Centerpiece of the great writing duo Elton John (music) and Bernie Taupin (text) ,, Goodbye Yellow Brick Road deserved this work sound restoration, this double album, topped the US charts and English at its output does not contain less than five emblematic songs of the artist's book, all entries at the time in the Top 10 charts, including one in the first place ( 'Crocodile Rock'. the first face of the first disc into account and gives three of immediately the tone of this album. 'Funeral for a Friend / Love Lies Bleeding', the inevitable 'Candle in the Wind' and 'Bennie and the Jets' the fifth hit is obviously the title track, placed a little further . Produced by Gus Dudgeon, Goodbye Yellow Brick Road was recorded in France, the castle of Hérouville, mythical place formerly popular music icons like the Grateful Dead, David Bowie, Pink Floyd and others. Elton John, the keyboards and vocals, it was surrounded by his faithful musicians: David Hentschel synthesizer, Davey Johnson on guitars and backing vocals (with Kiki Dee), Dee Murray on bass, Nigel Olsson on drums, Leroy Gomez on saxophone, Ray and Cooper on percussion. The arrangements are signed Del Newman.
Musically, there is the flamboyant game and all the qualities of melody Elton John, who appears here as a faithful disciple of the great Leon Russell ( 'I've Seen That Movie Too', 'Sweet Painted Lady', 'Social Disease' ). His talents are enhanced by the rhythmic pop, flirting with the R & B as well as with rock and melodies of the American heartland. This complex assembly is the best cocoon to the expression of that Elton John has best to offer. Dominant clearly this opus, this sophisticated and sincere pop is embellished with elements openly rock, where Elton also seems comfortable as shown stirring 'Saturday Night's Alright For Fighting "and the most severe' Dirty Little Girl ' . But this disc is mostly founder of Elton John style, moving between melancholy ( 'Candle In The Wind', 'Goodbye Yellow Brick Road') and exuberance, fingering the perfection ( 'This Song Has No Title') and baroque universe ( ' You Sister Can not Twist But She Can Rock'n'roll '). This craziness is summarized in the title and the cover, which take up the theme of the Wizard of Oz, the yellow brick road that is leading to the remains of the magician.
Pièce maîtresse du génial duo d'écriture Elton John (musique) et Bernie Taupin (texte),, Goodbye Yellow Brick Road méritait ce travail de restauration sonore, ce double album, en tête des classements américains et anglais à sa sortie, ne contient pas moins de cinq chansons emblématiques du répertoire de l'artiste, toutes entrées à l'époque dans le Top 10 des charts, dont une à la première place ('Crocodile Rock'. La première face du premier disque en compte trois et donne d'emblée le ton de cet album : 'Funeral For A Friend/Love Lies Bleeding', l'incontournable 'Candle In The Wind' et 'Bennie And The Jets'. Le cinquième hit est évidemment la chanson-titre, placée un peu plus loin. Produit par Gus Dudgeon, Goodbye Yellow Brick Road a été enregistré en France, au château d'Hérouville, lieu mythique autrefois prisé des icônes de la musique comme le Grateful Dead, David Bowie, Pink Floyd et d'autres. Elton John, aux claviers et au chant, s'y était entouré de ses fidèles musiciens : David Hentschel au synthétiseur, Davey Johnson aux guitares et aux chœurs (avec Kiki Dee), Dee Murray à la basse, Nigel Olsson à la batterie, Leroy Gomez au saxophone, et Ray Cooper aux percussions. Les arrangements sont signés Del Newman.
Musicalement, on retrouve le jeu flamboyant et toutes les qualités de mélodiste d'Elton John, qui apparaît là comme le fidèle disciple du grand Leon Russell ('I've Seen That Movie Too', 'Sweet Painted Lady', 'Social Disease'). Ses talents sont sublimés par cette pop rythmée, flirtant avec le rhythm'n'blues autant qu'avec le rock et les mélodies de l'Amérique profonde. Cet assemblage complexe constitue le meilleur cocon à l'expression de ce qu'Elton John a de plus beau à offrir. Dominant très nettement cet opus, cette pop sophistiquée et sincère est agrémentée d'éléments plus ouvertement rock, où Elton semble aussi à l'aise, comme le montre le remuant 'Saturday Night's Alright For Fighting' et le plus sévère 'Dirty Little Girl'. Mais, ce disque est surtout fondateur du style Elton John, évoluant entre mélancolie ('Candle In The Wind', 'Goodbye Yellow Brick Road') et exubérance, perfection du doigté ('This Song Has No Title') et univers baroque ('You Sister Can't Twist But She Can Rock'n'roll'). Ce grain de folie est résumé dans le titre et la pochette, qui reprennent le thème du Magicien d'Oz, la route de briques jaunes étant celle menant à la demeure du magicien.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire