The eponymous first album by Quicksilver Messenger Service promises a lot more than the band was able to live up to, not counting their second album, the half live/half studio acid masterpiece 'Happy Trails'. With a revolving personnel to rival The Byrds, perhaps consistency was beyond their grasp. Still, this is a magnificent debut, garnering terrific reviews in DownBeat magazine, the jazz-lover's bible! This album is a bit thin on songwriting, but that is not what this band was about. This was a jamming band, and arguably the only compelling one in San Francisco. Listen to the contemporaneous releases by their rivals, The Grateful Dead. The albums The Grateful Dead (1967) and Live/Dead (1969) can really test your patience. Quicksilver had not only the chops, particularly in the sinewy, slinky guitar styling of the late John Cipollina and underrated second guitarist (and main writer) Gary Duncan, but it knew how to keep an audience interested live. Apparently, the Dead didn't like to follow Quicksilver when it was in its prime. Songs like folk singer Hamilton Camp's 'Pride of Man' is a standout, as is Duncan's lovely "Light Your Windows". The real meat of the album, especially for musicians are the two long instrumentals, 'Gold and Silver' (kind of a 'Take 5' for the acid crowd) and the giutar extravaganza "The Fool", which actually keeps you listening throughout its 12 minutes! Actually, if Happy Trails is indeed their classic contribution to rock history, this first album Quicksilver Messenger Service feels less dated and takes as many chances. Don't miss it.
Le premier album éponyme de Quicksilver Messenger Service promet beaucoup plus que ce que le groupe a pu vivre jusqu'alors, sans compter leur deuxième album, le demi-live/demi-studio quasi chef-d'œuvre de l'acid Happy Trails. Avec un personnel tournant à rivaliser avec les Byrds, peut-être la cohérence était hors de leur portée. Pourtant, ce magnifique début, recueillant des critiques terribles dans le magazine DownBeat, la bible du fan de jazz! Cet album est un peu mince sur l'écriture, mais que n'était pas le propos du groupe. Ce fut un jam band, et sans doute le seul convaincant à San Francisco. Écoutez les versions contemporaines de leurs rivaux, The Grateful Dead: les albums The Grateful Dead (1967) et Live / Dead (1969) peuvent vraiment éprouver votre patience. Quicksilver avait non seulement un style de guitares de feu avec John Cipollina et le second guitariste sous-estimé (et principal compositeur) Gary Duncan, mais il a également su intéresser son public à ses parties live. Apparemment, le Dead n'a pas souhaité suivre Quicksilver quand il était à son apogée. Une chanson comme 'Pride Of Man' du chanteur folk Hamilton Camp est devenu un standard, tout comme l'estimable 'Light Your Windows' de Duncan. La vraie substance de l'album, en particulier pour les musiciens, sont les deux longs instrumentaux, 'Gold and Silver '(une sorte de 'Take 5 ' pour expérience acide) et l'extravagant 'The Fool', qui maintient réellement vous écoute tout au long de ses 12 minutes! En fait, si Happy Trails est en effet leur contribution classique à l'histoire du rock, ce premier album Quicksilver Messenger Service est moins daté et y prend autant sa place. Ne manquez pas ça.
1967
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