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Rock Music Blog

dimanche 16 octobre 2016

Pink Floyd - A Saucerful Of Secrets (1968)



Released in 1968, Pink Floyd's second album, A Saucerful of Secrets', shows the band in a transitional period. Singer/songwriter/guitarist Syd Barrett was ousted from the band due to his LSD use & erratic behavior (though the Floyd still allow him a final appearance at the album's end). Taking Syd's place was singer/guitarist David Gilmour, while bassist Roger Waters picked up the bulk of the songwriting duties, along with a pair of contributions from keyboardist Richard Wright.

Sorti en 1968, le deuxième album de Pink Floyd, A Saucerful of Secrets, montre le groupe dans une période de transition. Le chanteur / compositeur / guitariste Syd Barrett a été évincé en raison de sa consommation de LSD et un comportement erratique (bien que le Floyd lui permet encore une intervention à la fin de l'album). Le remplaçant de Syd est le chanteur / guitariste David Gilmour, tandis que le bassiste Roger Waters reprend l'essentiel des fonctions d'écriture. Le claviériste Richard Wright quant à lui fournit une paire de contributions.

1968

The Moody Blues - On The Threshold Of A Dream (1969)



With their third album, 1969's On The Threshold Of A Dream, the Moody Blues shifted gears once more, going from the psychedelic sounds of 'In Search Of The Lost Chord' to a more cosmic, spacey, otherworldy feel. The end result is another classic Moodies album, with everyone in the band contributing excellent tracks. 

Avec leur troisième album, de 196, On The Threshold Of A Dream, les Moody Blues ont changé de tactique une fois de plus, allant des sons psychédéliques de 'In Search Of The Lost Chord' à un registre plus cosmique, spatial, avec une impression d'au-delà. Le résultat final est un autre album classique très Moodie, où chacun des membres du groupe a apporté sa contribution à d'excellentes pistes. 

1969

The Hook - Will Grab You (1968)



The Hook evolved out of legendary Los Angeles' folk rockers the Leaves, and burst upon the 1967 music scene with a bombastic power trio sound that made Blue Cheer sound like wimps. Signed to the hip UNI label, they released two albums of heavy Psychedelic Blues Rock, similar to that of Cream and Jimi Hendrix. The addition of keyboards made their second album reminiscent of the Doors and Iron Butterfly.

The Hook a évolué à partir des légendaires folk-rockers de Los Angeles The Leaves, et éclata sur la scène de la musique 1967 avec un son power trio ampoulé qui a fait comparer Blue Cheer à des chiffe-molles. Signé par le label UNI, ils ont sorti deux albums de Heavy Psychedelic Blues Rock, similaire à celui de Cream et de Jimi Hendrix. L'ajout de claviers a donné à leur deuxième album une sonorité proche de celle des Doors et de Iron Butterfly.

From 'The Hook Will Grab You' - The Hook (1868)

Janis Joplin - Pearl (1971)



Janis Joplin's second masterpiece (after Cheap Thrills), Pearl was designed as a showcase for her powerhouse vocals, stripping down the arrangements that had often previously cluttered her music or threatened to drown her out.

Deuxième chef-d'œuvre de Janis Joplin (après Cheap Thrills), Pearl a été conçu comme une vitrine pour sa voix puissante, dépouillant les arrangements qui avaient souvent déjà encombré sa musique ou menacé de la noyer.

1971




The Doors - Strange Days (1967)



Many of the songs on Strange Days had been written around the same time as the ones that appeared on The Doors, and with hindsight one has the sense that the best of the batch had already been cherry picked for the debut album. For that reason, the band's second effort isn't as consistently stunning as their debut, though overall it's a very successful continuation of the themes of their classic album.

Beaucoup de chansons sur Strange Days avaient été écrites en même temps que celles qui sont apparues sur l'album The Doors, et avec le recul, on a le sentiment que le meilleur du lot avait déjà été choisi pour ce premier album. Pour cette raison, ce deuxième effort du groupe n'est pas aussi stupéfiant que celui de leurs débuts, mais globalement c'est, il faut le reconnaître, une suite très réussie des thèmes de leur album culte.

1967



Jim Morrison

MC5 - Back In The USA (1970)



While lacking the monumental impact of Kick Out the Jams, the MC5's second album is in many regards their best and most influential, its lean, edgy sound anticipating the emergence of both the punk and power pop movements to follow later in the decade. Bookended by a pair of telling covers - Little Richard's 'Tutti Frutti' and Chuck Berry's 'Back in the U.S.A.' - the disc is as much a look back at rock & roll's origins as it is a push forward into the music's future ; given the MC5's vaunted revolutionary leanings, it's both surprising and refreshing to discover the record's emotional centerpiece is a doo wop-inspired ballad, 'Let Me Try', that's the most lovely and gentle song in their catalog.

Nonobstant l'impact monumental de Kick Out the Jams, le deuxième album du MC5 est à bien des égards le meilleur et le plus influent, sa sobriété anticipe l'émergence du punk et du power pop, mouvements qui apparaitront plus tard dans la décennie. Clôturé par une paire de reprises légendaires , 'Tutti Frutti' de Little Richard et 'Back in the U.S.A' de Chuck Berry, le disque est autant un regard rétrospectif sur le rock & roll et ses origines  tout comme un bond en avant vers le futur de la musique. Compte tenu des penchants révolutionnaires affichés du MC5, il est à la fois surprenant et rafraîchissant de découvrir que le morceau le plus émouvant de l'enregistrement est une ballade Doo-Wop très inspirée, 'Let Me Try', qui est la chanson la plus belle et la plus douce dans leur répertoire.

1970

Jefferson Airplane - Volunteers (1969)



Controversial at the time, delayed because of fights with the record company over lyrical content and the original title (Volunteers of America), Volunteers was a powerful release that neatly closed out and wrapped up the '60s. Here, the Jefferson Airplane presents itself in full revolutionary rhetoric, issuing a call to 'Tear Down the Walls' and 'Get It On Together'. 'We Can Be Together' and 'Volunteers' bookend the album, offering musical variations on the same chord progression and lyrical variations on the same theme. Between these politically charged rock anthems, the band offers a mix of words and music that reflect the competing ideals of simplicity and getting "back to the earth," and overthrowing greed and exploitation through political activism, adding a healthy dollop of psychedelic sci-fi for texture.

Controversé à l'époque, retardé en raison de différends avec la maison de disques sur le contenu lyrique et le titre original (Volunteers of America), Volunteers était un album puissant qui est venu apporter un terme aux années 60. Ici, le Jefferson Airplane se présente dans une rhétorique révolutionnaire complète, émettant un appel à abattre les murs et à obtenir ensemble ('Tear Down the Walls' and 'Get It On Together')." 'We Can Be Together' and 'Volunteers'  vienennt clore l'album, offrant des variations musicales sur une progression d'accords et de variations lyriques sur le même thème. Entre ces hymnes rock politiquement chargés, le groupe propose un mélange de mots et de musique qui reflètent les idéaux concurrents de simplicité afin d'obtenir «un retour à la terre», et renverser la cupidité et l'exploitation par l'activisme politique, sans oublier une saine cuillerée de science-fictionpsychédélique.

1969

A Euphonious Wail - A Euphonious Wail (1973)



Heavily influenced by bands of San Francisco (Big Brother and the Holding Company and The Jefferson Airplane quickly come to mind), Santa Rosa, A Euphonious Wail was about five years behind the creative and popular tastes. Built around Doug Huffman drummer talent, keyboardist Bart Libby, singer Suzanne Rey, singer / guitarist Steve Tracy and bassist Gary Violetti, self-titled 1973 debut of the band has made their team with producer Brian Ingoldsby (Lowell Levinger of Youngbloods celebrity would have also helped).

Fortement influencé par le groupes de San Francisco (Big Brother & The Holding Company et  Jefferson Airplane viennent rapidement à l'esprit), A Euphonious Wail était environ cinq ans en retard sur les goûts créatifs et populaires. Construit autour de Doug Huffman, batteur de talent, du claviériste Bart Libby, de la chanteuse Suzanne Rey, du guitariste Steve Tracy et du bassiste Gary Violetti,  le groupe a fait ses débuts avec le producteur Brian Ingoldsby (Lowell Levinger des Youngbloods  aurait également collaboré).

1973

Blues Image - Blues Image (1969)



A minor hit following its release in early 1969, Blues Image's debut album is very much cut in the image of the British blues bands that inspired the group in the first place, without ever nodding slavishly toward their examples. Rather, the two drummer lineup, with its penchant for Latin and other esoteric breaks and rhythms, places Blues Image closer to a swampy Santana than Cream or Fleetwood Mac, with solid rockers like "(Do You Have) Something to Say," "Outside Was Night," and "Yesterday Could Be Today" also adding a healthy dose of psychedelia to the proceedings.

Avec un succès mineur après sa sortie au début de 1969, le premier album de Blues image est très empreint de l'image des formations de blues britanniques qui ont inspiré le groupe en premier lieu, sans jamais loucher servilement vers leurs pairs. Le line-up de deux batteurs, avec son penchant pour le latino et autres breaks et rythmes ésotériques, rapproche plus Blues Image d'un Santana marécageux que de Cream ou de Fleetwood Mac, avec de solides rocks comme "(Do You Have) Something to Say", "Outside WasNight "et" Yesterday Could Be Today " et en ajoutant aussi une bonne dose de psychédélisme...

1969



Iron Butterfly - Heavy (1968)



Iron Butterfly, formed in 1966 with the San Diego border and migrated to Los Angeles, is the so-called heavy part of the California scene. To class in the same category as Blue Cheer (see elsewhere) . So its roots in the psychedelic rock scene, so its forerunner status of heavy metal and, as is very possible, so the title his first album, Heavy, released in 1968. Second knife rock band  Iron Butterfly has nevertheless some beautiful strings to his bow. 

Iron Butterfly, formé en 1966 aux confins de San Diego et émigré vers Los Angeles, représente la partie dite lourde de la scène californienne. Il boxe dans la même catégorie que Blue Cheer. D'où son ancrage dans le décor rock psychédélique, d'où son statut de précurseur du heavy metal et, comme c'est très envisageable, d'où le titre de son premier album, Heavy sorti en 1968. Second couteau du rock, ce groupe n'en a pas moins quelques belles cordes à son arc. 

1968