Pochette de l'album
If some pieces of Emerson, Lake & Palmer laid the first foundations of a ELP style, Tarkus turns immediately to a different ambition. The long suite that occupies the first face and gives its title to the album reflects considerable progress both in the composition and arrangement as that of interpretation. In a few months, ELP has found its identity and will now seek to exploit optimally the different facets. To take the full measure of the success of 'Tarkus' should be put in context: we are in January 1971, so after 'In Held In T'was I' Procol Harum, 'Atom Heart Mother' Pink Floyd or 'Lizard' King Crimson, but long before 'Close to the Edge' or 'Supper's Ready' suites that truly made the legend of progressive rock. The work done here by ELP is a decisive step: if everything is not perfect (the final return of the introductory theme, a bit far-fetched), the consistency is unrivaled. And interpretation, far from being stuck in a kind of classic-rock academicism, is absolutely remarkable, with a special mention to Keith Emerson makes a Hammond organ rock instrument in itself, an expressive richness unsuspected.
Si certains morceaux d'Emerson, Lake & Palmer avaient jet茅 les premi猫res bases d'un style ELP, Tarkus s'av猫re d'embl茅e d'une toute autre ambition. La longue suite qui occupe la premi猫re face et donne son titre 脿 l'album t茅moigne de progr猫s consid茅rables tant au niveau de la composition et de l'arrangement qu'脿 celui de l'interpr茅tation. En quelques mois 脿 peine, ELP a trouv茅 son identit茅 et va d茅sormais s'employer 脿 en exploiter de fa莽on optimale les diff茅rentes facettes.
Pour prendre la pleine mesure de la r茅ussite de Tarkus, il convient de le replacer dans son contexte : nous sommes en janvier 1971, donc apr猫s In Held T'was In I de Procol Harum, Atom Heart Mother de Pink Floyd ou Lizard de King Crimson, mais bien avant Close To The Edge ou Supper's Ready, les suites qui firent v茅ritablement la l茅gende du rock progressif. Le travail effectu茅 ici par ELP marque donc une 茅tape d茅cisive : si tout n'est pas parfait (le retour final du th猫me introductif, un peu tir茅 par les cheveux), le souci de coh茅rence est in茅gal茅. Et l'interpr茅tation, loin d'锚tre englu茅e dans une sorte d'acad茅misme classico-rock, est absolument remarquable, avec une mention sp茅ciale 脿 Keith Emerson qui fait de l'orgue Hammond un instrument rock 脿 part enti猫re, d'une richesse expressive insoup莽onn茅e.
馃捒 Trackliste
Face A
Tarkus (suite en 7 mouvements) – 20:35
Eruption – 2:43
Stones of Years – 3:44
Iconoclast – 1:15
Mass – 3:11
Manticore – 1:52
Battlefield – 3:51
Aquatarkus – 3:59
Face B
8. Jeremy Bender – 1:47
9. Bitches Crystal – 3:58
10. The Only Way (Hymn) – 3:48
11. Infinite Space (Conclusion) – 3:20
12. A Time and a Place – 3:02
13. Are You Ready, Eddy? – 2:09
馃幐 Musiciens
Keith Emerson – orgue Hammond, piano, Moog synthesizer, claviers
Greg Lake – chant, basse, guitare acoustique
Carl Palmer – batterie, percussions
馃帶 脡coute en ligne
Vous pouvez 茅couter l’album complet ici :
馃攽 Mots-cl茅s SEO : Emerson Lake & Palmer, Tarkus, 1971, rock progressif, Keith Emerson, Greg Lake, Carl Palmer, suite 茅pique, synth茅tiseurs, musique classique, jazz fusion


Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire