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jeudi 28 juillet 2016

Janis Joplin - I Got Dem Ol' Kozmic Blues Again Mama! (1969)



I Got Dem Ol 'Kozmic Blues Again Mama! is the first studio album of Janis Joplin, released September 11, 1969. The album was recorded after the separation of Janis Joplin and Big Brother and the Holding Company. Regularly ignored when discussing the career of Janis Joplin I Got Dem Ol 'Kozmic Blues Again Mama! is like the black sheep of the singer. Not that it is really bad, the songs are mostly good titles soul / rythm'n'blues, Janis sings his guts and his hoarse voice does wonders. The problem I Got Dem Ol 'Kozmic Blues Again Mama! is nothing but a problem of musical direction. 
End of 1968, Janis left Big Brother & The Holding Company, the group whose excellent Cheap Thrills owed much to the talent of the singer. And in early 1969, she dreams in great soul priestess. The idea is not silly, his rough patch and intonations southerners (it is Texan origin) ooze delta blues and with the help of some brass arrangements, it can be imagined in the artist line Stax. So she gets the Kozmic Blues Band, not forgetting to include an organ there, brass, brief a group of typical soul. It can therefore enter the studio to embody its new avatar.
Of course, given the anonymity of this album, you've probably realized that the result is not up to the expectations of the singer. Wedged between Cheap Thrills, great album of good rock band accompanied by an excellent singer and Pearl solo album completely focused on his voice, I Got Dem Ol 'Kozmic Blues Again Mama! does not do justice to Janis Joplin. She may scream out this kind of hoarse feulement, brass arrangements are too present, stifling, even for her. From Try (Just A Little Bit Harder), brass cover his voice on the chorus. In wanting overstate the soul side, she served. It is also obvious on Kozmic Blues while the first part of the song where it is accompanied by only a simple piano-drums duo is beautiful, the arrival of the organ and brass blurs his voice and removes any emotion to his singing drowned in noise.


I Got Dem Ol' Kozmic Blues Again Mama! est le premier album studio de Janis Joplin, sorti le 11 septembre 1969. Cet album été enregistré après la séparation de Janis Joplin et de Big Brother and the Holding Company.
Régulièrement passé sous silence lorsqu’on évoque la carrière de Janis Joplin, I Got Dem Ol’ Kozmic Blues Again Mama! est un peu la brebis galeuse de la chanteuse. Non pas qu’il soit vraiment mauvais, les chansons sont pour la plupart de bons titres de soul/rythm’n’blues, Janis chante avec ses tripes et sa voix éraillée fait des merveilles. Le problème de I Got Dem Ol’ Kozmic Blues Again Mama ! n’est rien d’autre qu’un problème d’orientation musicale.
Fin 1968, Janis a quitté Big Brother & The Holding Company, le groupe dont l’excellent Cheap Thrills devait beaucoup au talent de la chanteuse. Et en ce début 1969, elle se rêve en grande prêtresse soul. L’idée n’est pas idiote, son timbre rugueux et ses intonations sudistes (elle est d’origine texane) suintent le blues du delta et avec l’aide de quelques arrangements de cuivres, elle peut s’imaginer dans la lignée des artistes Stax. Elle monte donc le Kozmic Blues Band, en n’oubliant pas d’y incorporer un orgue, des cuivres, bref un groupe de soul typique. Elle peut donc entrer en studio pour incarner son nouvel avatar.
Bien sûr, étant donné l’anonymat de cet album, vous avez sans doute déjà compris que le résultat n’est pas à la hauteur des attentes de la chanteuse. Coincé entre Cheap Thrills, excellent album d’un bon groupe de rock accompagné d’une excellente chanteuse et Pearl, album solo totalement centré sur sa voix, I Got Dem Ol’ Kozmic Blues Again Mama ! ne rend pas justice à Janis Joplin. Elle a beau hurler, sortir cet espèce de feulement rauque, les arrangements de cuivres sont bien trop présents, étouffants, même pour elle. Dès Try (Just A Little Bit Harder), les cuivres couvrent sa voix sur les refrains. À vouloir trop insister sur le côté soul, elle s’est desservie. C’est également flagrant sur Kozmic Blues alors que la première partie de la chanson où elle n’est accompagnée que d’un simple duo piano-batterie est magnifique, l’arrivée de l’orgue et des cuivres brouille sa voix et ôte toute émotion à son chant noyé dans le bruit.

1969

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