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Rock Music Blog

mercredi 24 janvier 2018

Crystal Syphon - Crystal Syphon (1967)



Crystal Syphon was formed in 1965 by a group of musicians from Merced High School.  Originally known as the Morlochs, the founding members were Jeff Sanders on vocals and percussion, his brother, Jim Sanders, on rhythm guitar and vocals, Tom Salles on lead guitar and vocals, Dave Sprinkel on keyboards and vocals, Roger Henry on bass and Andy  Daniel on drums.  The band was at first very much influenced by the Beatles and such Southern California bands as the Byrds; because of the ability to sing four part harmonies, the band was able to do versions of Beatles’ songs that would be impossible for most other bands of the time..

Crystal Siphon a été formé en 1965 par un groupe de musiciens du Merced High School. Les membres fondateurs étaient Jeff Sanders au chant et percussions, son frère Jim Sanders à la guitare rythmique et au chant, Tom Salles à la guitare et au chant, Dave Sprinkel aux claviers et au chant, Roger Henry à la basse et Andy Daniel à la batterie. Le groupe fut d'abord très influencé par les Beatles et les groupes du sud de la Californie comme les Byrds. En raison de la possibilité de chanter quatre harmonies, le groupe était capable de faire des versions des chansons des Beatles ce qui aurait été impossible pour la plupart des autres groupes de l'époque.

1967

The Rugbys - Hot Cargo (1969)



The Rugbys formed when all the members of the popular Louisville group the Oxfords left that band except the drummer, Jim Guest. Guest kept the Oxfords name and brought in members of the Spectres, soon releasing a good 45 on the Mala label. The Rugbys took the Spectres' drummer, Glenn Howerton to replace Guest; the other members being Steve McNicol on lead guitar, his brother Jim McNicol on bass, Chris Hubbs on guitar and Doug Black on sax.The Rugbys continued on until 1970 with some personnel changes, releasing several 45s and an album in a hard rock style.

Les Rugby se sont formés lorsque tous les membres du populaire groupe de Louisville, les Oxfords, ont quitté ce groupe, à l'exception du batteur Jim Guest. Celui-ci a gardé le nom d'Oxford et a fait venir les membres des Spectres, qui ont bientôt sorti un bon 45t sur le label Mala. Les Rugby ont alors récupéré le batteur des Spectres, Glenn Howerton, pour remplacer Guest; les autres membres étant Steve McNicol à la guitare, son frère Jim McNicol à la basse, Chris Hubbs à la guitare et Doug Black au sax. Les Rugbys ont continué jusqu'en 1970 avec quelques changements de personnel, produisant plusieurs 45t et un album dans un style hard rock.

1969



The Corporation - The Corporation (1969)



The Corporation formed in 1968 at the Galaxy Club, located in Cudahy, WI, a southeastern suburb of Milwaukee. Some months later, they were discovered by Capitol Records executives while playing at another local club called The Bastille. Members included Kenneth Berdoll (bass, vocals), Patrick McCarthy (organ, trombone), Daniel Pell (vocals), Gerard Smth (lead guitar, vocals) and brothers John Kondos (guitar, flute, harp, piano, vocals) and Nicholas Kondos (drums, vocals). Their first, self-titled LP was released in early 1969 and contains some great musicianship and original melodies.

The Corporation s'est formé en 1968 au Galaxy Club, situé à Cudahy, Wisconsin, une banlieue sud-est de Milwaukee. Quelques mois plus tard, ils ont été découverts par les dirigeants de Capitol Records alors qu'ils jouaient dans un autre club local appelé The Bastille. Le groupe comprend Kenneth Berdoll (basse, voix), Patrick McCarthy (orgue, trombone), Daniel Pell (chant), Gerard Smth (guitare solo, chant) et John Kondos (guitare, flûte, harpe, piano, chant) et Nicholas Kondos (batterie, voix). Leur premier album éponyme a été publié au début de 1969 et contient une grande musicalité et des mélodies originales.

1969

Maggi - Clockworking Cosmic Spirits (1973)



First solo album of the Icelandic keyboardist and vocalist Magnús “Maggi” Kjartansson. “Clockworking Cosmic Spirits” brings 10 short tracks that mix pop rock with folk, psychedelic and progressive rock. The piano and keyboard are noteworthy, with some good passages of guitar, sax and synthesizer. The lyrics are all in English, best tracks: “Pull The Trigger”, “Stay with Me”, “Pollution” and “The Instruments Must Take Over”. Sandy Denny and Linda Thompson provide backing vocals to all but one of the album tracks. 

Premier album solo du claviériste et chanteur islandais Magnús "Maggi" Kjartansson, "Clockworking Cosmic Spirits" apporte 10 courts métrages qui mélangent du pop rock avec rock folk, psychédélique et progressif. Le piano et le clavier sont remarquables, avec quelques bons passages de guitare, de sax et de synthétiseur. Les paroles sont toutes en anglais, les meilleures chansons: "Pull The Trigger", "Stay with Me", "Pollution" et "The Instruments Must Take Over". Sandy Denny et Linda Thompson fournissent des choeurs à tous les morceaux de l'album sauf un. 

1973



Charley D. And Milo - Charley D. And Milo (1970)



Charlie D. and Milo (Charles D. Harris and Lon Milo Duquette) were an early 1970s American Psychedelic Folk-Rock recording group. The duo released two singles (Back Bay Blu and The Word is Love), and a self-titled album on Epic Records. While they never achieved significant acclaim, they are considered a notable influence on music of the day. Their songs were recorded by various other artists and groups.

Charlie D. et Milo (Charles D. Harris et Lon Milo Duquette) étaient un groupe d'enregistrement American Psychedelic Folk-Rock des années 1970. Le duo a sorti deux singles (Back Bay Blu et The Word is Love), ainsi qu'un album éponyme sur Epic Records. Bien qu'ils n'aient jamais été plébiscités, ils sont considérés aujourd'hui comme une influence notable sur la musique. Leurs chansons ont été reprises par divers autres artistes et groupes.

1970

Street - Street (1968)



Street was a rock group from New York that was around from the late 1960s to the early 1970s. They were fronted by female singer Anya Cohen and were managed by record producer Rick Shorter. They released a self-titled album and a couple of singles. They had a good degree of success with their single "One Kind Favor". Described by Phil Morris of Record World as a hard driving rock group with an excellent vocalist Anya Cohen, Street were managed by Rick Shorter who also wrote some of their material.

Street était un groupe de rock new-yorkais de la fin des années 1960 début des années 1970. Ils étaient guidés par la chanteuse Anya Cohen et étaient managés par le producteur de disques Rick Shorter. Ils ont sorti un album éponyme et quelques singles. Ils ont eu un bon niveau de succès avec leur single "One Kind Favour". Décrit par Phil Morris de Record World comme un groupe de rock hard-drive avec une excellente chanteuse, Street a été dirigée par Rick Shorter qui a également écrit certains de leurs morceaux.

1968

Medicine Head - Dark Side Of The Moon (1972)



Medicine Head were a British blues rock band, active in the 1970s. They were formed in 1968, and came to prominence when championed by DJ, John Peel, who signed them to his Dandelion record label. Dark Side of the Moon was the band's third album released in 1972 just a few months before Pink Floyd's album of the same name. So Pink Floyd briefly changed the name of their piece (which they were already performing live), to 'Eclipse' in order to avoid confusion.

Medicine Head était un groupe de blues rock britannique, actif dans les années 1970. Ils ont été formés en 1968, et sont devenus célèbres quand ils ont été promus par le DJ John Peel, qui les a signés sur son label Dandelion. Dark Side of the Moon est le troisième album du groupe sorti en 1972 quelques mois avant l'album de Pink Floyd du même nom. Du coup Pink Floyd a rapidement changé le nom de leur album (qu'ils exécutaient déjà en live), en 'Eclipse' afin d'éviter toute confusion.

1972

  

Wishbone Ash - Wishbone Ash (1970)



In 1970 Wishbone Ash released their self titled first record, establishing a mixture of Blues-Rock, Jazz and English Folk, that the band would elaborate on in their following records. The production work by Martin Birch was excellent and the record contains the masterpiece 'Phoenix', that would become a 'Wishbone Ash' live classic and give way to elaborate improvisations on stage. At the same time the band would start to use lyrics and imagery drawn from mythology and fantasy.

En 1970, Wishbone Ash publie son premier disque autoproduit, établissant un mélange de Blues-Rock, de Jazz et de Folk anglais, que le groupe développera dans ses disques suivants. Le travail de production de Martin Birch a été excellent et le disque contient le chef-d'œuvre 'Phoenix', qui deviendra un classique live 'Wishbone Ash' et laissera la place à des improvisations élaborées sur scène. En même temps, le groupe commencerait à utiliser des paroles et des images tirées de la mythologie et de la fantaisie.

1970

Cold Sun - Dark Shadows (1970)



A native of Austin, Texas, like Roky Erickson and his 13th Floor Elevators, Cold Sun brings together Bill Miller, Tom McGarigle, Hugh Patton and Mike Waugh. A blur nevertheless remains on the pseudonym of the group. The label for which these musicians have recorded, has no record of Cold Sun in its archives. This training would be known under the label "Dark Shadows" .A single acetate would have been engraved at the time. According to several sources, the transposition of recordings on digital media seems to differ from the original pressing (content of the disc and arrangement of the songs). No matter the details, because "Dark Shadows" is one of the most beautiful wonders of psychedelic rock and this is the essential.

Natif d’Austin (Texas) tout comme Roky Erickson et son 13th Floor Elevators, Cold Sun réunit Bill Miller, Tom McGarigle, Hugh Patton et Mike Waugh. Un flou néanmoins subsiste sur le pseudonyme du groupe. Le label pour lequel ces musiciens ont enregistré, n’a aucune trace de Cold Sun dans ses archives . Cette formation serait en fait connue sous l’étiquette "Dark Shadows".Un seul acétate aurait été gravé à l’époque. Selon plusieurs sources, la transposition des enregistrements sur support numérique semble différer du pressage original (contenu du disque et agencement des chansons). Qu’importe les détails, car "Dark Shadows" fait partie des plus belles merveilles du rock psychédélique et c’est bien là l’essentiel.

1970

Uriel - Arzachel (1969)



Uriel were an English psychedelic/blues band formed in 1968, consisting of Steve Hillage (guitar/vocals), Dave Stewart (organ), Clive Brooks (drums) and Mont Campbell (bass/vocals). The band produced their sole album under the name Arzachel in June 1969. The album Arzachel was recorded and mixed in a single session in London. The 'A' side has four songs, while the 'B' side consists of only two mind-bending psychedelic tracks, the longer of which is a 17-minute jam entitled 'Metempsychosis'. 

Uriel était un groupe anglais psychédélique / blues formé en 1968, composé de Steve Hillage (guitare / chant), Dave Stewart (orgue), Clive Brooks (batterie) et Mont Campbell (basse / chant). Le groupe produit son seul album sous le nom d'Arzachel en juin 1969. L'album Arzachel a été enregistré et mixé en une seule session à Londres. La face «A» a quatre chansons, tandis que la face «B» ne comprend que deux morceaux psychédéliques qui se bousculent, dont le plus long est un morceau de 17 minutes intitulé «Metempsychosis».

1969

Jody Grind - Far Canal (1970)



Far Canal is a superb album from Jody Grind. After the uneven but promising 1969 debut One Step On, the band pulled out all the stops to come up with some really great early progressive blues-jazz-rock. Some really good compositions and fantastic guitar grace this must-have album for fans of early prog.

Far Canal est un superbe album de Jody Grind. Après les débuts inégaux mais prometteurs de One Step On en 1969, le groupe a tout mis en œuvre pour créer de très bons blues-jazz-rock progressifs. De très bonnes compositions et une guitare fantastique accompagnent cet album incontournable pour les fans de prog.

1970



Bodkin - Bodkin (1972)



Bodkin were a Scottish quintet that released a self-titled album in 1972. They made a classic-sounding, rough-edged heavy progressive rock with the emphasis on Doug Rome's Hammond organ and complimented by Mick Riddle's guitar, Bill Anderson's bass, Dick Sneddon on drums and the cool wailing of Zeik Hume. Somewhat more jam-oriented than contemporaries such as Atomic Rooster or Uriah Heep and not quite as hard-hitting, Bodkin nevertheless delivered spirited rock music with energetic interplay between guitar and organ, fine musicianship, and distractingly good compositions from the 21 year-old Doug Rome. A very palatable blend of dark organ-rock and dirty blues, Bodkin will surely please listeners interested in the murky and mysterious early years of the Heavy Prog scene.

Bodkin était un quintette écossais qui a sorti un album éponyme en 1972. Ils ont fait un rock heavy prog avec un son classique sur l'orgue Hammond de Doug Rome, complété par la guitare de Mick Riddle, la basse de Bill Anderson, la batterie de Dick Sneddon et les lamentations fraîches de Zeik Hume. Un peu plus axé sur le jam que les contemporains tels qu'Atomic Rooster ou Uriah Heep et pas tout à fait aussi rugueux, Bodkin a néanmoins livré une musique rock inspirée avec une interaction énergique entre la guitare et l'orgue, une fine musicalité et des compositions distrayantes de Doug Rome, 21 ans. Un mélange très savoureux d'orgue-rock sombre et de blues sale, Bodkin plaira sûrement aux auditeurs intéressés par les premières années obscures et mystérieuses de la scène Heavy Prog.

1972