explorations in tracks like “Joe Blues” .

Flash is the only LP released in 1968 by the Moving Sidewalks, rock scene the group Texan of the second part of the 1960s. producer of the composition alone, Steve Ames, the inaugural 'Flashback' (Steve Ames) is primarily a psyche-rock song absolutely in the canons of the time, but halfway, it becomes surprisingly in hindouisante ballad with guitar-sitar and tablas battery. Composition keyboardist Tom Moore, 'Da Scoun Be' offers rock-pop psyche more groovy but also a heavier coat. 'You Make Me Shake' up the tempo and offers Bill Gibbons who composed during a solo which he had already noticed the secret by Jimi Hendrix. 'You Do not Know The Life' is a quiet ballad with organ of its composer forward. 'Pluto - Sept. 31st is a composition signed Gibbons / Ames inspired' Purple Haze 'and' Foxey Lady 'of the JHE. Again in the psyche-rock vein uptempo '99th Floor' offers a thunderous solo harmonica from Bill Gibbons. 'What Are You Doing To Do' is a good time to jerk. 'No Good To Cry', cover of a song by Al Anderson, is a painful pop ballad, with breakbeat and organ, in a snapshot of the time. With Crimson Witch 'Bill Gibbons returns to the field psyche-rock, heavy-psych limit, but apparently difficult to gather his thoughts. 'Need Me' is a heavy type of psyche-rock single signed Billy Gibbons and the concluding 'Every Night A New Surprise' (from the pen of Steve Ames) sounds like psychedelic rock kit.


💿 Trackliste (édition originale – 10 titres)

  1. Flashback – 4:44

  2. Scoun Da Be – 2:08

  3. You Make Me Shake – 3:03

  4. You Don’t Know the Life – 3:54

  5. Pluto – Sept. 31st – 5:14

  6. No Good to Cry – 4:33

  7. Crimson Witch – 3:07

  8. Joe Blues – 7:36

  9. Eclipse – 3:51

  10. Reclipse – 2:32 

Bonus rééditions (2000 – Akarma / 2022 RockBeat)
11. 99th Floor
12. What Are You Going To Do
13. I Want To Hold Your Hand
14. Need Me
15. Every Night A New Surprise… 


🎸 Musiciens

  • Billy Gibbons – guitare, chant, harmonica

  • Tom Moore – orgue, piano

  • Don Summers – basse

  • Dan Mitchell – batterie, percussions

  • Isaac Costa – claviers, violon, flûte (édition 2022) 


🎧 Écoute en ligne

Vous pouvez écouter l'album complet ici :


🔑 Mots-clés SEO
The Moving Sidewalks, Flash, 1968, heavy psych, blues rock, garage rock, Billy Gibbons pre-ZZ Top, Tantara Records, Gold Star Studios Houston, bonus tracks Akarma RockBeat, Carpe Diem blog


1968


Moving Sidewalks with Billy Gibbons (Z.Z Top)




Khan - Space Shanty (1972)



Khan is an obscure but brilliant training home to Steve Hillage (Gong ex-) on guitar (and vocals) and Dave Stewart (Egg, Hatfield & the North, National Health and Bruford) on keyboards. Music Space Hanty is a trip to the psych prog of the era with some of the best guitar solos you'll hear a kind of album. If you like the wonderful fish rising album of Steve Hillage (his best solo effort), then you'll love this disc.

Khan est une formation obscure mais brillante qui abrite Steve Hillage ( ex- Gong ) à la guitare ( et voix) et Dave Stewart ( Egg, Hatfield & the North , National Health , et Bruford ) sur les claviers . La musique de Space Hanty est une excursion dans la psych prog de l'époque avec certains des meilleurs soli de guitare que vous allez entendre sur un album du genre. Si vous aimez le merveilleux album Fish Rising  de Steve Hillage (son meilleur effort en solo),  alors vous adorerez ce disque.


Tracks :

Side 1 

A1 Space Shanty (Incl. The Cobalt Sequence And March Of The Sine Squadrons) 9:00
A2 Stranded (Incl. Effervescent Psycho Novelty No. 5) 6:36
A3 Mixed Up Man Of The Mountains 7:14

Side 2 

B1 Driving To Amsterdam 9:23
B2 Stargazers 5:34
B3 Hollow Stone (Including Escape Of The Space Pilots)

Line-Up :

Bass Guitar, Vocals – Nick Greenwood
Drums – Eric Peachey
Guitar, Vocals – Steve Hillage
Organ, Piano, Marimba, Celesta – Dave Stewart

Enjoy Music :

1972

🎸 Stories – Stories (1972)



Pochette de l’album


🇫🇷 Biographie (Français)

Fondé par Michael Brown (ex-Left Banke) et Ian Lloyd, Stories fait partie de ces formations new-yorkaises éphémères des années 70 qui ont su allier pop orchestrale, rock psychédélique et sophistication mélodique. Leur premier album, éponyme, sorti en 1972, brille par son élégance harmonique, ses lignes de piano baroques et la voix claire et puissante de Lloyd. Bien que moins connu que leur tube ultérieur "Brother Louie", cet opus initial dévoile une créativité remarquable, à la croisée de Procol Harum, Badfinger et Todd Rundgren.


🇺🇸 Biography (English)


Formed by Michael Brown (formerly of The Left Banke) and Ian Lloyd, Stories emerged from the early '70s New York pop-rock scene. Their self-titled debut album, released in 1972, combines lush orchestration, piano-driven arrangements, and soaring vocals. Less commercially successful than their later hit "Brother Louie", this first effort remains a refined and underrated gem of early '70s melodic rock, echoing the baroque pop sensibilities of Procol Harum and the power-pop of Badfinger.


💿 Trackliste

  1. Hello People

  2. I'm Coming Home

  3. Winter Scenes

  4. Step Back

  5. You Told Me

  6. Saint James

  7. Changes Have Begun

  8. Love Songs In The Night

  9. If It Feels Good, Do It

  10. Mama's Little Baby


🎸 Musiciens

  • Ian Lloyd – chant

  • Michael Brown – claviers, arrangements

  • Steve Love – guitare

  • Bryan Madey – batterie

  • Kenny Aaronson – basse


🎧 Écoute en ligne

Vous pouvez écouter l’album complet ici :


🎸 Beggars Opera – Pathfinder (1972)



Pochette de l'album

🇫🇷 Biographie (Français)


Beggars Opera est un groupe écossais de rock progressif formé à la fin des années 1960. Leur troisième album Pathfinder, sorti en 1972, combine des éléments de rock symphonique et de rock progressif avec des mélodies accrocheuses et des arrangements soignés. L’album se distingue par ses textures riches et ses compositions ambitieuses, confirmant Beggars Opera comme un acteur important de la scène prog britannique malgré une reconnaissance internationale limitée.

🇺🇸 Biographie (English)


Beggars Opera is a Scottish progressive rock band formed in the late 1960s. Their third album, Pathfinder, released in 1972, blends symphonic rock and progressive elements with catchy melodies and polished arrangements. The album features rich textures and ambitious compositions, establishing Beggars Opera as a significant player in the British prog scene despite limited international recognition.

📀 Trackliste

  1. Hobo – 4:25

  2. Macarthur Park – 8:19

  3. The Witch – 6:05

  4. Pathfinder – 3:44

  5. From Shark To Haggis – 6:43

  6. Stretcher – 4:49

  7. Madame Doubtfire

🎸 Musiciens

  • Ricky Gardiner – guitare, chant

  • Martin Griffiths – chant

  • Alan Park – claviers

  • Marshall Erskine – basse

  • Raymond Wilson – batterie

🎧 Écoute en ligne

Vous pouvez écouter l’album complet ici :
👉 Beggars Opera – Pathfinder (1972)




🎸 Ramases – Space Hymns (1971)



Pochette de l'album

🇫🇷 Biographie (Français)


Ramases, de son vrai nom Mike d’Abo, est un chanteur et musicien britannique surtout connu comme ancien membre du groupe Manfred Mann. En 1971, il sort son unique album solo, Space Hymns, un projet singulier et mystique mêlant rock psychédélique, folk et touches orientales. L’album, souvent qualifié de culte, explore des thèmes spirituels et cosmiques avec des arrangements riches et des instrumentations variées, incluant des cuivres et des chœurs éthérés. Produit par David Bowie et Mick Ronson, Space Hymns est une œuvre intrigante à la fois atmosphérique et profondément originale.

🇺🇸 Biography (English)


Ramases, real name Mike d’Abo, is a British singer and musician best known as a former member of the band Manfred Mann. In 1971, he released his only solo album, Space Hymns, a unique and mystical project blending psychedelic rock, folk, and Eastern influences. The album, often regarded as a cult classic, explores spiritual and cosmic themes with rich arrangements and diverse instrumentation, including brass and ethereal choirs. Produced by David Bowie and Mick Ronson, Space Hymns is an intriguing and deeply original atmospheric work.

💿 Trackliste

  1. Space Hymn

  2. Lord of the Dawn

  3. The Seed

  4. Falling Up to Heaven

  5. Miss Bliss

  6. The Path

  7. Papyrus

  8. Space Requiem

  9. Space Hymn (Reprise)

🎸 Musiciens

  • Ramases (Mike d’Abo) – chant, guitare, claviers

  • Mick Ronson – guitare, production

  • David Bowie – production, arrangements

  • Herbie Flowers – basse

  • Barry Morgan – batterie

  • Mike Garson – piano

  • Andy MacKay – saxophone

  • John McLaughlin – guitare (sur certains titres)

  • Chœurs divers

🎧 Écoute en ligne


Vous pouvez écouter l’album complet ici :

 👉 Ramases – Space Hymns (1971)




Jade Warrior - Jade Warrior (1971)



This trio of Tony Duhig (guitar), Jon Field (percussion, flute) and Glyn Havard (bass & vocals) plays an eclectic music with singular sounds compared to the era of rock standards: flute, guitar given how unusual and battery replaced by tubular bells and various other percussion. An abstract component and contrasting blend of introspective melodies, Rocks and basic rhythmic assaults, Jade Warrior is exploring the possible paths without getting caught up in any label and reveals an attraction, pioneering at the time, to ethnic music . Particularly enthralled by Japanese culture, the trio has drawn some exotic sounds, her stage name and imagery inherited from ancient prints that adorn the covers of all their upcoming albums. Ultimately, an unusual first disc rediscover finally, after a few mistakes in a proper reissue.

Ce trio composé de Tony Duhig (guitare), Jon Field (percussions, flûte) et Glyn Havard (basse & vocals) joue une musique éclectique aux sonorités singulières comparées aux standards rock de l'époque : flûte, guitare accordée de façon inusitée et batterie remplacée par des cloches tubulaires et autres percussions diverses. Composant un assemblage abstrait et contrasté de mélopées introspectives, de Rocks basiques et d'assauts rythmiques, Jade Warrior explore les chemins possibles sans se laisser enfermer dans une quelconque étiquette et témoigne d'une attirance, pionnière à l'époque, pour les musiques ethniques. Subjugué en particulier par la culture japonaise, le trio y a puisé quelques sons exotiques, son nom de scène et une imagerie héritée d'antiques estampes qui ornera les pochettes de tous leurs albums à venir. En définitive, un premier disque inhabituel à redécouvrir enfin, après quelques errements, dans une réédition correcte.

1971

🎸 Gravy Train – Gravy Train (1970)



Pochette de l'album

🇫🇷 Biographie

Ce quartet originaire de Manchester est un melting pot proto-progressif d'influences héritées de quelques groupes dont le succès fut plus heureux : le premier Black Sabbath pour le son Hard Rock, un côté bluesy et/ou psychédélique emprunté à Cream ou à Syd Barrett et dû à la guitare fuzzy de Norman Barrett, un petite évocation du premier album Blues-Rock de Jethro Tull à cause des parties de flûte tumultueuses de J.D. Hughes sans oublier un feeling jazzy apporté par le batteur Barry Davenport qui officiait auparavant dans un combo de Jazz (John Rotherham Trio). Le succès n'étant jamais venu au rendez-vous, Gravy Train se disloqua dans l'indifférence en 1974 tandis qu'à l'instar de Kerry Livgren et Neal Morse, le guitariste et chanteur Norman Barrett choisit définitivement la voie lumineuse en intégrant un groupe de Rock chrétien. Aujourd'hui, le LP original, emballé par Hipgnosis dans une superbe double pochette riche en couleurs et représentant une scène de gare digne d'un western de Sergio Leone, est activement recherché par les collectionneurs.

Formé à Waverton en 1969, Gravy Train propose avec son premier album éponyme un mélange de rock progressifteinté de psychédélie et de folk, porté par des arrangements de flûte et saxophone. Sorti en 1970 sur Vertigo Records, ce disque dégage une atmosphère à la fois mystique et organique, portée par les talents de compositeur de J.D. Hughes et les solos de guitare de Norman Barratt. Bien que passé inaperçu à sa sortie, Gravy Train est aujourd’hui reconnu comme un jalon de l’underground prog britannique.

🇬🇧 Biography

This quartet from Manchester is a proto-progressive melting pot of influences inherited some groups whose success was more fortunate: the first Black Sabbath for the Hard Rock, a bluesy side and / or psychedelic borrowed Cream or Syd Barrett and due to the fuzzy guitar Norman Barrett, a little evocation of the first album Blues-Rock Jethro Tull because of stormy flute parts JD Hughes not to mention a jazzy feeling brought by Barry Davenport drummer who officiated before in a combo Jazz (John Rotherham Trio). Success never having come to the appointment, Gravy Train broke up in indifference in 1974 while that like Kerry Livgren and Morse, guitarist and singer Norman Barrett definitely chooses the light path by integrating a group Christian Rock. Today, the original LP, packed with Hipgnosis in a superb dual pouch rich colors and representing a station scene worthy of a Sergio Leone western, is actively sought after by collectors.


Hailing from Waverton, Cheshire, Gravy Train debuted in 1970 with their self-titled LP on Vertigo Records. Blending progressive rock, psychedelia, and folk touches, the record features J.D. Hughes’s multi-instrumental flair (vocals, flute, sax) and Norman Barratt’s emotive guitar work. The album’s mystical atmospheres and intricate arrangements place it among the hidden gems of early ’70s UK prog, rediscovered today by collectors and aficionados alike.

💿 Trackliste

  1. Feeling Better – 5:20

  2. So Many People – 4:10

  3. Help – 6:05

  4. Through the Night – 4:50

  5. Another Memory – 3:55

  6. Lay Down Your Burden – 5:30

  7. Highlander – 4:15

  8. Jane K. Mellow – 4:40

  9. Strategy – 6:00

🎸 Musiciens

  • J.D. Hughes – Chant, flûte, saxophone, claviers

  • Norman Barratt – Guitare, chœurs

  • Barry Rodgers – Basse

  • Barry Davenport – Batterie, percussions

  • Les Williams – Guitare

🎧 Écoute en ligne

Vous pouvez (re)découvrir l’album ici : 

🔑 Mots-clés SEO
Gravy Train 1970, UK prog rock obscure, Gravy Train debut, Norman Barratt, J.D. Hughes, progressive rock britannique, album culte 70s, rock psychédélique UK, flûte sax rock, Vertigo Records



Warhorse - Warhorse (1970)



After leaving Deep Purple bassist Nick Simper Warhorse founded on the same model, confident Hammond Frank Wilson and guitar Ged Peck for a clone of the famous duo Jon Lord / Ritchie Blackmore. And, for a first record, it works pretty well with a proto-progressive hard rock repertoire focused on Blues and Funk. The hoarse voice of Ashley Holt has not the power of that of Ian Gillan but it is a possible alternative to this kind of music while the organ solos and guitar them ensure maximum: just to hear riffs Vulture Blood Ritual or Woman of the Devil to convince potential Warhorse. Simply St. Louis, a resumption of Easybeats, fails to reach the charts, but the album, packed in a beautiful bag designed by the photographer Marcus Keef, will not pass unnoticed as far amateurs. Due to staffing problems, the group will forfeit after his second trial (Red Sea in 1972 recorded with another guitarist) and ending a brief adventure with a little more luck, could have taken another turn.

Après avoir quitté Deep Purple, le bassiste Nick Simper fonda Warhorse sur le même modèle, confiant l'orgue Hammond à Frank Wilson et la guitare à Ged Peck pour un clone du fameux tandem Jon Lord / Ritchie Blackmore. Et, pour un premier disque, ça fonctionne plutôt bien avec un répertoire Hard Rock proto-progressif axé sur le Blues et le Funk. La voix rauque d'Ashley Holt n'a pas la puissance de celle de Ian Gillan mais elle constitue une alternative possible pour ce genre de musique tandis que les solos d'orgue et de guitare eux assurent un maximum : il suffit d'entendre les riffs de Vulture Blood, de Ritual ou de Woman Of The Devil pour se convaincre du potentiel de Warhorse. Le simple St. Louis, une reprise des Easybeats, ne réussit pas à atteindre les charts mais l'album, emballé dans une pochette superbe conçue par le photographe Marcus Keef, ne passera pas pour autant inaperçu des amateurs. Suite à des problèmes de personnel, le groupe déclarera forfait après son deuxième essai (Red Sea en 1972 enregistré avec un autre guitariste) mettant ainsi un terme à une brève aventure qui, avec un peu plus de chance, aurait pu prendre un autre tournant.
 

1970