page d'accueil

Rock Music Blog

lundi 10 octobre 2016

Charles Lloyd Quartet - Waves (1972)



Initially, Charles Lloyd was a straighforward jazz artist by the late sixties, he was among the many jazz artist moving in the direction of fusion(eclectic jazz/rock hybrid. Popular in the late sixties and early seventies) one of his most interesting periods as an artist/musician was in the early seventies when he released waves and it's follow up warm waters. waves features an unlikely mix of contributing artists such as gabor szabo (Santana famously covered his 'gypsy Queen') and Bach Boys Mike Love, Al Jardine, and Carl Wilson. There is not a bad track on here. The music is mellow psychedelic with elements of early seventies jazz fusion. Lloyd sounds great throughout, playing flute on cuts like 'TM' and 'Rikisheh'. Just because it's mellow, don't misconstrue mellowwith bland and boring.

Initialement, à la fin des années soixante, Charles Lloyd était un saxophoniste de jazz 'classique' , il fut l'un de ceux qui ont fait évoluer le genre dans le sens de la fusion. L'une de ses périodes les plus intéressantes, au début des années soixante-dix, fut la publication de Waves. L'album propose un mélange improbable avec la contribution d'artistes tels que Gábor Szabó (Santana a repris sa «Gypsy Queen), Mike Love, Al Jardine et Carl Wilson. Il n'y a pas une mauvaise piste ici. La musique est délicieusement psychédélique avec des éléments de début du jazz fusion des 70's. Lloyd sonne bien tout au long, jouant même de la flûte sur les parties comme 'TM' et' Rikisheh'.

1972

Buddy Guy - Left My Blues In San Francisco (1967)



It's hard to believe that Buddy Guy's first album, Left My Blues in San Francisco wasn't released until 1967, but at that time the Chess brothers simply did not know what to do with the young bluesman. Buddy first moved to Chicago in 1957. After cutting four sides for the Cobra label, he signed with Chess records mainly as a sideman for Muddy Waters, Howlin' Wolf and Willie Dixon. During this time, Buddy recorded in a style influenced by B.B. King, but he longed to stretch out as a showman and blast that thing in the style of Guitar Slim, a wild player from Guy's home state of Louisiana. 'San Francisco' is an example of Buddy's style right before leaving Chess, playing in a restrained manner heavy on soul. One of the reasons this album works so well is the production and tenor sax work of Gene Barge. Known as Daddy G, Barge plays the solos on Koko Taylor's 'Wang Dang Doodle' (Buddy is on this track also] and all of Gary 'U.S.' Bonds' hits. He knew where to add horns and when to spotlight Guy's guitar. 'She Suits Me to a Tee' makes it's first appearance here, as does the rollicking 'Every Girl I See'. The soulful groove throughout the album shows a style different from his later recordings. Of course, many superior albums would follow over the decades, but 'San Francisco' is a great snapshot of the young Guy finding his voice.

Il est difficile de croire que le premier album de Buddy Guy, Left My Blues à San Francisco n'a été distribué qu'en 1967, mais à cette époque le label Chess ne savait tout simplement pas quoi faire avec le jeune bluesman. Tout d'abord déplacé à Chicago en 1957 pour le label Cobra, il a signé avec Chess principalement en tant que renfort pour Muddy Waters, Howlin 'Wolf et Willie Dixon. Pendant ce temps, Buddy évoluait dans un style influencé par B.B. King, mais il avait envie de progresser vers le style de Guitar Slim, au jeu plus sauvage. "San Francisco" est un exemple du style de Buddy avant qu'il quitte Chess,  avec un jeu sobre, heavy on soul. Une des raisons pour lesquelles cet album fonctionne si bien est la production et la qualité des parties de sax de Gene Barge. Connu comme "Daddy G", Barge joue les solos sur  'Wang Dang Doodle' de Koko Taylor. Il savait où ajouter des cuivres et quand mettre en lumière la guitare de Guy . 'She Suits Me to a Tee' fait sa première apparition ici, tout comme le joyeux "Every Girl I See".Tout au long de l'album , le son soul et groovy montre un style bien différent de ses enregistrements ultérieurs. Bien sûr, de nombreux albums encore supérieurs suivront au cours des décennies à venir, mais 'San Francisco' donne un excellent aperçu des débuts de Buddy au moment où il trouvait sa voie.

1967


🎸 The Youngbloods – The Youngbloods (1967)



Pochette de l’album

🇫🇷 Biographie (français)

Jesse Colin Young était déjà un chanteur folk bien établi à New York, avec deux disques sous son manteau, quand il a rencontré le multi-instrumentiste et ancien musicien de bluegrass Jerry Corbitt et formé Les Youngbloods (nommé ainsi d'après l'un des albums solos de Young). A l'origine un duo, ils ont rapidement élargi l'effectif dans un groupe de rock électrique, avec Young (basse / chant), Jerry Corbitt (lead guitare / harmonica / chant) Lowell Levinger (guitare / piano) et Joe Bauer (batterie). Sorti en 1967 sur RCA Records, leur premier album était riche en reprises, dont des compositions  de Fred Neil, Dino Valenti, Paul Arnoldi et George Remailly, ainsi que plusieurs chansons de blues bien connues. Il n'y avait que quatre originaux, dont deux par Young et deux par Corbitt. Leurs racines dans le folk et le blues étaient très évidentes à ce stade, mais leur son a aussi des similitudes avec la plupart des groupes psychédéliques de l'époque sur la côte Ouest. En effet 'The Other Side Of This Life' et 'Get Together' ont ensuite été repris par Jefferson Airplane. A noter également l'utilisation  par  Levinger du piano électrique Wurlitzer, ce qui était tout à fait unique pour un groupe de rock de leur temps.

Sorti en 1967, ce premier album éponyme du groupe The Youngbloods révèle une folk-rock élégante teintée de jazz et de blues. Porté par la voix douce et feutrée de Jesse Colin Young, le disque propose une alternative paisible à l'agitation psychédélique de la côte ouest. Loin des effets tape-à-l’œil, cet opus séduit par sa sincérité acoustique, ses arrangements soignés et ses harmonies subtiles. La chanson "Get Together", devenue un hymne pacifiste, reste l'un des titres emblématiques de l'époque.

🇺🇸 Biography (English)

Jesse Colin Young was already an established folk singer in New York City, with two LPs under his belt, when he met multi-instrumentalist and former bluegrass musician Jerry Corbitt and formed The Youngbloods (named after one of Young's solo albums). Originally a duo, they soon expanded into an electric rock band, with the lineup of Young (bass/vocals), Corbitt (lead guitar/harmonica/vocals) Lowell Levinger (guitar/piano) and Joe Bauer (drums). 

Released in 1967 on RCA Records, their debut album was heavy on cover material, including numbers by singer-songwriters Fred Neil, Dino Valenti, Paul Arnoldi and George Remailly, plus several well-known blues songs. There were only four originals, two by Young and two by Corbitt (including Corbitt's jug-band styled "Grizzly Bear", which had moderate successs as a single). Their roots in folk and blues were very much evident at this point, but their sound also had similarities with many of the west-coast psychedelic bands of the time. Indeed both Neil's "The Other Side Of This Life" and Valenti's "Get Together" were also covered by Jefferson Airplane. Also of note was Levinger's use of the Wurlitzer electric piano, which was quite unique for a rock band of their time.

The Youngbloods marks the debut of the band led by singer-bassist Jesse Colin Young. Blending folk, rock, blues, and jazz, the album is a refined and heartfelt offering that stands out from the psychedelic trend of the time. Known for their mellow sound and poetic lyrics, the group would later find major success with the reissue of "Get Together", a timeless call for peace and brotherhood. This debut is a subtle, intimate introduction to their unique sonic universe.

💿 Trackliste

  1. Grizzly Bear

  2. All Over the World (La-La)

  3. Statesboro Blues

  4. Get Together

  5. One Note Man

  6. The Other Side of This Life

  7. Tears Are Falling

  8. Four in the Morning

  9. Foolin' Around (The Waltz)

  10. Ain’t That Lovin’ You, Baby

  11. C.C. Rider

  12. The Wine Song

🎸 Musiciens

  • Jesse Colin Young – chant, basse

  • Jerry Corbitt – guitare, chant

  • Lowell "Banana" Levinger – guitare, piano, orgue, mandoline

  • Joe Bauer – batterie

🎧 Écoute en ligne

Vous pouvez écouter l’album complet ici :

🔑 Mots-clés : folk rock, douceur acoustique, harmonies, paix, East Coast






🎸 Beauregard Ajax – Dear Pricilla (1968)



Pochette de l'album

🇫🇷 Biographie (Français)


Beauregard Ajax est un groupe californien resté dans l’ombre, actif à la fin des années 1960. Enregistré en 1968 mais resté inédit jusqu’aux années 2000, Dear Pricilla témoigne d’un folk rock psychédélique raffiné, enrichi d’arrangements subtils et d’une touche baroque. On y retrouve des guitares claires, des harmonies vocales ciselées et un ton introspectif, oscillant entre mélancolie et étrangeté douce. Cet album, redécouvert bien plus tard, s’impose aujourd’hui comme un petit trésor oublié de la scène psyché-folk américaine.

🇺🇸 Biographie (English)


Beauregard Ajax was a little-known Californian band from the late 1960s whose only album, Dear Pricilla, was recorded in 1968 but shelved until decades later. Blending folk-psych delicacy, light baroque touches, and introspective songwriting, the album offers clean guitar work, soft harmonies, and a slightly surreal atmosphere. Now appreciated by collectors and lovers of vintage psych-folk, Dear Pricilla stands as a hidden treasure of the genre.

💿 Trackliste


Face A

  1. Loneliness Is A Sometime Thing

  2. Goodbye Again

  3. I Will Be Looking Away

  4. Mr. Webb

  5. Is Tomorrow Thursday

  6. Dead Woman Blues

  7. Blue Violins

Face B

  1. Things Will Work Out Fine

  2. Happy Brontosaurus

  3. Deaf Priscilla

  4. Feather In A Bottle

  5. Take You Faraway

  6. Try Some Tomorrow

  7. Kaleidoscope

🎸 Musiciens

  • Gordon DeWitty – chant, guitare

  • Norman R. Sheffield – guitare

  • Joel G. Christie – basse

  • Jerry Wilburn – batterie

🎧 Écoute en ligne

Vous pouvez écouter l’album complet ici :




🎸 Ten Years After – Rock & Roll Music to the World (1972)



Pochette de l'album


🇫🇷 Biographie (Français)


Publié en 1972, Rock & Roll Music to the World est le huitième album studio de Ten Years After, l’un des groupes phares du blues rock britannique. Plus accessible que certains de leurs disques précédents, il conjugue riffs efficaces, envolées guitaristiques d’Alvin Lee et groove marqué. L’album mêle énergie hard rock et influences boogie-blues, dans une veine plus maîtrisée, annonçant déjà la fin proche du groupe originel. C’est leur dernier album studio avant la séparation de 1974.


🇺🇸 Biographie (English)


Released in 1972, Rock & Roll Music to the World is Ten Years After’s eighth studio album. The record finds the band combining hard rock intensity with bluesy roots, led by Alvin Lee’s signature guitar work. It is more polished and accessible than some earlier albums, and would become the band’s last studio effort before their initial breakup in 1974.


💿 Trackliste

  1. You Give Me Loving – 6:33

  2. Convention Prevention – 4:23

  3. Turned Off T.V. Blues – 5:13

  4. Standing at the Station – 7:11

  5. You Can't Win Them All – 4:07

  6. Religion – 5:49

  7. Choo Choo Moma – 4:01

  8. Tomorrow I'll Be Out of Town – 4:26

  9. Rock & Roll Music to the World – 3:46


🎸 Musiciens

  • Alvin Lee – guitare, chant

  • Leo Lyons – basse

  • Chick Churchill – claviers

  • Ric Lee – batterie


🎧 Écoute en ligne

Vous pouvez écouter l’album complet ici :