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Rock Music Blog

lundi 17 octobre 2016

Mariani - Perpetuum Mobile (1970)



Can you imagine someone thrashing his guitar at the age of only 15  years and doing a fantastic album in full year 1969, by which time great players swarmed? Well, here in Perpetuum Mobile you can hear Eric Johnson doing it and presenting us with a great album of psychedelic / hard / heavy rock. For those who do not know, perhaps the greatest reference to know who is Eric Johnson is the G3 group, which is a concert group organized by Joe Satriani and since 1996 makes tour around the world, making presentations on "trio" performances along with other 2 guitarists invited by him (we can mention among the guests Steve Vai, Yngwie Malmsteen, John Petrucci, Uli John Roth, Michael Schenker, Steve Morse, etc.)! Today Eric Johnson is considered one of the most famous guitarists of our planet. Well, listen and draw your conclusions enjoying this gem!

Pouvez-vous imaginer quelqu'un torturer sa guitare à l'âge de seulement 15 ans et de faire un album fantastique en pleine année 1969, date à laquelle de grands joueurs fourmillaient? Eh bien, voici Perpetuum Mobile, où vous pouvez entendre Eric Johnson le faire et nous présenter un grand album de rock psychédélique / hard & heavy. Pour ceux qui ne le connaissent pas, peut-être la plus grande référence à savoir est que Eric Johnson anime le groupe G3, qui est un groupe de concert organisé par Joe Satriani depuis 1996, fait le tour du monde, assure des prestations en trio avec d'autres guitaristes invités par lui (on peut citer parmi les invités Steve Vai, Yngwie Malmsteen, John Petrucci, Uli John Roth, Michael Schenker, Steve Morse, etc.)! Aujourd'hui, Eric Johnson est considéré comme l'un des plus célèbres guitaristes de notre planète. Eh bien, écoutez et tirez vos conclusions en appréciant ce petit bijou!

1970

Jolliver Arkansaw - Home (1969)



Jolliver Arkansaw is a quartet from Boston, originally known as Bo Grumpus. The group recorded an excellent 1969 album, Home. This work seems to be facing a guitar-oriented game and a lot more country-rock style than Bo Grumpus without losing completely psychedelic elements. Home is recorded at Gotham Sound Studios in New York with the sound engineer Bob D'Orlensu, future Felix Pappalardi collaborator. Sales results of the album are not as good than expected. Maybe the new name did not help. Given these unfulfilled expectations, the group decided to split in August this year.

Jolliver Arkansaw est un quartet de Boston, à l'origine connu sous le nom de Bo Grumpus. Le groupe a enregistré en 1969 un excellent album intitulé Home. Ce travail semble être orienté vers un jeu axé sur les guitares et un style beaucoup plus country-rock que celui de Bo Grumpus, sans toutefois perdre entièrement les éléments psychédéliques. L'enregistrement de Home est réalisé dans les Gotham Sound Studios à New York avec l'ingénieur du son Bob D'Orlensu, futur collaborateur de Felix Pappalardi. Les chiffres des ventes de l'album ne sont pas aussi bons qu'attendus. Peut-être que le changement de nom n'a pas aidé aussi. Compte tenu de ces attentes insatisfaites, le groupe décide de splitter en août de cette année.

1969


Led Zeppelin - Led Zeppelin III (1970)


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On their first two albums, Led Zeppelin unleashed a relentless barrage of heavy blues and rockabilly riffs, but Led Zeppelin III provided the band with the necessary room to grow musically. While there are still a handful of metallic rockers, III is built on a folky, acoustic foundation that gives the music extra depth. And even the rockers aren't as straightforward as before: the galloping 'Immigrant Song' is powered by Robert Plant's banshee wail, 'Celebration Day' turns blues-rock inside out with a warped slide guitar riff, and 'Out on the Tiles' lumbers along with a tricky, multi-part riff. Nevertheless, the heart of the album lies on the second side, when the band delve deeply into English folk. 'Gallows Pole' updates a traditional tune with a menacing flair, and 'Bron-Y-Aur Stomp' is an infectious acoustic romp, while 'That's the Way' and 'Tangerine' are shimmering songs with graceful country flourishes.


Sur leurs deux premiers albums, Led Zeppelin a déclenché un barrage implacable de heavy blues et de riffs rockabilly, et ce Led Zeppelin III fournit au groupe l'espace nécessaire pour se développer musicalement. Bien qu'il existe encore une poignée de titres metal rock, III est construit sur une base folk acoustique qui donne à la musique une profondeur supplémentaire. Et même les parties rock ne sont pas aussi simples que précédemment: le galop "Immigrant Song" est alimenté par le cri suraigu de Robert Plant, "Celebration Day" évolue blues-rock  avec un riff déformé de guitare slide, et "Out on the Tiles" louvoie sur un délicat éventail de riffs. Néanmoins, le cœur de l'album se trouve sur sa deuxième partie, lorsque le groupe s'immerge dans le folk anglais. "Gallows Pole" remet à jour un air traditionnel avec une ambiance menaçante, et "Bron-Y-Aur Stomp" est un pamphlet acoustique envoûtant, tandis que "That's the Way" et "Tangerine" sont de chatoyantes chansons aux délicates saveurs country.

1970

Tom Petty & The Heartbreakers - Tom Petty & The Heartbreakers (1976)



At the time Tom Petty & the Heartbreakers' debut was released in 1976, they were fresh enough to almost be considered punk. They weren't as reckless or visionary as the Ramones, but they shared a similar love for pure '60s rock and, for the Heartbreakers, that meant embracing the Byrds as much as the Stones. At times, the attitude and the sound override the songwriting, but that's alright, since the slight songs ('Anything That's Rock 'N' Roll', to pick a random example) are still infused with spirit and an appealing surface. 

A l'époque où  cet album des débuts de Tom Petty & the Heartbreakers a été édité (1976,) ils étaient suffisamment nouveaux pour être presque considérés comme punks. Ils ne sont pas aussi téméraires ou visionnaires que les Ramones, mais ils ont partagé un amour semblable pour le rock pur des années 60 et, pour les Heartbreakers, cela signifiait celui des Byrds autant que celui des Stones. A certains moments, l'attitude et le son surpassent l'écriture, mais c'est bien, puisque les chansons légères ( ('Anything That's Rock 'N' Roll', pour choisir un exemple au hasard) sont encore infusées avec le bon esprit et présentent un attrait indéniable.

1976

Crosby, Stills & Nash - Daylight Again (1982)



Although Crosby, Stills & Nash had, in effect, been together for well over a decade when Daylight Again (1982) was issued, it was only their third studio long-player of concurrently new material. Initially, the project began as a collaborative effort between Stephen Stills (guitar /banjo/keyboards/percussion/vocals) and Graham Nash (guitar/keyboards/percussion/vocals), as David Crosby was descending into a self-induced state of perpetual drug dependency. However, Crosby was included, although arguably in name alone, and his hauntingly lyrical 'Delta' stands as one of his finest contributions.

Bien que Crosby, Stills & Nash était ensemble depuis plus d'une décennie lorsque Daylight Again (1982) a été publié, cet album était seulement leur troisièmeLP en studio proposant de nouveaux titres. Initialement, le projet a commencé comme un effort de collaboration entre Stephen Stills (guitare / banjo / claviers / percussion / chant) et Graham Nash (guitare / claviers / percussion / chant), alors que David Crosby revenait difficilement d'un état de dépendance aux substances psychotropes. Cependant, Crosby a été tout de même inclus, bien que sans doute pour son seul nom, et aussi pour son titre obsédant lyrique  'Delta' qui se présente comme l'une de ses plus belles contributions.
Tracks :

1.   Turn Your Back On Love   4:47
2.   Wasted On The Way     2:51
3.   Southern Cross   4:40
4.   Into The Darkness 3:21
5.   Delta  4:12
6.   Since I Met You   3:10
7.   Too Much Love To Hide 3:57
8.   Song For Susan 3:07
9.   You Are Alive 3:02
10.   Might As Well Have A Good Time   4:25
11.   Daylight Again / Find The Cost Of Freedom  2:28 

Enjoy Music :

1982

Neil Young - Mirror Ball (1995)



Neil Young uses Pearl Jam on Mirror Ball much as he has used his perennial backup band Crazy Horse, looking for feel and spontaneity. At the start of the record, he can be heard instructing them: 'No tuning, nothing', and the take of 'I'm the Ocean' is an obvious run-through that became a master take. But Pearl Jam is not Crazy Horse; in place of the latter's primitive, nonswinging sound, the former boasts spirited rhythms and dense guitar interplay that Young makes excellent use of in a series of songs built out of simple, melodic rifts.

Neil Young a utilisé Pearl Jam sur Mirror Ball autant qu'il a utilisé son fidèle mais désuet groupe Crazy Horse, à la recherche de nouvelles sensations et de spontanéité. Au début de l'enregistrement, on peut l'entendre dire : "Aucun réglage, rien !", et la prise de 'I'm The Ocean' en est le reflet évident et est devenu une pièce maîtresse du genre. Mais Pearl Jam n'est pas Crazy Horse ; à la place d'un son primitif, les petits jeunes proposent un son un peu plat, alors que les anciens sauvent la baraque en assurant les rythmes. Quant à Young, celui-ci fait un excellent usage de son habituel jeu de guitare toujours très dense dans une série de chansons construites en rifts simples et mélodiques.

1995

Neil Young - Neil Young (1968)



On his songs for Buffalo Springfield, Neil Young had demonstrated an eclecticism that ranged from the rock of "Mr. Soul" to the complicated, multi-part arrangement of 'Broken Arrow'. On his debut solo album, he continued to work with composer/arranger Jack Nitzsche, with whom he had made 'Expecting to Fly' on the Buffalo Springfield Again album, and together the two recorded a restrained effort on which the folk-rock instrumentation, most of which was by Young, overdubbing himself, was augmented by discreet string parts.

Sur ses chansons pour Buffalo Springfield, Neil Young avait fait preuve d'un éclectisme qui allait du rock brut de 'Mr. Soul' au très complexe "Broken Arrow" ampoulé de multiples arrangements. Sur son album solo de début, il a continué à travailler avec le compositeur / arrangeur Jack Nitzsche, avec qui il avait fait 'Expecting to Fly' sur l'album Buffalo Springfield Again, et ensemble, ils ont enregistré un effort restreint sur lequel l'instrumentation folk-rock, dont la plupart des overdubs ont été réalisés par Young lui-même, a été enrichie par des parties de cordes discrètes.

1968

Led Zeppelin - Houses Of The Holy (1973)



Houses of the Holy follows the same basic pattern as Led Zeppelin IV, but the approach is looser and more relaxed. Jimmy Page's riffs rely on ringing, folky hooks as much as they do on thundering blues-rock, giving the album a lighter, more open atmosphere. While the pseudo-reggae of 'D'Yer Mak'er' and the affectionate James Brown send-up 'The Crunge' suggest that the band was searching for material, they actually contribute to the musical diversity of the album. 'The Rain Song' is one of Zep's finest moments, featuring a soaring string arrangement and a gentle, aching melody. 'The Ocean' is just as good, starting with a heavy, funky guitar groove before slamming into an a cappella section and ending with a swinging, doo wop-flavored rave-up.

Houses of The Holy suit le même modèle basique que Led Zeppelin IV, mais l'approche est plus souple et plus détendue. Les riffs de Jimmy Page continuent de sonner, avec des parties folk qui s'équilibrent avec un blues-rock toujours aussi présent, mais donnant à l'album une atmosphère plus légère, plus ouverte. Par ailleurs le pseudo-reggae de 'D'Yer Mak'er' et le clin d'oeil à James Brown  de 'The Crunge', qui suggèrent que le groupe était à la recherche de nouvelles voies, contribuent efficacement à la diversité musicale de l'album. 'The Rain Song' est l'un des plus beaux moments du Zep, avec un arrangement de cordes enflammé et une douce mélodie plaintive. "The Ocean" est tout aussi bon, en commençant par un lourd, génial groove de guitare que suit une section a cappella et se terminant avec un balancement doo wop des plus savoureux.

1973

Creedence Clearwater Revival - Willy And The Poor Boys (1969)



Make no mistake, Willy & the Poor Boys is a fun record, perhaps the breeziest album CCR ever made. Apart from the eerie minor-key closer 'Effigy' (one of John Fogerty's most haunting numbers), there is little of the doom that colored Green River. Fogerty's rage remains, blazing to the forefront on 'Fortunate Son', a working-class protest song that cuts harder than any of the explicit Vietnam protest songs of the era, which is one of the reasons that it hasn't aged where its peers have. 

Ne vous méprenez pas, Willy & the Poor Boys est un disque divertissant, peut-être l'album le plus rafraîchissant jamais fait par CCR. Mis à part le mystérieux 'Effigy' (l'un des titres les plus obsédants de John Fogerty), il y a peu de la veine sombre qui colore Green River. La rage de Fogerty reste flamboyante et à l'avant-garde sur 'Fortunate Son', une chanson de protestation de la classe ouvrière qui tranche plus durement que tous les protests songs de l'époque sur le Vietnam, ce qui est l'une des raisons pour laquelle elle n'est pas datée comparée aux autres. 

1969




The Move - A Message From The Country (1971)



By 1971, it was clear that changes were in the offing for the Move. Message from the Country shows them carrying their sound, within the context of who they were, about as far as they could. One can hear them hit the limits of what guitars, bass, drums, and keyboards, with lots of harmony overdubs and ornate singing, could do. Indeed, parts of this record sound almost like a dry run from the first Electric Light Orchestra album, which was in the planning stages at the time. The influence of the Beatles runs through most of the songs stylistically. Particularly in Jeff Lynne's case, it was as though someone had programmed 'Paperback Writer' and other chronologically related pop-psychedelic songs by the Beatles into the songwriting and arranging, but across its ten songs, the album also shot for a range of sound akin to the White Album, except that the members of the Move are obviously working much more closely together.

En 1971, il était clair que les changements étaient à l'horizon pour The Move. A Message From The Country les montre portant leur son, dans le cadre de ce qui ils étaient, à peu près aussi loin que possible. On peut les entendre toucher les limites de ce que guitare, basse, batterie, claviers  pouvaient faire, et encore en faisant appel à moultes effets d'overdubs et d'harmonies. En effet, les titres de ce disque sonnent presque comme une répétition du premier album d'Electric Light Orchestra, qui était en pleine conception à l'époque. L'influence des Beatles traverse la plupart des chansons stylistiquement. En particulier dans le cas de Jeff Lynne, c'était comme si quelqu'un l'avait programmé façon "Paperback Writer" pour réaliser d'autres chansons pop-psychédélique formatées Beatles dans l'écriture et les arrangements. Mais, à travers ses dix chansons, l'album a également pris une couleur proche de celle de l'album blanc, sauf que les membres de The Move ont évidemment du travailler beaucoup plus étroitement.

1971

The Doors - The Soft Parade (1969)



The weakest studio album recorded with Jim Morrison in the group, partially because their experiments with brass and strings on about half the tracks weren't entirely successful. Although, about half the record is quite excellent, especially the huge hit 'Touch Me' (their most successful integration of orchestration), the vicious hard rock riffs of 'Wild Child', the overlooked 'Shaman's Blues', and the lengthy title track, a multi-part suite that was one of the band's best attempts to mix rock with poetry.

L'album studio le plus faible enregistré par le groupe avec Jim Morrison , en partie parce que leurs expériences avec des cuivres et des cordes sur environ la moitié des pistes ne sont pas entièrement abouties. Toutefois,  l'ensemble est plus que réussi, et environ la moitié du disque est tout à fait excellente, surtout le grand succès 'Touch Me' (leur incursion la plus réussie dans l'orchestration), les riffs vicieux de hard rock de 'Wild Child', le négligé 'Blues Shaman', et la longue piste titre, 'The Soft Parade', une suite multi-partie qui était l'une des meilleures tentatives du groupe pour mélanger le rock avec la poésie.

1969

The Beatles - Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band (1967)



Released on 1st June, 1967, Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, the band's eighth album became the soundtrack to the "summer of love" but its appeal is timeless. Work had begun on the recording in late 1966 and at one stage it was thought that both Penny Lane and Strawberry Fields Forever would also be included but when these were released as a single in February, that idea was abandoned. Revolver had only just been completed in time prior to the band flying off on yet another tour. Now that touring was behind them more time could be spent writing and recording. Between November 1966 and April, 1967, they spent over 400 hours in the studio. Of course the music was more complex and now that touring was over, there was no need to consider what could be reproduced in front of a live audience. In the studio The Beatles encouraged George Martin to achieve "the impossible" and in turn, George and the engineers would find innovative ways of realising this despite still using only four-track equipment.

Sorti le 1er Juin 1967, Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, huitième album du groupe est devenu la bande originale du 'summer of love', mais son attrait est intemporel. Les travaux d'enregistrement ont commencé à la fin de 1966 et à un moment, on pensait que les deux titres 'Penny Lane' et 'Strawberry Fields Forever' seraient également inclus, mais lorsque ceux-ci ont été édités dans un 45t en Février, cette idée a été abandonnée. Revolver venait d'être achevé à temps avant que le groupe ne s'envole sur une autre tournée. Maintenant que les tournées était derrière eux, beaucoup plus de temps pourrait être consacré à l'écriture et l'enregistrement. Entre novembre 1966 et avril 1967, ils ont passé plus de 400 heures dans le studio. Bien sûr, la musique était plus complexe et maintenant que les tournées était terminée, il n'y avait pas lieu d'examiner ce qui pourrait être reproduit devant un public en direct. Dans le studio des Beatles George Martin a encouragé à réaliser l'impossible et, au final, , George et les ingénieurs du son finirent pas trouver des façons novatrices d'y parvenir en utilisant toujours uniquement un équipement quatre pistes.

1967