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Rock Music Blog

mardi 11 octobre 2016

Quicksilver Messenger Service - Quicksilver Messenger Service (1967)



The eponymous first album by Quicksilver Messenger Service promises a lot more than the band was able to live up to, not counting their second album, the half live/half studio acid masterpiece 'Happy Trails'. With a revolving personnel to rival The Byrds, perhaps consistency was beyond their grasp. Still, this is a magnificent debut, garnering terrific reviews in DownBeat magazine, the jazz-lover's bible! This album is a bit thin on songwriting, but that is not what this band was about. This was a jamming band, and arguably the only compelling one in San Francisco. Listen to the contemporaneous releases by their rivals, The Grateful Dead. The albums The Grateful Dead (1967) and Live/Dead (1969) can really test your patience. Quicksilver had not only the chops, particularly in the sinewy, slinky guitar styling of the late John Cipollina and underrated second guitarist (and main writer) Gary Duncan, but it knew how to keep an audience interested live. Apparently, the Dead didn't like to follow Quicksilver when it was in its prime. Songs like folk singer Hamilton Camp's 'Pride of Man' is a standout, as is Duncan's lovely "Light Your Windows". The real meat of the album, especially for musicians are the two long instrumentals, 'Gold and Silver' (kind of a 'Take 5' for the acid crowd) and the giutar extravaganza "The Fool", which actually keeps you listening throughout its 12 minutes! Actually, if Happy Trails is indeed their classic contribution to rock history, this first album Quicksilver Messenger Service feels less dated and takes as many chances. Don't miss it.

Le premier album éponyme de Quicksilver Messenger Service promet beaucoup plus que ce que le groupe a pu vivre jusqu'alors, sans compter leur deuxième album, le demi-live/demi-studio quasi chef-d'œuvre de l'acid Happy Trails. Avec un personnel tournant à rivaliser avec les Byrds, peut-être la cohérence était hors de leur portée. Pourtant, ce magnifique début, recueillant des critiques terribles dans le magazine DownBeat, la bible du fan de jazz! Cet album est un peu mince sur l'écriture, mais que n'était pas le propos du groupe. Ce fut un jam band, et sans doute le seul convaincant à San Francisco. Écoutez les versions contemporaines de leurs rivaux, The Grateful Dead: les albums The Grateful Dead (1967) et Live / Dead (1969) peuvent vraiment éprouver votre patience. Quicksilver avait non seulement un style de guitares de feu avec John Cipollina et le second guitariste sous-estimé (et principal compositeur) Gary Duncan, mais il a également su intéresser son public à ses parties live. Apparemment, le Dead n'a pas souhaité suivre Quicksilver quand il était à son apogée. Une chanson comme 'Pride Of Man' du chanteur folk Hamilton Camp est devenu un standard, tout comme l'estimable 'Light Your Windows' de Duncan. La vraie substance de l'album, en particulier pour les musiciens, sont les deux longs instrumentaux, 'Gold and Silver '(une sorte de 'Take 5 ' pour    expérience acide) et l'extravagant 'The Fool', qui maintient réellement vous écoute tout au long de ses 12 minutes! En fait, si Happy Trails est en effet leur contribution classique à l'histoire du rock, ce premier album Quicksilver Messenger Service est moins daté et y prend autant sa place. Ne manquez pas ça.

1967



Jefferson Airplane - After Bathing At Baxters (1967)



Many groups in the 60's tried to recreate the experience of an LSD-induced 'trip' record (The Stones Her Satanic Majesties Request and The Dead's Anthem Of The Sun are two examples). Only After Bathing At Baxter's by The Jefferson Airplane came close to suceeding. The 11 songs are grouped into 5 suites representing the different phases of an acid buzz initial acid rush: ('The Ballad Of You And Me And Pooniel'), Goofy Halucinating: ('Martha'), Paranoia: ('Rejoice'), Moody Contemplation: ('Spare Changyz'), and Final Bringdown: ('Won't You Try/ Saturday Afternoon'). The concept works when the CD is played as a whole piece. (Only 'Watch Her Ride' sounds like a future Starship project). All in all, besides being the last great album from the storied year-of-the-hippie (1967), it's also one of the most original rock albums made. Recommended!

De nombreux groupes dans les années 60 ont essayé de recréer l'expérience d'un 'voyage' induit par le LSD sur disque dont les Stones (His Satanic Majesties Request) et le Dead (Hymn Of The Sun'). Seulement After Bathing at Baxters par Jefferson Airplane est venu tout près de réussir l'aventure. Les 11 chansons sont regroupées en 5 suites représentant les différentes phases d'une ruée vers l'acide  ('The Ballad Of You and Me And Pooniel'), Goofy Halucinating : ('Martha'), Paranoia: ('Rejoice'), Moody Contemplation: ('Spare Changyz'), et Final Bringdown: ('Won't You Try/ Saturday Afternoon'). Le concept fonctionne lorsque le CD est joué comme un morceau entier. (Seulement "Watch Her Ride" sonne comme un futur projet de Starship). Dans l'ensemble, en plus d'être le dernier grand album de la légendaire year-of-the-hippie (1967), il est aussi l'un des albums de rock les plus originaux réalisés. Chaudement recommandé!

1967



The Who - The Who Sell Out (1967)



The best album of Who, indeed. Many prefer Who's Next, which is also excellent, but this one, in addition to obvious melodic qualities, shows an unusual creative abundance coupled with devastating humor. Chiselled melodies, brilliant instruments, beautiful arrangements. Jingles and false-pubs are hilarious and very well made. Between Zappa and the Beach Boys while remaining ultra-British. A masterpiece.

Le meilleur album des Who sans aucun doute. Beaucoup préfèrent Who's Next, qui est aussi excellent, mais celui-là, outre d'évidentes qualités mélodiques, montre un foisonnement créatif peu commun doublé d'un humour ravageur. Mélodies ciselées, instruments éclatants, arrangements magnifiques. Faux-jingles et fausses-pubs désopilants et très bien faits. Entre Zappa et les Beach Boys tout en restant ultra-British. Un chef-d'oeuvre.

1967

Nazz - Nazz (1968)



Nazz was an American rock and roll band formed in Philadelphia in 1967. Author of three albums (Nazz (1968), Nazz Nazz (1969) and Nazz III (1970), appeared straight in Rhino), the group is part some of these forgotten the great rock'n'roll decade, and this is not the Nuggets have remedied the problem. The group name, taken from a song of the Yardbirds ( 'The Nazz Are Blue'), already says a lot of what the Nazz: sixties super group. However, the influences are many in the band's music: there obviously is a huge influence of the British Invasion, the scene ala Jimi Hendrix, but also glam rock (so Thunders), the power pop (so Big Star), seventies groups. Nazz, who has never confined to the message of the majors that imposed at the time that artists are limited to a single genre in order to create a strong identity, makes the perfect connection between the two eras. If we can now paste the psych rock label in the music of Nazz, it is actually difficult to do without saying that one passes then next to a large part of what made this group. A disruptive will certainly live all creations of Nazz, but we must raise how Nazz was also a group in search of hits, one of those that we listen when you want to easily riff and explosives.

Nazz était un groupe de rock'n'roll américain formé à Philadelphie en 1967. Auteur de trois albums Nazz (1968), Nazz Nazz (1969) et Nazz III (1970), tout trois parus chez Rhino, le groupe fait partie de ces quelques oubliés de la grande décennie rock'n'roll, et ce n'est pas les Nuggets qui ont remédié au problème. Le nom du groupe, tiré d'une chanson des Yardbirds ('The Nazz Are Blue'), dit déjà beaucoup de ce que sont les Nazz : un groupe super sixties. Pourtant, les influences se font nombreuses dans la musique du groupe : on y trouve bien évidemment une énorme influence de la British Invasion, de la scène Jimi Hendrix, mais aussi du glam rock (façon Thunders), de la power pop (façon Big Star), groupes seventies. Nazz, qui ne s'est jamais cantonné au message des majors qui imposaient à l'époque que les artistes se limitent à un seul et unique genre dans le but de créer une identité forte, fait la parfaite liaison entre les deux époques. Si l'on peut aujourd'hui coller l'étiquette de psych rock à la musique de Nazz, il est en réalité difficile de le faire sans se dire que l'on passe alors à côté d'une large partie de ce qui a fait ce groupe. Une volonté disruptive habite certes l'ensemble des créations de Nazz, mais il faut soulever à quel point Nazz était également un groupe à la recherche de hits, un de ceux que l'on écoute lorsque l'on a envie de riff faciles et explosifs.

1968

Mount Rushmore - High On (1968)



Great early hard rock with roots (and parts of the stem) in psychedelia. The sparseness of the sound coupled with brilliantly performed vocals makes for perhaps the finest american hard rock album of the late sixties. It contains great rock tracks such as 'I Don't Believe In Statues', and more experimental pieces like 'Looking Back', with its' shifting meters and proto kraut parts. A lost classic.

Superbe hard rock naissant avec les racines (et une grande partie de la tige) du psychédélisme. La rareté du son couplée avec des voix brillamment exécutées en font peut-être le meilleur album de hard rock américain de la fin des années soixante. Il contient de grandes pistes de rock telle que 'I Do not Believe In Statues', et des morceaux plus expérimentaux comme 'Looking Back'. Un classique.

1968


The Byrds - Strangers In A Strange Land (1968)



Compilation of Byrds rarities and singles that weren't featured in LPs. It's basically a re-shuffled version of 1989's Never Before LP. the time span of these songs are from 1965 to 1968. Songs that aren't included are RCA versions of Why and Eight Miles High, Flight 713, Moon Raga, the mono single version of She Don't Care About Time, and etc. anyways enjoy!

Compilation de raretés et de singles des Byrds qui ne sont pas parus dans LPs. On trouve essentiellement une version re-mixée de 1989 de l'album 'Never Before'. La période de ces chansons recouvre les années 1965 à 1968. Les chansons qui n'en font pas partie sont des versions RCA de Why et Eight Miles High, Flight713, Moon Raga, ainsi que la version mono simple de 'She Do not Care About Time'. Délectez-vous !

1968

The Siegel-Schwall Band - The Siegal Schwall Band (1971)



No real "blues" lead singer, although Corky has an oddly entertaining voice. Quirky, sort of folksy song selections. But what an unbelievably tight and together outfit. Most of this recording was made live at the Quiet Knight on Belmont Ave. in Chicago. The place no longer exists, except in the memories of those who saw Siegel-Schwall, and other local Chicago bands there. Listen particularly to Hush-Hush, and Corrina (which is not listed in the Amazon song list). Every one of these guys knew where the others were at every moment. And specifically on Corrina, the drum work by Shelly Plotkin is up there with Mickey Waller on "Every Picture Tells a Story" and Keith Moon on "Won't Get Fooled Again", honest. Don't be put off by the vocals, this was a great band.

Pas véritablement chanteur de blues, Corky a une voix étrangement entrainante. Un genre de sélections de chansons folkloriques. Mais l'ensemble est cohérent et solide. La plupart de cet enregistrement a été fait en live au Quiet Knight sur Belmont Avenue à Chicago. Le lieu n'existe plus, sauf dans les souvenirs de ceux qui y ont vu Siegel-Schwall, et d'autres groupes locaux de Chicago . Ecoutez notamment 'Hush-Hush' et 'Corrina'. Chacun de ces gars savait où étaient les autres à chaque instant. Le travail de batterie de Shelly Potin sur 'Corrina' n'est pas loin en qualité de celui de Keith Moon sur 'Won't Get Fooled Again'. Ne vous laissez pas rebuter par la voix, ce fut un grand groupe.

1971

Missouri - Missouri - (1977)



Led by Ron West, the band's self-titled first album was released in 1977 on a label called Panama Records. Even though Panama was an independent label, the band garnered substantial airplay on American FM AOR radio stations, specifically with the track 'Movin On'. Missouri's first gig was opening for Firefall in Emporia, Kansas. Ron's brother, Gary West, was also a member of the band Shooting Star, which scored several modest AOR hits in the late 1970 and early 1980s. 'I'm Still Tryin'' was also issued as the B-side to the 'Movin' On' single.

Le premier album éponyme du groupe Missouri dirigé par Ron Westst est sorti en 1977 sur un label appelé Panama Records. Même Panama était un label indépendant, le groupe a recueilli une écoute substantielle sur les stations américaines de radio FM AOR, en particulier avec la piste "Movin On". Le premier concert de Missouri a été donné en ouverture de Firefall à Emporia, Kansas. Le frère de Ron, Gary Ouest, a également été membre de la bande Shooting Star, qui a marqué p la fin des années 1970 et le début des années 1980. 'I'm Still Tryin'' a également été publié en face B du single "Movin' On".

From 'Missouri' - Missouri (1977)

From 'Missouri' - Missouri (1977)

Beacon Street Union - The Eyes Of Beacon Street Union



In recent years the so-called "Bosstown Sound" scene has been reassessed and from a remove of 40 plus years it becomes clear that some of the music, while definitely of its place and time, is much better than it has ever been given credit for. Released simultaneously with the debut efforts from Ultimate Spinach and Orpheus, The Eyes Of The Beacon Street Union easily outshines the other two. Strong songwriting, hard edged guitar/organ interplay and a fair amount of punky energy all combine to make this an album that should appeal to anyone looking to dig a bit deeper into (relatively) obscure '60s sounds.

Sorti simultanément avec les débuts des efforts de Ultimate Spinach et Orpheus, The Eyes of Beacon Street Union surpasse facilement les deux autres. Forte songwriting, tranchante interaction guitare / orgue et une bonne quantité d'énergie punk, tout concourt à en faire un album qui devrait plaire à ceux qui cherchent à creuser un peu plus profondément dans le son psychédélique obscur des années 60. 

1968

Mason - Harbour (1971)



Mason would be playing across the street from other clubs that were featuring bands headed up by Bruce Hornsby. Bruce Springsteen (Steel Mill), and Lynyrd Skynyrd. However, Mason was the only band at this time (1971) to actually have recorded and released an LP. Morgan Hampton played both piano and sang; but his impeccable beat and drive on drums set Mason apart from most of the R&B drummers of this time. Steve Arcese had the vocal uniqueness which drew from his deep roots in classic R&B His virtuosity on the B3 Hammond organ drove walls of sound up and down the East coast.

Mason se produisait dans la rue et dans des clubs comme d'autres groupes  le faisaient, notamment ceux de Bruce Hornsby, Bruce Springsteen (Steel Mill) ou Lynyrd Skynyrd. Toutefois, Mason était le seul de cette époque (1971) à avoir effectivement enregistré et publié un LP. Morgan Hampton jouait du piano et chantait; mais son rythme impeccable et sa conduite à la batterie ont mis Mason à part de la plupart des batteurs de R &B de cette époque. Steve Arcese avait une voix unique qui lui a permis de d'explorer toutes les facettes du R&B. Sa virtuosité à l'orgue Hammond B3 a fait sa réputation du haut et en bas de la côte Est.

1971

Mad River - Mad River (1968)



Mad River were one of the truly unique Berkeley/Bay area groups. In their brief lifetime they released one ep and two lps but have proven to be a durable psychedelic group. People often compare Mad River to Country Joe and the Fish or the Quicksilver Messenger Service but it’s important to point out that the River’s sound was much more neurotic and darker in mood.

Mad River étaient l'un des groupes de la baie de Berkeley vraiment unique. Dans leur brève existence, ils ont sorti un EP et deux LPs mais se sont avérés être un groupe psychédélique important. Mad River est souvent comparé à Country Joe & the Fish ou à Quicksilver Messenger Service, mais leur était beaucoup plus névrotique et sombre dans l'humeur.

1968




The Conqueroo - From The Vulcan Gas Company (1968)



One of Austin's best-loved bands of this era they opened their own club, The Vulcan Gas Company in 1967 and among its attractions were the 13th Floor Elevators and many of the best black blues singers of the era. The club lasted until 1970. Their 45 appeared in a picture sleeve and featured some fine 'acid' guitar work. Indeed the band have been referred to as Austin's Grateful Dead. They moved to San Francisco for a while and whilst there Brown and Guinn also worked as The Angel Band. Disillusioned The Conqueroo split and returned to Texas. They reformed briefly in the mid-seventies.

L'un des groupes d'Austin les plus appréciés de cette époque. Ils ont ouvert leur propre club, The Vulcan Gas Company, en 1967 et parmi ses attractions figuraient les 13th Floor Elevators et plusieurs des meilleurs chanteurs noirs de blues de l'époque. Le club a duré jusqu'en 1970. Leur 45t, apparu dans une pochette épurée, proposait un excellent travail de guitare 'acide'. Du coup, le groupe a été désigné comme le Grateful Dead d'Austin. Ils ont alors déménagé à San Francisco pendant un certain temps et Brown et Guinn ont alors formé The Angel Band. Désabusé, Conquerra a splitté et est retourné au Texas. Ils ont se sont ensuite brièvement reformés dans le milieu des années soixante-dix.

1968



John Mayall - USA Union (1970)



USA Union can be considered as a major element in the extensive discography of John Mayall. Delivered in 1970 this opus follows another important work, The Turning Point, recorded in 1969 at the Fillmore East in New York. As stated so aptly title, our man is surrounded by American musicians including two Canned Heat defectors, namely the prodigious bassist Larry Taylor and guitarist Harvey Mandel, which can add to the problem without long list of wonders guitarists who accompanied Mayall. The group is completed by violinist Sugar Cane Harris, studio musician who played with Frank Zappa and Johnny Otis among others. 'Disappearing Nature' which opens the record shows that Mayall did not wait for the Copenhagen summit to be concerned about the future of our planet! The game with delicacy of Harvey Mandel wonders on this title. 'Crying' long seen blues electric violin Sugar Cane Harris support poignantly the haunting vocals of John Mayall. Finally all this opus is enamelled fabulous bass parts of Larry Taylor, what a nice solo on 'Took the Car' !

USA Union peut être considéré comme un des éléments majeurs dans l'abondante discographie de John Mayall.Sorti en 1970 cet opus fait suite à une autre oeuvre importante, The Turning Point, enregistré en 1969 au Fillmore East de New-York.
Comme l'indique si justement le titre, notre homme s'est entouré de musiciens américains dont deux transfuges de Canned Heat, à savoir le prodigieux bassiste Larry Taylor et le guitariste Harvey Mandel, que l'on peut rajouter sans problème à la longue liste des guitaristes prodiges ayant accompagné Mayall. Le groupe est complété par le violoniste Sugar Cane Harris, musicien de studio ayant joué entre autres avec Frank Zappa et Johnny Otis. 'Nature Disappearing' qui ouvre le disque nous montre que Mayall n'a pas attendu le sommet de Copenhague pour se préoccuper de l'avenir de notre planète! Le jeu tout en délicatesse d'Harvey Mandel fait merveille sur ce titre. 'Crying', long blues voit le violon électrique de Sugar Cane Harris soutenir de manière poignante le chant lancinant de John Mayall. Enfin tout cet opus est émaillé des fabuleuses parties de basse de Larry Taylor, ah ce solo sur 'Took the Car'!!

1970