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Rock Music Blog

mercredi 19 octobre 2016

The Art Of Lovin' - The Art Of Lovin' (1968)



Built around the talents of singer/guitarist Paul Applebaum, bassist Johnny Lank, sax player Barry Tatelman, vocalist Gail Winnick and drummer Sandy Winslow, 1968 saw the band signed by the small Detroit-based Mainstream Records. Released later in the year, The Art of Lovin' made for one of the year's more interesting debuts. Curiously, for years several reviews have given this album as being folk-rock oriented. That's not quite just. That said, it's true the first time you'll listen you'll leave with the nagging feeling you'd heard it somewhere before. . Powered by Applebaum's pseudo-psychedelic material and Winslow's crystalline voice, stylistically tracks such as 'What the Young Mind Says', the rocker 'Take a Ride' and 'Good Times' bore more than a passing resemblance to early Jefferson Airplane.

Construit autour des talents du chanteur/guitariste Paul Applebaum, du bassiste Johnny Lank, du joueur de saxo Barry Tatelman, du chanteur Gail Winnick et du batteur Sandy Winslow, le groupe a signé le petit label Mainstream Records de Détroit en 1968. Sorti plus tard dans l'année, The Art of Lovin' s'est révélé l'un des débuts les plus intéressants de l'année. Curieusement, pendant des années plusieurs critiques ont donné cet album comme étant orienté folk-rock. Ce n'est pas tout à fait juste. Cela dit, il est vrai que la première fois que vous l'écoutez, vous repartirez avec le sentiment lancinant que vous l'avez entendu quelque part. Propulsé par le son pseudo-psychédélique d'Applebaum et la voix cristalline de Winslow, les pistes  telles que 'What the Young Mind Says', 'Take a Ride' et 'Good Times' présentent en effet bien plus qu'une vague ressemblance aux débuts de Jefferson Airplane.

1968

Joni Mitchell - Song To A Seagull (1968)



Joni Mitchell's debut release is a concept album. Side one, subtitled 'I Came to the City', generally exhibits songs about urban subjects that are often dour or repressed in some way. 'Out of the City and Down to the Seaside', by contrast, is a celebration of nature and countryside, mostly containing selections of a charming, positive, or more outgoing nature. What sets this release apart from those of other confession-style singer/songwriters of the time is the craft, subtlety, and evocative power of Mitchell's lyrics and harmonic style.

Le LP des débuts de Joni Mitchell est un album concept. La première face, sous-titrée 'I Came To The City', présente généralement des chansons sur des sujets urbains qui sont souvent sévères ou réprouvés d'une certaine façon. 'Out Of The City and Down To The Seaside', en revanche, est une célébration de la nature et de la campagne, contenant pour la plupart des sélections charmantes et positives. Ce qui distingue cette production de celles du même style de chanteurs / compositeurs de l'époque est le métier, la subtilité et la puissance évocatrice des paroles de Mitchell et son style harmonique si particulier.

1968

Matthew Sweet - Girlfriend (1991)



Matthew Sweet's third album is a remarkable artistic breakthrough. Grounded in the guitar pop of the Beatles, Big Star, Byrds, R.E.M., and Neil Young, Girlfriend melds all of Sweet's influences into one majestic, wrenching sound that encompasses both the gentle country-rock of 'Winona' and the winding guitars of the title track and 'Divine Intervention'. Sweet's music might have recognizable roots, but Girlfriend never sounds derivative; this is an exceptional songwriting, the album is a fresh, original interpretation of a classic sound.

Le troisième album de Matthew Sweet est une percée artistique remarquable. Ancré dans la guitare pop des Beatles, Big Star, Byrds, REM, et Neil Young, Girlfriend mêle toutes les influences douces en un majestueux son déchirant qui englobe à la fois le country-rock soft de 'Winona' et les guitares sinueuses de 'Divine Intervention'. La musique de Sweet pourrait avoir des racines reconnaissables, mais son Girlfriend n'est pas aisé à définir ; grâce à son écriture exceptionnelle, l'album est une interprétation originale et fort rafraîchissante d'un son classique.

1991

The Wallflowers - Bringing Down the Horse (1996)



Country Rock, Soft Rock

Of course, there are only two Wallflowers left from their first release, so this could be called a whole new band. No matter, because the music here is assured and contemporary with just enough of the past showing through to catch one's eye. Jakob Dylan has been polishing his compositional chops and it really shows on such cuts as 'Invisible City', the hit '6th Avenue Heartache' and especially 'One Headlight'. 

Bien sûr, il n'y a plus que deux membres des Wallflowers de leur premier  album, de sorte qu'on est ici en présence de ce qui pourrait être appelé un tout nouveau groupe. Peu importe, parce que la musique est assurée et à la fois contemporaine mais aussi juste assez compassée pour intriguer nos oreilles. Jakob Dylan a été chercher ses compositions dans son coeur comme dans ses tripes et il le montre vraiment sur des titres comme 'Invisible City',  le hit '6th Avenue Heartache' et surtout 'One Headlight'. 
1996

Giant Sand - Provisions (2008)



For over two decades, Howe Gelb has worked doggedly and double-time to make it all but impossible to get a good bead on him. In fact, while any number of prominent musicians and artists have joined his orbit, it's still unclear what musical planet Gelb lives on. So goes life in the Arizona desert, where Gelb, both solo and with his ongoing band Giant Sand, has endeavored to make the dust you blow off an LP every bit as important as the music itself.

Depuis plus de deux décennies, Howe Gelb a travaillé avec acharnement et sans compter son temps, mais impossible de qualifier sa production. En fait, alors que bon nombre de musiciens et d'artistes de renom ont rejoint son orbite, il est encore difficile de définir sur quelle planète musicale vit Gelb. Ainsi va la vie dans le désert de l'Arizona, où Gelb, à la fois en solo et avec son groupe permanent Giant Sand, a essayé de souffler la poussière sur un LP où chaque note est tout aussi importante que la musique elle-même.

2008

The Jayhawks - Sound Of Lies (1997)



Following Mark Olson's amicable departure, the remaining Jayhawks reconvened under the direction of Gary Louris to record Sound of Lies, the band's most ambitious album to date. Like Wilco's Being There, Sound of Lies uses country-rock as a foundation and wanders off into a variety of different sonic territories, including surf rock and Beatlesque pop, bringing the music closer to the sound of adult alternative pop/rock.

Après le départ à l'amiable de Mark Olson, les Jayhawks restants sont réunis de nouveau sous la direction de Gary Louris pour enregistrer Sound of Lies, l'album le plus ambitieux du groupe à ce jour. Comme Being There de Wilco, Sound of Lies utilise le country-rock comme une fondation et erre au loin dans une variété de différents territoires sonores, y compris le surf-rock et la pop des Beatles, ce qui rapproche leur musique du son adulte alternatif pop/rock.

1997

Wilco - Being There (1996)



Being There is the second album by Chicago-based rock band Wilco. Despite its release as a nineteen-song double album, Being There was sold at a single album price due to a deal between lead singer Jeff Tweedy and Reprise Records. Released on October 29, 1996, the album was an improvement for the band in both sales and critical reception as compared with their first album, A.M. Taking its name from the 1979 film Being There, the self-produced effort featured more surrealistic and introspective writing than their previous album. This was due in part to several significant changes in Tweedy's life, including the birth of his first child. Musically, it juxtaposed the alternative country styles songs reminiscent of Uncle Tupelo with psychedelic, surreal songs. 

Being There est le deuxième album du groupe de rock Wilco basé à Chicago. Malgré sa sortie comme un double album de dix-neuf chansons, il a été vendu au prix d'un album unique en raison d'un accord entre le chanteur Jeff Tweedy et Reprise Records. Sorti le 29 Octobre 1996, l'album a été l'objet d'une progression pour le groupe dans les ventes et d'une amélioration de la critique par rapport à leur premier album, A.M. . Tirant son nom du film de 1979 Being There, cet album auto-produit est d'une écriture plus surréaliste et plus introspective que le précédent. Cela était dû en partie à plusieurs changements importants dans la vie de Tweedy, dont la naissance de son premier enfant. Musicalement, il juxtapose les différents styles country rappelant en cela Uncle Tupelo, avec des chansons surréalistes, voire psychédéliques.

1996

Buffalo Springfield - Last Time Around (1968)



The internal dissension that was already eating away at Buffalo Springfield's dynamic on their second album came home to roost on their third and final effort, Last Time Around. This was in some sense a Buffalo Springfield album in name but not in spirit, as the songwriters sometimes did not even play on cuts written by other members of the band. Neil Young's relatively slight contribution was a particularly tough blow. He wrote only two of the songs (though he did help Richie Furay write 'It's So Hard to Wait') : the plaintive 'I Am a Child' and the bittersweet 'On the Way Home' (sung by Furay, not Young, on the record). The rest of the ride was bumpier: Stephen Stills' material in particular was not as strong as it had been on the first two LPs, though the lovely Latin-flavored 'Pretty Girl Why', with its gorgeous guitar work, is one of the group's best songs.

La dissension interne qui a déjà rongé la dynamique de Buffalo Springfield sur leur deuxième album est rentrée au perchoir sur leur troisième et dernier effort, Last Time Around. Ce fut en quelque sorte un album Buffalo Springfield dans le nom, mais pas dans l'esprit, au point que parfois les auteurs-compositeurs ne jouent même pas sur les compos écrites par d'autres membres de la bande. Coup particulièrement dur, la contribution de Neil Young est relativement faible. Il n'a écrit que deux  chansons (aussi co-auteur de 'It's So Hard to Wait' avec Richie Furay) : la plaintive 'I Am A Child' et le doux-amer 'On the Way Home' (chanté par Furay, et non par Young, sur le disque). Le reste est en dents de scie : le matériel de Stephen Stills, en particulier n'et pas du niveau de celui des deux premiers disques, bien que la belle 'Pretty Girl Why' à saveur latine, avec son magnifique travail de guitare, soit l'une des meilleures chansons de groupe. 

1968