page d'accueil

Rock Music Blog

mercredi 12 octobre 2016

The Byrds - Fifth Dimension (1966)



Although the Byrds' Fifth Dimension was wildly uneven, its high points were as innovative as any rock music being recorded in 1966. Immaculate folk-rock was still present in their superb arrangements of the traditional songs "Wild Mountain Thyme" and "John Riley." For the originals, they devised some of the first and best psychedelic rock, often drawing from the influence of Indian raga in the guitar arrangements. "Eight Miles High," with its astral lyrics, pumping bassline, and fractured guitar solo, was a Top 20 hit, and one of the greatest singles of the '60s. The minor hit title track and the country-rock-tinged "Mr. Spaceman" are among their best songs; "I See You" has great 12-string psychedelic guitar solos; and "I Come and Stand at Every Door" is an unusual and moving update of a traditional rock tune, with new lyrics pleading for peace in the nuclear age.

Bien que ce Fifth Dimension des Byrds soit follement inégal, ses points forts sont aussi novateurs que toute la musique rock enregistrée en 1966. Le folk-rock était toujours présent dans leurs superbes arrangements de chansons traditionnelles telles 'Mountain Thyme Wild' et 'John Riley'. Pour les originaux, ils ont conçu une partie de la première et la meilleure rock psychédélique, souvent sous l'influence du raga indien dans les arrangements de guitare. 'Eight Miles High' avec ses paroles astrales, le pompage bassline et ses fractales de guitare, était un hit du Top 20 , et l'un des plus grands singles de les années 60. 'Eight Miles High' et le country-rock teinté de "Mr. Spaceman" sont parmi leurs meilleures chansons; 'I See You' a de grands solos psychédéliques de guitares 12 cordes et "I Come and Stand at Every Door' est une adaptation inhabituelle pour ne pas dire la transformation d'un air de rock traditionnel, avec de nouvelles paroles plaidant pour la paix dans l'ère nucléaire.

1966

The Free Spirits - Out Of Sight And Sound (1966)



The beginning of jazz-rock is commonly dated in the late '60s with the emergence of Blood, Sweat, & Tears, the Electric Flag, and Miles Davis' Bitches Brew, but in fact a few sporadic efforts were made at reconciling the two forms before that. The Free Spirits, a New York group featuring the guitar, songwriting, and singing of Larry Coryell, may have been the first. Augmenting the usual guitar-bass-drums rock lineup with the tenor saxophone of Jim Pepper, the quintet's backgrounds were decidedly jazz. But their sound was considerably closer to rock, investing the early psychedelic sounds of the day with relatively adventurous, jazz-derived improvisation, horns (or one, anyway), and elastic song structures.

Le début du jazz rock est généralement daté de la fin des années 60 avec l'apparition de Blood, Sweat, & Tears, Electric Flag, et Bitches Brew de Miles Davis mais en fait quelques efforts sporadiques ont été consentis pour concilier les deux formes avant ça. Les Free Spirits, un groupe de New York, avec la guitare, l'écriture, et le chant de Larry Coryell, ont peut-être été les précurseurs. Ajoutant à l'habituel line-up rock guitare-basse-batterie le saxophoniste Jim Pepper, le background du quintette était décidément jazz. Mais leur son était beaucoup plus proche du rock, en investissant les sons psychédéliques les plus actuels avec des improvisations s'aventurant dans un dérivé du jazz, faisant appel aux cuivres (au moins un), et se reposant sur des structures de chansons élastiques.

1966

The Troggs - The Troggs (1975)



The Troggs had dropped off the charts by the end of the '60s, but they were the sort of band that simply didn't believe in giving up, and in 1975 they returned to the studio to cut their first album. Simply called The Troggs, the album found the group updating their sound just a bit, with the results at times suggesting a cross between Status Quo-style boogie and blue collar glam in the manner of Slade, especially on the honest self-celebration of "Full Blooded Band last, the legitimate release of The Rationals only album. The near legendary status of this record makes it hard to add anything to whats already been written about it over the years since it quickly came out and was cut out over 40 years ago. 

Les Troggs avaient déposé les armes à la fin des années 60, mais ils étaient le genre de groupe qui n'a cru à tout abandonner, et en 1975, ils sont retournés en studio pour enregistrer leur premier album. Tout simplement appelé The Troggs, l'album a permis au groupe d'ajuster un peu leur son, avec les résultats suggérant parfois un croisement entre le style boogie de Status Quo et le glam blue collar à la manière de Slade, en particulier sur l'auto-célébration de 'Full Blooded Band', qui figure sur le seul album des Rationals. Il n'y a trop rien à ajouter tant il a été écrit au sujet de cet enregistrement légendaire qui date de 40 ans.

From 'The Troggs' - The Troggs (1975) 

From 'The Troggs' - The Troggs (1975)

From 'The Troggs' - The Troggs (1975)

From 'The Troggs' - The Troggs (1975)

From 'The Troggs' - The Troggs (1975)

From 'The Troggs' - The Troggs (1975)

From 'The Troggs' - The Troggs (1975)

From 'The Troggs' - The Troggs (1975) 

From 'The Troggs' - The Troggs (1975)

From 'The Troggs' - The Troggs (1975)

From 'The Troggs' - The Troggs (1975)

From 'The Troggs' - The Troggs (1975)

From 'The Troggs' - The Troggs (1975)

From 'The Troggs' - The Troggs (1975)

From 'The Troggs' - The Troggs (1975)

From 'The Troggs' - The Troggs (1975)






Mint Tattoo - Mint Tattoo (1968)



The Mint Tattoo was born as an offshoot of the legendary 60's proto punk acid band Blue Cheer. Bruce Stevens and Ralph (Burns) Kellogg had played together in Blue Cheer on band's self titled album in 1969, but after that one album, Stevens left the band to pursue other interests. Kellogg stayed on with Blue Cheer until the demise of the band in 1971, but during his tenure with Blue Cheer he reunited with Stevens along with drummer Gregg Thomas to form the band Mint Tattoo. Produced by James William Guercio (Chicago) and engineered by Phil Ramone in New York, the Mint Tattoo is a mixture of blues styled original songs, a cover of classic a blues numbers and some rather uninspired, typical for the era hard rock tunes. Not an overly exciting album, compared to the early Blue Cheer material, but none the less a period piece and better than most material that was being released in the early 70's.

Mint Tattoo est une émanation du groupe légendaire acid proto punk Blue Cheer. Bruce Stevens et Ralph (Burns) Kellogg avaient joué ensemble dans Blue Cheer sur l'album éponyme en 1969, mais après ce premier album, Stevens a quitté le groupe pour poursuivre d'autres intérêts. Kellogg est resté avec Blue Cheer jusqu'à la disparition du groupe en 1971, c'est au cours de son mandat avec Blue Cheer qu'il retrouve Stevens avec le batteur Gregg Thomas pour former le groupe Mint Tattoo. Produit par James William Guercio (Chicago) et conçu par Phil Ramone à New York,  Tattoo Mint est un mélange de styles, avec des chansons originales, des reprises de classiques blues et quelques airs de hard rock plutôt sans inspiration, typiques de l'époque. Sans être un album très excitant, par rapport à l'époque Blue Cheer, Mint Tattoo est bien meilleur que la plupart de ce qui a été publié dans les années 70.

From 'Mint Tattoo' - Mint Tatoo (1968)

From 'Mint Tattoo' - Mint Tatoo (1968)

From 'Mint Tattoo' - Mint Tatoo (1968) 

From 'Mint Tattoo' - Mint Tatoo (1968)

From 'Mint Tattoo' - Mint Tatoo (1968)

The Blues Project - Planned Obsolescence (1968)



In 1967, Al Kooper left The Blues Project to form Blood Sweat and Tears, bringing Steve Katz with him. Danny Kalb dropped out of sight. So, only rhythm section Andy Kulberg (bass & flute) and Roy Blumenfeld (drums) were left to fulfill the Blues Project's contractual obligation. The new band they formed was Seatrain. This album is really the first Seatrain album. It sounds almost nothing like the Blues Project. Rumor was that the band recorded a bunch of songs that they didn't care for to fill this album, and then went to Capitol and recorded what they wanted to represent Seatrain. 

En 1967, Al Kooper a quitté Blues Project pour former Blood Sweat and Tears, amenant Steve Katz avec lui. Danny Kali prit un autre chemin. Donc, seule la section rythmique composée d'Andy Kulberg (basse et flûte) et de Roy Blumenfeld (batterie) est restée pour remplir l'obligation contractuelle du Blues Project. Le nouveau groupe qu'ils ont ainsi formé était Seatrain. Cet album est de fait le 'premier album' de Seatrain. Il n'a plus rien de commun avec le style de Blues Project. La rumeur était que le groupe avait composé un tas de chansons dont quelques unes ont servi pour cet album, puis est allé à Capitol et enregistré ce qu'ils avaient retenu pour représenter Seatrain.

1968



Tiffany Shade - Tiffany Shade (1968)



The only album of this excellent psychedelic band from Cleveland (Ohio), formed in 1966. They split in 1968, along with the release of the album. The album was published by Mainstream Records label whose main stars in the years 1965 to 1967 were the Big Brother & The Holding Company with Janis Joplin. Tiffany Shade carried with them a tour most of the year 1967. After the collapse of most of the hits he had composed for the group, Bob Leonard became a member of several groups, including the Mink DeVille band, who was one of the leaders of the New York punk scene in the late 70s.

Le seul album de cette formation psychédélique de Cleveland (Ohio), formée en 1966. Le groupe se sépara en 1968, en même temps que la sortie de l'album. L'album a été édité par le label Mainstream Records dont les vedettes principales dans les années 1965-67 ont été les Big Brother & The Holding Company avec Janis Joplin. Tiffany Shade a effectué avec eux une tournée presque toute l'année 1967. Après l'effondrement de la plupart des succès qu'il avait composé pour le groupe, Bob Leonard devint membre de plusieurs groupes, en particulier dans le groupe Mink DeVille, qui était l'un des leaders de la scène punk de New York à la fin des années 70.

1968



Cream - Disraeli Gears (1967)



Released in 1967 Disraeli Gears was Cream's sophmore release. The band was clearly going in a different direction than their first release Fresh Cream, released a year earlier. Where Fresh Cream was primarily blues based, Disreaeli Gears was new territory especially for guitarist Eric Clapton. Incorporating his tasty blues licks and experimenting with different sounds by cutting back on the use of treble he came up with a sound he called Women Tone (I believe this is what it was called but I may be mistaken) as well as the use of wah wah on some songs ('Tales Of Brave Ulysses' and 'World Of Pain') the band's sound fit right into the psychedelic movement that was gaining popularity at the time. To say this album was influential to many up and coming young guitarists would be an understatement. Songs such as 'Sunshine Of Your Love', 'Tales Of Brave Ulysses', 'Swlabr' and 'Strange Brew' were often favorites played on rock stations throughout America. Even Jimi Hendrix did a version of 'Sunshine Of Your Love' so you know he must have been impressed by the song as well as the band. 

Sorti en 1967 Disraeli Gears était la manifestation de la libération de Cream. Le groupe a été clairement dans une direction différente de celle de leur première sortie Fresh Cream, publié un an plus tôt. Où Fresh Cream était principalement basée sur le blues, Disreaeli Gears est un nouveau territoire en particulier pour le guitariste Eric Clapton. Intégrant ses savoureux blues léchés et expérimentant avec des sons différents en réduisant l'utilisation des aigus, il est venu avec l'utilisation de wah wah sur certaines chansons ( 'Tales of Brave Ulysses' et 'World Of Pain') conduire le groupe dans le mouvement psychédélique et lui faire gagner en popularité. Dire cet album fut influent pour beaucoup de jeunes guitaristes en devenir serait un euphémisme. Des chansons telles que 'Sunshine Of Your Love', 'Tales Of Brave Ulysses', 'Swlabr' et 'Strange Brew' étaient souvent diffusées sur les stations de rock à travers toute l'Amérique. Même Jimi Hendrix a fait sa propre version de 'Sunshine Of Your Love' de sorte que vous savez qu'il doit avoir été impressionné par la chanson, ainsi que par le groupe.