page d'accueil

Rock Music Blog

jeudi 28 juillet 2016

Elton John - Blue Moves (1976)



In six years, Elton has achieved everything, everything got. It is now on top of the world, representing 2% of the music market all by itself! Having founded his own record label (Rocket Records) and keeping only Davey Johnstone and Ray Cooper in his line-up, Elton publishes this second double album (the first was Goodbye Yellow Brick Road), the extremely high musical content, that is a true end its classic period. Taut as a violin string, Elton powder the nose and unduly impact on his music are more evident here than elsewhere (the funky and frenetic One Horse Town). Last album produced by Gus Dudgeon, Blue Moves album is Elton John's most in tune with the times. With precisely a clinical production (drums and bass mixed well before), he boldly ahead of the lands of the black music of the mid-70's (that Boogie Pilgrim to Stevie Wonder), fearing to graze or disco (Crazy Water) or the euphoric dance floors funkiest (Bite Your Lip), but obviously reached the total class with ballads: Sorry Seems to Be the Hardest Word (become a classic huge), the Cage Songbird (dedicated to Edith Piaf) and - above all - emotion that masterpiece, this song of songs, one of the finest short while Elton John songs: Tonight. A grandiose album that touches the masterpiece, and little.

En six ans, Elton a tout atteint, tout obtenu. Il est maintenant sur le toit du monde, représentant 2% du marché du disque à lui tout seul ! Ayant fondé sa propre maison de disque (Rocket Records) et ne gardant que Davey Johnstone et Ray Cooper dans son line-up, Elton publie ce second double-album (le premier était Goodbye Yellow Brick Road), à la teneur musicale extrêmement élevée, en forme de vraie fin à sa période dite classique.
Tendu comme une corde de violon, Elton se poudre le nez outre mesure et les répercussions sur sa musique sont plus évidentes ici qu’ailleurs (le funky et frénétique One Horse Town). Dernier album produit par Gus Dudgeon, Blue Moves est l’album d’Elton John le plus en phase avec son époque. Avec, justement, une production plus clinique (batterie et basse mixées bien en avant), il s’avance effrontément sur les terres de la black music de ces mid-70’s (ce Boogie Pilgrim à la Stevie Wonder), ne craignant de frôler ni le disco (Crazy Water), ni l’euphorie des dance floors les plus funky (Bite Your Lip), mais atteint bien évidemment la classe totale avec les ballades : Sorry Seems To Be The Hardest Word (devenu un immense classique), Cage The Songbird (dédiée à Edith Piaf) et - surtout - ce chef-d’œuvre d’émotion, ce cantique des cantiques, l’une des plus belles chansons tout court d’Elton John : Tonight. Un grandiose album qui frôle le chef-d’œuvre, et de peu.

1976


Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire