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Rock Music Blog

lundi 15 août 2016

The Electric Prunes - The Electric Prunes (1967)



The Electric Prunes is a rock band from the sixties, which was a brief success with psychedelic singles like 'I Had Too Much to Dream (Last Night)' or 'Get Me to the World on Time'. He had a troubled history and disappeared at the end of the decade, to be reborn in 2001. The first two albums of Electric Prunes are classic psychedelic rock: inventive, experimental, original. Jim Lowe (singer) defines the music of Electric Prunes as the Free Form Garage Rock, experimental rock garage. And it is true that this group is one of the first to blend rock and electronic tricks. Their biggest claim to fame is 'I Had Too Much To Dream (Last Night)' which became a classic sixties punk, thanks be to Lenny Kaye and Nuggets who shot the unjustly forgotten The group is from the San Fernando valley, Los Angeles. Initially, it is a garage band, The Sanctions consisting of Ken Williams (guitar), James Lowe (vocals, harmonica), Michael Weakley and sometimes Joe Dooley (drums) and Mark Tulin (bass). Like many groups of this period, its membership has varied over time and albums.

The Electric Prunes est un groupe de rock des sixties, qui eut un bref succès avec des singles psychédéliques comme 'I Had Too Much to Dream (Last Night)' ou 'Get Me to the World on Time'. Il eut une histoire tourmentée et disparut à la fin de la décennie, pour renaître en 2001.
Les deux premiers albums des Electric Prunes sont des classiques du rock psychédélique : inventifs, expérimentaux, originaux.
Jim Lowe (chanteur) définit la musique des Electric Prunes comme du Free Form Garage Rock, du garage rock expérimental. Et il est vrai que ce groupe est l'un des premiers à mêler rock et trucages électroniques. Leur plus grand titre de gloire est 'I Had Too Much To Dream (Last Night)' qui est devenu un classique sixties-punk, grâce soit rendue à Lenny Kaye et à Nuggets qui les a tiré d'un injuste oubli Le groupe est originaire de la vallée de San Fernando, Los Angeles. Au départ, c'est un garage band, The Sanctions, composé de Ken Williams (guitare), James Lowe (vocaux, harmonica), Michael Weakley et parfois Joe Dooley (batterie) et Mark Tulin (basse). Comme beaucoup de groupes de cette période, la composition de ses membres a varié selon les époques et les albums.

1967

Bread Love And Dreams - Amaryllis (1971)



Bread Love and Dreams is a folk-rock duo complemented by some talented musicians, especially Terry Cox and Danny Thompson of Pentangle group. Their three albums performed by excellent musicians, are now collectors' albums, with their simple and beautiful melodies, great song (3 members sing over the songs). Their album 'Amaryllis' is remarkable for its ambitious piece under 21minutes. An essential group for lovers of folk psychedelic rock.

Bread Love and Dreams est un duo de folk-rock complété par quelques musiciens talentueux, en particulier Terry Cox et Danny Thompson du groupe Pentangle. Leurs trois albums interprétés par d'excellents musiciens, sont désormais des albums de collection, avec leurs simples et superbes mélodies, un excellent chant (3 des membres chantent au fil des chansons). Leur opus 'Amaryllis' est remarquable par son ambitieuse pièce titre de 21minutes. Un groupe indispensable pour les amateurs de folk rock psychédélique.

1971

Bow Street Runners - Bow Street Runners (1970)



Mixture of Jefferson Airplane and The Doors, Bow Street Runners was a psychedelic band based in Fayetteville, North Carolina. The band released an eponymous album in limited quantities on BT Puppy Records in 1970. While the group was ignored at the time, Bow Street Runners has now become a collector's item among fans of psychedelia especially during the 80s and 90.

Mélange de Jefferson Airplane et Doors, Bow Street Runners était un groupe psychédélique basée à Fayetteville en en Caroline du Nord. Le groupe a sorti un album éponyme en quantités limitées sur B.T. Puppy Records en 1970. Alors que le groupe a été ignoré à l'époque, Bow Street Runners est désormais devenu un objet de collection parmi les fans du psychédélisme notamment pendant les années 80 et 90.

1970



The Frost - Through The Eyes Of Love (1970)



Frost was an American rock band from Alpena, Michigan, who came to prominence in the late 60s and early 70s they recorded three albums for Vanguard Records (Frost Music, Rock and Roll Music and Through The Eyes Of Love). This album is a true classic, each track sounds good and has something to say. The title song of the album, an anti-war statement constitutes a sincere cry for peace, explodes in a climax instrumental point, and is crowned by a hypnotic chorus inflated poetic bright.

Frost était un groupe de rock américain de Alpena, Michigan, qui connu la notoriété à la fin des années 60 et au début des années 70. Ils ont enregistré trois albums pour Vanguard records (Frost Musique , Rock and Roll Music et Through The Eyes Of Love). Ce dernier album est un vrai classique du genre, chaque titre sonne bien et a quelque chose à dire. La chanson titre de l'album, une déclaration anti-guerre qui constitue un cri sincère pour la paix, explose en un point instrumental culminant, et est couronnée par un chœur hypnotique gonflé de vives poétiques.

1970

Bubble Puppy - A Gathering Of Promises (1969)



Bubble Puppy is a Texan psychedelic rock band initially active from 1966 to 1969. They are known mainly for their Top 20 hit 'Hot Smoke & Sasafrass'. In 1969, Bubble Puppy released their first full album A Gathering of Promises, whose musical color recalls the Byrds or Buffalo Springfield. Despite the early success of Bubble Puppy as a result of their hit, they soon had many conflicts with international artists and finally separated in 1970.

Bubble Puppy est un groupe de rock psychédélique texan initialement actif de 1966 à 1969. Ils sont connus surtout pour leur hit du Top 20  'Hot Smoke & Sasafrass'. En 1969, Bubble Puppy a sorti son premier album complet A Gathering of Promises, dont la couleur musicale rappelle les Byrds ou encore Buffalo Springfield. Cependant, malgré les premiers succès de Bubble Puppy à la suite de leur hit, ils ont vite connu de nombreux conflits avec des artistes internationaux et finirent par se séparer en 1970.
1969

Cat Mother And The All Night Newsboys - Good Old Rock'n Roll Music (1969)




This band formed in New York in 1967 revolves around Hendrix, since he was the producer of The Street and The Street giveth ... Taketh Away the first album of Cat Mother and the Night Newboys. It starts with a rock'n'roll medley. 1969 of boiling hot, but not only. Some walks are misting ears. 'Bramble Bush' or 'Charlie's Waltz', small buttons pop 'How I Spent My Summer' with his flaming low, or very Beatlesian 'Marie'. 'Bad News' meanwhile is the top blues / rock / soul album effective.

Cet opus de ce groupe formé à New-York en 1967 gravite autour d'Hendrix, puisqu'il a été le producteur de The Street Giveth... and The Street Taketh Away le premier album des Cat Mother and the Night Newboys. Ça commence par un medley rock'n'roll. Du 1969 chaud bouillant, mais pas seulement. Quelques balades viennent brumiser les oreilles. 'Bramble Bush' ou 'Charlie's Waltz', des petites touches pop 'How I Spent My Summer' avec sa basse enflammée, ou le très Beatlesien 'Marie'. 'Bad News' quant à lui est le sommet blues/rock/soul efficace de l'album.

1969

John Uzonyi's Peacepipe - Peacepipe (1970)



Published after several concerts given at the end of the 60's under the name of The Human Equation, this Peacepipe together here all the creative heritage of this highly experienced training brainchild of guitarist John Uzonyi, whose talent was recognized by Jimi Hendrix. .. The album was recorded in 1970 but only published in 2002. Moreover, it was produced in a limited edition of 600 copies! The album is cited among the 100 best psychedelic albums of all time by many Internet portals and music publications.

Publié après plusieurs concerts donné à la fin des années 60 sous le nom de The Human Equation, ce Peacepipe rassemble ici tout le patrimoine créatif de cette formation très aguerrie sur une idée originale du guitariste John Uzonyi, dont le talent était reconnu par Jimi Hendrix... L'album a été enregistré en 1970, mais publié seulement en 2002. En outre, il a été produit dans une édition limitée de 600 exemplaires! L'album est cité parmi les 100 meilleurs albums psychédéliques de tous les temps par de nombreux portails Internet et publications musicales.

1970

Sugarloaf - Sugarloaf (1970)



Sugarloaf is a band of assets rock between 1970 and 1975. They are from Denver, United States. They are particularly known for two songs that reached the top 10 Green-Eyed Lady (3rd in 1970) and Do not Call Us, We'll Call You (9th in 1975). The eponymous album of this US band produces cool pop music with reminiscences often bluesy or psychedelic, kind of tote sound that is worth trying.

Sugarloaf est un groupe de rock  actif entre 1970 et 1975. Ils sont originaires de Denver, aux États-Unis. Ils sont notamment connus pour deux chansons ayant atteint le top 10 : Green-Eyed Lady (3e place en 1970) et Don't Call Us, We'll Call You (9e place en 1975). L'album éponyme de ce groupe US produit une musique «pop cool» avec souvent des réminiscences bluesy, psychédéliques, une sorte de fourre tout sonore qui mérite le détour.

1970

Fear Itself - Fear Itself (1968)



Psychedelic rock band from Atlanta (Georgia), Fear Itself consists of Chris Zalloom (lead guitar), Ellen Mc Illwaine (guitar, keyboard, vocals), Bill Mc Cord (drums) and Paul Album (bass). Inspired by Jimi Hendrix and Cream, the unique sound of the group was in large part to the very voice gospel / blues McIlwaine. The group participated in a mini-festival in 1968 in Woodstock and eventually separated after bassist Paul Album was killed by a drunk driver. McIlwaine later moved to Canada and began a solo career.

Formation de rock psychédélique d'Atlanta (Géorgie), Fear Itself est composé de Chris Zalloom (lead guitar), Ellen Mc Illwaine (guitare, clavier, vocaux), Bill Mc Cord(batterie) et Paul Album (basse). 
Inspiré par Jimi Hendrix et Cream, le son unique du groupe était du en grande partie à la voix très gospel /blues de McIlwaine. Le groupe a participé à un mini-festival en 1968 à Woodstock et s'est finalement séparé après que le bassiste Paul Album ait été tué par un conducteur ivre. McIlwaine a plus tard déménagé au Canada et a commencé une carrière solo.

1968

The Other Half - The Other Half (1968)



We are in 1967, in the Crescendo studio in California are four guys who have permission to record a disc. The lead guitarist is already a routine to music. He was part of a surfing group, the Fender IV, especially the Sons of Adam, a group of good quality will reap some laurels in the future legend of the garage. From the pen of Jeff Nowlen, they put in a box 'Mr Pharmacist', without thinking more. Somehow the disc to be released with the 've Horn So Far' B side, is no different from what could be registered that year. This is not a musical revolution, but the sound is very typical of what makes shudder even those who discover these little nuggets thirty years later. These sessions, he again released two titles 'It's Too Hard' and 'I Know', which will be used for the publication of the most legendary piece of their discography, that of the French EP, to be released by Vogue, catalog distributor Crescendo in France. Even if the disc is a garage masterpiece, success is not at the rendezvous, the American charts remaining closed for the band.

Nous sommes en 1967, dans les studio Crescendo en Californie se trouvent quatre gaillards qui ont la permission d'enregistrer un disque. Le guitariste soliste est déjà un routinier de la musique. Il a fait partie d'un groupe de surf, les Fender IV, et surtout des Sons Of Adam, un groupe de bonne facture qui récoltera quelques lauriers dans la future légende du garage. De la plume de Jeff Nowlen, ils mettent en boîte 'Mr Pharmacist', sans penser à plus. D'une certaine manière le disque qui sera publié avec 'l've Corne So Far' en face B, ne se distingue pas de ce qui pouvait être enregistré cette année là. Ce n'est pas une révolution musicale, mais le son est très typique de ce qui fait encore frissonner ceux qui découvrent ces petites pépites trente ans après. De ces sessions, il en sort encore deux titres 'It's Too Hard' et 'I Know', qui serviront à la publication de la pièce la plus légendaire de leur discographie, celle du EP français, qui sera publié par Vogue, distributeur du catalogue Crescendo en France. Même si le disque est un chef-d'oeuvre garage, le succès n'est pas au rendez-vous, les charts américains restant fermés pour le groupe.

1968

The Moving Sidewalks - Flash (1968)



Flash is the only LP released in 1968 by the Moving Sidewalks, rock scene the group Texan of the second part of the 1960s. producer of the composition alone, Steve Ames, the inaugural 'Flashback' (Steve Ames) is primarily a psyche-rock song absolutely in the canons of the time, but halfway, it becomes surprisingly in hindouisante ballad with guitar-sitar and tablas battery. Composition keyboardist Tom Moore, 'Da Scoun Be' offers rock-pop psyche more groovy but also a heavier coat. 'You Make Me Shake' up the tempo and offers Bill Gibbons who composed during a solo which he had already noticed the secret by Jimi Hendrix. 'You Do not Know The Life' is a quiet ballad with organ of its composer forward. 'Pluto - Sept. 31st is a composition signed Gibbons / Ames inspired' Purple Haze 'and' Foxey Lady 'of the JHE. Again in the psyche-rock vein uptempo '99th Floor' offers a thunderous solo harmonica from Bill Gibbons. 'What Are You Doing To Do' is a good time to jerk. 'No Good To Cry', cover of a song by Al Anderson, is a painful pop ballad, with breakbeat and organ, in a snapshot of the time. With Crimson Witch 'Bill Gibbons returns to the field psyche-rock, heavy-psych limit, but apparently difficult to gather his thoughts. 'Need Me' is a heavy type of psyche-rock single signed Billy Gibbons and the concluding 'Every Night A New Surprise' (from the pen of Steve Ames) sounds like psychedelic rock kit.

Flash est le seul LP publié, en 1968, par les Moving Sidewalks, groupe de la scène rock texanne de la seconde partie des années 1960.
Composition du producteur seul, Steve Ames, l'inaugural 'Flashback' (Steve Ames) est d'abord une chanson psyché-rock absolument dans les canons de l'époque, mais, à mi-chemin, elle se transforme de façon surprenante en ballade hindouisante avec guitare-sitar et batterie-tablas. Composition du claviériste Tom Moore, 'Scoun Da Be' propose un psyché-rock plus groovy pop mais aussi un poil plus heavy. 'You Make Me Shake' monte le tempo et offre à Bill Gibbons qui l'a composée l'occasion d'un solo dont il avait déjà le secret remarqué par Jimi Hendrix. 'You Don't Know The Life' est une ballade calme avec l'orgue de son compositeur en avant. 'Pluto - Sept. 31st' est une composition signée Gibbons/Ames inspirée des 'Purple Haze' et 'Foxey Lady' de la JHE . A nouveau dans la veine psyché-rock uptempo, '99th Floor' offre un solo tonitruant d'harmonica de la part de Bill Gibbons. 'What Are You Doing To Do' est un jerk bien d'époque.
'No Good To Cry', reprise d'une chanson de Al Anderson, est une ballade pop douloureuse, avec breakbeat et orgue, dans un cliché de l'époque. Avec 'Crimson Witch' Bill Gibbons revient sur le terrain psyché-rock, limite heavy-psych, mais peine apparemment à rassembler ses idées. 'Need Me' est un single psyché-rock de type heavy signé Billy Gibbons et le conclusif 'Every Night A New Surprise' (dû à la plume de Steve Ames) sonne comme du rock psychédélique en kit.

1968


Moving Sidewalks with Billy Gibbons (Z.Z Top)


Khan - Space Shanty (1972)



Khan is an obscure but brilliant training home to Steve Hillage (Gong ex-) on guitar (and vocals) and Dave Stewart (Egg, Hatfield & the North, National Health and Bruford) on keyboards. Music Space Hanty is a trip to the psych prog of the era with some of the best guitar solos you'll hear a kind of album. If you like the wonderful fish rising album of Steve Hillage (his best solo effort), then you'll love this disc.

Khan est une formation obscure mais brillante qui abrite Steve Hillage ( ex- Gong ) à la guitare ( et voix) et Dave Stewart ( Egg, Hatfield & the North , National Health , et Bruford ) sur les claviers . La musique de Space Hanty est une excursion dans la psych prog de l'époque avec certains des meilleurs soli de guitare que vous allez entendre sur un album du genre. Si vous aimez le merveilleux album Fish Rising  de Steve Hillage (son meilleur effort en solo),  alors vous adorerez ce disque.


Tracks :

Side 1 

A1 Space Shanty (Incl. The Cobalt Sequence And March Of The Sine Squadrons) 9:00
A2 Stranded (Incl. Effervescent Psycho Novelty No. 5) 6:36
A3 Mixed Up Man Of The Mountains 7:14

Side 2 

B1 Driving To Amsterdam 9:23
B2 Stargazers 5:34
B3 Hollow Stone (Including Escape Of The Space Pilots)

Line-Up :

Bass Guitar, Vocals – Nick Greenwood
Drums – Eric Peachey
Guitar, Vocals – Steve Hillage
Organ, Piano, Marimba, Celesta – Dave Stewart

Enjoy Music :

1972

Stories - Stories (1972)



Quickly forgotten, rarely exhumed within the accommodative rock scene of the early seventies years Stories can nevertheless boast a precious and very consistent catalog, even if it contains only three albums. This first single album mixes the classical-baroque influences of Michael Brown to the more rustic aspirations Ian Lloyd whose scuffed and slender song reminiscent of Rod Stewart and more winded. The relative weakness of all is compensated by the beauty of the songs that clearly distinguishes the music of many contemporary Californian and apathetic impulses. The public is not yet allowed to be convinced by this rock strain and this splendid collection of tunes, notably because of a made too dull sound.

Rapidement oubliés, rarement exhumés au sein de la scène rock accommodante du début des années soixante-dix, les Stories peuvent pourtant se vanter d’un catalogue précieux et très consistant, même si celui-ci ne contient que trois albums. Ce premier album singulier mêle les influences classico-baroques de Michael Brown aux aspirations plus rustiques de Ian Lloyd dont le chant éraillé et fluet rappelle celui de Rod Stewart en plus poussif. La relative mollesse de l’ensemble est compensée par la beauté des chansons qui distingue nettement cette musique des nombreux élans apathiques californiens et contemporains. Le public ne se laisse pourtant pas convaincre par ce rock de souche et cette splendide collection de mélodies, notamment en raison d’un rendu sonore trop terne.

From 'Stories', 1972

Beggars Opera - Pathfinder (1972)



Title Pathfinder, the third album Beggars Opera is quite pleasant to listen to. The songs are neither complex nor very original but nicely shot with arrangements dominated by acoustic piano and Hammond organ, mellotron being put on hold (you hear that on a title: 'MacArthur Park') since Virginia Scott left the department in keyboards only Alan Park. Some melodies are even more catchy as 'The Witch' who enjoys working with the competent guitar Rick Gardiner and sour organ solos. The title and 'Mrs. Doubtfire' are also the two highlights of the disc with dark moods, sounds horrific, terrifying cries of witches and occult texts that evoke both the first Black Widow satanic opus that Uriah Heep ( and it is even more obvious when confronted with vocal harmonies of the title track). We note also the excellent 'From Shark To Haggis' (shark to haggis, a traditional Scottish dish) which, beginning as a movie theme ends with a kind of furious electric jitter, reminding in extremis the Scottish origins of group. Contrary to what its title might let imagine, Pathfinder invents any way, does not indicate any track. It's just good English rock unpretentious, in line with a lot of other productions this year.

Intitulé Pathfinder, le troisième album de Beggars Opera est plutôt agréable à écouter. Les chansons ne sont ni complexes ni très originales mais joliment tournées avec des arrangements dominés par le piano acoustique et l'orgue Hammond, le mellotron étant mis en veilleuse (on ne l'entend que sur un titre : 'MacArthur Park') depuis que Virginia Scott a laissé le département claviers au seul Alan Park. Certaines mélodies sont même plutôt accrocheuses comme 'The Witch' qui bénéficie d'un travail à la guitare compétent de Rick Gardiner et de solos acidulés d'orgue. Ce titre et 'Madame Doubtfire' sont d'ailleurs les deux moments forts du disque avec des ambiances sombres, des bruitages horrifiques, des cris effrayants de sorcières et des textes occultes qui évoquent aussi bien le premier opus satanique de Black Widow que Uriah Heep (et pour ce dernier, c'est encore plus flagrant quand on est confronté aux harmonies vocales du titre éponyme). On retiendra aussi l'excellent 'From Shark To Haggis' (du requin au haggis, un plat traditionnel écossais) qui, en commençant comme un thème de film se clôture par une sorte de gigue électrique endiablée, rappelant ainsi in extremis les origines écossaises du groupe. Contrairement à ce que son titre pourrait laisser imaginer, Pathfinder n'invente aucune voie, n'indique aucune piste. C'est juste du bon rock anglais sans prétention, dans la lignée de pas mal d'autres productions cette année-là.

1972



Ramases - Space Hymns (1971)



Martin Raphael was a simple merchant in Scotland until it receives the visit of Ramases who informed him that he was the reincarnation of the famous Egyptian pharaoh and his responsibility to tell the world the truth about the universe . From there, he changed his name and tried to find a label to distribute its music and spread the word. Strangely, he convinced CBS in 1968 to produce 45 towers and two years later, Vertigo, edit an entire LP. Registered in the company of Graham Gouldman, Eric Stewart, Lol Creme and Kevin Godley (future members of 10cc group), Space Hyms is a weird realization within the spiral label: either folk or rock but in between with "spatial" sound effects and an inevitable psyche approach coupled with the mystical recommendations of the leader (Do not burst your bubble, or you're in trouble!). The album will have some impact in Germany, which will allow Ramases to record a second, again for Vertigo (Glass Top Coffin, 1975), which this time will have no success. The most interesting in this story remains the superb pouch six fold-out flaps, designed by Roger Dean, who represents the roof of a church shaped rocket taking off into space.

Martin Raphael était un simple commerçant en Ecosse jusqu'à ce qu'il reçoive la visite de Ramases qui l'informa qu'il était la réincarnation du célèbre pharaon égyptien et qu'il lui incombait de dire au monde la vérité sur l'univers. A partir de là, il changea son nom et tenta de trouver un label pour diffuser sa musique et porter la bonne parole. Etrangement, il réussit à convaincre CBS en 1968 de produire un 45 tours et, deux années plus tard, Vertigo, d'éditer tout un LP. Enregistré en compagnie de Graham Gouldman, Eric Stewart, Lol Creme et Kevin Godley (futurs membres du groupe 10cc), Space Hyms est une réalisation bizarre au sein du label spiralé : ni folk, ni rock mais entre les deux avec des bruitages « spatiaux » et une inévitable approche psyché allant de pair avec les recommandations mystiques du leader (Don't burst your bubble, or you're in trouble !). L'album aura un certain retentissement en Allemagne, ce qui permettra à Ramases d'en enregistrer un second, toujours pour Vertigo (Glass Top Coffin, 1975), qui cette fois n'aura aucun succès. Le plus intéressant dans cette histoire reste la superbe pochette en six volets dépliables, dessinée par Roger Dean, qui représente le toit d'une église en forme de rocket décollant vers l'espace.

Jade Warrior - Jade Warrior (1971)



This trio of Tony Duhig (guitar), Jon Field (percussion, flute) and Glyn Havard (bass & vocals) plays an eclectic music with singular sounds compared to the era of rock standards: flute, guitar given how unusual and battery replaced by tubular bells and various other percussion. An abstract component and contrasting blend of introspective melodies, Rocks and basic rhythmic assaults, Jade Warrior is exploring the possible paths without getting caught up in any label and reveals an attraction, pioneering at the time, to ethnic music . Particularly enthralled by Japanese culture, the trio has drawn some exotic sounds, her stage name and imagery inherited from ancient prints that adorn the covers of all their upcoming albums. Ultimately, an unusual first disc rediscover finally, after a few mistakes in a proper reissue.

Ce trio composé de Tony Duhig (guitare), Jon Field (percussions, flûte) et Glyn Havard (basse & vocals) joue une musique éclectique aux sonorités singulières comparées aux standards rock de l'époque : flûte, guitare accordée de façon inusitée et batterie remplacée par des cloches tubulaires et autres percussions diverses. Composant un assemblage abstrait et contrasté de mélopées introspectives, de Rocks basiques et d'assauts rythmiques, Jade Warrior explore les chemins possibles sans se laisser enfermer dans une quelconque étiquette et témoigne d'une attirance, pionnière à l'époque, pour les musiques ethniques. Subjugué en particulier par la culture japonaise, le trio y a puisé quelques sons exotiques, son nom de scène et une imagerie héritée d'antiques estampes qui ornera les pochettes de tous leurs albums à venir. En définitive, un premier disque inhabituel à redécouvrir enfin, après quelques errements, dans une réédition correcte.

1971

Cressida - Asylum (1971)



Cressida is with Colosseum, one of the groups of the most endearing of the label. This second album is more assertive than the first in the progressive vein with more extensive instrumental parts and textues enriched with orchestral arrangements organized with taste. Declined broadly on medium tempos, the Cressida Symphonic Rock has nothing to do with that of Yes or Genesis. Driven by low fluid and elastic battery, the guitar solos (John Culley and John Heyworth) alternating with improvisations on piano or Hammond (Peter Jennings) full of sensitivity can evoke Caravan and Rock of Canterbury. But these improvisations are always integrated into the heart of small elegant and sophisticated melodic sequences not devoid of grandeur and emotion that remember more Moody Blues. Even the velvety voice of singer contributes to this hushed and melancholy atmosphere, typical of British bands of the time, and that makes listening to this album so enjoyable. The set and consists of a multitude of small indefinite time assembled with grace, has a charm and vast and clear horizon probably will delight both fans of In The Land Of Grey And Pink as those of In Search of the Lost Chord.

Cressida est, avec Colosseum, un des groupes parmi les plus attachants du label. Ce second album s'affirme davantage que le premier dans la veine progressive avec des parties instrumentales plus étendues et des textues enrichies par des arrangements orchestraux organisés avec goût. Décliné globalement sur des tempos medium, le Rock symphonique de Cressida n'a rien à voir avec celui de Yes ou de Genesis. Propulsés par une basse fluide et une batterie élastique, les solos de guitare (John Culley et John Heyworth) alternant avec des improvisations au piano ou à l'orgue Hammond (Peter Jennings) pleines de sensibilité pourront évoquer Caravan et le Rock de Canterbury. Mais ces improvisations sont toujours intégrées au cœur de petites séquences mélodiques élégantes et sophistiquées non dépourvues de grandeur et d'émotion qui rappelleront davantage les Moody Blues. Même la voix veloutée du chanteur contribue à cette atmosphère feutrée et mélancolique, typique des groupes britanniques de l'époque, et qui rend l'écoute de ce disque si agréable. L'ensemble, ainsi constitué d'une multitude de petits moments indéfinis assemblés avec grâce, a un charme fou et son horizon vaste et dégagé ravira probablement autant les amateurs de In The Land Of Grey And Pink que ceux de In Search Of The Lost Chord.

1971

Gravy Train - Gravy Train (1970)



This quartet from Manchester is a proto-progressive melting pot of influences inherited some groups whose success was more fortunate: the first Black Sabbath for the Hard Rock, a bluesy side and / or psychedelic borrowed Cream or Syd Barrett and due to the fuzzy guitar Norman Barrett, a little evocation of the first album Blues-Rock Jethro Tull because of stormy flute parts JD Hughes not to mention a jazzy feeling brought by Barry Davenport drummer who officiated before in a combo Jazz (John Rotherham Trio). Success never having come to the appointment, Gravy Train broke up in indifference in 1974 while that like Kerry Livgren and Morse, guitarist and singer Norman Barrett definitely chooses the light path by integrating a group Christian Rock. Today, the original LP, packed with Hipgnosis in a superb dual pouch rich colors and representing a station scene worthy of a Sergio Leone western, is actively sought after by collectors.

Ce quartet originaire de Manchester est un melting pot proto-progressif d'influences héritées de quelques groupes dont le succès fut plus heureux : le premier Black Sabbath pour le son Hard Rock, un côté bluesy et/ou psychédélique emprunté à Cream ou à Syd Barrett et dû à la guitare fuzzy de Norman Barrett, un petite évocation du premier album Blues-Rock de Jethro Tull à cause des parties de flûte tumultueuses de J.D. Hughes sans oublier un feeling jazzy apporté par le batteur Barry Davenport qui officiait auparavant dans un combo de Jazz (John Rotherham Trio). Le succès n'étant jamais venu au rendez-vous, Gravy Train se disloqua dans l'indifférence en 1974 tandis qu'à l'instar de Kerry Livgren et Neal Morse, le guitariste et chanteur Norman Barrett choisit définitivement la voie lumineuse en intégrant un groupe de Rock chrétien. Aujourd'hui, le LP original, emballé par Hipgnosis dans une superbe double pochette riche en couleurs et représentant une scène de gare digne d'un western de Sergio Leone, est activement recherché par les collectionneurs.

Tracks :

Side 1

A1 The New One
A2 Dedication To Sid
A3 Coast Road
A4 Enterprise

Side 2

B1 Think Of Life
B2 Earl Of Pocket Nook

Line-Up :

Norman Barrett - vocals, guitar
Barry Davenport - drums
J.D. Hughes - woodwind, keyboards, vocals
Les Williams - bass, vocals
Russell Cordwell - drums
Jim Frank - drums
George Lynon - guitar
Pete Solley - synth
Mary Zinovieff - synth, violin

Enjoy Music :

1970

Warhorse - Warhorse (1970)



After leaving Deep Purple bassist Nick Simper Warhorse founded on the same model, confident Hammond Frank Wilson and guitar Ged Peck for a clone of the famous duo Jon Lord / Ritchie Blackmore. And, for a first record, it works pretty well with a proto-progressive hard rock repertoire focused on Blues and Funk. The hoarse voice of Ashley Holt has not the power of that of Ian Gillan but it is a possible alternative to this kind of music while the organ solos and guitar them ensure maximum: just to hear riffs Vulture Blood Ritual or Woman of the Devil to convince potential Warhorse. Simply St. Louis, a resumption of Easybeats, fails to reach the charts, but the album, packed in a beautiful bag designed by the photographer Marcus Keef, will not pass unnoticed as far amateurs. Due to staffing problems, the group will forfeit after his second trial (Red Sea in 1972 recorded with another guitarist) and ending a brief adventure with a little more luck, could have taken another turn.

Après avoir quitté Deep Purple, le bassiste Nick Simper fonda Warhorse sur le même modèle, confiant l'orgue Hammond à Frank Wilson et la guitare à Ged Peck pour un clone du fameux tandem Jon Lord / Ritchie Blackmore. Et, pour un premier disque, ça fonctionne plutôt bien avec un répertoire Hard Rock proto-progressif axé sur le Blues et le Funk. La voix rauque d'Ashley Holt n'a pas la puissance de celle de Ian Gillan mais elle constitue une alternative possible pour ce genre de musique tandis que les solos d'orgue et de guitare eux assurent un maximum : il suffit d'entendre les riffs de Vulture Blood, de Ritual ou de Woman Of The Devil pour se convaincre du potentiel de Warhorse. Le simple St. Louis, une reprise des Easybeats, ne réussit pas à atteindre les charts mais l'album, emballé dans une pochette superbe conçue par le photographe Marcus Keef, ne passera pas pour autant inaperçu des amateurs. Suite à des problèmes de personnel, le groupe déclarera forfait après son deuxième essai (Red Sea en 1972 enregistré avec un autre guitariste) mettant ainsi un terme à une brève aventure qui, avec un peu plus de chance, aurait pu prendre un autre tournant.
 

1970

Dr. Strangely Strange - Heavy Petty (1970)



Under an extravagant bag designed by Roger Dean, lies an equally fantastic drive, if not chaotic. Ivan Pawle, Tim Booth and Tim Goulding, already themselves multi-instrumentalists, were surrounded by a band of merry men playing almost anything (bells, bouzouki, whistles, cymbals, stringed fiddle ... ) and in which we pin the presence of drummer Dave Mattacks (Fairport Convention), the mandolin player Andy Irvine (Planxty) and the most surprising of a very young guitarist who became a celebrity: Gary Moore. This horde of mocking Irish, little or not framed, of course registered grimacing music and without direction, which to some gives it a special appeal. As the database is still an enlightened folk-rock, the comparison with Incredible String Band comes to mind especially since it is their famous producer Joe Boyd who is in command of this album. But without denying the presence of two or three good times nor the competence of the musicians, it must be admitted that listening to this music libertarian disorients by its perpetual morphing. Ultimately, Heavy Petting is not anything other than a wonderful playfulness.

Sous une pochette extravagante conçue par Roger Dean, se cache un disque tout aussi fantasque, pour ne pas dire chaotique. Ivan Pawle, Tim Booth et Tim Goulding, déjà eux mêmes multi-instrumentistes, se sont entourés d'une bande de joyeux drilles jouant d'à peu près n'importe quoi (clochettes, bouzouki, sifflets, cymbales, violon à une corde …) et au sein de laquelle on épingle la présence du batteur Dave Mattacks (Fairport Convention), du mandoliniste Andy Irvine (Planxty) et celle plus surprenante d'un très jeune guitariste qui deviendra une célébrité : Gary Moore. Cette horde d'Irlandais goguenards, peu ou pas encadrés, a bien sûr enregistré une musique grimaçante et sans aucune direction, ce qui pour certains lui procure un attrait tout particulier. Comme la base est quand même un folk- rock illuminé, la comparaison avec Incredible String Band vient à l'esprit d'autant plus que c'est leur célèbre producteur Joe Boyd qui est aussi aux commandes de cet album. Mais sans nier la présence de deux ou trois bons moments ni la compétence des musiciens, il faut toutefois admettre que l'écoute de cette musique libertaire désoriente par son perpétuel morphing. En fin de compte, Heavy Petting n'est pas autre chose qu'une formidable espièglerie.

1970

Gracious - Gracious! (1970)





This album is the first Gracious, originally from Surrey group formed in 1968 by singer Paul Davis and guitarist Alan Cowderoy. Integrating multiple parts of mellotron and harpsichord, music is symphonic while addressing various styles. Embroidering on the conventional theme of heaven and hell, she spends so ethereal tracks ( 'Heaven') in dissonant pieces ( 'Hel'l) typical of countless musical performances of such a concept. Despite self indulgence in certain instrumental passages (the Baroque 'Fugue In D-Minor), this record still remains an interesting demonstration of the English progressive rock with variable geometry, characteristic of the early 70s while the epic sequel missed 17 minutes '(the Dream') is not worse than others.

Cet album est le premier de Gracious, groupe originaire du Surrey formé en 1968 par le chanteur Paul Davis et le guitariste Alan Cowderoy. Intégrant de multiples parties de mellotron et de clavecin, leur musique est symphonique tout en abordant des styles divers. Brodant sur le thème conventionnel du ciel et de l'enfer, elle passe ainsi de plages éthérées ('Heaven') en morceaux dissonants ('Hel'l) typiques des innombrables représentations musicales d‘un tel concept. En dépit d'une auto indulgence dans certains passages instrumentaux (le baroque 'Fugue In D-Minor'), ce disque reste quand même une manifestation intéressante du rock progressif anglais à géométrie variable, caractéristique du début des années 70 tandis que la suite épique incontournable de 17 minutes '(The Dream') n'est pas pire que d'autres.

1970


Fairfield Parlour - Home To Home (1970)



To renew their image psyche a little outdated, the British group Kaleidoscope renames Fairfield Parlour before performing at the Isle of Wight festival in 1970. After a superb ballad ( 'Bordeaux Rose') published in singles, From Home To Home produced by their manager David Symonds, released by Vertigo under a double and dark jacket designed by Marcus Keef. Music by cons hardly changes and it is not difficult to identify the origins of the quartet. Between quiet and air English folk pop, halfway between the Beatles and Donovan, evocative songs of Peter Daltrey, meticulously arranged by Eddy Plumer, continue to enchant even if they leave sometimes seem a more sedate side and darker that in the old days. Accessible, delicate, enhanced by subtle combinations of various instruments (mellotron, electric and acoustic guitars, organ, harpsichord, piano, sitar, percussion ...), music Fairfield Parlour has not yet found its audience.

Pour renouveler leur image psyché un peu désuète, le groupe britannique Kaleidoscope se rebaptise Fairfield Parlour avant de se produire au festival de l'Ile de Wight en 1970. Après une superbe ballade ('Bordeaux Rose') éditée en simple, From Home To Home, produit par leur manager David Symonds, sort chez Vertigo sous une pochette double et ténébreuse conçue par Marcus Keef. La musique par contre change à peine et il n'est pas difficile d'identifier les origines du quartet. Entre folk anglais tranquille et pop aérien, à mi-chemin entre les Beatles et Donovan, les chansons évocatrices de Peter Daltrey, méticuleusement arrangées par Eddy Plumer, continuent d'enchanter même si elles laissent parfois paraître un côté plus posé et plus sombre qu'autrefois. Accessible, délicate, rehaussée par des combinaisons subtiles d'instruments divers (mellotron, guitares acoustiques et électriques, orgue, clavecin, piano, sitar, percussions ...), la musique de Fairfield Parlour n'a pourtant pas rencontré son public.

Tracks :

1.    "Aries"   
2.    "In My Box"  
3.    "By Your Bedside"   
4.    "Soldier of the Flesh"  
5.    "I Will Always Feel the Same"   
6.    "Free"   
7.    "Emily"  
8.    "Chalk on the Wall"   
9.    "The Glorious House of Arthur"   
10.    "Monkey"   
11.    "Sunny Side Circus"   
12.    "Drummer Boy of Shiloh" 

Enjoy Music :

1970

Juicy Lucy - Juicy Lucy (1969)



Second album published by the Vertigo label, Juicy Lucy made an impression in several respects. First the double pouch with some Zelda Plum naked and partially covered fruit was at the time the politically correct limit. Then they gave the label its first success with a classic volcanic version of Bo Diddley (Who Do You Love?), Which climbed into the Top 20, while the album itself grazed the Top 40. Finally, we must mention the fantastic quality of the band met by the slide American guitarist Glenn Ross Campbell: saxophonist Chris Mercer (John Mayall), guitarist Neil Hubbard (Joe Cocker), Keith Ellis bassist (Van Der Graaf Generator: he died on tour in 1978 and c 'to him is dedicated the song Not for Keith Peter Hammil on pH 7), drummer Pete Dobson and vocalist Ray Owen. A real team sharks breathe a dynamic hell moist and damn spicy leader blues-rock. Even Nadine Chuck Berry returns to form with his sharp guitar riffs and a groovy Mercer as a brass orchestra all by himself while Mississippi Woman Chicago and North Western confirms how much this music has its roots in the juicy rock as it plays in bars south of the USA. Juicy Lucy record other albums but multiple personnel changes will eventually have because of it. In all, there are only one who remained remembered.

Second album édité par le label Vertigo, Juicy Lucy fit impression à plusieurs égards. D'abord la pochette double présentant une certaine Zelda Plum nue et partiellement recouverte de fruits était à l'époque à la limite du politiquement correct. Ensuite, ils donnèrent au label son premier succès avec une version volcanique du classique de Bo Diddley (Who Do You Love?) qui grimpa dans le Top 20 alors que l'album lui-même frôlait le Top 40. Enfin, il faut mentionner la qualité fantastique du band réuni par le slide guitariste américain Glenn Ross Campbell : le saxophoniste Chris Mercer (John Mayall), le guitariste Neil Hubbard (Joe Cocker), le bassiste Keith Ellis (Van Der Graaf Generator : il décéda en tournée en 1978 et c'est à lui qu'est dédiée la chanson Not For Keith de Peter Hammil sur pH7), le batteur Pete Dobson et le chanteur Ray Owen. Une vraie équipe de requins qui insufflent une dynamique d'enfer au blues-rock moite et sacrément épicé du leader. Même le Nadine de Chuck Berry reprend des couleurs avec ses guitares tranchantes et les riffs d'un Mercer qui groove comme un orchestre de cuivres à lui tout seul tandis que Mississippi Woman et Chicago North Western confirment combien cette musique a ses racines dans le rock juteux tel qu'on le joue dans les bars au Sud des USA. Juicy Lucy enregistrera d'autres albums mais les multiples changements de personnel finiront par avoir raison de lui. De tous, il n'y a que celui-ci qui soit resté les mémoires.

1969

Budgie - Squawk (1972)



Budgie remains to be considered among the best runners knives of hard rock, a rank he will never manage to overcome despite a valiant effort. Originally presented by its producer as a British equivalent of Grand Funk Railroad, Welsh trio is positioning actually halfway between Black Sabbath and Led Zeppelin in an ideal compromise desire. Now guitarist Tony Bourge can compete neither with the riffs of Tony Iommi or with virtuosity and versatility of Jimmy Page. Burke Shelley is revealed about him not as sensual as piailleur Robert Plant or as a singer Ozzy Osbourne threatening. Budgie not, however, slow to move to a more specific style, rich and subtle, without being able to identify a dominant feature outrageous and unifying. Budgie made on this second album undeniable progress. More abundant, memorable riffs are mostly better exploited while the ballads are proving less frequent and generally less rudimentary. Stronger, more consistent than its predecessor, this album suffers in contrast to its subsequent disposal, and unfortunately remains less prominent.

Budgie reste à considérer parmi les meilleurs seconds couteaux du hard rock, un rang qu’il ne parviendra jamais à dépasser malgré de valeureux efforts. Présenté initialement par son producteur comme un équivalent britannique de Grand Funk Railroad, le trio gallois se positionne en réalité à mi-chemin entre Black Sabbath et Led Zeppelin dans un désir d’idéal compromis. Or le guitariste Tony Bourge ne peut rivaliser ni avec les riffs de Tony Iommi ni avec la virtuosité et la polyvalence de Jimmy Page. Burke Shelley ne se révèle quant à lui pas un piailleur aussi sensuel que Robert Plant ni un chanteur aussi menaçant qu’Ozzy Osbourne. Budgie ne tarde pourtant pas à évoluer vers un style plus spécifique, riche et subtil, sans pour autant pouvoir dégager une caractéristique dominante outrancière et fédératrice. Budgie effectue sur ce deuxième album d’incontestables progrès. Plus abondants, les riffs mémorables sont surtout mieux exploités tandis que les douces ballades se révèlent moins fréquentes et globalement moins rudimentaires. Plus solide, plus consistant que son prédécesseur, ce disque souffre en revanche de sa sortie ultérieure et demeure hélas moins marquant.

1972

Captain Beyond - Captain Beyond (1972)



Captain Beyond is a quartet consisting of drummer Bobby Caldwell (formerly of Johnny Winter), singer Rod Evans (vocalist of Deep Purple), guitarist Larry "Rhino" Reinhardt and bassist Lee Dorman (both coming from Iron Butterfly ). This first album, produced by a record company rather specialized in Southern rock, remains a model if it is a masterpiece of hard rock convoluted. Ferocious riffs and tortuous, often unstoppable, there sometimes give way to more trippy flights if not floydiennes. The success of the drive remain frighteningly skinny.

Captain Beyond est un quatuor constitué du batteur Bobby Caldwell (ancien collaborateur de Johnny Winter), du chanteur Rod Evans (premier vocaliste de Deep Purple), du guitariste Larry « Rhino » Reinhardt et du bassiste Lee Dorman (tous deux provenant d’Iron Butterfly). Ce premier album, produit par une maison de disques plutôt spécialisée dans le rock sudiste, demeure un véritable modèle si ce n’est un chef d’œuvre de hard rock alambiqué. Des riffs féroces et tortueux, souvent imparables, y laissent parfois la place à des envolées plus planantes pour ne pas dire floydiennes. Le succès du disque restera hélas bien maigre.

1972