Although the Byrds' Fifth Dimension was wildly uneven, its high points were as innovative as any rock music being recorded in 1966. Immaculate folk-rock was still present in their superb arrangements of the traditional songs "Wild Mountain Thyme" and "John Riley." For the originals, they devised some of the first and best psychedelic rock, often drawing from the influence of Indian raga in the guitar arrangements. "Eight Miles High," with its astral lyrics, pumping bassline, and fractured guitar solo, was a Top 20 hit, and one of the greatest singles of the '60s. The minor hit title track and the country-rock-tinged "Mr. Spaceman" are among their best songs; "I See You" has great 12-string psychedelic guitar solos; and "I Come and Stand at Every Door" is an unusual and moving update of a traditional rock tune, with new lyrics pleading for peace in the nuclear age.
Bien que ce Fifth Dimension des Byrds soit follement inégal, ses points forts sont aussi novateurs que toute la musique rock enregistrée en 1966. Le folk-rock était toujours présent dans leurs superbes arrangements de chansons traditionnelles telles 'Mountain Thyme Wild' et 'John Riley'. Pour les originaux, ils ont conçu une partie de la première et la meilleure rock psychédélique, souvent sous l'influence du raga indien dans les arrangements de guitare. 'Eight Miles High' avec ses paroles astrales, le pompage bassline et ses fractales de guitare, était un hit du Top 20 , et l'un des plus grands singles de les années 60. 'Eight Miles High' et le country-rock teinté de "Mr. Spaceman" sont parmi leurs meilleures chansons; 'I See You' a de grands solos psychédéliques de guitares 12 cordes et "I Come and Stand at Every Door' est une adaptation inhabituelle pour ne pas dire la transformation d'un air de rock traditionnel, avec de nouvelles paroles plaidant pour la paix dans l'ère nucléaire.
1966