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Rock Music Blog

mercredi 11 avril 2018

The Battered Ornaments - Mantle-Piece (1969)



Formed by Cream lyricist Pete Brown, The Battered Ornaments were a mixture of English jazz, blues, and psych rock in the late 60s. By the time they got around to recording their sophomore album Mantle-Piece, Brown was out of the band, yet they recorded his songs and sang his parts. 

Formé par le parolier de Cream Pete Brown, The Battered Ornaments était un mélange de jazz anglais, de blues et de psych rock à la fin des années 60. Au moment où ils se sont rendus à l'enregistrement de leur deuxième album Mantle-Piece, Brown ne faisait plus partie du groupe, mais ils ont enregistré ses chansons et ont chanté ses parties.

Tracks :

Side 2

A1 Sunshades
A2 Twisted Track
A3 Smoke Rings
A4 Take Me Now
A5 My Love's Gone Far Away

Side 2

B1 Staggered
B2 Late Into The Night
B3 Then I Must Go
B4 The Crosswords And The Safety Pins 

Line-Up :

Bass Guitar, Vocals – Roger Potter
Congas, Percussion, Vocals – Pete Bailey
Drums, Percussion, Tambourine, Vocals – Rob Tait
Guitar, Reeds, Flute, Vocals – Nisar Ahmed Khan
Guitar, Steel Guitar, Piano, Organ, Vocals – Chris Spedding

Enjoy Music :

1969



Arabesque - Arabesque (1972)



Arabesque is the name of one of the numerous treasures hidden in Seventies American Progressive rock. The label Shroom Productions has once more opened Pandora's box with the objective of finding this excellent "Tales Of Power". Located in the great symphonic tradition, this works takes inspiration from various sources: Iron Butterfly's psychedelic rock, Genesis's lyricism, Gentle Giant's vocal parts, Yes' instrumental luxury, some lines worth of the Canterbury School.

Arabesque est le nom d'un des nombreux trésors cachés dans le rock progressif américain Seventies. Le label Shroom Productions a une fois de plus ouvert la boite de Pandore avec l'objectif de retrouver cet excellent "Tales Of Power". Située dans la grande tradition symphonique, cette œuvre s'inspire de diverses sources: le rock psychédélique de Iron Butterfly, le lyrisme de Genesis, les parties vocales de Gentle Giant, le luxe instrumental de Yes ', quelques lignes de l'école de Canterbury.

Tracks :

1. An Epic Krail Mountains - 11.53
2. Cobbler's Knob - 10.43
3. We (The Farmer Song) - 7.43
4. The Forgotten Pond - 4.53
5. As The Novelty Wears...- 8.40
6. Arcanum Of Atlantis - 10.39

Line-Up :

August Smarra : guitar, vocals
Jim Renda : drums
Tom Ketterer : bass
R.J. Ketterer : vibes and percussion
Budd Kelly : keyboards, lead vocals.

Enjoy Music :

1972

Crucible - Tall Tales (1998)



Despite its release date, this album be tagged as Symphonic Prog and not as Neo-Prog. It's true the sound is closer to the 70's classics.
This could be described as a seemingly strange combination of mid-70's Genesis with modern Rush, but no worries, this is not a clone of any of the big ones. The prominent keyboards of Tim Horan are sounding like Tony Banks in Gabriel-era Genesis and this gives it a vintage feel, but the music itself is more modern, when it reminds of Genesis it's more like the period of Wind and Wuthering. The Rush feel comes mostly from the voice of Bill Esposito which is a kind of mellow Geddy Lee, without the harsh screaming tones of the canadian.

Malgré sa date de sortie, cet album sera marqué comme Symphonic Prog et non comme Neo-Prog. Il est vrai que le son est plus proche des classiques des années 70.
Il pourrait être décrit comme une combinaison apparemment étrange des années 70 de Genesis avec l'ère moderne de Rush, mais pas de soucis, ce n'est pas un clone de l'un des grands. Les claviers prédominents de Tim Horan sonnent comme du Tony Banks dans Genesis de l'époque de Gabriel et cela donne une sensation vintage, mais la musique elle-même est plus moderne, quand elle rappelle Genesis, elle ressemble plus à la période de Wind and Wuthering. La sensation de Rush vient principalement de la voix de Bill Esposito qui est une sorte de Geddy Lee moelleux, sans les cris rauques du Canadien.

Tracks :

1. Over the Falls (7:05) 
2. The Poet Liar (5:00) 
3. Find the Line (4:05) 
4. Lords and Leeches (11:21) 
5. In Ancient Tongue (3:08) 
6. The Salamander (4:52) 
7. Land for Sale (4:47) 
8. An Imp's Tale (21:09) 
a. Twice Upon a Time 
b. Adrift 
c. Stone of the Wise 
d. The Mortal Flaw 
e. Nomad Brad 
f. Release the Imps 
g. Day of the Hunting Dwarf

Line-up :

Chris Kasidas : bass guitar 
Tim Horan : piano, organ, acoustic guitar, flute 
Bill Esposito : lead vocal 
Tony Cappellina : drums, percussions 
Dan Esposito : lead and rythm guitar

U.K. - U.K. (1978)




In 1978, progressive rock declined very much. UK was a rare band to keep alive this musical genre. With Eddie Jobson on keyboards and electric violins, Allan Holdsworth on guitars, Bill bruford on drums and John Wetton on bass, the supergroup UK is a sure value and the listeners must have great expectations. Indeed, most of those musicians have a natural predisposition to create and play fusion music, so that many excellent fusion parts are present on this record.

En 1978, le rock progressif a beaucoup diminué. UK était un des rares groupes à garder vivant ce genre musical. Avec Eddie Jobson aux claviers et aux violons électriques, Allan Holdsworth aux guitares, Bill Bruford à la batterie et John Wetton à la basse, le supergroupe UK est une valeur sûre et les auditeurs doivent avoir de grandes attentes. En effet, la plupart de ces musiciens ont une prédisposition naturelle à créer et jouer de la musique fusion, de sorte que de nombreuses excellentes parties du genre sont présentes sur ce disque.

Tracks :

1. In The Dead Of Night (5:38) 
2. By The Light Of Day (4:32) 
3. Presto Vivace And Reprise (2:58) 
4. Thirty Years (8:05) 
5. Alaska (4:45) 
6. Time To Kill (4:55) 
7. Nevermore (8:09) 
8. Mental Medication (7:26)

Line-Up :

John Wetton : lead & backing vocals, bass
Allan Holdsworth : acoustic & electric guitars
Eddie Jobson : electric violin, keyboards, electronics (Yamaha CS80)
Bill Bruford : drums, percussion

Enjoy Music :

1978

The Neal Morse Band - The Similitude Of A Dream (2016)



Here's another concept double album of Neil Morse band based on the story of a man who writes his own story in prison and how he has faced many obstacles. This time there's no epic song but many ideas throughout this long adventure. The music covers different styles of rock, from classic rock to hard rock and Progressive Rock. The album starts with some big instrumental sections that are played at the fast pace,reaching the symphonic Prog Rock and the heavy Prog Rock in a rather dark atmosphere.

Voici un autre concept double album du groupe Neil Morse basé sur l'histoire d'un homme qui écrit sa propre histoire en prison et comment il a fait face à de nombreux obstacles. Cette fois, il n'y a pas de chanson épique mais beaucoup d'idées tout au long de cette longue aventure. La musique couvre différents styles de rock, du rock classique au hard rock et au rock progressif. L'album commence par quelques grandes sections instrumentales qui sont jouées au rythme rapide, atteignant le symphonique Prog Rock et le lourd Prog Rock dans une atmosphère plutôt sombre.

Tracks :

Disc 1 

1. Long Day (1:42) 
2. Overture (5:51) 
3. The Dream (2:28) 
4. City Of Destruction (5:11) 
5. We Have Got To Go (2:29) 
6. Makes No Sense (4:10) 
7. Draw The Line (4:06) 
8. The Slough (3:03) 
9. Back To The City (4:19) 
10. The Ways Of A Fool (6:48) 
11. So Far Gone (5:21) 
12. Breath Of Angels (6:32) 

Disc 2 

13. Slave To Your Mind (6:27) 
14. Shortcut To Salvation (4:36) 
15. The Man In The Iron Cage (5:16) 
16. The Road Called Home (3:24) 
17. Sloth (5:48) 
18. Freedom Song (3:59) 
19. I'm Running (3:44) 
20. The Mask (4:28) 
21. Confrontation (3:59) 
22. The Battle (2:57) 
23. Broken Sky / Long Day (Reprise) (9:58) 


Line-Up :

- Neal Morse : guitars, keyboards, lead vocals
- Eric Gillette : guitars, vocals
- Bill Hubauer : keyboards, vocals
- Randy George :/ bass
- Mike Portnoy : drums, vocals

Enjoy The Music :

2016