page d'accueil

Rock Music Blog

mardi 9 août 2016

🎸 Paul McCartney - McCartney (1970)



Pochette de l'album


🇺🇸 Biography (English)
The McCartney album is hardly recognized at its fair value ... when you can just listen today to achieve -with an undeniable pleasure - how much remains fresh, lively, combining, not without a little dose of magic purely "beatlesienne" a little sloppy but the songs still classical melodies ( 'That Would Be something', 'Junk', 'Teddy Boy', 'Maybe I m Amazed') and a laid back atmosphere, almost lounge. In this context, even the excesses McCartneyiennes typiquess'intègrent with happiness in this bucolic project, it is tempting to regard as a great breath of fresh air after the stress of the ultimate Beatles years. McCartney clearly desired a first album without challenge as a snub to the celebrity and the enormous expectations of the fans, and the miracle is that, 45 years later, this album turns out one of these mini-successes quasi timeless which constitute a kind of parallel history - more intimate - music.


🇫🇷 Biographie (Français)
L'album McCartney n'est guère reconnu à sa juste valeur... alors qu'il suffit de le réécouter aujourd'hui pour réaliser -avec un indéniable plaisir - combien il reste frais, vif, combinant, non sans une petite dose de magie purement "beatlesienne", des chansons un peu bâclées mais aux mélodies encore classiques ('That would be something', 'Junk', 'Teddy Boy', 'Maybe I m Amazed') et une ambiance laid back, presque lounge. Dans ce contexte, même les dérives McCartneyiennes typiquess'intègrent avec bonheur au sein de ce projet bucolique, qu'il est tentant de considérer comme un grand bol d'air frais après le stress des ultimes années Beatles. McCartney a clairement désiré un premier album sans enjeu, comme un pied de nez à la célébrité et aux attentes énormes des fans, et le miracle est que, 45 ans plus tard, cet album s'avère l'une de ces mini-réussites quasi intemporelles qui constituent une sorte d'histoire parallèle - plus intime - de la musique.

🎧 Écoute en ligne

Vous pouvez écouter l’album complet ici :
1970

🎸 Luv Machine – Turns You On (1971)



Pochette de l'album

🇫🇷 Biographie


Luv Machine est un groupe britannique atypique formé par des musiciens originaires de la Barbade et installé à Londres à la fin des années 60. Leur unique album Turns You On, paru en 1971, mélange avec audace hard rock, psychédélisme, blues et soul. Leur diversité musicale et leur énergie brute en font aujourd’hui un véritable album culte pour les amateurs de raretés du rock underground des années 70.

🇬🇧 Biography


Luv Machine was a unique British band formed by musicians from Barbados who settled in London in the late '60s. Their sole album Turns You On, released in 1971, boldly blends hard rock, psychedelia, blues, and soul. Its raw energy and musical diversity have earned it cult status among fans of 1970s underground rock rarities.

💿 Trackliste

  1. Witches Wand

  2. You’re Surprised

  3. Happy Children

  4. Everything

  5. Reminiscing

  6. Change Your Mind

  7. Lost

  8. Suicidal Flowers

  9. Whatever Happened To The Sunshine

  10. Turns You On


🎸 Musiciens

  • Michael Bishop – chant

  • Stephen Patrick – guitare solo

  • Tony Doughty – guitare rythmique, chœurs

  • Ray Bennett – basse

  • Errol Bradshaw – batterie


🎧 Écoute en ligne

Vous pouvez écouter l’album complet ici :

Mots-clés SEO : Luv Machine 1971, British underground rock, psychedelic hard rock, Barbados musicians, London rock scene, cult album, rare 70s rock, blues rock, soul influences.

🎸 Dragonfly – Dragonfly (1968)



Pochette de l'album


🇫🇷 Biographie (Français)


Originaire du Colorado, Dragonfly est un groupe américain formé autour des membres du combo The Legend, qui évolua vers une forme plus heavy et psychédélique. Leur unique album, paru en 1968 sur le label Megaphone, est devenu un véritable Graal pour les amateurs de hard psych US. Avec sa pochette flamboyante et ses guitares acides, Dragonfly livre un mélange explosif de garage rock musclé, de psychédélisme saturé et d’intensité proto-hard rock. La production brute, les riffs nerveux et les chants puissants en font un disque en avance sur son temps, parfois comparé à Blue CheerIron Butterfly ou Sir Lord Baltimore. Un classique underground à redécouvrir.


🇬🇧 Biography (English)


Hailing from Durango, Colorado, Dragonfly emerged from the ashes of The Legend and released a self-titled album in 1968 on Megaphone Records. The LP is now considered a cornerstone of U.S. psychedelic hard rock, blending fuzzy guitars, raw energy, and proto-metal edge. Packed with garage roots and heavy psych aesthetics, Dragonfly showcases powerful vocals, acid-drenched solos, and a gritty production that prefigures the heavier trends of the 1970s. Though overlooked in its time, the album has since gained cult status and is widely praised for its intensity and originality.


💿 Trackliste

  1. Blue Monday

  2. Enjoy Yourself

  3. Hootchie Kootchie Man

  4. I Feel It

  5. Trombodo

  6. Portrait of Youth

  7. Crazy Woman

  8. She Don’t Care

  9. Time Has Slipped Away

  10. To Be Free

  11. Darlin’

  12. Miles Away


🎸 Musiciens
Barry Davis – batterie
Jack Duncan – chant
Randy Russ – guitare
Larry Hines – basse
Bob Callies – orgue, chœurs
Richard Ramsey – orgue, piano


🎧 Écoute en ligne
Vous pouvez écouter l’album complet ici :

🔑 Mots-clés SEO
Dragonfly 1968 album, rock psychédélique US, heavy psych rock 60s, groupe Dragonfly Colorado, garage psyché américain, rock underground 1968, proto-hard rock, fuzz guitar rock 60s, album culte psychédélique, Dragonfly band review





🎸 Lenny Kravitz – Mama Said (1991)



Pochette de l’album

🇫🇷 Biographie (Français)

Avec Let Love Rule, son premier album, Lenny revendiquait le droit absolu, sonique et électrique de jouer comme s’il se trouvant encore dans les vapeurs lysergiques des sixties. La différence majeure ici, c’est que Lenny Kravitz a changé de période de référence. Ainsi, après avoir décrypté les joies d’un rock psychédélique proche de l’extase, son deuxième album s’attaque à un autre pan, tout aussi respectable, de la musique populaire américaine : la soul, avec en référence, toutes options, beaucoup de blanc dans le noir, circa Jimi Hendrix. C’est donc dans une parfaite jovialité (car les albums de Lenny Kravitz sont toujours dynamiques et enjoués) que Mama Said nous laisse entrevoir un déjeuner sur l’herbe, où John Lennon tranche le saucisson, Sly Stone débouche de mystérieux flacons et où Curtis Mayfield se contente d’être là, ce qui est déjà très bien.


Avec Mama Said, son deuxième album studio, Lenny Kravitz confirme en 1991 son talent de compositeur et d'arrangeur à l’identité forte. Plus introspectif que Let Love Rule (1989), cet album évoque la rupture de son mariage avec Lisa Bonet. On y retrouve un savant mélange de rock psychédélique, de soul vintage et de riffs funky, dans une esthétique très 70s. La participation de Slash (Guns N’ Roses) sur plusieurs morceaux renforce le caractère électrique du disque. Mama Said a connu un large succès, notamment grâce à It Ain’t Over ’Til It’s Over, ballade soul emblématique de son auteur.

🇺🇸 Biography (English)

With Let Love Rule, his first album, Lenny claiming an absolute right, sonic and electrical play as if still in the sixties lysergic vapors. The major difference here is that Lenny Kravitz has changed its reporting period. Thus, having deciphered the joys of a psychedelic rock close to ecstasy, her second album tackles another pan, equally respectable, of American popular music: soul, with reference to all options, many white in black, circa Jimi Hendrix. It is in perfect good humor (as Lenny Kravitz albums are always dynamic and playful) Mama Said that allows us to glimpse a picnic on the grass, where John Lennon slice sausage, Sly Stone leads mysterious vials and where Curtis Mayfield is content to be there, which is already very good.


Released in 1991, Mama Said is Lenny Kravitz's second studio album and marks a deeper, more introspective turn following his debut. Inspired by his breakup with actress Lisa Bonet, the album blends psychedelic rock, soul, funk, and classic R&B with a vintage sound reminiscent of the 1970s. Guitarist Slash appears on a few tracks, adding a harder rock edge. The album’s standout hit, It Ain’t Over ’Til It’s Over, showcases Kravitz’s deep admiration for Motown and Philly soul. Mama Said solidified Kravitz’s reputation as a versatile and authentic artist.

💿 Trackliste

  1. Fields of Joy

  2. Always on the Run

  3. Stand by My Woman

  4. It Ain’t Over ’Til It’s Over

  5. More Than Anything in This World

  6. What Goes Around Comes Around

  7. The Difference Is Why

  8. Stop Draggin’ Around

  9. Flowers for Zoë

  10. Fields of Joy (Reprise)

  11. All I Ever Wanted

  12. When the Morning Turns to Night

  13. What the... Are We Saying?

  14. Butterfly

🎸 Musiciens

  • Lenny Kravitz – chant, guitare, basse, batterie, claviers, arrangements

  • Slash – guitare sur Always on the Run et Fields of Joy (Reprise)

  • Henry Hirsch – claviers, ingénieur du son

  • Karl Denson – saxophone

  • Lisa Bonet – voix parlée sur Flowers for Zoë

🎧 Écoute en ligne

Vous pouvez écouter l’album complet ici :

🔑 Mots-clés SEO
Lenny Kravitz, Mama Said, 1991, rock soul funk, It Ain’t Over Til It’s Over, Slash, Lisa Bonet, Fields of Joy, Flowers for Zoë, vintage rock, Motown, rupture amoureuse, classic soul revival




🎸 Deep Purple – In Rock (1970)




Pochette de l’album

🇫🇷 Biographie (français)


Sorti en juin 1970, In Rock marque un tournant fondamental dans la carrière de Deep Purple. C’est le premier album studio avec la formation "Mark II" (Gillan, Blackmore, Lord, Glover, Paice), considérée comme la plus emblématique. Plus heavy, plus rapide, plus agressif que tout ce qu’ils avaient fait auparavant, l’album jette les bases du hard rock et précède même le heavy metal. C’est un manifeste sonore, dominé par les envolées vocales de Ian Gillan et les riffs furieux de Ritchie Blackmore.

Cet album pose les bases d'un nouveau genre musical que les critiques de l'époque appelleront hard rock. Le titre phare est 'Child In Time', aujourd'hui reconnu comme un classique du rock.
Une chanson longue de dix minutes où Ian Gillan nous montre toute l'étendue de ses capacités vocales, du chant posé aux cris perçants. La longue montée en puissance du morceau est fabuleuse et le solo du père Blackmore est un petit bijou à lui tout seul.
L'album s'ouvre sur un autre grand classique de Deep Purple : 'Speed King'. Le son de la guitare de Blackmore y est, comment dire, graniteux ! Les solos offrent un échange grandiose entre l’orgue de Jon Lord et la guitare de Blackmore. 'Flight Of The Rat' qui ouvrait la seconde face du vinyle est aussi construit sur un riff assez speed. Un titre qui met en valeur le jeu de Ian Paice avec un petit solo de batterie intégré (comme on les aime). Le groupe pouvait aussi proposer des morceaux bien plus lourds comme 'Into The Fire'. 'Anyway', sans citer toutes les compos, aucune ne présente de faiblesse. Ajoutons tout de même une mention spéciale pour le single 'Black Night' qui roule un vrai train d'enfer. A l’instar du monument auquel la pochette fait référence, Deep Purple In Rock est un album solide, massif et fondateur.


🇺🇸 Biography (English)


Released in June 1970, In Rock was a pivotal moment for Deep Purple, introducing the classic "Mark II" lineup. The album marked a shift towards a heavier and more aggressive sound, laying the groundwork for hard rock and early heavy metal. With Gillan’s soaring vocals and Blackmore’s fiery guitar work, In Rock is a defining statement of the band’s power and innovation.

This album lays the foundation for a new musical genre that critics of the time call hard rock. The title track is 'Child In Time', now recognized as a classic rock. A long song ten minutes when Ian Gillan shows the full extent of her vocal abilities, singing asked the screams. The long piece of the growing power is fabulous and the solo of Blackmore father is a gem in itself. The album opens with another classic Deep Purple: 'Speed ​​King'. The sound of Blackmore guitar is, you know, granitic! The solos offer great exchange between the organ of Jon Lord and Blackmore guitar. 'Flight Of The Rat' which opened the second side of the record is also built on a riff enough speed. A title that highlights the play of Ian Paice with a small solo integrated battery (as we like). The group could also provide much heavier tracks like 'Into The Fire'. 'Anyway', without naming all the songs, none of this weakness. Add still a special mention for the single 'Black Night' which rolls a real train to hell. Like the monument which the cover refers, Deep Purple In Rock is a solid album, massive and founder.

💿 Trackliste

  1. Speed King

  2. Bloodsucker

  3. Child in Time

  4. Flight of the Rat

  5. Into the Fire

  6. Living Wreck

  7. Hard Lovin' Man

🎸 Musiciens

  • Ian Gillan – chant

  • Ritchie Blackmore – guitare

  • Jon Lord – orgue Hammond, claviers

  • Roger Glover – basse

  • Ian Paice – batterie

🎧 Écoute en ligne

Vous pouvez écouter l’album complet ici :

🔑 Mots-clés : Deep Purple, hard rock, heavy metal, 1970, Mark II, Child in Time







John Lennon - John Lennon/Plastic Ono Band (1970)



The bell that opens the album heavily gives us to hear John skinned-alive who exorcises his old demons evoking the death of his mother or the abandonment of his father ( 'Mother', 'My Mummy's Dead'). Beatles released the shackles, he does not hesitate to put his music in the service of his political guidelines ( 'Working Class Hero', 'Power to the People ") but do not neglect the less pure rock with songs like 'Well, Well, Well', 'Found Out' or 'Remember'. Plastic Ono Band is finally off the solo careers of Lennon, who returned from his avant-garde aspirations, achieves an incisive drive, protest and closer to the style that has always known her intimate: a scholar crude mixture of rock and melancholic strolls.

Le glas qui ouvre lourdement l’album nous donne à entendre un John écorché-vif qui exorcise ses vieux démons en évoquant la mort de sa mère ou encore l’abandon de son père ('Mother', 'My Mummy’s Dead'). Libéré du carcan Beatles, il n’hésite pas à mettre sa musique au service de ses orientations politiques ('Working Class Hero', 'Power to the People') mais n’en délaisse pas moins le rock pur et dur avec des morceaux comme 'Well, Well, Well ' , 'Found Out' ou encore ' Remember '. 
Plastic Ono Band fait enfin décoller la carrière solo d’un Lennon qui, revenu de ses aspirations avant-gardistes, réalise un disque incisif, contestataire et intimiste plus proche du style qu’on lui a toujours connu : un savant mélange de rock brut et de balades mélancoliques.

1970


🎸 The Doors – L.A. Woman (1971)



Pochette de l'album


🇫🇷 Biographie (Français)


Dernier album enregistré avec Jim Morrison avant sa mort à Paris, L.A. Woman est un retour aux racines blues et rock du groupe, plus brut et direct que ses prédécesseurs. La voix de Morrison y est grave, presque hantée, comme s’il pressentait la fin proche. Les Doors abandonnent ici les expérimentations psychédéliques pour une énergie chaude et urbaine. Ce disque, enregistré rapidement dans leur studio à Los Angeles, est traversé d’une tension électrique et sensuelle. Des morceaux comme « Riders on the Storm », « Love Her Madly » ou le titre éponyme sont devenus des classiques intemporels.


🇺🇸 Biography (English)


L.A. Woman, released in April 1971, is the final album recorded with Jim Morrison before his death. A gritty return to bluesy roots, it showcases a raw, unfiltered Doors sound, less psychedelic and more grounded in rock and rhythm & blues. The recording was quick and spontaneous, captured in the band’s rehearsal space. Morrison’s voice, deeper and darker than ever, echoes a sense of farewell. From the hypnotic drive of “L.A. Woman” to the haunting atmosphere of “Riders on the Storm,” the album remains a high point in their discography.


💿 Trackliste

  1. The Changeling – 4:20

  2. Love Her Madly – 3:18

  3. Been Down So Long – 4:41

  4. Cars Hiss by My Window – 4:10

  5. L.A. Woman – 7:49

  6. L'America – 4:35

  7. Hyacinth House – 3:11

  8. Crawling King Snake – 5:00

  9. The WASP (Texas Radio and the Big Beat) – 4:16

  10. Riders on the Storm – 7:15


🎸 Musiciens

  • Jim Morrison – chant

  • Robby Krieger – guitare

  • Ray Manzarek – orgue, piano, claviers, basse (au clavier)

  • John Densmore – batterie

Musiciens additionnels :

  • Jerry Scheff – basse

  • Marc Benno – guitare rythmique (sur quelques titres)

Production :

  • Produit par The Doors

  • Enregistré par Bruce Botnick


🎧 Écoute en ligne

Vous pouvez écouter l’album complet ici :


🎸 Led Zeppelin - Led Zeppelin II (1969)



Pochette de l'album

🇫🇷 Biographie (français)


Paru en octobre 1969, Led Zeppelin II confirme le statut du groupe britannique comme pionnier du hard rock et du heavy blues. Enregistré dans différents studios au fil de leur tournée américaine, cet album est un condensé d’énergie brute, de virtuosité et d’innovation sonore. Des titres comme « Whole Lotta Love » ou « Heartbreaker » sont devenus emblématiques, marquant l’histoire du rock par leur puissance et leur audace.

Aucun faux pas dans cet album qui rentre sans conteste dans les meilleurs albums de tous les temps. Led Zeppelin est à l’aise dans tous les styles (hard rock, rock n’ roll, blues, ...) et prépare peu à peu son virage vers des influences plus orientales. La recette du mystérieux 'Whole Lotta Love' : un riff de Jimmy Page énorme et génial. 'Heartbreaker' est un titre bien plus complexe, mais le riff reste l'axe central du morceau. Entre la sorcellerie sonique du grand Page, le pilon de la batterie de John Bonham ('Moby Dick') et le jus dégoulinant sur la jambe de Robert Plant ('The Lemon Song'), Led Zeppelin réussit à transformer les excès du rock'n'roll en sublime expression artistique. Mais le plus grand hommage ici doit être rendu au moins connu des quatre, John Paul Jones, véritable homme de studio, fantastique dans ses interventions à la basse ('What Is And What Should Never Be', 'Ramble On' et surtout 'The Lemon Song' où les trois autres ont bien compris qu’il ne servait plus à rien de lutter - une telle explosion technique est digne des plus grands, un accompagnement classique sied à merveille pour ce chef d’oeuvre) ou à l’orgue (!Thank You'). Homme à tout faire, il est la passerelle indispensable entre un bouillonnant batteur et un guitariste doué en toute circonstance.

🇺🇸 Biography (English)


Released in October 1969, Led Zeppelin II cemented the band's status as pioneers of hard rock and heavy blues. Recorded across various studios during their American tour, this album captures raw energy, virtuosity, and sonic innovation. Tracks like “Whole Lotta Love” and “Heartbreaker” have become timeless classics that shaped the future of rock music.

Any misstep in this album that goes without question in the best albums of all time. Led Zeppelin is comfortable in all styles (hard rock, rock and roll, blues, ...) and gradually prepares his turn to more Eastern influences. Recipe of the mysterious 'Whole Lotta Love': a huge riff and Jimmy Page awesome. 'Heartbreaker' is a much more complex way, but the riff remains the central axis of the piece. Between the sonic sorcery of the great Page, drumstick battery of John Bonham ( 'Moby Dick') and the dripping juice on the leg of Robert Plant ( "The Lemon Song '), Led Zeppelin managed to transform the excesses of rock' n'roll in sublime artistic expression. But the greatest tribute here must be made at least known of the four, John Paul Jones, a real studio, fantastic man in his interventions on bass ( 'What Is And What Should Never Be', 'Ramble On' and especially 'The Lemon Song 'where the other three have understood it more useless to fight - a technique explosion is worthy of the greatest, a classic accompaniment suits perfectly for this masterpiece) or organ ( ! Thank You '). Handyman, it is the essential bridge between a hot drummer and a talented guitarist in all circumstances.

💿 Trackliste

  1. Whole Lotta Love

  2. What Is and What Should Never Be

  3. The Lemon Song

  4. Thank You

  5. Heartbreaker

  6. Living Loving Maid (She’s Just a Woman)

  7. Ramble On

  8. Moby Dick

  9. Bring It On Home

🎸 Musiciens

  • Robert Plant – chant

  • Jimmy Page – guitare, production

  • John Paul Jones – basse, claviers

  • John Bonham – batterie, percussions


🎧 Écoute recommandée

Pour découvrir l'album Led Zeppelin II, vous pouvez l'écouter ici :

👉Led Zeppelin - Led Zeppelin II (1969)


🔑 Mots-clés : Led Zeppelin, hard rock, blues rock, 1969, Jimmy Page, Robert Plant, classic rock