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Rock Music Blog

jeudi 1 février 2018

Someones Band - Someones Band (1970)



Rare 1970 album from obscure UK rock band Someones Band. Acoustic guitars meet wild electric guitar solos with a vocalist reminiscent of Steamhammer's Kieran White. Bluesy with a spacey production this should appeal to fans of 60s UK blues and heavy 70s progressive UK rock. This group got together via word of mouth and an advert in Melody Maker. They made a demo for Decca, who then sanctioned this album, which is now a monster rarity. Given that it was recorded in the course of a single night, it's a surprisingly polished and varied collection of progessive blues and soul.

Rare album de 1970 de l'obscur groupe de rock britannique Someones Band. Les guitares acoustiques rencontrent des solos de guitare électrique sauvages avec un chanteur qui rappelle le Kieran White de Steamhammer. Bluesy avec une production spatiale, cela devrait plaire aux fans de blues britanniques des années 60 et de heavy rock britannique progressif des années 70. Ce groupe s'est réuni via le bouche à oreille et une publicité dans Melody Maker. Ils ont fait une démo pour Decca, qui a ensuite sanctionné cet album, qui est maintenant une rareté monstre. Étant donné qu'il a été enregistré au cours d'une seule nuit, c'est une surprenante collection policée et variée de blues progressif et de soul.

1970

Elderberry Jak - Long Overdue (1970)



Elderberry Jak was and is arguably the finest rock band from West Virginia. The recording reveals a quartet as strong as any number of its more well-known, more commercially successful hard rock contemporaries -- bands such as Free, the James Gang, the Guess Who, and Three Dog Night -- all with which Elderberry Jak shared a variety of sonic attributes. The band came together in the fall of 1969, with bass player Dave Coombs and lead vocalist Joe Cerisano as its co-founders. 

Elderberry Jak était et est sans doute le meilleur groupe de rock de Virginie occidentale. L'enregistrement révèle un quatuor aussi fort que nombre de ses pairs contemporains hard rock les plus connus parmi lesquels Free, James Gang, Guess Who et Three Dog Night - tous avec lesquels Elderberry Jak partageait beaucoup de sonorités. Le groupe s'est formé à l'automne 1969, avec le bassiste Dave Coombs et le chanteur principal Joe Cerisano comme co-fondateurs.

1970

Saint Jacques - Saint Jacques (1970)



Saint Jacques was a canadion psych folk rock trio featuring Peter Derge on guitars, piano, violin and lead vocals ; Dave Kaufmann on lead guitar and vocals and Rolfe Wyer on bass and vocals . Their first studio effort "Saint Jacques" was recorded in 1970.

Saint Jacques était un trio rock folk canadien avec Peter Derge à la guitare, au piano, au violon et au chant; Dave Kaufmann à la guitare et au chant et Rolfe Wyer à la basse et au chant. Leur premier effort studio "Saint Jacques" a été enregistré en 1970.

1970

Southern Steel - Get On Through (1974)



Southern Steel was Jim Goodman on guitars, bass, lead vocals and songwriter; Spike Warner on lead and slide guitars; Ed Olszweski on lead and bass guitars and Greg Orsini on Drums. Their first studio effort "Get On Through" was recorded in 2 days at Critera Studios in North Miami and was produced by Craig Leon who later found fame as producer of the Ramones and Blondie.

Southern Steel était composé de Jim Goodman à la guitare, à la basse, au chant et à l'écriture. Spike Warner sur lead guitare et slide; Ed Olszweski sur lead guitare  et basse et Greg Orsini à la batterie. Leur premier album "Get On Through" a été enregistré en 2 jours aux studios Critera à North Miami et a été produit par Craig Leon qui plus tard a trouvé la gloire en tant que producteur des Ramones et Blondie.

1974

Sex - Sex (1970)



A French-Canadian band from Montreal, Quebec, whose lyrics are English. Both their albums are now rare. The first leans very much towards hard rock with sledgehammer drums, thundering rhythm, furious guitar leads and wasted vocals. There's some nice woodwind on 'Come, Wake Up!', some pleasant mouth harp on 'Try' and some fuzzy guitar on 'Night Symphony' and 'Love Is A Game'; but overall the menu's heavy-handed bluesy hard rock.

Un groupe franco-canadien de Montréal, Québec, dont les paroles sont en anglais. Leurs deux albums sont maintenant rares. Le premier se penche beaucoup sur le hard rock avec des tambours de sledgehammer, un rythme tonnant, des leads de guitare furieux et des vocaux éraillés. Il y a un joli son de cuivres sur 'Come, Wake Up!', une agréable harpe sur 'Try' et une guitare floue sur 'Night Symphony' et 'Love Is A Game'; mais globalement le hard rock bluesy est bien au menu.

1970

Watchpocket - Watchpocket (1972)



Co-produced by Ron Capone, Cropper, and Williams, the album 1972's cleverly-titled "Watchpocket" served to showcase Herring's impressive soulful growling voice (if there was ever a young white guy who sounded like a 70 year old blues singer it was Herring), as well as the considerable talents of the TMI studio players. Largely penned by Herring with support from former Gants drummer Don Taylor-Wood the collection literally dripped with blue-eyed soul.

Coproduit par Ron Capone, Cropper et Williams, l'album intitulé "Watchpocket" de 1972 a servi à mettre en valeur l'impressionnante voix grognante de Herring (s'il y avait un jeune homme blanc qui ressemblait à un chanteur de blues de 70 ans, c'était Herring ), ainsi que les talents considérables des joueurs de studio TMI. Largement écrit par Herring avec le soutien de l'ancien batteur de Gants, Don Taylor-Wood, la collection dégoulinait littéralement d'une âme aux yeux bleus.

1972

It's A Beautiful Day - Marrying Maiden (1970)



The second long-player from It's a Beautiful Day is an exceedingly more pastoral effort than the band's self-titled debut. As many of the Bay Area groups -- most notably the Grateful Dead with Workingman's Dead and American Beauty -- had begun to do, the band realigns its sound from the dark psychedelia and proto-prog of its earlier works and into a lighter and earthier. Marrying Maiden does, however, continue highlighting both the sextet's stellar instrumental proficiencies as well as vocals -- featuring the entire band. "Don and Dewey," the album's opener, is a hot-steppin' spotlight for David LaFlamme's classically trained violin work. 

Le deuxième LP de It's a Beautiful Day est un effort pastoral beaucoup plus fort que le premier album éponyme du groupe. Comme beaucoup de groupes de la Bay Area - notamment les Grateful Dead avec Workingman's Dead et American Beauty - avaient commencé à faire, le groupe revisitait son psychédélisme sombre et proto-prog de ses œuvres antérieures pour en faire un son plus léger et plus terre-à-terre. Cependant, Marrying Maiden continue de mettre en valeur à la fois les compétences instrumentales stellaires du sextet ainsi que les voix - mettant en vedette l'ensemble du groupe. "Don et Dewey", le premier opus de l'album, est notamment un feu d'artifice pour le travail de violon classique de David LaFlamme.

1970

Brethren - Brethren (1970)



The line up consisted of keyboardist Mike Garson, guitarist Tom Cosgrove, drummer Rick Marotta and bassist Stu Woods. Cosgrove had a nice raspy voice, well suited to the up tempo material. He was also a capable guitarist. While much of the set recalled something out of the early-'70s  Delaney and Bonnie, nothing here was particularly original or commercial. The album's anyway interesting for it's bizarre mix of guests - The Blossoms (providing backing vocals), Dr. John and Poco's Rusty Young.

Le groupe était composé du claviériste Mike Garson, du guitariste Tom Cosgrove, du batteur Rick Marotta et du bassiste Stu Woods. Cosgrove avait une belle voix rauque, bien adaptée au tempo. Il était aussi un guitariste compétent. Alors qu'une grande partie de l'ensemble rappelait quelque chose de Delaney et Bonnie du début des années 70, rien ici n'était particulièrement original ou commercial. L'album est quand même intéressant pour son mélange bizarre d'invités : The Blossoms (qui fournit des choeurs), Dr John et Rusty Young de Poco.

1970


The Illusion - If It's So (1970)



"The Illusion" were a East Coast (Long Island) guitar based psychedelic heavy rock act. They played musically in the same scene as the "Vanilla Fudge" and the "Young Rascals" and like them shared Italian-American roots … they were kids from the same neighbourhood who came together to form a band (in the US in those days, and still now to an extent I suppose, the chances were that neighbourhoods would be of similar ancestry or cultural extraction).

"The Illusion" était un groupe de rock lourd psychédélique basé sur la côte est (Long Island). Ils ont joué musicalement dans la même scène que le "Vanilla Fudge" et les "Young Rascals" et comme eux partagent des racines italo-américaines ... ils étaient des enfants du même quartier qui se sont réunis pour former un groupe (aux USA à cette époque, et encore maintenant dans une certaine mesure je suppose, les chances étaient que les voisinages seraient d'ascendance similaire ou d'extraction culturelle).

1970

Beggars Opera - Waters Of Change (1971)



Waters of Change is the second album by the Scottish progressive band Beggars Opera, published in 1971. With respect to its predecessor Act One, Waters of Change features a rather different sound, which is less derivative of The Nice and Deep Purple and it is often described as the band's best work.

Waters of Change est le deuxième album du groupe progressif écossais Beggars Opera, publié en 1971. Par rapport à son prédécesseur Act One, Waters of Change propose un son assez différent, qui est moins dérivé de The Nice et Deep Purple et il est souvent décrit comme le meilleur travail du groupe.

1971

The Gosdin Brothers - Sounds Of Goodbye (1968)



Once you'll have heard them, how could you not like the Gosdin Brothers? Their 1968 album Sounds Of Goodbye is one of the most satisfying blends of country, pop and folk-rock that the era produced, yet because it was aimed at the country market rather than the hip scene, the record has been overshadowed by the frankly more copy-worthy Byrds and Burritos.

Une fois que vous les aurez entendus, comment pourriez-vous ne pas aimer les frères Gosdin? Leur album de 1968 Sounds Of Goodbye est l'un des mélanges les plus satisfaisants de country, pop et folk-rock de l'époque, mais parce qu'il visait le marché country plutôt que la scène branchée, le disque a été éclipsé par les Byrds et les Burritos.

1968

Joe Covington - Fat Fandango (1973)



Joey Covington (born June 27, 1945 in East Conemaugh, Pennsylvania, and died in a car accident on June 4, 20131 in Palm Springs, California) is known to have been Hot Tuna's first drummer in 1969, and the third drummer of Jefferson Airplane, between 1969 and 1972. He left Jefferson Airplane to record his own album Fat Fandango and pursue a solo career.

Joey Covington (né le 27 juin 1945 à East Conemaugh, en Pennsylvanie, et mort dans un accident de voiture le 4 juin 20131 à Palm Springs, en Californie) est connu pour avoir été le premier batteur de Hot Tuna, en 1969, et le troisième batteur de Jefferson Airplane, entre 1969 et 1972. Il a quitté Jefferson Airplane pour enregistrer son propre album Fat Fandango et poursuivre une carrière solo.




Pugh's Place - West One (1969)



Pugh's place is a progressive rock group formed in Leeuwarden, Fryslan. Hans Kerkhoven played in a local blues band called Example in 1965. This band turned into Pugh's Place in 1967. In the beginning they played covers by Steve Winwood, The Stones, The Yardbirds and The Kinks. But soon they started to write their own material and the music style changed to progressive rock. A single, Nothing is real / The horoscope, is released in 1969. This is followed by an album, which is called West One. 

Pugh's Place est un groupe de rock progressif formé à Leeuwarden, Fryslan. Hans Kerkhoven a joué dans un groupe local de blues appelé Example en 1965. Ce groupe est devenu Pugh's Place en 1967. Au début, ils jouaient des reprises de Steve Winwood, The Stones, The Yardbirds et The Kinks. Mais bientôt ils ont commencé à écrire leur propre matériel et le style de musique a changé pour du rock progressif. Un single, Nothing is real / The Horoscope, est sorti en 1969. 

1969

Mountain - Flowers Of Evil (1971)



Released in 1971, Flowers Of Evil is the third album of the American hard-blues-rock band Mountain. The group of Leslie West and Felix Pappalardi did not choose the facility: this disc is, indeed, part of the hybrids, in the same way as the Ot'n'Sweaty of Cactus or the doubles Ummagumma (Pink Floyd), Moonflower ( Santana) and Wheels Of Fire (Cream). It's always unfortunate not to have a lot of live tracks, especially when they are good and well recorded. Flowers Of Evil, which lasts about fifty minutes, is a simple album, so it has a studio face and a live side.

Sorti en 1971, Flowers Of Evil est le troisième album du groupe de hard-blues-rock américain Mountain. Le groupe de Leslie West et Felix Pappalardi n'a pas choisi la facilité : ce disque fait, en effet, partie des hybrides, au même titre que le Ot'n'Sweaty de Cactus ou les doubles Ummagumma (Pink Floyd), Moonflower (Santana) et Wheels Of Fire (Cream). C'est toujours regrettable de ne pas avoir beaucoup de morceaux live, surtout quand ils sont bons et bien enregistrés. Flowers Of Evil, qui dure une cinquantaine de minutes, est un album simple, il a donc une face studio et une face live.

1971




Leslie West



Lovecraft - Valley Of The Moon (1970)



The original HP Lovecraft was a band that was a very different from the other psychedelic bands of the time. Nobody sounded like them. After disbanding and drummer Michael working with the excellent Bangor Flying Circus, Edwards & Tegza reformed a version of HP Lovecraft with new members. They were outstanding and most people couldn't tell the difference in concert. When they signed to Reprise and began recording the new album, they decided to soldier on after dropping the HP from their name. Valley of the Moon doesn't sounds like the precedent HP Lovecraft albums.

L'original HP Lovecraft était un groupe qui était très différent des autres groupes psychédéliques de l'époque. Personne ne leur ressemblait. Après la dissolution et le batteur Michael travaillant avec l'excellent Bangor Flying Circus, Edwards & Tegza a réformé une version de HP Lovecraft avec de nouveaux membres. Ils étaient exceptionnels et la plupart des gens ne pouvaient pas faire la différence en concert. Quand ils ont signé à Reprise et ont commencé à enregistrer le nouvel album, ils ont décidé de poursuivre après avoir laissé tomber le HP de leur nom. Valley Of The Moon ne sonne pas comme leur précédente production.

1970

Lost Nation - Paradise Lost (1970)




Lost Nation were formed in Detroit, Michigan, their sole album "Paradise Lost", originally released 1970 in the US on Rare Earth RS 518. Late psych album , crossing over to progressive rock with some of the organ/guitar jams. Recalls another Michigan group - the more known SRC, especially on their "Traveler's Tale" album. Album is melodic in a heavy style with plenty of organ, including Hammond B3. Essentially it is an amalgam of late psych rock, early Prog and hard rock. 

Lost Nation a été formé à Detroit, Michigan, leur seul album "Paradise Lost", est sorti en 1970 aux États-Unis sur Rare Earth RS 518. Album psychique, traversant le rock progressif avec quelques jams d'orgue / guitare. Rappelle un autre groupe du Michigan - le plus connu SRC, en particulier sur leur album "Traveler's Tale". L'album est mélodique dans un style lourd avec beaucoup d'orgue, y compris Hammond B3. Essentiellement, c'est un amalgame de psych rock tardif, de prog précoce et de hard rock.

1970

Johnny Winter - Second Winter (1969)



Second Winter is the third studio album by Texas blues guitarist Johnny Winter, released in 1969. Recorded in Nashville in the summer of 1969 and illustrated with Richard Avedon's photo montage, "Second Winter" is the only one of the Texas Albino's albums to showcase so many facets of his art. He is also the last to be fomented with his first band, Uncle Joe Turner (drums) and Tommy Shannon (bass), reinforced with Edgar Winter's saxophone and keyboards.

Second Winter is the third album by Texas blues guitarist Johnny Winter, released in 1969. Enregistré à Nashville au cours de l'été 1969 et illustré par un montage photo de Richard Avedon, "Second Winter" est le seul des albums de l'Albinos texan à exposer autant de facettes de son art. C'est également le dernier fomenté avec son premier groupe, soit Uncle Joe Turner (batterie) et Tommy Shannon (basse), renforcé du saxophone et des claviers d'Edgar Winter.

1969




Ugly Custard - Ugly Custard (1971)



Excellent studio project, strictly instumental, recorded in 1970 by top British session musicians. Ugly Custard was: Alan Parker - talented guitarist, Clem Cattini (Clemente Anselmo Cattini) - veteran drummer, Herbie Flowers (bass), Roger Coulam (organ and keyboards). The album was initially produced for continental market (where it appeared with different artwork of blind doll), and then was available in the UK.

Excellent projet de studio, strictement instrumental, enregistré en 1970 par les meilleurs musiciens de session britanniques : Alan Parker - guitariste talentueux, Clem Cattini (Clemente Anselmo Cattini) - batteur vétéran, Herbie Flowers (basse), Roger Coulam (orgue et claviers). L'album a été initialement produit pour le marché continental où il est apparu avec différentes illustrations de poupée aveugle, puis était disponible au Royaume-Uni sous cette dernière version.

1971

Pisces - A Loveley Sight (1969)



Turned on by the Beatles and the Doors, Pisces were a little-known 60s group from Rockford, Illinois. Every song here has a distinctive and freaky sonic identity. The drum loop that propels "Mary" is years ahead of its time (although the flange effect it's run through, along with about half of the rest of the album, is the king of psychedelic clichés). An embarrassing Doors impression with music bridge flown near from "Sergent Peppers".

Tourné vers les Beatles et les Doors, Pisces était un groupe des années 60 peu connu de Rockford, Illinois. Chaque chanson ici a une identité sonore distinctive et bizarre. La boucle de batterie qui propulse "Mary" est des années en avance sur son temps (bien que l'effet de bride qu'il traverse, avec environ la moitié du reste de l'album, soit le roi des clichés psychédéliques). Une impression embarrassante de Doors dont la musique aurait pris sa source près de "Sergent Peppers".

1969



Ivar Avenue Reunion - Ivar Avenue Reunion (1970)



Ivar Avenue Reunion was a kind of supergroup formed by Neil Merryweather, Lynn Carey (formerly C.K. Strong), Barry Goldberg and Charlie Musselwhite. An excellent combination of blues rock and heavier rock with the exceptional voice of Lynn Carey. Very good hard rock rather varied with blues and soul influences. The title "Magic Fool" is distinguished by its power and its psychedelic riffs. "Fast Train" is excellent with the beautiful voice of Lynn Carey accompanied by a piano full of groove and harmonica solos and guitar in fusion. And then there is the sublime ballad "Charlotte Brown" on which Lynn Carey offers us a vocal performance full of emotion.

Ivar Avenue Reunion était une sorte de supergroupe formé par Neil Merryweather, Lynn Carey (ex C.K. Strong), Barry Goldberg et Charlie Musselwhite. Excellente combinaison de blues rock et de rock plus lourd avec la voix exceptionnelle de Lynn Carey. Du très bon hard rock plutôt varié avec des influences blues et soul. Le titre « Magic Fool » se distingue par sa puissance et ses riffs psychédéliques. « Fast Train » est excellent avec la magnifique voix de Lynn Carey accompagnée par un piano plein de groove et des solos d’harmonica et guitare en fusion. Et puis il y a la sublime ballade « Charlotte Brown » sur laquelle Lynn Carey nous offre une performance vocale pleine d’émotion.

1970


January Tyme - First Time From Memphis (1970)




January Tyme was a New York band formed around the in-your-face vocal work of Janis Joplin Tyme. The band consisted of Tyme on lead vocals, keyboards, and percussion; Anthony Izzo on vocals and lead guitar; William Brancaccio on rhythm guitar, vocals, and keyboards; Steve Ciantro on bass; and Allen Cooley on drums and vocals.

Janvier Tyme était un groupe new-yorkais formé autour du travail vocal de Janis Joplin Tyme. Le groupe était composé de Tyme au chant, claviers et percussions; Anthony Izzo au chant et à la guitare principale; William Brancaccio sur la guitare rythmique, les voix et les claviers; Steve Ciantro à la basse; et Allen Cooley à la batterie et au chant.

1970