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Rock Music Blog

lundi 10 octobre 2016

Charles Lloyd Quartet - Waves (1972)



Initially, Charles Lloyd was a straighforward jazz artist by the late sixties, he was among the many jazz artist moving in the direction of fusion(eclectic jazz/rock hybrid. Popular in the late sixties and early seventies) one of his most interesting periods as an artist/musician was in the early seventies when he released waves and it's follow up warm waters. waves features an unlikely mix of contributing artists such as gabor szabo (Santana famously covered his 'gypsy Queen') and Bach Boys Mike Love, Al Jardine, and Carl Wilson. There is not a bad track on here. The music is mellow psychedelic with elements of early seventies jazz fusion. Lloyd sounds great throughout, playing flute on cuts like 'TM' and 'Rikisheh'. Just because it's mellow, don't misconstrue mellowwith bland and boring.

Initialement, à la fin des années soixante, Charles Lloyd était un saxophoniste de jazz 'classique' , il fut l'un de ceux qui ont fait évoluer le genre dans le sens de la fusion. L'une de ses périodes les plus intéressantes, au début des années soixante-dix, fut la publication de Waves. L'album propose un mélange improbable avec la contribution d'artistes tels que Gábor Szabó (Santana a repris sa «Gypsy Queen), Mike Love, Al Jardine et Carl Wilson. Il n'y a pas une mauvaise piste ici. La musique est délicieusement psychédélique avec des éléments de début du jazz fusion des 70's. Lloyd sonne bien tout au long, jouant même de la flûte sur les parties comme 'TM' et' Rikisheh'.

1972

Kaleidoscope - Bernice (1970)



In early 1968 Kaleidoscope released their second album, following in the footsteps of their innovative debut. A Beacon From Mars took their psychedelic fusion of genres to new levels, featuring folk-rock, psychedelia, blues, traditional folk, country, jazz and middle-easten sounds. Standout covers included Doug Kershaw's 'Louisiana Man' and Willie Cobb's 'You Don't Love Me'. Most notably it featured two songs which stretched to over ten minutes in length - the psychedelic title track and "Taxim", which saw them emersing themselves deep in middle-eastern music. The result was an album even more experimental than their debut, and for that reason it fared even worse on the charts. Nevertheless, it endures today as excellent proof of the band's skill, versatility, and musical daring.

Au début de 1968, Kaleidoscope a sorti son deuxième album, en suivant les traces de leurs débuts innovants. A Beacon From Mars propose une fusion des genres à de nouveaux niveaux, mettant en vedette folk-rock, psychédélisme, blues, folk traditionnel, country et jazz. On y trouve les reprises de Doug Kershaw ('Louisiana Man' ) et de Willie Cobb 'You Do not Love Me'. Sont plus particulièrement en exergue deux chansons étirées à plus de dix minutes - la chanson-titre très psychédélique et 'Taxim', qui les a vu s'immerger profondément dans la musique moyen-orientale. Le résultat a été un album encore plus expérimental que leurs débuts, et du coup les résultats furent bien pire dans les charts. Néanmoins, Beacon From Mars reste encore aujourd'hui une excellente preuve de la compétence du groupe, de sa polyvalence et de son audace musicale.

1968

Buddy Guy - Left My Blues In San Francisco (1967)



It's hard to believe that Buddy Guy's first album, Left My Blues in San Francisco wasn't released until 1967, but at that time the Chess brothers simply did not know what to do with the young bluesman. Buddy first moved to Chicago in 1957. After cutting four sides for the Cobra label, he signed with Chess records mainly as a sideman for Muddy Waters, Howlin' Wolf and Willie Dixon. During this time, Buddy recorded in a style influenced by B.B. King, but he longed to stretch out as a showman and blast that thing in the style of Guitar Slim, a wild player from Guy's home state of Louisiana. 'San Francisco' is an example of Buddy's style right before leaving Chess, playing in a restrained manner heavy on soul. One of the reasons this album works so well is the production and tenor sax work of Gene Barge. Known as Daddy G, Barge plays the solos on Koko Taylor's 'Wang Dang Doodle' (Buddy is on this track also] and all of Gary 'U.S.' Bonds' hits. He knew where to add horns and when to spotlight Guy's guitar. 'She Suits Me to a Tee' makes it's first appearance here, as does the rollicking 'Every Girl I See'. The soulful groove throughout the album shows a style different from his later recordings. Of course, many superior albums would follow over the decades, but 'San Francisco' is a great snapshot of the young Guy finding his voice.

Il est difficile de croire que le premier album de Buddy Guy, Left My Blues à San Francisco n'a été distribué qu'en 1967, mais à cette époque le label Chess ne savait tout simplement pas quoi faire avec le jeune bluesman. Tout d'abord déplacé à Chicago en 1957 pour le label Cobra, il a signé avec Chess principalement en tant que renfort pour Muddy Waters, Howlin 'Wolf et Willie Dixon. Pendant ce temps, Buddy évoluait dans un style influencé par B.B. King, mais il avait envie de progresser vers le style de Guitar Slim, au jeu plus sauvage. "San Francisco" est un exemple du style de Buddy avant qu'il quitte Chess,  avec un jeu sobre, heavy on soul. Une des raisons pour lesquelles cet album fonctionne si bien est la production et la qualité des parties de sax de Gene Barge. Connu comme "Daddy G", Barge joue les solos sur  'Wang Dang Doodle' de Koko Taylor. Il savait où ajouter des cuivres et quand mettre en lumière la guitare de Guy . 'She Suits Me to a Tee' fait sa première apparition ici, tout comme le joyeux "Every Girl I See".Tout au long de l'album , le son soul et groovy montre un style bien différent de ses enregistrements ultérieurs. Bien sûr, de nombreux albums encore supérieurs suivront au cours des décennies à venir, mais 'San Francisco' donne un excellent aperçu des débuts de Buddy au moment où il trouvait sa voie.

1967


The Youngbloods - The Youngbloods (1967)



Jesse Colin Young was already an established folk singer in New York City, with two LPs under his belt, when he met multi-instrumentalist and former bluegrass musician Jerry Corbitt and formed The Youngbloods (named after one of Young's solo albums). Originally a duo, they soon expanded into an electric rock band, with the lineup of Young (bass/vocals), Corbitt (lead guitar/harmonica/vocals) Lowell Levinger (guitar/piano) and Joe Bauer (drums). 
Released in 1967 on RCA Records, their debut album was heavy on cover material, including numbers by singer-songwriters Fred Neil, Dino Valenti, Paul Arnoldi and George Remailly, plus several well-known blues songs. There were only four originals, two by Young and two by Corbitt (including Corbitt's jug-band styled "Grizzly Bear", which had moderate successs as a single). Their roots in folk and blues were very much evident at this point, but their sound also had similarities with many of the west-coast psychedelic bands of the time. Indeed both Neil's "The Other Side Of This Life" and Valenti's "Get Together" were also covered by Jefferson Airplane. Also of note was Levinger's use of the Wurlitzer electric piano, which was quite unique for a rock band of their time.

Jesse Colin Young était déjà un chanteur folk bien établi à New York, avec deux disques sous son manteau, quand il a rencontré le multi-instrumentiste et ancien musicien de bluegrass Jerry Corbitt et formé Les Youngbloods (nommé ainsi d'après l'un des albums solos de Young). A l'origine un duo, ils ont rapidement élargi l'effectif dans un groupe de rock électrique, avec Young (basse / chant), Jerry Corbitt (lead guitare / harmonica / chant) Lowell Levinger (guitare / piano) et Joe Bauer (batterie). Sorti en 1967 sur RCA Records, leur premier album était riche en reprises, dont des compositions  de Fred Neil, Dino Valenti, Paul Arnoldi et George Remailly, ainsi que plusieurs chansons de blues bien connues. Il n'y avait que quatre originaux, dont deux par Young et deux par Corbitt. Leurs racines dans le folk et le blues étaient très évidentes à ce stade, mais leur son a aussi des similitudes avec la plupart des groupes psychédéliques de l'époque sur la côte Ouest. En effet 'The Other Side Of This Life' et 'Get Together' ont ensuite été repris par Jefferson Airplane. A noter également l'utilisation  par  Levinger du piano électrique Wurlitzer, ce qui était tout à fait unique pour un groupe de rock de leur temps.

1967

Beauregard Ajax - Dear Pricilla (1968)



Californian psychedelic pop rock band in middle sixties. First Poets then transiting with the Dumplings, they finished into the hands of the label Del-Fi Records producer Bob Keane, who famously managed Ritchie Valens, launched the Sam Cooke career and occasionally worked with Frank Zappa. Deaf Priscilla is a great mix of psychedelia and West Coast to the English who finally finds an audience, over three decades later. David Ferguson, Charlie Hendricks, Clint Williams, Jim Boutell and Leo Hartshorn, influenced by the British Invasion, deliver us a clean job of interest, in a beautiful psych mind and indicate a good potential: competent guitars, rhythmic sound , nice vocal harmonies. The melodies take their place, the texts signed Ferguson Hendricks and cover bleak topics.

Groupe de pop rock psychédélique californien du milieu des sixties. Issu des Poets et transitant par les Dumplings, il tombe dans l'escarcelle du label Del-Fi Records du producteur Bob Keane, célèbre pour avoir managé Ritchie Valens, lancé la carrière de Sam Cooke et travaillé ponctuellement avec Frank Zappa. Deaf Priscilla est un excellent mix de West Coast et de psychédélisme à l'anglaise qui trouve enfin un public à sa main, plus de trois décennies plus tard. David Ferguson, Charlie Hendricks, Clint Williams, Jim Boutell et Leo Hartshorn, influencés par la British Invasion, nous livrent un travail propre, digne d'intérêt, dans un bel esprit psych et dénotent d'un beau potentiel : guitares compétentes, rythmique solide, harmonies vocales sympas. Les mélodies tiennent leur rang, les textes signés Hendricks et Ferguson traitent de sujets plutôt sombres.

1968



Ten Years After - Rock & Roll Music To The World (1972)



That's probably the Ten Years After album the most successful. One in which the entire group is at the top of his game. It is full of gems and beautiful, such as' You Give Me Loving ',' Standing At The Station ',' Prevention Convention 'or the now classic' Rock & Roll Music to the World 'Alvin Lee played very often opening his concerts.

Voilà sans doute le disque de Ten Years After le plus abouti. Celui où le groupe tout entier est au sommet de son art. Il regorge de perles rares et magnifiques, telles que 'You Give Me Loving', 'Standing At The Station', 'Convention Prevention' ou encore le désormais classique 'Rock & Roll Music to the World' qu'Alvin Lee jouera très souvent en ouverture de ses concerts.

1972