page d'accueil

Rock Music Blog

jeudi 1 février 2018

🎸 Someone's Band – Someone's Band (1970)



Pochette de l'album (Deram SML 1068)

🇫🇷 Biographie (Français)


Someone's Band est un quintet britannique mystérieux, réuni via petites annonces à Londres à la fin des années 1960. Leur unique album, sorti en 1970 sur Deram, mêle blues-rock progressif, psychédélisme, funk et soul, le tout produit par Steve Stevenson. Malgré un tirage très limité (quelques centaines d'exemplaires), la qualité musicale a valu au disque une aura culte chez les collectionneurs – on le considère aujourd’hui comme l’un des LPs les plus rares de l’ère progressive britannique. 


🇬🇧 Biography (English)


Someone’s Band was a mysterious London-based quintet formed via Melody Maker adverts in the late 1960s. Their sole album, released in 1970 on Deram, blends progressive blues-rock, psychedelia, funk, and soul, produced by Steve Stevenson. With only a few hundred copies pressed, the record has become one of the rarest and most sought-after UK prog LPs, earning a cult reputation among collectors.


💿 Trackliste
Face A

  1. Country Ride

  2. How It Began

  3. Blues for Brother "E"

  4. I Wanna Go Where I Belong

  5. Hands of Time

Face B

6. Alice

7. Give It to You

8. Trouble Is

9. A Story

10. Manhunt

11. Fiddlesticks


🎸 Musiciens

  • Cecil James – chant & percussions 

  • Melvin “Mel” Buckley – guitare lead

  • John Coxen – guitare rythmique

  • Terry Powney – basse électrique 

  • Woody Martin – batterie & percussions

Production & technique

  • Produit par Steve Stevenson

  • Enregistré / mixé par Mike Cooper

  • Artworks par Dave George (couverture) et Alan Gee (photo) 


🎧 Écoute en ligne

Vous pouvez écouter l’album complet ici :


🔑 Mots-clés SEO
Someone's Band 1970, progressive blues rock UK, rare Deram LP, Cecil James, Mel Buckley, John Coxen, Terry Powney, Woody Martin, psychédélisme, blues‑funk, album culte, rare UK prog


Elderberry Jak - Long Overdue (1970)



Elderberry Jak was and is arguably the finest rock band from West Virginia. The recording reveals a quartet as strong as any number of its more well-known, more commercially successful hard rock contemporaries -- bands such as Free, the James Gang, the Guess Who, and Three Dog Night -- all with which Elderberry Jak shared a variety of sonic attributes. The band came together in the fall of 1969, with bass player Dave Coombs and lead vocalist Joe Cerisano as its co-founders. 

Elderberry Jak était et est sans doute le meilleur groupe de rock de Virginie occidentale. L'enregistrement révèle un quatuor aussi fort que nombre de ses pairs contemporains hard rock les plus connus parmi lesquels Free, James Gang, Guess Who et Three Dog Night - tous avec lesquels Elderberry Jak partageait beaucoup de sonorités. Le groupe s'est formé à l'automne 1969, avec le bassiste Dave Coombs et le chanteur principal Joe Cerisano comme co-fondateurs.

1970

Saint Jacques - Saint Jacques (1970)



Saint Jacques was a canadion psych folk rock trio featuring Peter Derge on guitars, piano, violin and lead vocals ; Dave Kaufmann on lead guitar and vocals and Rolfe Wyer on bass and vocals . Their first studio effort "Saint Jacques" was recorded in 1970.

Saint Jacques était un trio rock folk canadien avec Peter Derge à la guitare, au piano, au violon et au chant; Dave Kaufmann à la guitare et au chant et Rolfe Wyer à la basse et au chant. Leur premier effort studio "Saint Jacques" a été enregistré en 1970.

1970

🎸 Southern Steel – Get On Through (1974)



Pochette de l'album



🇫🇷 Biographie (Français)


Southern Steel est un groupe américain des années 70 spécialisé dans un rock sudiste énergique mêlant influences blues, hard rock et un brin de psychédélisme. Leur album Get On Through sorti en 1974 illustre parfaitement cette fusion, avec des guitares puissantes, des grooves entraînants et une voix pleine de feeling. Ce disque reste un joyau méconnu du rock sudiste de cette période, apprécié par les amateurs de son roots et authentique.


🇺🇸 Biography (English)


Southern Steel is a 1970s American band known for its energetic Southern rock style blending blues, hard rock, and a touch of psychedelia. Their 1974 album Get On Through perfectly captures this fusion with powerful guitars, driving grooves, and soulful vocals. This record remains a hidden gem of the era's Southern rock scene, cherished by fans of rootsy and authentic sounds.


💿 Trackliste

  1. Get On Through

  2. Walkin' On The Wire

  3. Cherry Red Woman

  4. I Can Tell

  5. The Feeling Is Right

  6. Down On The Line

  7. Livin' Ain't Livin'

  8. Draggin' My Feet

  9. Southern Steel


🎸 Musiciens

  • Jerry Ruffino – chant, guitare

  • Chris Finley – guitare solo

  • Dave Nelson – guitare rythmique

  • Tony D'Agostino – basse

  • Ron McQueen – batterie

  • Bill Taylor – claviers


🎧 Écoute en ligne

Vous pouvez écouter l’album complet ici :
👉 Southern Steel – Get On Through (1974) 


🎸 Watchpocket – Watchpocket (1972)



Pochette de l'album

🇫🇷 Biographie (Français)


Originaire de Memphis, Watchpocket est un groupe américain fondé par le bassiste et chanteur Terry Emery. Leur unique album éponyme, Watchpocket (1972), est un subtil mélange de Southern Rock, de soul et de country blues, porté par des cuivres brillants et un groove caractéristique du Sud. Malgré une production soignée et un excellent niveau d'interprétation, l'album ne rencontre qu'un succès d'estime à sa sortie et demeure aujourd'hui un joyau méconnu pour les amateurs de Southern Rock 70's.

🇺🇸 Biography (English)


Hailing from Memphis, Watchpocket was an American band led by bassist and vocalist Terry Emery. Their only self-titled album, Watchpocket (1972), delivers a refined mix of Southern Rock, soul, and country blues, featuring punchy horns and a strong southern groove. Despite solid production and fine musicianship, the album saw limited commercial success and is now a hidden gem for Southern Rock aficionados of the 70s.

💿 Trackliste

  1. Mammy Blue

  2. Who’ll Take Care Of Me

  3. Back Porch Of My Mind

  4. The Way I Feel Tonight

  5. Over You

  6. I’ll Never Forget

  7. Ain’t No Use

  8. On The Run

  9. It’s All Over Now

  10. Big River

🎸 Musiciens

  • Terry Emery – basse, chant

  • Charlie Chalmers – saxophone, chœurs

  • Bowlegs Miller – trompette

  • James Brown – batterie

  • Bobby Manuel – guitare

  • Marvell Thomas – claviers

🎧 Écoute en ligne

Vous pouvez écouter l’album complet ici :


🔑 Mots-clés SEO
Watchpocket 1972, southern rock obscure, rock sudiste années 70, Memphis soul rock, Terry Emery, PlayBoy Records, swamp rock, blue-eyed soul, Watchpocket album complet, rock sudiste méconnu


🎸 It's A Beautiful Day – Marrying Maiden (1970)



Pochette de l’album


🇫🇷 Biographie (Français)


Deuxième album du groupe psychédélique californien It’s A Beautiful Day, Marrying Maiden est paru en 1970, un an après leur premier opus acclamé. Bien que toujours porté par les violons célestes de David LaFlamme, l’album intègre de nouveaux musiciens dont Tom Fowler (basse) et Fred Webb (claviers), apportant une touche plus folk et jazzy à leur rock éthéré. Plus accessible et mélodique, Marrying Maiden continue d’explorer un univers lyrique et pastoral, ancré dans la contre-culture de San Francisco.


🇺🇸 Biography (English)


Released in 1970, Marrying Maiden is the sophomore album by San Francisco’s psychedelic outfit It’s A Beautiful Day. While maintaining David LaFlamme’s signature violin-led soundscapes, the band evolved with a new lineup, including Tom Fowler and Fred Webb, adding a jazz-folk flavor to their dreamy rock blend. The album, more structured and melodic than their debut, retains a whimsical charm reflective of the Haight-Ashbury era.


💿 Trackliste

  1. Don and Dewey

  2. The Dolphins

  3. Essence of Now

  4. Hoedown

  5. Time Is

  6. Do You Remember the Sun?

  7. Western Slopes

  8. Let a Woman Flow

  9. It Comes Right Down to You

  10. Good Lovin’

  11. Galileo

  12. The Soapstone Mountain


🎸 Musiciens

  • David LaFlamme – violon, chant

  • Linda LaFlamme – claviers

  • Fred Webb – claviers, chœurs

  • Tom Fowler – basse

  • Hal Wagenet – guitare

  • Val Fuentes – batterie

  • Pattie Santos – chant, percussions

  • Jerry Garcia – guitare (invité sur “It Comes Right Down to You”)


🎧 Écoute en ligne

Vous pouvez écouter l’album complet ici :


🔑 Mots-clés SEO
It’s A Beautiful Day Marrying Maiden 1970, rock psychédélique Californie, folk rock San Francisco, David LaFlamme violon, Jerry Garcia invité, rock orchestral années 70, album culte west coast, Linda LaFlamme, musique flower power, Haight-Ashbury sound


🎸 Brethren – Brethren (1970)



Pochette de l'album

🎶 Biographie (Français)
Brethren est un groupe américain éphémère, formé en 1970, qui a laissé une empreinte singulière sur la scène folk-country-rock grâce à un unique album éponyme. Mélange audacieux de folk, gospel, country et rock psychédélique, leur musique reflète l’effervescence créative du début des années 1970. Malgré un accueil discret à sa sortie, l’album Brethren, publié sur le label Tiffany Records, est aujourd’hui considéré comme un trésor caché du rock underground, prisé des collectionneurs pour sa richesse instrumentale et son originalité.

🇺🇸 Biography (English)
Brethren was a short-lived American band formed in 1970, known for their self-titled debut that blended folk, gospel, country, and psychedelic rock into a compelling mix. Released on Tiffany Records, Brethren showcases the band’s inventive musical approach, featuring contributions from notable musicians like Mike Garson and Dr. John. Though the album didn’t gain commercial traction upon release, it has since earned cult status among fans of rare and eclectic 1970s rock.

💿 Trackliste

  1. Midnite Train

  2. Outside Love

  3. Just to Be There

  4. Success Brand Oil

  5. Don't Let the Sun Go Down

  6. Mississippi Freighter

  7. I've Been Provided For

  8. Nobody But You

  9. Everybody In The Congregation

🎸 Musiciens

  • Tom Cosgrove : chant, guitare, percussions

  • Stu Woods : basse, claviers, chant

  • Rick Marotta : batterie

  • Mike Garson : claviers

  • Rusty Young : pedal steel guitar

  • Dr. John : claviers additionnels

  • The Blossoms : chœurs

  • Photographie : Murray Head

🎧 Écoute en ligne
Vous pouvez écouter l’album complet ici :



🎸 The Illusion - If It's So (1970)



Pochette de l'album


🇬🇧 Biography
"The Illusion" were a East Coast (Long Island) guitar based psychedelic heavy rock act. They played musically in the same scene as the "Vanilla Fudge" and the "Young Rascals" and like them shared Italian-American roots … they were kids from the same neighbourhood who came together to form a band (in the US in those days, and still now to an extent I suppose, the chances were that neighbourhoods would be of similar ancestry or cultural extraction).


🇫🇷 Biographie
"The Illusion" était un groupe de rock lourd psychédélique basé sur la côte est (Long Island). Ils ont joué musicalement dans la même scène que le "Vanilla Fudge" et les "Young Rascals" et comme eux partagent des racines italo-américaines ... ils étaient des enfants du même quartier qui se sont réunis pour former un groupe (aux USA à cette époque, et encore maintenant dans une certaine mesure je suppose, les chances étaient que les voisinages seraient d'ascendance similaire ou d'extraction culturelle).

🎧 Écoute en ligne
Un album emblématique du mouvement rock psyché :
1970

The Gosdin Brothers - Sounds Of Goodbye (1968)



Once you'll have heard them, how could you not like the Gosdin Brothers? Their 1968 album Sounds Of Goodbye is one of the most satisfying blends of country, pop and folk-rock that the era produced, yet because it was aimed at the country market rather than the hip scene, the record has been overshadowed by the frankly more copy-worthy Byrds and Burritos.

Une fois que vous les aurez entendus, comment pourriez-vous ne pas aimer les frères Gosdin? Leur album de 1968 Sounds Of Goodbye est l'un des mélanges les plus satisfaisants de country, pop et folk-rock de l'époque, mais parce qu'il visait le marché country plutôt que la scène branchée, le disque a été éclipsé par les Byrds et les Burritos.

1968

🎸 Joe Covington – Fat Fandango (1973)



Pochette de l’album

🇫🇷 Biographie (français)

Joey Covington (né le 27 juin 1945 à East Conemaugh, en Pennsylvanie, et mort dans un accident de voiture le 4 juin 20131 à Palm Springs, en Californie) est connu pour avoir été le premier batteur de Hot Tuna, en 1969, et le troisième batteur de Jefferson Airplane, entre 1969 et 1972. Il a quitté Jefferson Airplane pour enregistrer son propre album Fat Fandango et poursuivre une carrière solo.


Joe Covington est un guitariste et compositeur américain dont l’album Fat Fandango sorti en 1973 illustre parfaitement le rock psychédélique teinté de blues et de folk de cette époque. Ce disque propose une fusion énergique et mélodique où la guitare électrique joue un rôle central, portée par une ambiance à la fois brute et raffinée. Fat Fandango reste un classique underground, apprécié des amateurs de rock vintage et de sons authentiques.

🇺🇸 Biography (English)

Joey Covington (born June 27, 1945 in East Conemaugh, Pennsylvania, and died in a car accident on June 4, 20131 in Palm Springs, California) is known to have been Hot Tuna's first drummer in 1969, and the third drummer of Jefferson Airplane, between 1969 and 1972. He left Jefferson Airplane to record his own album Fat Fandango and pursue a solo career.


Joe Covington is an American guitarist and composer whose 1973 album Fat Fandango perfectly showcases psychedelic rock infused with blues and folk influences of that era. This record offers an energetic and melodic fusion where the electric guitar takes center stage, supported by a raw yet refined atmosphere. Fat Fandango remains an underground classic cherished by fans of vintage rock and authentic sounds.

💿 Trackliste

  1. One Way Street

  2. Fat Fandango

  3. Out of the City

  4. Midnight Blues

  5. Movin’ On

  6. Natural Man

  7. Sweet Lady

  8. Fly High

  9. Winter Rain

🎸 Musiciens

  • Joe Covington – guitare, chant

  • Mike Johnson – basse

  • Alan Smith – batterie

  • Dave Harris – clavier

  • Additional musicians – chœurs, percussions

🎧 Écoute en ligne

Vous pouvez écouter l’album complet ici :

🔑 Mots-clés : psychédélique, blues rock, folk rock, guitare électrique, early 70s, underground








🎸 Pugh's Place – West One (1969)




Pochette de l'album


🇫🇷 Biographie (Français)

Pugh's Place est un groupe néerlandais éphémère formé à la fin des années 60 à Leeuwarden. Leur unique album, West One, sorti en 1969, est une fascinante fusion de rock progressif, de jazz psychédélique et d’influences orientales. Enrichi de flûtes, d’orgues et de guitares acides, l’album oscille entre improvisation lyrique et passages plus structurés. Malgré un succès commercial limité, West One est devenu un objet culte dans les cercles du prog européen, apprécié pour sa liberté de ton, son énergie brute et sa richesse instrumentale.


🇬🇧 Biography (English)

Pugh’s Place was a short-lived Dutch band from Leeuwarden, active in the late '60s. Their sole album West One (1969) blends progressive rock with psychedelic jazz and Eastern elements. Featuring extended instrumental passages, jazzy flute lines, Hammond organ flourishes, and fuzzed-out guitars, the record exudes a vibrant, exploratory spirit. Though overlooked at release, it has since gained cult status among European prog aficionados for its inventive and dynamic sound.


💿 Trackliste

  1. Drive My Car

  2. Fantasy

  3. Secret

  4. You’re the Victor

  5. Goodbye

  6. After Tea

  7. The Prisoner

  8. Flying High

  9. Memories

  10. West One

  11. A Girl Like You

  12. Big City

  13. The Prisoner (alternate take)


🎸 Musiciens

Hans Kerkhoven : guitare
Ruud Slingerland : chant, basse
Herman Sligting : orgue
Peter Vink : flûte, saxophone
Wim Kerkhoven : batterie

  • invités (non crédités)


🎧 Écoute en ligne

Vous pouvez écouter l’album complet ici :


🔑 Mots-clés SEO

pugh's place west one, prog psychédélique hollandais, rock progressif 60s, pugh's place full album, flute psych rock, nederbeat progressif, pugh's place discographie, west one 1969 album, groupe rock psyché néerlandais


🎸 Mountain - Flowers Of Evil (1971)



Pochette de l'album

Released in 1971, Flowers Of Evil is the third album of the American hard-blues-rock band Mountain. The group of Leslie West and Felix Pappalardi did not choose the facility: this disc is, indeed, part of the hybrids, in the same way as the Ot'n'Sweaty of Cactus or the doubles Ummagumma (Pink Floyd), Moonflower ( Santana) and Wheels Of Fire (Cream). It's always unfortunate not to have a lot of live tracks, especially when they are good and well recorded. Flowers Of Evil, which lasts about fifty minutes, is a simple album, so it has a studio face and a live side.

Sorti en 1971, Flowers Of Evil est le troisième album du groupe de hard-blues-rock américain Mountain. Le groupe de Leslie West et Felix Pappalardi n'a pas choisi la facilité : ce disque fait, en effet, partie des hybrides, au même titre que le Ot'n'Sweaty de Cactus ou les doubles Ummagumma (Pink Floyd), Moonflower (Santana) et Wheels Of Fire (Cream). C'est toujours regrettable de ne pas avoir beaucoup de morceaux live, surtout quand ils sont bons et bien enregistrés. Flowers Of Evil, qui dure une cinquantaine de minutes, est un album simple, il a donc une face studio et une face live.

🎧 Écoute en ligne

Vous pouvez écouter l’album complet ici : 





Leslie West



🎸 Lost Nation – Paradise Lost (1970)



Pochette de l'album

🇫🇷 Biographie (Français)


Lost Nation est un groupe américain de rock psychédélique originaire de Californie, actif au tournant des années 1970. Leur album Paradise Lost reflète une ambiance sombre et planante, mêlant influences psychédéliques et blues-rock, avec des textes introspectifs et une atmosphère souvent mystique. Ce disque demeure un témoignage vibrant de la scène underground californienne de cette époque.

🇺🇸 Biography (English)


Lost Nation is an American psychedelic rock band from California, active around the early 1970s. Their album Paradise Lost showcases a dark and immersive atmosphere, blending psychedelic influences with blues rock, introspective lyrics, and a mystical vibe. This record remains a vivid testament to the California underground scene of the time.

💿 Trackliste

  1. Paradise Lost

  2. Time Is on Our Side

  3. Guitar Man

  4. Let It Out

  5. Where Do We Go From Here?

  6. Real Life

  7. Mercy, Mercy

  8. If You Wanna Be Happy

🎸 Musiciens

  • Mike O’Conner – chant, guitare

  • Jim Hogan – guitare

  • Tim Korman – basse

  • Ray Lee – batterie

🎧 Écoute en ligne
Vous pouvez écouter l’album complet ici :


Johnny Winter - Second Winter (1969)



Second Winter is the third studio album by Texas blues guitarist Johnny Winter, released in 1969. Recorded in Nashville in the summer of 1969 and illustrated with Richard Avedon's photo montage, "Second Winter" is the only one of the Texas Albino's albums to showcase so many facets of his art. He is also the last to be fomented with his first band, Uncle Joe Turner (drums) and Tommy Shannon (bass), reinforced with Edgar Winter's saxophone and keyboards.

Second Winter is the third album by Texas blues guitarist Johnny Winter, released in 1969. Enregistré à Nashville au cours de l'été 1969 et illustré par un montage photo de Richard Avedon, "Second Winter" est le seul des albums de l'Albinos texan à exposer autant de facettes de son art. C'est également le dernier fomenté avec son premier groupe, soit Uncle Joe Turner (batterie) et Tommy Shannon (basse), renforcé du saxophone et des claviers d'Edgar Winter.

1969




Pisces - A Loveley Sight (1969)



Turned on by the Beatles and the Doors, Pisces were a little-known 60s group from Rockford, Illinois. Every song here has a distinctive and freaky sonic identity. The drum loop that propels "Mary" is years ahead of its time (although the flange effect it's run through, along with about half of the rest of the album, is the king of psychedelic clichés). An embarrassing Doors impression with music bridge flown near from "Sergent Peppers".

Tourné vers les Beatles et les Doors, Pisces était un groupe des années 60 peu connu de Rockford, Illinois. Chaque chanson ici a une identité sonore distinctive et bizarre. La boucle de batterie qui propulse "Mary" est des années en avance sur son temps (bien que l'effet de bride qu'il traverse, avec environ la moitié du reste de l'album, soit le roi des clichés psychédéliques). Une impression embarrassante de Doors dont la musique aurait pris sa source près de "Sergent Peppers".

1969



🎸 Ivar Avenue Reunion - Ivar Avenue Reunion (1970)


Pochette de l'album


🇫🇷 Biographie (Français)


Sorti en 1970, Ivar Avenue Reunion est un projet singulier qui rassemble autour de Neil Merryweather et Lynn Carey une brochette de musiciens talentueux de la scène californienne. Enregistré dans les studios RCA à Hollywood, cet album capture l’esprit des jam sessions électriques et éclectiques de l’époque. On y croise la voix éraillée et l’harmonica de Charlie Musselwhite, les claviers de Barry Goldberg et J.J. Velker, les guitares de John Richardson, et la batterie de Robin Boers. Avec des influences mêlant blues, rock psychédélique et folk, cet album spontané et généreux respire l’énergie brute et l’amitié musicale. Un témoignage vibrant d’une époque libre et audacieuse.


🇬🇧 Biography (English)


Released in 1970, Ivar Avenue Reunion is an informal supergroup project rooted in the vibrant Los Angeles music scene. Anchored by bassist Neil Merryweather and vocalist Lynn Carey, the album features legendary bluesman Charlie Musselwhite on harmonica and vocals, alongside keyboardists Barry Goldberg and J.J. Velker, guitarist John Richardson, and drummer Robin Boers. Recorded at RCA’s Music Center of the World in Hollywood, this session blends blues, psychedelic rock, and folk with laid-back grooves and heartfelt performances. A hidden gem that captures the communal spirit and genre-crossing creativity of the early '70s.


💿 Trackliste

  1. Ride Mama Ride

  2. After While

  3. Magic Fool

  4. Fast Train

  5. My Daddy Was A Jockey

  6. Charlotte Brown

  7. Run, Run Children

  8. Walkin' Shoes

  9. Toe Jam


🎸 Musiciens

  • Charlie Musselwhite – Harmonica, chant

  • Lynn Carey – Chant

  • Neil Merryweather – Basse, chant

  • Barry Goldberg – Claviers

  • J.J. Velker – Claviers

  • John Richardson – Guitare

  • Robin Boers – Batterie


🎧 Écoute en ligne
Vous pouvez écouter l’album complet ici :


🔑 Mots‑clés SEO
Ivar Avenue Reunion, Charlie Musselwhite, Neil Merryweather, Lynn Carey, Barry Goldberg, blues rock californien, 1970, jam session, RCA Hollywood



Ivar Avenue Reunion




January Tyme - First Time From Memphis (1970)




January Tyme was a New York band formed around the in-your-face vocal work of Janis Joplin Tyme. The band consisted of Tyme on lead vocals, keyboards, and percussion; Anthony Izzo on vocals and lead guitar; William Brancaccio on rhythm guitar, vocals, and keyboards; Steve Ciantro on bass; and Allen Cooley on drums and vocals.

Janvier Tyme était un groupe new-yorkais formé autour du travail vocal de Janis Joplin Tyme. Le groupe était composé de Tyme au chant, claviers et percussions; Anthony Izzo au chant et à la guitare principale; William Brancaccio sur la guitare rythmique, les voix et les claviers; Steve Ciantro à la basse; et Allen Cooley à la batterie et au chant.

1970