page d'accueil

Rock Music Blog

dimanche 31 juillet 2016

Genesis - Foxtrot (1972)



Foxtrot is the fifth album of Genesis, English progressive rock group. It is also the second of the training including Peter Gabriel as lead singer. This is a much-maligned album that is not the taste of some because of its confusing complexity and its proliferation of the instrumental effects more akin to contemporary music than rock music but is of other the archetypal progressive rock. The first title 'Watcher of the Skies', begins with a long intro Baroque organ accompanied by a stunning line mellotron. science fiction scary atmosphere. 'Time Table' is a short song with a beautiful melody. 'Get'em out by Friday', is a satire denouncing the violence and the greed of real estate speculators in Britain, enriching itself on the backs of tenants evicted from their homes. It is a good tonic as progressive rock: an intro with organ and guitar riffs that echo and musical sequences alternating aggressiveness and calm. 'Can-Utility and the Coastliners' is an essentially instrumental title. The vocal performances as Peter Gabriel are remarkable early (large amplitude voice). The music begins with a long quiet and soft phase and then from 3 '20 gradual acceleration for a final musical sequence in which organ solos, mellotron and guitar will match beautifully with very successful finale. Horizon's is an excellent piece of acoustic guitar. Finally the most important title is musically 'Supper's Ready' long by 23 ', made up of seven tables. This is a good illustration of what progressive rock used: alternating soft beaches / quiet (flute and acoustic guitar, oboe) and energetic beaches see violent, almost hard-rock (electric instruments: guitar, organ, mellotron, battery powerful). A mix of sung parts and purely instrumental parts. sudden accelerations and decelerations with very jerky rhythms, chopped. The voice of Peter Gabriel is sometimes split (deep voice in the foreground and high pitched voice in the background).

Foxtrot est le cinquième album de Genesis, groupe de progressive rock anglais. Il est aussi le second de la formation comprenant Peter Gabriel comme chanteur leader.
C'est un album très décrié qui n'est pas du goût de certains en raison de sa complexité déroutante et de sa prolifération d'effets instrumentaux l'apparentant davantage à la musique contemporaine qu'à la rock music mais qui est pour d'autres l'archétype de la progressive rock. Le premier titre 'Watcher of the Skies', commence par une longue intro d'orgue de style baroque accompagné d'une étonnante ligne de mellotron. Ambiance de science-fiction angoissante. 'Time Table' est une chanson plus courte avec une superbe mélodie. 'Get’em out by Friday', est une satire qui dénonce la violence et la rapacité des spéculateurs immobiliers en Grande Bretagne, s'enrichissant sur le dos des locataires chassés de leurs logis. C'est un bon titre de rock progressif tonique: une intro avec orgue et riffs de guitare qui se répondent puis des séquences musicales alternant agressivité et calme. 'Can-Utility and the Coastliners', est un titre essentiellement instrumental. La aussi les performances vocales de Peter Gabriel sont remarquables en début ( grande amplitude de voix). La musique commence par une longue phase paisible et douce puis à partir de 3' 20 accélération progressive pour une dernière séquence musicale dans laquelle solos d'orgue, de mellotron et de guitare électrique se répondent à merveille avec bouquet final très réussi. 'Horizon's' est un excellent morceau de guitare acoustique. Enfin le titre le plus important musicalement est 'Supper’s Ready', long de 23', constitué de sept tableaux. C'est une bonne illustration de ce que le rock progressif utilisait : alternance de plages douce/calme (flûte et guitare acoustique, hautbois) et de plages énergiques voir violentes, presque hard-rock (instruments électriques : guitare, orgue , mellotron, batterie puissante). Alternance de parties chantées et de parties purement instrumentales. Accélérations et décélérations brutales avec rythmes très saccadés, hachés. La voix de Peter Gabriel est parfois dédoublée (voix grave en avant-plan et voix aigüe en arrière-plan).

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire